Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@14:28:10 GMT

قاچاق خاک،عامل نابودی محیط زیست و اقتصاد

تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۲۷۰۹۴

قاچاق خاک،عامل نابودی محیط زیست و اقتصاد

شاید قاچاق خاک از کشور تنها نوعی از قاچاق باشد که آینده نسلی از یک ملت را به نابودی بکشاند؛ چراکه امنیت غذایی یک کشور در گرو کشاورزی و کشاورزی بدون خاک غیرممکن است.

مدت‌هاست که موضوع قاچاق خاک ایران یا حتی صادرات علی‌الظاهر قانونی آن ذهن افکار عمومی را به‌خود جلب کرده‌است. مفهوم و معنی خاک همواره نوعی غیرت ملی و دینی را در بطن هر ایرانی مسلمان متجلی می‌سازد، حالا اگر متخلفان بخواهند با دست‌اندازی به خاک ارزشمند کشور، آن‌را به خارج از مرزها حمل کنند چه باید کرد؟ کدام ارگان یا سازمانی در این ارتباط مسئول خواهد بود؟ قاچاق خاک از ابتدای دهه 80 شروع شد و هنوز ادامه دارد، البته در سال‌های اخیر به‌دلیل کم‌شدن تقاضا و افزایش حساسیت‌ها، قاچاق خاک تاحدی کنترل شده‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


قاچاق خاک مراتع و مزارع بیشتر از استان‌های جنوبی ازجمله استان فارس صورت می‌گیرد. مقصد این خاک‌های قاچاق‌شده کشورهای حاشیه خلیج فارس به‌ویژه امارات و قطر است که در امارات برای ساخت جزایر مصنوعی و در قطر برای خشک‌کردن دریا استفاده می‌شود.

چرا عرب‌ها طالب خاک ایران هستند؟
اولین سؤال که به ذهن می‌رسد این است که مقصد خاک‌های ایرانی کجاست؟ آمارها و نظرهای کارشناسی این نشانی را به ما می‌دهد که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، مقصد نهایی خاک‌های ایران است. عرب‌ها حاضر هستند که برای دست‌یافتن به خاک ایران به هر میزان هزینه کنند تا بتوانند این خاک ذی‌قیمت را به‌دست آورند.
بنا به گفته کارشناسان جنس خاک کشورهای عربی به‌ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس ماسه‌ای و آهکی است که امکان رویش هیچ گیاه و حتی فضای سبز در آن وجود ندارد. بنابراین، آن‌ها همواره به‌دنبال راهی برای ایجاد فضای سبز و تولید محصولات کشاورزی هستند و به این دلیل خواهان و خریدار خاک از سایر کشورها به‌ویژه ایران که دارای خاک بسیار غنی ازنظر مواد آلی و حاصلخیز برای کشت و زرع است، هستند.
روش قاچاق نیز بسیار ساده است؛ از مبادی غیرقانونی و البته در قالب صادرات گل و گیاه به کشورهای حاشیه خلیج فارس. درخصوص صادرات خاک نیز باید گفت که خاک‌های معدنی که برای تولید فولاد، آهن و مس استفاده می‌شود و ارزش اقتصادی بالایی دارد، در قالب صادرات و از مبادی رسمی از کشور خارج می‌شوند که با توجه به ارزش بالای این نوع خاک، صادرات آن‌ هم به محیط زیست و هم به اقتصاد کشور ضربه می‌زند.
خاک عنصر ارزشمندی است و باید برای صادراتش مبلغ واقعی آن گرفته شود. خاک معدنی ارزش اقتصادی بالایی دارد و در کشور باید به فولاد و مس تبدیل شود تا محصول و کالای تولیدشده از کشور صادر شود و ارزش‌افزوده و فرصت‌های اشتغال آن برای کشور ایران باشد و به‌عبارت ساده از خام‌فروشی خودداری شود.

چه باید کرد؟
محدوده منابع طبیعی یک محدوده مشخص و معین است که اگر نظارت نشود شاهد قاچاق منابع طبیعی خواهیم بود. هر کالا چه به کشور قاچاق شود و چه از کشور به‌صورت قاچاق خارج شود، اثرات خاص خود را بر اقتصاد و اجتماع و حتی فرهنگ دارد و هرچقدر این اثرات بزرگ باشد، می‌توان با اتخاذ سیاست‌هایی از اثرات سوء ناشی از آن جلوگیری کرد. اما شاید قاچاق خاک از کشور تنها نوعی از قاچاق باشد که آینده نسلی از یک ملت را به نابودی بکشاند؛ چراکه امنیت غذایی یک کشور در گرو کشاورزی و کشاورزی بدون خاک غیرممکن است. براساس اصل 50 قانون اساسی، حفاظت محیط زیست وظیفه عمومی است و هر فعالیت اقتصادی و غیر آن با آلودگی محیط زیست با تخریب غیرقابل جبران آن ملازمه پیدا کند، ممنوع است. بنابراین قاچاق و تخریب هم چون تخریب منابع غیرقابل جبران را شامل می‌شود و باید مورد توجه قرار گرفته و ممنوع اعلام شود و در واقع با استناد به این اصل می‌توان با مخاطبان برخورد کرد. همچنین سازمان حفاظت محیط زیست باید مراقبت کند تا کسی اقدام تخریبی در قبال خاک انجام ندهد که برای این امر به همکاری دستگا‌هایی چون دستگاه قضا برای اعمال قانون و مقابله نیاز دارد.

* روزنامه مردم نو، 1397،9،28.
3088/8068

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد قاچاق خاك اقتصاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۲۷۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد

خدامراد جهانتیغ  اظهار کرد: در گشت و کنترل روزانه محیط بانان و تماس تلفنی همیار محیط زیست با اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مبنی بر گرفتار شدن یک عدد بزمجه در مناطق مسکونی یگان حفاظت به سرعت به محل اعزام شد.

وی تصریح کرد: این گونه زیستی پس از بررسی کارشناسی و اطمینان از سالم بودن آن، در زیستگاه طبیعی خود رهاسازی شد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • اجازه فعالیت به ۳ کارخانه سیمان در یک دشت ممنوعه / مجوزهای عجیب دولت بر ضد محیط زیست که در هیچ‌ جای جهان شبیه آن وجود ندارد / نابودی آب و خاک و زمین در نزدیکی تهران (فیلم)
  • درخشش دانشجوی دانشگاه صنعتی بهبهان در جشنواره محیط زیست کشور+فیلم
  • از دستگیری عامل تیراندازی در خفر تا کشف ۱۶ هزر لیتر سوخت قاچاق در فارس
  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد
  • خلیج فارس اصلی‌ترین نماد تمامیت ارضی کشور است
  • انهدام باند قاچاق کبک‌های وحشی در شهرستان سنندج
  • انهدام باند قاچاق کبک‌های وحشی در سنندج
  • جایزه ملی محیط زیست برای دانشجوی دانشگاه صنعتی بهبهان
  • برگزاری جشنواره زمین پاک در آستارا
  • مشارکت اجتماعی در حفظ محیط زیست