Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر امور خارجه گفت:بیانات مقام معظم رهبری در موضوع همسایگان در سیاست خارجی فصل جدیدی را گشوده است.   به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد  ، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در پیامی به «همایش تبیین سیاست همسایگی با تاکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری» که صبح چهارشنبه در مشهد برگزار شد گفت: امسال در اولین روز سال نو مقام معظم رهبری در مشهد و حرم مطهر امام رضا (ع) موضوعات راهبردی کشور را در عرصه‌های مختلف داخلی و بین المللی با عموم مردم در میان گذاشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی تصریح کرد: در موضوع سیاست خارجی رهبر معظم انقلاب عنایت ویژه‌ای به موضوع اهمیت همسایگان در سیاست خارجی کشور داشته و اظهار کردند «وسعت سرزمین کشورما و همسایگی با آب‌های بین المللی آزاد، از فرصت‌های این کشور است؛ ما از این‌ها به طور کامل استفاده نمی‌کنیم؛ یکی از دو حاشیه خلیج فارس متعلق به ماست، بخش عمده‌ای از دریای عمان متعلق به ماست. همسایگان متعدد؛ با پانزده کشور همسایه هستیم و این یک امکان و یک ظرفیت بسیار مهم برای کشور ماست. کشور ما از لحاظ جغرافیایی در جای حساسی قرار گرفته است، نقطه اتصال شرق و غرب و شمال و جنوب است و این از لحاظ جغرافیایی مهم است»   وزیر امور خارجه گفت: دقت و اهمیت بیانات مقام معظم رهبری در موضوع همسایگان در سیاست خارجی فصل جدیدی را در توجه خاص به این موضوع هم در عرصه اجرا و هم درعرصه تحقیق و پژوهش گشوده است.

ظریف افزود: برگزاری همایش حاضر یکی از موارد مهم در مباحث علمی - پژوهشی مربوط به آن است که نتایج آن می‌تواند به اجرای بهتر سیاست خارجی در این عرصه کمک کند و انتظار می‌رود این همایش و دیگر ابتکارات مشابه توسط دانشگاه‌ها و اندیشکده‌های مختلف کشورمان بتواند مبانی و مفاهیم پایه سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران را بهتر تبیین کند و راهکار‌های مناسب را برای بسط و توسعه همکاری‌های منطقه‌ای خصوصا با همسایگان پیشنهاد کند.   انتهای پیام//ج.ر   مقام معظم رهبری موضوعات راهبردی کشور را با عموم مردم در میان گذاشتند

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت خارجه اخبار سیاسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۲۶۲۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش گسترده به توییت عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب؛از تذکر برادرانه تا حمایت دلسوزانه!

 

تابناک _ توییت مهدی فضایلی از اعضای حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در باره تذکر به برخی مسئولان بخاطر رفتارهای بی قاعده در موضوع حجاب با واکنش هایی روبرو شد.

در پی افزایش واکنش ها به حضور دوباره گشت ارشاد به خیابان و فیلم های منتشر شده از آن، سیدمهدی فضائلی، عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در توئیتی نوشته بود:رهبر انقلاب: کشف حجاب، هم حرام شرعی است هم حرام سیاسی است...منتها...دشمن با نقشه و برنامه وارداین کار شده، ما هم باید با برنامه و نقشه وارد بشویم. کارهای بی قاعده و بدون برنامه نباید انجام بگیرد.پی نوشت: به تازگی برخی مسئولان به‌دلیل کارهای بی‌قاعده در حوزهٔ حجاب تذکر دریافت کرده‌اند.

توئیت فضائلی که خبر از تذکر به مسئولان درباره نحوه برخورد با حجاب می‌داد با واکنش‌هایی از سوی موافقان و مخالفان گشت ارشاد همراه شد. در همین راستا، یک توئیت قدیمی از او در فضای رسانه‌ای بازنشر شد که در آن نوشته بود: «ممکن است من و شما درباره برخی عملکردهای گشت امنیتی اجتماعی یا اثرگذاری آن حرف داشته باشیم اما این ربطی به اصل حجاب، ضروری بودن رعایت آن به عنوان یکی از احکام الله و لزوم برخورد متقضی با افراد هنجارشکن با فساد سازمان یافته ندارد؛ همینطور لزون رعایت حرمت پلیس.»

اما ساعتی پس از انتشار این توئیت قدیمی، مهدی فضائلی، در شبکه اجتماعی ایکس به آن واکنش نشان داد و نوشت:«‏ساعاتی است توئیت زیر به عنوان توئیت جدید بنده و به عنوان عقب نشینی از توئیت قبل در حال بازنشر است؛ ضمن تأیید محتوای این توئیت که مربوط به حدود ۱.۵ سال پیش است تأکید می کنم توئیت دیروز به قوت خود باقی است.»

همزمان با درج خبر تذکر رهبر انقلاب درخصوص برخی برخوردهای بدون قاعده در موضوع حجاب توسط مهدی فضائلی عضو دفتر رهبرانقلاب و بازتشر آن توسط رسانه دفتر رهبرانقلاب و صفحه رسمی رهبر‌انقلاب در توییتر، متاسفانه برخی کانال های تندرو در‌ پیام رسانهای داخلی با ادبیاتی ناشایست علیه دفتر رهبر انقلاب موضع گرفته و حتی شماره تلفن عضو دفتر رهبر انقلاب را برای مخاطبان تحریک شده خود منتشر کردند.

اما این سخنان فضائلی به مذاق برخی از حامیان طرح اخیر خوش نیامد به گونه ای که حسین شریعتمداری در مطلبی با عنوان «دوستانه با برادر فضائلی» در مطلبی هشدار آمیز خطاب به وی نوشت:

۱- چند روز قبل و در حالی که نیروی انتظامی به اجرای وظیفه قانونی و شرعی خود در مقابله با کشف حجاب برخی از خانم‌ها در انظار و اماکن عمومی مشغول بود (و هست‌) و این اقدام پلیس با هجوم گسترده و پُرحجمی از سوی دشمنان بیرونی و پادوهای داخلی آنها رو‌به‌رو شده بود (و هنوز هم رو‌به‌روست‌)، برادر عزیزمان جناب آقای مهدی فضائلی که از ارادت نگارنده به خود بی‌خبر نیست، در توئیتی ضمن اشاره به نظر رهبر معظم انقلاب که «‌کشف حجاب هم حرام شرعی و هم حرام سیاسی است‌» نوشته بودند «‌منتها‌... دشمن با نقشه و برنامه وارد این کار شده، ما هم باید با برنامه و نقشه وارد بشویم، کارهای بی‌قاعده و بدون برنامه نباید انجام بگیرد.
پ.ن: بتازگی برخی مسئولان به‌دلیل کارهای بی‌قاعده تذکر دریافت کرده‌اند‌»!


۲- توئیت یاد شده با موج گسترده‌ای از اعتراض و انتقاد نیروهای مؤمن و وفادار به اسلام و انقلاب رو‌به‌رو شد چرا که، مدتی است پدیده پلشت و خانمانسوز کشف حجاب به یکی از نگرانی‌ها و دغدغه‌های جدی توده‌های عظیم مردم مسلمان و پاکباخته کشورمان تبدیل شده است و از بی‌توجهی برخی مسئولان و مراکز نسبت به این پدیده ناهنجار به شدت گلایه دارند و حالا که نیروی انتظامی با امکانات اندک خود پا به میدان نهاده و تلاش مؤمنانه و وظیفه‌شناسانه‌ای را برای مقابله با کشف حجاب آغاز کرده است، انتظار همگان آن است -و انتظار عاقلانه‌ای نیز هست- که از تلاش این نیرو قدردانی شود ولی توئیت برادر عزیزمان -شاید بی‌آن که بخواهند- این‌گونه نبود! این نکته نیز بدیهی است که احتمال بروز خطا در امور فراگیر و کارهای بزرگ همیشه وجود دارد و به قول معروف «‌فقط کسانی که دیکته نمی‌نویسند، غلط ندارند‌»! راه‌کار اما، تذکر مشفقانه همراه با قدردانی است.


۳- اکنون -با عرض پوزش- این پرسش از برادر عزیزمان آقای فضائلی در میان است که جناب ایشان از کدام جایگاه می‌فرمایند: «‌بتازگی برخی مسئولان به‌دلیل کارهای بی‌قاعده تذکر دریافت کرده‌اند‌»؟! چرا که با توجه به عضویت ایشان در دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب، این تذکر به حضرت آقا نسبت داده می‌شود و شده است؟! 


برادر فضائلی عزیز! 


الف- بیت رهبر معظم انقلاب «‌سخنگو‌» ندارد و چنانچه تذکری ضرورت داشته باشد، مستقیماً و با ذکر مأخذ از سوی دفتر معظم‌له (آقایان گلپایگانی و حجازی‌) به اطلاع مخاطبان آن، اعم از مسئولان و یا مردم می‌رسد. توضیح آن که بیت معظم‌له حتی از به کار‌گیری واژه «‌یک مقام آگاه‌» نیز به شدت پرهیز می‌کند! از این روی، نظری که جنابعالی به حضرت آقا نسبت داده‌اید، خارج از روال یاد شده و از جانب شما، دور از انتظار بوده است.


ب- روز یازدهم ماه مبارک رمضان۳۱/۰۵/۱۳۸۹ 
حضرت آقا در دیدار دانشجویان با ایشان درباره نظراتی که به حضرت ایشان نسبت داده می‌شود، می‌فرمایند:
 «یک سؤالی هم در خلال صحبت بود، من این را گاهی بیرون هم شنیده‌ام. می‌گویند آیا ما هم باید مثل رهبری موضع بگیریم یا نه؟ خوب، رهبری یک تکلیفی دارد، ما یک تکلیف دیگر داریم. ببینید، مبادا کسی تصور کند که رهبری یک نظری دارد که برخلاف آنچه که به عنوان نظر رسمی مطرح می‌شود، در خفا به بعضی از خواص و خلّصین، آن نظر را منتقل می‌کند که اجراء کنند، مطلقاً چنین چیزی نیست. اگر کسی چنین تصور کند، تصور خطایی است، اگر نسبت بدهد، گناه کبیره‌ای انجام داده. نظرات و مواضع رهبری همینی است که صریحاً اعلام می‌شود، همینی است که من صریحاً اعلام می‌کنم‌».


برادر فضائلی عزیز! آنچه جنابعالی به حضرت آقا نسبت داده‌اید اولا؛ً با نظر صریحاً اعلام شده حضرت ایشان مغایرت دارد. آنجا که می‌فرمایند «‌مبادا کسی تصور کند که رهبری یک نظری دارد که برخلاف آنچه که به عنوان نظر رسمی مطرح می‌شود، در خفا به بعضی از خواص و خلّصین، آن نظر را منتقل می‌کند‌». و ثانیاً؛ با داب و روش بیت معظم‌له ناهمخوان است چرا که هرگاه رهبر معظم انقلاب تذکری را ضروری بدانند از طریق بیت به مسئولان ذی‌ربط اطلاع می‌دهند. 


مخصوصاً اگر این تذکر خطاب به نیروهای نظامی و انتظامی باشد. ثالثاً؛ برفرض که چنین تذکری داده شده باشد، به یقین چنانچه نظر حضرت آقا، تذکر علنی بود، به‌گونه علنی مطرح می‌فرمودند و حال که علنی مطرح نکرده‌اند، چرا حضرتعالی این تذکر را - برفرض واقعی بودن علنی کرده‌اید؟!


۴-‌ و بالاخره، اشاره به این نکته نیز ضروری است که برخی از جریانات کج‌اندیش و بداندیش تلاش کرده‌اند جناب فضائلی را -خدای نخواسته- مخالف برخورد جدی با پدیده کشف حجاب معرفی کنند و حال آن که ایشان در صدر توئیت خود به نظر حضرت آقا اشاره کرده‌اند که کشف حجاب را هم حرام شرعی و هم حرام سیاسی دانسته و بر ضرورت مقابله با آن تأکید داشته و دارند.

اما از سوی دیگر سید محمود رضوی مشاور محمد باقر قالیباف هم یادآور شد که این جماعت تندرو به دنبال آن هستند که هزینه کارهای بی قاعده به دوش رهبری بیفتد و پایه گذار این روش جریان انحرافی بود.

سیدمحمود رضوی، مشاور رئیس مجلس درباره «چالش تحمیلی حجاب و تندروی جماعت پرهزینه» در یادداشتی نوشت: 

پس از انتشار تصاویری آزاردهنده از اعمالی غیرقانونی در مواجهه با بانوان هنجارشکن و قانون شکن، توییتی غیر رسمی اما واضح از نظر رهبر معظم انقلاب منتشر که پس از آن حملات ناجوانمردانه جماعتی تندرو به عضو دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری بهانه‌ای شد تا چند خط بنویسم.

فکر می‌کنم میان همه مسلمین و مؤمنین جمهوری اسلامی اجماع وجود داشته باشد که حفظ حجاب واجب است. بعد از سخنان مقام معظم رهبری و تأکید ایشان در خصوص حفظ حجاب که آن را واجب شرعی و سیاسی دانستند، این حکم برای همه مردم و مسئولین لازم الاجرا و لازم الاتباع است.

در سال‌های اخیر جماعت پر سر و صدا و پرهزینه(تندروها)، اتفاقات بدی را برای نظام جمهوری اسلامی رقم زده‌اند و تصویر نیروهای مومن و انقلابی را در بین عموم مردم خراب کرده‌اند و در بزنگاه‌های مهم با عناوین مختلف، تندروی‌های خود را به اوج می‌رسانند و تلاش می‌کنند هر اقدامی خلاف نظر خود را آنقدر پرهزینه کنند که یا به انجام نرسد یا با حداکثر هزینه انجام شود، در مقوله چالش تحمیلی حجاب هم رفتار آن‌ها طوری است که در زمین همان افرادی که برنامه ریزی نموده و نقشه کشیده‌اند بازی می‌کنند و به دنبال این هستند که کار را به پشت بلندگو بکشانند و تا قبل از پشت بلندگو نظرات حضرت آقا را برای خود طبقه بندی می‌کنند که ارشادی است یا مولوی و بعد تصمیم می‌گیرند که تبعیت کنند یا از کنارش عبور کنند.

این گفتمان شنیدن از لبان مبارک و پشت بلند گو و فاصله گذاشتن بین شخص رهبر انقلاب با دفتر رهبری از همان مواردی است که پایه گذارش جریان انحرافی و به منظور بالا بردن هزینه اجرای منویات ایشان و کُند کردن ابزارهای مختلف رهبری برای اداره کشور بود، حالا هم در این آزمون ولایت پذیری که لازمه قبولی در آن ترجیح امر ولی با وجود ناخشنودی فردی و تفاوت نظر شخصی با نظر ایشان است، آن‌ها را مردود کرده است.

حالا هم این تندرو ها به دنبال آن هستند که ابتدا هزینه کارهای بی قاعده بر دوش رهبری معظم افتد و یا ایشان هزینه‌ی عقب نشینی از مواضع انقلابی که از موضع عقلانیت انقلابی بیان شده را پرداخت نمایند.

ضمن اینکه همه این‌ها توسط گروهی در حال انجام است که خود در عرصه اجرا نه کارنامه‌ای دارند و نه ایده‌ای برای تبلیغ حجاب و عفاف و رویه آن‌ها همیشه ایراد گیری و در مقام شاکی و متوقع ظاهر شدن بوده و ایده‌های آن‌ها عموما سلبی بوده تا ایجابی و اجرائی!

بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی و انتظاری که در جامعه برای انتقام شکل گرفت تا شهادت شهدای عزیز دیگر، شهید فخری زاده و شهید سید رضی تا شهادت شهدای کنسولگری ایران در سوریه، دوگانه انتقام/صبراستراتژیک شکل گرفت و جمعی از جبهه انقلاب آنقدر فضا را تنگ نمودند که حتی شاهد تعریض‌هایی به نهادهای انقلابی و حتی بزرگان نظام بودیم، اما باید نظام به یک آمادگی و طراحی همه جانبه و یک وحدت در مردم و مسئولین می‌رسید تا بتواند یک عملیات گسترده را شکل دهد.

در بحث حجاب هم شرایط مشابه وضعیت فوق را دارد، نظام به طور ناخواسته در مقابل یک اتفاق ناخوشایند فرهنگی و شرعی قرار گرفته که دشمن سال‌ها برای آن طراحی انجام داده و تا جایی جلو رفته که توانست فتنه‌ای همچون حوادث پائیز ۱۴۰۱ را رقم بزند، مومنین و نیروهای دلسوز و انقلابی از وضعیت موجود ناراحت و دلخورند، حتما باید کاری کرد که ضمن ایجاد وحدت بیشترین همگرایی را در جامعه ایجاد کند در مقابل دست دشمن هم از هرگونه دست درازی به روان جامعه و مردم کوتاه باشد، پس به نظر ولی مسلمین احترام بگذاریم، اجازه دهیم مسئولان اقدامات برنامه ریزی شده و با قاعده‌ای را طراحی و اجرا نمایند و باور کنیم اگر با همدلی و به دور از احساسات و فشارهای بیرونی و برنامه ریزی انجام شود، همچون وعده صادق هم دشمن را ناامید و هم مردم انقلابی، علما، مومنین و خانواده شهدا و ایثارگران خوشحال خواهند شد.

دیگر خبرها

  • تجدید میثاق جامعه کار و تولید کشور با آرمان‌های امام راحل
  • وزیر علوم: تشکل‌ها باید برای محیط دانشگاه برنامه داشته باشند / انتظارات رهبری از تشکل‌های دانشجویی چیست؟ +فیلم
  • وزیر علوم: تشکل‌ها باید برای محیط دانشگاه برنامه داشته باشند / انتظارات رهبری از تشکل‌های دانشجویی+فیلم
  • نقش مشکوک ویراستی در ویترین سازی برای مسئولان
  • تصویری از «تیتر یک» سایت رهبری با محوریت حمله ایران به اسرائیل
  • حمله تند حسین شریعتمداری به مهدی فضائلی: رهبری سخنگو ندارد
  • واکنش گسترده به توییت عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب؛از تذکر برادرانه تا حمایت دلسوزانه!
  • سپاه پاسداران مظهر عینی شعارهای ایستادگی است
  • رهبری سخنگو ندارد؛ شما از چه موضعی توییت کرده‌اید؟
  • دیدگاه مقام معظم رهبری درباره سعدی