Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-05@02:13:54 GMT

معرفی موقوفات فارس/ موقوفه قاسم‌خان داراب

تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۲۷۱۷۳

معرفی موقوفات فارس/ موقوفه قاسم‌خان داراب

به گزارش ایكنا از فارس، استان فارس از گذشته تاکنون عرصه حضور واقفان خیراندیشی بود که برای رفع نیازهای روز جامعه خود تلاش می‌کرده‌اند و در سلسله مطالبی تلاش می‌کنیم که به معرفی برخی از موقوفات شاخص این استان بپردازیم.
از جمله موقوفات شاخص شهرستان داراب موقوفه قاسم خان است. بر اساس وقف نامه مورخه ۲۴ رمضان سال ۱۳۱۵، واقف خیراندیش مرحوم قاسم خان خلف مرحمت پناه فرودوس مکان حاجی زین العابدین از روی صفا و خلوص نیت و عقیدت و قربت الی‌الله بخش عظیمی از املاک شخصی خود را وقف كرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


موازی یک گاو از اراضی مزرعه کلمدان از توابع روستای دهستان نصروان از بخش مرکزی شهرستان داراب‌؛ موازی یک گاو از اراضی مزرعه تیزآب در آبرود شاهیجان که امروزه تعداد ۵ روستا به نام های تیزآب، برآب، شمس‌آباد، بختاجرد و اسلام‌آباد به یکدیگر متصل شده است؛ موازی یک و نیم گاو مزرعه دشتبند و دنگان؛ موازی ۳ پا از مزرعه بانوج؛ موازی دو طاق اب از میاء چشمه خرچنگ روستای الخیر و اراضی متعلقه به آن از جمله بخش‌های این موقوفه است.
به علاوه و اضافه موازی سه قطعه اراضی بوستان میرقوام الدینی که مدعوه است به اراضی خلف کوره و اراضی پای کنار پیرغریب و اراضی خواجه هاشمی است و همچنین موازی دو قطعه زمین از اراضی موقوفه به باغ رز به انضمام آب شرب متعلقه به آن‌ها که عبارت است از موازی ۵ اختر میاء از میاء معین‌آباد از دیگر بخش‌های این موقوفه است.
این موقوفه از قدیم‌الایام به جهت تعزیه‌داری و روضه‌خوانی و مرثیه‌گویی و سفره عزا و مصیبت فرزند ارجمند احمد مختار و قره العین حیدر کرار و حافظان آیات قرآن مجید وقف شده است و مابقی به‌صرف تهیه ضروریات زراعتی و ملکی و مازاد بر آن حق‌التولیه و خدمتگزاری و صرف معاش و گذران متولی و مرثیه خوانی و ذکر مصائب حضرت امام شهید در ماه رمضان و محرم الحرام و سفر، روضه‌خوانی و اطعام شیعیان است.
علاوه بر این‌ها توزیع نذورات در شب‌های جمعه برای خیرات و مبرات از دیگر نیات این موقوفه بزرگ و شاخص در شهرستان داراب است.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاري قرآن ايكنا استان فارس اجتماعي وقف موقوفات فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۲۷۱۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۲ هزار هکتار از اراضی شهرستان بروجرد زیر کشت می‌رود

ایسنا/لرستان مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در لرستان گفت: بیش از ۲۲ هزار هکتار از اراضی شهرستان بروجرد در قالب طرح جهش تولید زیر کشت می‌رود.

مجید طائف در حاشیه بازدید از مزارع الگویی بروجرد در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: تعهد ما در شهرستان بروجرد در قالب طرح جهش تولید در دیمزارها ۲۲ هزار و ۶۹۶ هکتار بوده که تاکنون  ۱۹ هزار و ۳۷۵ هکتار زیر کشت رفته است.

وی ادامه داد: طی دو سال ۲۷ دستگاه ادوات کشاورزی برای این شهرستان در قالب این طرح برای کشاورزان تامین شده است.

طائف اظهار کرد: ۲۹ کارشناس برای اجرای طرح جهش تولید در شهرستان بروجرد در حال فعالیت بوده و ۵ مرکز خدمات کشاورزی نیز برای این مهم در نظر گرفته شده است.

این مسئول به جزئیات اجرای طرح در این شهرستان اشاره کرد و گفت: ابلاغی گندم ۹۰۰۰ هکتار بوده که ۱۱ هزار و ۹۰۰ هکتار کشت شده است.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در لرستان تصریح کرد: تعهد ستاد در جو ۷۵۰۰ هکتار بوده که ۶۵۰۰ هکتار اجرایی شده است. همچنین نخود ۷۵۰ هکتار بوده که ۶۵۶ هکتار انجام شده است.

وی با بیان اینکه اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها می‌تواند ما را در بحث تولید غلات به خوکفایی برساند، یادآور شد: با توسعه این طرح می‌توان امیدوار بود که قسمت مهمی از غلات در آینده در دیمزارها تولید شوند.

طائف با بیان اینکه جهش تولید در دیمزارها می تواند به امنیت غذایی کشور کمک کند، اظهار کرد: طرح‌ها و پروژه‌هایی که در قالب این طرح بزرگ پیگیری می‌شوند می‌توانند اثرات بسیار مثبتی در مقاومت گیاهان به استرس‌های محیطی داشته است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۲۲ هزار هکتار از اراضی شهرستان بروجرد زیر کشت می‌رود
  • معافیت ویژه مازندران در پذیره اجاره موقوفات
  • خسارت شدید سیلاب به اراضی گندم روستاهای شهرستان دهلران
  • ثبت ۷۸ موقوفه در کردستان
  • مشارکت ۹ هزار دانش آموز دارابی در «چهارشنبه‌های امام رضایی»
  • روند ۴۰ پروژه شاخص شهر را به‌صورت جزئی بررسی می‌کنم
  • روز خلیج فارس با شهنواز
  • قلع و قمع ۴۱ بنای غیرمجاز در شهرستان قزوین
  • تولید 90 تن گوشت مرغ در عباس آباد
  • مدیران شهرستان بوشهر پیگیر جذب اعتبارات استانی و ملی باشند