همایش «یادبود استاد مهدی حائری یزدی (ره)» برگزار می شود
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۲۶۴۳۱
همایش «یادبود استاد مهدی حائری یزدی (ره)» از سلسله نشست های یادبود استادان تأثیرگذار در اعتلای علمی- پژوهشی به همت موسسه حکمت و فلسفه ایران برگزار می شود.
خبرگزاری شبستان، گروه اندیشه: سلسله نشستهای «یادبود استادان تأثیرگذار در اعتلای علمی- پژوهشی» در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی و به همت مؤسسة پژوهشی حکمت و فلسفة ایران برگزار می شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بنابر این گزارش، طبق تقویم طراحی شده نشست نخست به «همایش یادبود استاد مهدی حائری یزدی (ره)» اختصاص دارد که دوشنبه، سوم دیماه برگزار می شود.
بنابر این گزارش، آیتالله «مهدی حائری یزدی»، فرزند مؤسس نامدار حوزه علمیه قم، آیتالله شیخ عبدالکریم حائری یزدی بود. وی عرفان و علوم نقلی و عقلی را در محضر استادان بزرگ حوزههای تشیع، امام خمینی(ره)، آیتالله سیداحمد خوانساری، میرزا مهدی آشتیانی، آیتالله بروجردی و آیتالله کوهکمرهای فراگرفت. وی پس از دریافت درجه اجتهاد به عنوان نماینده آیتالله بروجردی به آمریکا هجرت و مدارج تحصیل در فلسفه غرب را تا سطوح بسیار عالی طی کرد.
حائری یزدی دوره لیسانس را در دانشگاه جورج تاون، فوق لیسانس را در هاروارد و دکتری را در دانشگاه میشیگان و تورنتو با درجه ممتاز به اتمام رساند. رساله دکترای وی «علم حضوری؛ اصول معرفتشناسی در فلسفه اسلامی» است که در سال 1978 با نظارت چند نفر از استادان برجسته فلسفه در دانشگاه تورنتو کانادا به زبان انگلیسی نوشته شده است. وی با نگاشتن این رساله به اخذ درجه دکترا در رشته «فلسفه تحلیلی» نایل شد.
حائری یزدی در طول عمر پربرکت خود در دانشگاهها و مؤسسههای علمی مختلف به تدریس پرداخت و دارای تألیفات و آثار متعددی است که از جمله میتوان از کتابهای هرم هستی، آگاهی و کاوشهای عقل نظری و کاوشهای عقل عملی نام برد و همچنین کتابهای جستارهای فلسفی، فلسفه تحلیلی، سفر نفس و نظریه شناخت در فلسفه اسلامی - که تقریرات دروس ایشان است ـ نیز از دیگر آثار مرحوم مهدی حائری است.
مرحوم حائری یزدی را میتوان نخستین کسی در نظر آورد که هم با تعلیمات کلاسیک اسلامی، اعم از معقول و منقول پرورش یافتند و با تفکر بزرگانی نظیر بوعلی و فارابی و سهروردی و ملاصدرا و ابنعربی و خواجهنصیر و دیگران آشنایی و معرفت عمیق حاصل کردند و هم علاوه بر آن، خود را در دریای گسترده اندیشههای فلسفی فیلسوفانی نظیر کانت و هگل و دکارت و راسل غوطهور ساختند و برای نخستینبار در مقام استادی مجتهد در فلسفه اسلامی، آثاری را تألیف کردند که از آثار کلاسیک فلسفه تطبیقی در ایران معاصر به شمار میآید و او را به حق میتوان نماینده شاخص و معتبر سنت تفکر فلسفی اسلام به حساب آورد که با تخصص و مهارت کافی در فلسفه غرب به گفتوگوی دو جانبه با آن فلسفه مبادرت ورزیده است.
از این رو، به خصوص تألیفات و آثار متعدد مرحوم حائری یزدی در حوزه مباحث فلسفه تطبیقی، حول محور موضوعات و مسائل فلسفه غرب و اسلامی، اهمیت و برجستگی ویژه و قابل اعتنا دارد.
وی با پرسشهایی دست و پنجه نرم میکند که بر زمینه چالشهای عقلی و فکری مغربزمین پدید آمدهاند و از همین روست که آثار وی هم برای پژوهندگان و دانشجویان فلسفه اسلامی و هم برای طلاب و دانش آموختگان مکاتب و مدارس فلسفی غرب قابل فهم و مفید تواند بود.
در این همایش استادان: عبدالحسین خسروپناه، سیدمصطفی محقق داماد، غلامحسین ابراهیمی دینانی، غلامرضا اعوانی، سیدمحمود یوسفثانی، سیدحسین موسویان، غلامحسین عمادزاده، شهین اعوانی، علی افضلی دربارة ابعاد مختلف فکری و فلسفی، ویژگیهای تحقیق، تتبع و نگارش آثار فلسفی این متفکر بزرگ به لحاظ مبادی و مبانی فکری، فلسفی، منطقی، اخلاقی، مابعدالطبیعی و ...سخنرانی می کنند.
فهرست عناوین سخنرانیها به شرح زیر است:
حجت الاسلام «عبدالحسین خسروپناه» در موضوع خیرمقدم، دربارة موضوع همایش
«سیدمصطفی محقق داماد» در موضوع شخصیت اخلاقی حائری
«غلامحسین ابراهیمی دینانی» با موضوع شخصیت فلسفی حائری
«غلامرضا اعوانی»: حائری: جامع الحکمتین
«سیدمحمود یوسفثانی»: حائری و مابعدالطبیعه
«غلامحسین عمادزاده»: نقش مرحوم حائری در تثبیت و شرح مبانی و مبادی منطقی حکمت متعالیه
«سیدحسین موسویان»: نقد دیدگاه استاد حائری دربارة عوارض ذاتی
«شهین اعوانی»: نقد استاد حائری بر کانت
«علی افضلی»: نقش استاد در ترویج فلسفة تطبیقی
این همایش دوشنبه، 3 دی ماه از ساعت 14 تا 18 در مؤسسة پژوهشی حکمت و فلسفة ایران در خیابان ولیعصر (عج)، خیابان نوفللوشاتو، کوچه آراکلیان، پلاک 4 برگزار می شود.
گفتنی است، شرکت برای عموم با ارائه کارت شناسایی معتبر آزاد است.
پایان پیام/9منبع: شبستان
کلیدواژه: هرمزگان شب یلدا وحدت حوزه و دانشگاه مجلس استان بوشهر خبرگزاری شبستان آتش سوزی مدرسه زاهدان اصفهان شب چله موسسه حکمت و فلسفه ایران همایش علوم انسانی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۲۶۴۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
علامه جعفری از شایستگی تفکر به صورت بالفعل برخوردار بود
خبرگزاری مهر-گروه دین و اندیشه-سمانه نوری زاده قصری: علامه محمدتقی جعفری فیلسوف بزرگ و شهیری بود که در دوره حیاتش همیشه از شهرت فرار میکرد با این همه خداوند به او شهرت عطاء کرد. اما پس از درگذشت وی آنچنان که باید و شاید به آثار ایشان توجه کافی و وافی نشد. کارنامه فکری علامه جعفری، کارنامه پرمحصول مردی است که وجودش وقف دین و دانش بود. تلاش کرد حیات برای انسان تصویری منطقیتر بیابد و در وادی حیات معقول گام بگذارد. علامه با بیش از ۱۴۰ دانشمند بزرگ دنیا مباحثه داشت که مکاتباتش با «برتراند راسل»، یکی از فلاسفه غرب، شهرت بیشتری یافت که او علامه را «فیلسوف شرق» نامیده بود.
در میان ۱۰۰ اثر علمی به جا مانده از علامه جعفری، مجلدات زیادی از آن درباره «تفسیری تفصیلی بر نهجالبلاغه» است که نشان از اهتمام و علاقه جدی ایشان به امام علی (ع) و نهجالبلاغه دارد. بسیاری این تفسیر را یکی از گنجینههای بزرگ جهان علم و دانش و معنویت به شمار میآورند و بسیاری جلسات سخنرانی و شرح نهجالبلاغه او را به یاد دارند.
در این زمینه با منوچهر صدوقی سها داماد و از شاگردان علامه جعفری و عضو مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه در رابطه با آرا و اندیشههای علامه جعفری به گفت وگو پرداخته ایم:
*در مورد کارنامه علمی استاد علامه جعفری مقداری برای مخاطبان جوان ما که شاید شناختی از استاد نداشته باشند توضیح دهید.
تحصیلات استاد علامه جعفری در رشتههای فقه و اصول است. اما آثار ایشان در این رشتهها کم و اغلب عرفانی و فلسفی بوده است. حوزهها در گذشته و حال بر فقه و اصول تکیه داشتهاند. ایشان در فقه به طور قطع مجتهد بودند. مرحوم بروجردی علامه جعفری را به عنوان حاکم شهر قرار داده بودند که حاکم شهر حتماً باید مجتهد مطلق باشد. مابقی آثارشان به غیر از عرفان، فلسفی است.
*چطور میتوان در تالیفات استاد علامه جعفری چندوجهی بودن ایشان را متوجه شویم؟
مقالهای برای بزرگداشت استاد علامهجعفری در روزهای پایانی عمرشان نوشته بودم که به گمانم ایشان را میتوان گفت که دنبال انسان شناسی بود و به عنوان انسانشناس معرفی کرد.
*تالیفات استاد علامه جعفری را چطور دسته بندی میکنید؟
در کتاب «حصال المجموع» بیشترین مسألهای که برای ایشان مطرح بود انسان و انسانیت است. ایشان تحصیلاتش را از تبریز شروع و ادبیات را به صورت موضوعی مطالعه کردند. در ادبیات عرب حجتی بودند زیرا از محضر مرحوم میرزا علی اکبر اهری در تبریز بهره برده بودند. ایشان میفرمودند از ابتدا که ادبیات و فقه و اصول میخواندم نظرم متوجه جهانشناسی بود. در حوزه سید عبدالحجت ایروانی در شهر تبریز شرح تجرید را خواندند و در ١٧سالگی به تهران میآمدند و در محضر آقا میرزا احمد آشتیانی منظومه و اسفار مطالعه میکنند.
در محضر شیخ محمدرضا تنکابنی فقه و اصول را فرا میگیرند و سپس به قم مشرف میشوند و در کنار فقه و اصول در محضر میرزا مهدی مازندرانی نیز حاضر میشوند. در سال ١٣٢١شمسی مشرف به نجف میشوند و در آنجا استاد فلسفه و مربی عرفانی ایشان شیخ مرتضی طالقانی است و در محضر شیخ صدرا بادکوبهای حاضر شدند و فیزیک جدید و ریاضی را نیز تحصیل کردند اما علامه هیچ گاه به این تحصیل اکتفا نکردند.
*در این کتب برای برون رفت مشکلات امروزی زاویه دیدشان چطور بوده است؟
در مملکت ما به برخی افراد، فیلسوف اطلاق میشود و نوعاً به اساتید فلسفه «فیلسوف» گفته میشود؛ در حالی که فیلسوف الزاماً خود فلسفه نیست و استاد فلسفه را نمیتوان فیلسوف نامید.«فیلسوف» فردی است که بالفعل تفکرمیکند و میاندیشد. در ایران معاصر استادانی که اهل فلسفه هستند، فیلسوف اطلاق میشوند اما خودم که در حوزه فلسفه فعالیت دارم حق دارم این حرف را بزنم فیلسوف با استاد فلسفه متفاوت است. اکثریت افراد اهل فلسفه در ایران متاخر اساتید فلسفه هستند. بنظرم استاد فلسفه با استاد تاریخ تفاوتی ندارد چون که استاد تاریخ این درس را نقد میکند و استاد فلسفه هم این رشته را نقد میکند. علامه جعفری از نوادر اهل فلسفه ایران معاصر ما بودند که خودشان میاندیشیدند، از این حیث میتوان فیلسوف اطلاق کرد که یقیناً علامهجعفری فیلسوف است.
*چطور به شناخت واقعی استاد علامه جعفری برسیم؟
علامهجعفری را در دو ساحت میتوان شناخت که شامل ساحت و مسائل تخصصی و جامعه و دانشگاه است. شخصیت فلسفی علامه جعفری آن نیست که در کنار دانشجویان و تلویزیون باشد. ایشان چند کتاب دارد که هیچ شهرتی ندارد و حتی یکی از کتابها اصلاً چاپ نشده و نسخه آن در اختیار من است. کتاب «نهایت الادراک» کتاب عربی است که اگر ایشان همین یک کتاب را بیشتر نداشت، اطلاق فیلسوف برای نام او لازم بود. کتاب معروف دیگر علامه جعفری کتاب «ارتباط انسان و جهان» است که حاوی مسائل فلسفه است که در حدود ۳۰ سالگی چاپ شده است. اما هیچکس از این کتاب تخصصی آگاه نیست. استاد و فیلسوف علامه جعفری از طریق کتابها و تفکر ایشان شناخته میشود.
*استاد و فیلسوف علامهجعفری در زمانی زندگی میکردند که علمای دیگری هم وجود داشتند. چه ویژگی ایشان را از سایرین اندیشمندان و علمای معاصر متمایز میکند؟
عمدهترین خصوصیت ایشان این بود که خودشان متفکر بودند. ایشان اگر یک متن فلسفی از منظومه و … بیان میکرد، در ابتدا در مورد موضوع نیز فکر میکرد.
*خاطرهای در این خصوص از استاد دارید؟
روزی علامه جعفری به مساله وجود آدم پرداخت که در این بین مشکلی پیش آمد و به بنده نگاهی کرد که حرفی نداری. من حرفی نزدم و فرمود که من استاد خوبی نیستم. اینکه من استاد خوبی نیستم به این معنی نیست که به خوبی درس نخواندهام بلکه آن متون ایشان را اقناع نمیکرد. فلسفه اگر صرفاً روایت و نقد پیدا کند از فلسفیت خارج و همچون تاریخ میشود. فلسفه باید زنده باشد و فیلسوف تفحص کند و بیندیشد. بنابراین این قبیل اشخاص در محدوده متون نمی گنجد.
من به این فلسفه انتقاد میکنم. ملاصدرا بزرگترین فیلسوف اسلام است و در الهیات بالاتر از ابنسینا است. این فلسفه نیست که ما بگوییم ملاصدرا فرموده که ما هیچ حق اظهارنظری نداریم و به گمانم این مساله مرگ فلسفه است. اما اگر گفتیم تفکر با اساتیدی همچون ارسطو، فارابی، ملاصدرا و… تمام شد، صحیح نیست. انسان باید خودش فکر فلسفی کند چرا که این محاسبات فراوانی دارد و هرکسی نمیتواند فکر کند. علامه جعفری مرحوم قطعاً یکی از متفکران ایرانی بود و از شایستگی تفکر به صورت بالفعل برخوردار بود.
*چه پیشنهادی برای توجه نسل جوان به آثار استاد علامهجعفری میدهید؟
ایشان در بخشی به بدیهیات و علوم پیشین و در بخشی دیگر به وحدت و کثرت توجه داشتند. مسائل تخصصی استاد فراتر از دانشگاه بود. اما در مسائل فرهنگی همچون فلسفه هنر و علم تفکرات جالبی داشتند. من ایشان را بهعنوان یک فیلسوف متفکر قبول دارم. اگر از لحاظ تخصصی نگاه کنیم حقی ایشان ادا نشده است.
کد خبر 5948972 سمانه نوری زاده قصری