Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، پروتئین‌ها بیست درصد بافت‌های بدن انسان را تشکیل می‌دهند؛ از طرفی اسیدهای آمینه واحدهای سازنده پروتئین‌ها هستند. کمبود اسیدهای آمینه در بدن می‌تواند موجب بروز اختلالاتی نظیر ریزش مو، مشکلات پوستی، دیابت، اختلالات خواب و حتی مشکلات قلبی عروقی شود. ازاین‌رو، اندازه‌گیری اسیدهای آمینه در بدن از اهمیت بالایی برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روش‌های رایج اندازه‌گیری معمولاً گران و کند هستند.

محققان دانشگاه مازندران با بهره‌گیری از فناوری نانو موفق به سنتز نانوحسگری ارزان‌قیمت شدند که قادر است حضور یک نوع آمینواسید در خون را با سرعت مناسبی شناسایی و اندازه‌گیری کند.

پروفسور جهانبخش رئوف- عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران- ضمن اشاره به اسیدآمینه‌ی تیروزین به‌عنوان یک اسیدآمینه‌ی مهم در بدن انسان، در خصوص اهداف دنبال شده در این طرح گفت: «تیروزین یک اسیدآمینه‌ی مهم در بدن است که حضور آن اثرات مثبتی بر خلق ‌و خو، حافظه و استرس دارد. ازاین‌رو، سنجش سطح این آنزیم در بدن می‌تواند از اهمیت بالایی برخوردار باشد. در طرح حاضر با استفاده‌ی هم‌زمان از یک نوع آنزیم موجود در پوست موز و نانوذرات سیلیکا موفق به سنتز یک نانوحسگر جهت شناسایی و اندازه‌گیری آمینواسید تیروزین در خون انسان شدیم.»

وی در رابطه با قابلیت‌های نانوحسگر سنتز شده در این طرح افزود: «با توجه به روش کار آسان در سنتز این نانوحسگر آنزیمی، می‌توان تعداد زیادی آنالیز را در چند دقیقه انجام داد. از سوی دیگر سنتز این نانوحسگر بر بستر کاغذی موجب کاهش هزینه‌ی قابل‌توجه برای سنتز این نانوحسگر شده‌است.»

رئوف در خصوص مزایای استفاده از آنزیم تیروزیناز در ساخت این نانوحسگر خاطرنشان کرد: «آنزیم‌ها، به‌عنوان کاتالیزگرهای طبیعی سیستم‌های حیاتی شناخته می‌شوند. دو ویژگی بارز آنزیم‌ها قابلیت ایجاد پاسخ اختصاصی و برگشت‌پذیری آن‌هاست که موجب عملکرد گزینشی مطلوب می‌شود. در این طرح ما از این دو قابلیت به نحو احسن بهره برده‌ایم.»

به گفته‌ی این محقق، در این مطالعه از نانوذرات سیلیکایی عامل‌دار شده با مرکاپتوپروپیل تری متوکسی سیلان به‌عنوان بستری برای تثبیت آنزیم تیروزیناز استخراج‌شده از بافت پوست موز استفاده شده‌است. پس از سنتز نانوذرات، روش‌های مشخصه‌یابی و میکروسکوپی جهت تأیید سنتز آن‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. در ادامه پس از سنتز حسگر، از روش‌های الکتروشیمیایی برای ارزیابی کارایی آن استفاده شده و در نهایت عملکرد نانوحسگر موردنظر به‌منظور شناسایی و اندازه‌گیری اسیدآمینه تیروزین در نمونه‌ی خون انسان ارزیابی شده‌است.

نتایج حاکی از آن است که حضور نانوذرات سیلیکا در ساختار نانوحسگر موجب کاهش حد تشخیص و وسیع‌تر شدن دامنه‌ی خطی پاسخ به ترتیب به میزان 0.02 میکرومولار و 600- 0.05 میکرومولار شده‌است.

این تحقیقات حاصل تلاش‌های پروفسور جهانبخش رئوف، پروفسور رضا اوجانی و دکتر طاهره آقاجان زاده- اعضای هیأت علمی دانشگاه مازندران- دکتر ائمه باقری حشکوایی- دانش‌آموخته مقطع دکتری- و محدثه رحیمی محسنی- دانشجوی مقطع دکتری دانشگاه مازندران- است. نتایج این کار در مجله‌ی International journal of biological macromolecules با ضریب تأثیر 3.909 (جلد 113، سال 2018، صفحات 648 تا 654) منتشر شده‌است.

انتهای پیام/

169 / 279 نانوحسگر اسید آمینه پوست موز هزینه سنتز پروتئین دانشگاه

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: نانوحسگر اسید آمینه پوست موز پروتئین دانشگاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۲۶۲۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای نخستین بار در جهان شکل گرفت؛ چاپ سه بعدی این بخش از بدن حین جراحی

 موفقیت در انجام این آزمایش به این معنی است که این فناوری می‌تواند جایگزینی برای پیوند پوست باشد که عموما منجر به زخم، از دست دادن دائمی مو و عدم موفقیت پیوند می‌شود.

به نقل از نیواطلس، ماده‌ای که برای کار چاپ سه‌بعدی پوست استفاده می‌شود نوعی جوهر زیستی است که از سلول‌های بنیادی پوست و کلاژن ساخته شده است و با استفاده از یک چاپگر سه‌بعدی روی زخم قرار می‌گیرد و در عرض چند هفته، سلول‌ها تکثیر می‌شوند و به یک لایه کامل پوست تبدیل می‌شوند.

باوجود پیشرفت در جراحی پلاستیک و ترمیمی، ترمیم ضخامت پوست سر و صورت با استفاده از گرافت‌های پوستی چالش برانگیز است.

این می‌تواند منجر به زخم، ریزش موی دائمی و شکست پیوند شود. اما اکنون، محققان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا (ایالت پن) اولین افرادی هستند که با پرینت سه بعدی تمام ضخامت، پوست زنده با پتانسیل رشد مو در حین جراحی روی موش‌ها، توانستند به صورت فوری نقص قابل توجه پوست را در سر حیوانات اصلاح می‌کنند.

 این فناوری می‌تواند تحولی بزرگ در درمان زخم‌های سوختگی، تصادفات و جراحی‌های بزرگ را دارد. همچنین می‌تواند برای درمان بیماری‌های پوستی پسوریازیس و اگزما استفاده شود.

البته از آنجایی که هنوز اولیه آزمایش حیوانی است نمی‌توان مطمئن بود که روی انسان چقدر موفق عمل می‌کند. به علاوه محققان در حال کار بر روی چاپ سه‌بعدی سایر اندام‌ها و بافت‌ها، مانند قلب، کبد و کلیه هستند.

منبع: همشهری آنلاین

tags # اخبار پزشکی سایر اخبار اولین انسان روی زمین چند سال پیش به دنیا آمد؟ (تصاویر) دانشمندان چهرۀ یک انسان اولیه را شناسایی کردند؛ انسان اولیه این شکلی بود! (تصاویر) چند سال پس از مردن انسان‌ها زمین چه شکلی خواهد بود؟ انسان‌هایی که خوراکشان گوشت انسان است!

دیگر خبرها

  • یه عمر اشتباه پیاز خرد می کردیم
  • چگونه می‌توانیم به بیماران ای بی کمک کنیم؟
  • کشف سرنخ های جدید برای شناسایی بیماری‌های خودایمنی
  • لنزی که درمان زخم چشم را تسریع می‌کند
  • چرا چین و چروک پوست ایجاد می‌شود؟
  • برای نخستین بار در جهان شکل گرفت؛ چاپ سه بعدی این بخش از بدن حین جراحی
  • بهبود زخم قرنیه با لنز تماسی جدید
  • اپیلاسیون صورت ضرر دارد؟
  • (ویدئو) فرآیند پرورش میلیون ها مار و پردازش پوست آن ها در کارخانه
  • عکس| ثبت تصویر یک زاغ سفید کمیاب