Web Analytics Made Easy - Statcounter

الجزیره- ایرنا- روزنامه «الخبر » الجزایر امروز چهارشنبه نوشت، برخی کشورهای عربی و از جمله الجزایر و تونس در حال رایزنی با دیگر کشورها برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب هستند.

به گزارش ایرنا، الخبر به نقل از یک منبع آگاه در ریاست جمهوری تونس که از آن نامی نبرد، نوشت، برخی کشورهای عربی و از جمله تونس و الجزایر در حال هماهنگی با هم هستند تا بار دیگر سوریه به اتحادیه عرب بازگردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


الخبر افزود، خبرگزاری اسپوتنیک روسیه نیز به نقل از یک منبع تونسی نوشت، «الباجی قاید السبسی » رئیس جمهوری تونس طی نشست سران عرب در بیروت، مشورت هایی با مقام های عرب انجام می دهد تا آن ها را قانع کند «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه به نشست سران عرب در تونس در ماه مارس دعوت شود.
«خمیس الجهیناوی» وزیر خارجه تونس اواخر مهرماه گذشته سوریه را کشوری دارای جایگاه خاص در جهان عرب دانست و گفت، جهان عرب به سوریه یکپارچه نیاز دارد.
روزنامه دولتی «الاهرام» مصر نیز اواخر مهرماه در مقاله ای با عنوان «سوریه چه زمانی به اتحادیه عرب باز می گردد» نوشت، حل بحران سوریه از طریق سیاسی حتمی است.
الاهرام در ادامه تصمیم به تعلیق عضویت سوریه را نقطه تحول مهمی در تاریخ اتحادیه عرب دانست و نوشت، از همان ابتدا تصویب این امر با شبهاتی همراه بود زیرا با توجه به مخالفت لبنان، عراق و الجزایر، برخلاف آنچه گفته می شد، اجماعی در این خصوص وجود نداشت.
از سوی دیگر «سامح شکری » وزیر خارجه مصر نیز اواسط مهرماه هنگام دیدار «عبدالفتاح السیسی » از روسیه در خصوص سوریه گفت، مصر امیدوار است سوریه پس از پایان درگیری ها و تحقق اراده مردم این کشور، به اتحادیه عرب بازگردد.
شکری پیش از این نیز بارها بر ضرورت حل بحران در سوریه از طریق سیاسی تاکید کرده بود و با این سخنان باعث شد برخی بگویند مصر طرحی ابتکاری برای حل بحران سوریه و بازگشت آن به زیر چتر اتحادیه عرب دارد .
«عبدالقادر مساهل » وزیر خارجه الجزایر نیز اوایل مهرماه در حاشیه هفتاد و سومین مجمع عمومی سازمان ملل متحد با «ولید المعلم » همتای سوری خود دیدار کرد و گفت که کشورش در کنار دمشق در دفاع از حاکمیت ملی و حفظ یکپارچگی ارضی این کشور می ایستد.
چند ماه پیش «جاسم محمد جعفر » نماینده مجلس عراق با اشاره به اینکه عادی شدن اوضاع در سوریه باعث ایجاد ثبات و امنیت در مرزهای آن و تقویت توان آن برای مقابله با حملات تروریستی می شود، گفت، عراق و چند کشور عربی دیگر با تمام توان تلاش می کنند سوریه بار دیگر به اتحادیه عرب بازگردد .
وی افزود، عراق، مصر، الجزایرو تونس با قدرت از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب حمایت می کنند و مصر در این میان مهم ترین بازیگر است زیرا متحد اصلی روسیه است و از نظر اداری نفوذ زیادی در اتحادیه عرب دارد .
«ابراهیم الجعفری » وزیر خارجه عراق نیز چند ماه پیش از خالی بودن کرسی سوریه در اتحادیه عرب انتقاد کرد و خواستار بازنگری در تصمیم تعلیق عضویت سوریه شد.
«منذر ماخوس » یکی از سران مخالفان سوری نیز چندی پیش گفت، برخی کشورها و از جمله عراق، لبنان، موریتانی ، عمان، سودان و مصر همچنان بشار اسد را رئیس جمهوری قانونی سوریه می دانند.
تارنمای الخلیج آنلاین نیز نوشت، این درست است که عضویت سوریه در سال 2011 به حالت تعلیق درآمده است و بسیاری از کشورهای عربی با سوریه قطع رابطه کرده اند اما از سال 2013 دیدگاه کلی اتحادیه عرب در خصوص سوریه تغییر کرده است.
روز یکشنبه «عمر البشیر » رئیس جمهوری سودان به دمشق رفت و با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه دیدار و گفت و گو کرد.او نخستین رئیس جمهوری یک کشور عربی است که از زمان آغاز بحران در سوریه از دمشق دیدار می کند.
اتحادیه عرب از ماه نوامبر سال 2011 عضویت سوریه را که یکی از اعضای موسس آن بود، به حالت تعلیق در آورد.
اتحادیهٔ عرب یک سازمان بین‌المللی منطقه‌ای شامل کشورهای عمدتاً عربیِ جنوب غرب آسیا و شمال آفریقا است (۲۲ کشور عربی زبان شامل ۱۰ کشور آفریقایی و ۱۲ کشور آسیایی). این اتحادیه در ۲۲ مارس ۱۹۴۵ با ۶ عضو مؤسس مصر، عربستان، عراق، سوریه، لبنان و اردن بنیان نهاده‌شد و یمن نیز چند روز بعد در ۵ مه ۱۹۴۵ به آن پیوست. این اتحادیه ۲۲ عضو اصلی و ۴ عضو ناظر دارد.
خاورم **2041**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي سوريه اتحاديه عرب تونس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۲۶۲۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارسال ۲۴۰ اثر به جشنواره طوفان القوافی

به گزارش خبرگزاری مهر، بیش از ۱۵۰ شاعر از ۱۷ کشور عربی و اسلامی در این جشنواره شرکت کرده‌اند که بیش از ۲۴۰ اثر به دبیرخانه جشنواره شعر طوفان القوافی ارسال شد که اغلب این آثار در موضوعات تعیین شده و در قالب‌های شعری عمودی، تفعیله و هایکو بود.

مراسم پایانی جشنواره طوفان القوافی در بصره برگزار می‌شود و برگزیدگان جشنواره مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

در میان این شاعران اسامی نام آشنایی همچون بدریه البدری از عمان، مرتضی التمیمی از عراق، اشرف شبانه از مصر، هیلانه عطاالله از سوریه و مطران العیاشی از عربستان سعودی و مرتضی آل کثیر از ایران به چشم می‌خورد.

بیشترین شرکت کنندگان به ترتیب از سوریه با ۳۷ اثر، ایران و عراق با ۲۵ اثر، لبنان با ۱۷ اثر هستند، کشورهای یمن، مصر و تونس دیگر کشورهایی هستند که مشارکت خوبی در این جشنواره داشته‌اند.

هیات داوران شامل اساتید ثامر الوندی از عراق، عمار جماعی از تونس، راتب سکر از سوریه، حسن حمید از فلسطین، عباس حزباوی از ایران، عباس فتونی از لبنان و عقیل اللواتی از عمان به دبیری استاد ثلمر الوندی به صحت سنجی و داوری خواهند پرداخت.

قرار است از ۶ برگزیده جشنواره در دو بخش شعر فصیح و شعبی در تاریخ ۱۹ و ۲۰ اردیبهشت (مصادف با ۸ و ۹ می) در شهر بصره عراق تقدیر شوند.

نخستین جشنواره بین‌المللی شعر عربی با عنوان طوفان القوافی با همکاری مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری و مرکز فرهنگی اسلامی جنوب عراق برگزار می‌شود.

کد خبر 6088868 زینب رازدشت تازکند

دیگر خبرها

  • ارسال ۲۴۰ اثر به جشنواره طوفان القوافی
  • ایروانی: تنها راه بازگشت امنیت به منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده اسرائیل است
  • ایروانی:تن‌ها راه بازگشت امنیت به منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده اسرائیل است
  • تنها راه امنیت در منطقه از زبان نماینده ایران در سازمان ملل
  • تنها راه امنیت در منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های صهیونیست هاست
  • تنها راه بازگشت امنیت به منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده اسرائیل است
  • تنها راه امنیت در منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های اسراییل است
  • ایروانی: ادامه حضور غیرقانونی نیروهای آمریکایی منشأ اصلی بی‌ثباتی در سوریه است
  • ایروانی: تحریم های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود
  • ایروانی: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود