Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-03-28@18:03:49 GMT

رشد ۱۰برابری پلاک‌گذاری ماشین‌آلات کشاورزی

تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۲۶۶۶۷

ساعت24-رئیس مرکز ملی توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد با اشاره به رشد ۱۰ برابری پلاک گذاری ماشین آلات کشاورزی، خواستار تهیه کارت سوخت برای کشاورزان شد.

 کامبیز عباسی در نشست خبری با بیان اینکه مکانیزاسیون فراتر از ماشین است و می تواند سایر نهاده های بخش کشاورزی را نیز مدیریت کند، افزود: در دولت یازدهم و دوازدهم به تأکید وزیر جهاد کشاورزی مکانیزاسیون را در تمام زیربخش های حوزه کشاورزی پیگیری می کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه ۳۵ درصد افزایش تولید محصولات کشاورزی طی این مدت تحت تاثیر مکانیزاسیون اتفاق افتاده است، گفت: حدود ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان طی این مدت در حوزه مکانیزاسیون سرمایه گذاری شده است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد با اشاره به اینکه بسیاری از مشکلات ما در حوزه مکانیزاسیون حل شده است، گفت: مکانیزه بودن اراضی برنج از ۱۰ درصد در ابتدای دولت یازدهم به ۸۰ درصد در حال حاضر رسیده است.

عباسی، کاهش ضایعات، افزایش درآمد کشاورزان و رونق شالیکاری، کاهش تغییر کاربری اراضی برنج و اقتصادی شدن تولید را از جمله نتایج این مسئله عنوان کرد.

وی افزود: در حدود ۲۰ درصد اراضی برنج کشور نیاز داریم که حمایت های بیشتری در این زمینه انجام شود.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد با اشاره به اینکه در حوزه غلات نیز هم اکنون ۹۵ درصد مزارع به صورت مکانیزه برداشت می شود، ادامه داد: ضایعات این بخش که در ابتدای دولت یازدهم ۷.۵ تا ۸ درصد بوده هم اکنون به کمتر از ۴ درصد رسیده است ضمن اینکه در حال حاضر ۷۵ درصد کشت گندم به صورت مکانیزه انجام می شود.

عباسی افزود: در حوزه محصولات ردیفی مانند ذرت دانه ای و ذرت علوفه ای ۹۹ درصد کشت و برداشت این محصولات به صورت مکانیزه انجام می شود.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه از ابتدای دولت یازدهم بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ کمباین برداشت غلات وارد مزارع غلات کشور شده است، گفت: تا پایان برنامه ششم، برنامه ریزی کرده ایم که ۴۵ درصد از اراضی کشورمان را تحت روش های کم خاک ورزی و بی خاک ورزی قرار دهیم.

وی ادامه داد: اجرای این روش ها باعث می شود به طور متوسط ۳ تا ۴ هزار متر مربع در هر هکتار کاهش مصرف آب آبیاری داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور تحت خسارت سرمازدگی و تگرگ است، گفت: حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان خسارت سرمازدگی محصولات کشاورزی است و ما به دنبال این هستیم که در این زمینه تکنولوژی ها و سامانه های نوین را برای مقابله با این پدیده ها به کار بگیریم.

عباسی گفت: ماشین مولد باد، چاهک معکوس و سامانه هایی از این قبیل، تکنولوژی های نوینی هستند که ما آن را وارد کشور و بومی سازی کرده ایم.

به گفته وی، این سامانه ها باعث جابه جایی هوا و پخش حرارت در محیط باغ می شوند و به جای اینکه در باغات اقدام به آتش زدن لاستیک کنیم، این سامانه ها با پدیده سرمازدگی مقابله می کنند. همچنین سامانه ضدتگرگ، تکنولوژی روسی و مربوط به صنعت هواوفضا است که هم اکنون در استان آذربایجان شرقی ما ۱۲۰ مورد از این سامانه ها را در باغات نصب کرده ایم.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه نیاز ارزی حوزه مکانیزاسیون سالانه ۲۵۰ میلیون دلار است، گفت: خوشبختانه ما در این زمینه خوداتکایی حدود ۹۵ درصدی به صنعت داخل داریم و از حوزه صنعت خواهشمندیم این بخش را نیز در اولویت های خود قرار دهند.

عباسی با اشاره به مباحث مطرح شده مبنی بر قاچاق سوخت از سوی کشاورزان گفت: سوخت بخش کشاورزی ۸ درصد کل سوختی است که در کشور وجود دارد و این رقم بسیار کوچکی است.

وی ادامه داد: حدود ۴ درصد این سوخت در حوزه مکانیزاسیون و ماشین آلات کشاورزی مصرف می شود که به دلیل میزان کم آن، کشاورزان گاهی مجبور می شوند بخشی از سوخت خود را از سایر حوزه ها تأمین کنند، بنابراین چگونه ممکن است بتوانند این سوخت را قاچاق کنند.

عباسی گفت: ما ساختار این هستیم که برای کشاورزان کارت سوخت تهیه شود.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد با اشاره به رشد ۱۰ برابری پلاک گذاری ماشین آلات کشاورزی افزود: سالانه ۴۰ هزار دستگاه ماشین آلات این حوزه را پلاک گذاری می کنیم. ضمن اینکه بیمه ماشین های کشاورزی ۳۰ درصد به ما تخفیف داده است.

وی با بیان اینکه از حوزه معاینه فنی پلیس راهور ناجا درخواست کرده ایم در زمینه معاینه فنی برخی ماشین آلات مانند تراکتور سخت گیری های زیادی انجام نشود، گفت: ما از مسئولان درخواست داریم معاینه فنی تراکتور شرط اصلی پلاک گذاری این ماشین نباشد. البته معاینه فنی نیز باید انجام شود اما اجازه بدهند که روند پلاک گذاری با سرعت صورت بگیرد.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری سومین نمایشگاه بین المللی ماشین آلات، نهاده ها و سیستم های نوین آبیاری که از ۲۱ تا ۲۴ دی ماه در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می شود، گفت: ۱۴ پایگاه آموزشی در این نمایشگاه برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: ۱۷۰ شرکت داخلی پیشنهاد حضور در این نمایشگاه را داده اند و ما از سایر شرکت ها نیز درخواست داریم که در این نمایشگاه شرکت کنند، چرا که در دوران تحریم هر چه حضور ما در کنار یکدیگر بیشتر و پررنگ تر باشد، بهتر بر مشکلات فائق خواهیم آمد.

منبع: مهر

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۲۶۶۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شوری ۶.۵ میلیون هکتار اراضی کشاورزی و چالش بهره‌وری در تولید

به گزارش خبرنگار مهر، صفدر نیازی شهرکی، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی درباره چالش فعلی کشور در حوزه خاک به شوری اراضی کشاورزی اشاره کرد و به مهر گفت: بیش از ۶.۵ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی با EC های مختلف شور شده است. منابع زیرزمینی و سطح آب سفره‌های زیر زمین کاهش یافته و این منابع آبی هم شور هستند. با پمپاژهایی که در دشت‌ها صورت می‌گیرد شوری آب سال به سال در حال افزایش است. بنابراین پیش از اینکه نگران عناصر و فلزات سنگین و سایر مسائل در حوزه خاک باشیم خود شوری خاک، بهره‌وری محصولات کشاورزی را تحت شعاع قرار می‌دهد.

وی همچنین به تغییر کاربری اراضی کشاورزی پرداخت و ادامه داد: یکی از چالش‌های حوزه خاک تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی است. خاک مرغوب و کلاس یک در کشور بسیار کم است و متأسفانه تغییر کاربری هم عاملی شده در حوزه اراضی کشاورزی که نیاز به پیگیری دارد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: موضوع دیگر قطعه قطعه شدن اراضی کشاورزی و مساله معیشتی بودن تولید است.

نیازی شهرکی گفت: پس از اصلاحات ارضی که سال ۱۳۴۰ ابلاغ شد زمین‌ها خرد و تحویل رعیت شدند. بعد از آن هم خرد شدن اراضی دو نسل ادامه یافت. چالش این زمین‌های کوچک، بهره‌وری آنها و مدیریت یکپارچه اراضی از دیگر مسائل قابل توجه بخش کشاورزی است که نیاز به رسیدگی و پیگیری دارد.

کد خبر 6050350 فاطمه امیر احمدی

دیگر خبرها

  • تشکیل ۶۵ پرونده تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی
  • جذب ۳۰۰ میلیارد ریال تسهیلات برای مکانیزاسیون جوین
  • انهدام باند بین‌المللی قاچاق ماشین‌آلات راه‌سازی در هرمزگان
  • انهدام باند بین‌المللی قاچاق ماشین‌آلات راهسازی در هرمزگان
  • کاهش پرونده‌های حوزه زمین با سنددار شدن اراضی کشاورزی
  • فعالیت ۱۳۰ هزار بهره‌بردار حوزه کشاورزی در کردستان
  • ۱۲ نفر از اعضای باند قاچاق ماشین آلات راهسازی دستگیر شدند
  • اعضای باند بین‌المللی قاچاق ماشین‌آلات راهسازی در استان هرمزگان دستگیر شدند
  • شوری ۶.۵ میلیون هکتار اراضی کشاورزی و چالش بهره‌وری در تولید
  • تجهیز مدیریت برق شهرستان سبزوار به ماشین آلات و ابزار پیشرفته