Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی با بیان اینکه دولت برای ثبت آثار هزینه زیادی می‌کند اما متأسفانه دیوان عدالت اداری آن‌ها را از ثبت خارج می‌کند، گفت: این بناها دارای ارزش هستند و در جریان اینکه چرا دیوان عدالت اداری چنین تصمیمی می‌گیرد، نیستم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ار مشهدپیام، این روزها اخباری مبنی بر خروج بناهای تاریخی مشهد از فهرست آثار ملی و همچنین آسیب‌دیدن برخی از این خانه‌های قدیمی که حکم هویت و میراث فرهنگی به‌شمار می‌روند در برخی از رسانه‌ها به‌چشم می‌خورد که نگرانی علاقه‌مندان به تاریخ و هویت شهر مشهد را برانگیخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر پایگاه میراث فرهنگی ثامن در گفت‌وگو با خبرنگار مشهدپیام، علت این موضوع را شکایت مالکان این بناها عنوان کرده بود.

وفا ثابتی یادآور شده بود: مالکان توانسته‌اند با توجیه دیوان عدالت اداری، دادگاه را مجاب به خروج آثار از فهرست ملی کنند.

 

باید از دیوان عدالت اداری سؤال کرد که چرا چنین رأیی صادر شده است

معاون اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مشهد پیام، بیان می‌کند: میراث فرهنگی در این زمینه تمام سعی و تلاش خود را می‌کند.

مرجان اکبری تأکید می‌کند: باید از دیوان عدالت اداری سؤال کرد که چرا چنین رأیی صادر شده است؟! دولت برای ثبت آثار هزینه زیادی می‌کند اما متأسفانه دیوان عدالت اداری آن‌ها را از ثبت خارج می‌کند.

وی اظهار می کند: این بناها دارای ارزش هستند و در جریان اینکه چرا دیوان عدالت اداری چنین تصمیمی می‌گیرد، نیستم.

اکبری متذکر می‌شود: خوشبختانه با تغییر رویکرد دیوان عدالت اداری مواجه هستیم زیرا در سال‌های پیش، این مشکل بیشتر از اکنون بود.

 

شهرداری در صورت امکان مالی می‌تواند در حفظ این بناها نقش ایفا کند

معاون فرهنگی شهرداری مشهد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مشهدپیام در این خصوص بیان می‌کند: شهرداری در زمینه این بناها اختیاراتی ندارد.

هادی بختیاری یادآور می‌شود: شهرداری در صورت امکان در زمینه حفظ این بناها، می‌تواند با مالکان تعامل کرده یا تملک انجام دهد.

وی خاطرنشان می‌کند: همچنین در صورت امکان مالی می‌تواند در حفظ این بناها نقش ایفا کند.

معاون فرهنگی شهرداری مشهد تأکید می‌کند: البته در این خصوص باید مالک و مجموعه صاحب حق همراهی کنند تا شهرداری بتواند حقوق مالکان از نظر مالکیت را پرداخت کند.

بختیاری ادامه می‌دهد: در صورت امکان تملک نیز برای آن‌ها تعریف کاربری شده تا تبدیل به مرکز فرهنگی و موزه شوند.

وی اظهار می‌کند: به‌دلیل محدودیت منابع مالی شهرداری به‌دنبال این هستیم که بتوانیم تسهیلاتی ایجاد کنیم تا بخش خصوصی برای تبدیل کاربری به فرهنگی سرمایه‌گذاری و تملک کند.

معاون فرهنگی شهرداری مشهد متذکر می‌شود: در صورت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، شهرداری می‌تواند در حوزه تغییر کاربری کمک بسیاری کند.

بختیاری اضافه می‌کند: شهرداری می‌تواند به مالکان مشوق‌هایی ارائه دهد برای مثال در زمینه تغییر کاربری اقامتی به تجاری، تسهیلات ایجاد کند.

وی تصریح می‌کند: سیستم مالکیت بخش خصوصی و حق مالکیت بر مال به رسمیت شناخته شده است.

معاون فرهنگی شهرداری مشهد می‌افزاید: در زمینه بافت‌های تاریخی نیز قوانینی وجود دارد که میراث فرهنگی و مراجع قضایی می‌توانند آن‌ها را اعمال کنند در غیر این‌صورت نمی‌توان مالکان را مجبور به این کار کرد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۲۷۰۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دریافت تسهیلات درجاسازی واحد‌های فرسوده روستایی واقع در حریم ممنوعه میراث فرهنگی

محمدرضا آمویی، فرماندار کرمانشاه از نوسازی و درجاسازی واحد‌های فرسوده واقع در حریم ممنوعه میراث فرهنگی روستا‌های تابعه براساس مصوبات شورای مسکن استان در بخش‌های روستایی از جمله بیلوار، کوزران، ماهیدشت و فیروزآباد خبر داد.

وی اظهار کرد: واحد‌های فرسوده این مناطق می‌توانند صرف رعایت درجاسازی و نوسازی برای دریافت تسهیلات به بنیاد مسکن شهرستان مراجعه کنند.

فرماندار کرمانشاه ادامه داد: دهیاران و شورای اسلامی مربوطه می‌توانند به واحد‌های واقع در محدوده‌های مورد نظر در روستا‌های خود و ابلاغ لازم به مالکان به منظور مراجعه به بنیاد مسکن شهرستان و اخذ تسهیلات بازسازی و احداث واحد نوسازی عمل کنند.

این مسئول بیان کرد: در صورت بروز هرگونه حوادث غیرمترقبه مسئولیت هرگونه خسارت بر عهده مالکان مورد نظر خواهد بود، لذا با استفاده از این فرصت ایجادی می‌توانند در راستای بازسازی واحد‌های فرسوده این مناطق اقدام لازم را انجام دهند .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • دریافت تسهیلات درجاسازی واحد‌های فرسوده روستایی واقع در حریم ممنوعه میراث فرهنگی
  • ایجادشعبه ویژه پیگیری و رسیدگی به اخذ رشوه در شهرداری تهران
  • شبکه نمایش خانگی مروج چه اندیشه‌ای است؟!
  • توسعه متوازن و عدالت‌محور، نگاه شورای ششم به مسائل شهری
  • تغییر مهلت پرداخت عوارض ساخت بناهای گردشگری در ملک‌های تاریخی
  • نامه رئیس دانشگاه فردوسی مشهد به روسای دانشگاه‌های آمریکا‌
  • هرچقدر سالن ورزشی ایجاد کنیم در مقایسه با جمعیت مشهد کم است
  • نامه رئیس دانشگاه فردوسی به روسای دانشگاه‌های آمریکا در حمایت از تجمعات ضداسرائیلی دانشجویان
  • کاهش ۲.۹۳ درصدی طرح شکایت در دیوان عدالت اداری
  • کاهش ۲.۹ درصدی طرح شکایت در دیوان عدالت اداری