Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@19:06:28 GMT

سخنان چالش برانگیز جهانگیری در مورد بودجه 98

تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۲۷۴۶۰

سخنان چالش برانگیز جهانگیری در مورد بودجه 98

تهران- ایرنا- رسانه های داخلی کشور با پرداختن به سخنان بودجه ای معاون اول رییس جمهور مبنی بر اینکه «بودجه دولت گوشت قربانی شده» به ارزیابی و بررسی آن پرداختند.

به گزارش گروه نشریات خبری، اسحاق جهانگیری در مراسم رونمایی از 10 طرح فناورانه جهاد دانشگاهی که در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد با اعلام اینکه بودجه دولت گوشت قربانی شده، گفت: برخی با نفوذی که در ریاست‌جمهوری، سازمان برنامه و بودجه یا مجلس در گذشته داشتند، امروز تبدیل به عضوی از بودجه کشور شده‌اند و بودجه آنان اگر در ابتدا یک‌ میلیارد بود امروز 20میلیارد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بررسی رسانه های طیف اصلاح طلب و اصولگرا به طور مشترک نشان می دهد که این رسانه ها این سخنان را محور اصلی مطالب خود قرار دادند.
رسانه های اصلاح طلب افزون بر محور فوق، به محورهای دیگری همچون «تاثیرگذاری بر بودجه از طرف ارگان های ذی نفوذ» و «اصلاح ساختار بودجه» پرداخته اند.
«همکاری دولت و مجلس بر سر بودجه» و «استعفای نمایندگان اصفهان در مجلس شورای اسلامی» از محورهای رسانه های اصولگرا است.

رسانه های اصلاح طلب
----------------------------
**سخنان جهانگیری
روزنامه آفتاب یزد با تیتر «موسم تصمیمات شجاعانه بودجه ای» می نویسد: جهانگیری دیروز در اظهاراتی صریح نسبت به نحوه تخصیص بودجه واکنش نشان داد. به نظر می رسد با توجه به شرایط خاص سال آینده، مسئولان مرتبط بایستی بودجه ای متناسب با این شرایط ببندند. یک کارشناس اقتصادی در گفت و گو با آفتاب یزد معتقد است اکنون زمان تصمیات سخت و شجاعانه است.
این روزنامه افزود: اقتصاد علم انتخاب است. نمی توان به همه نهادهای غیرپاسخگو بودجه تزریق کرد و همچنین سهم صندوق توسعه ملی را هم کاهش نداد. و هم کسری بودجه نداشت. هیچ اقتصاددانی نمی تواند چنین معادله ای را حل کند.

«سخنان تکان‌دهنده جهانگیری وضرورت‌های بودجه98» عنوان گزارش روزنامه آرمان است که در بخشی از آن می خوانیم: سخنان معاون اول رئیس‌جمهور و افشای نکات بسیار مهمی در این زمینه به واقع تکان‌دهنده است. جالب اینکه بسیاری از این دستگاه‌ها در حالی بر سر سفره دولت نشسته‌اند که پاسخگوی قوه مجریه و مقننه نیستند و حتی گزارشی ارائه نمی‌کنند که با اعتبارات دریافتی چه کرده‌اند و چه بازده قابل محاسبه فرهنگی و اجتماعی داشته‌اند.
آرمان افزود: دولت مجبور است یک بودجه انقباضی تدوین و از هر ریخت و پاشی به‌شدت جلوگیری به‌عمل آورد. بودجه سال 98 یک بودجه برای زمان غیر‌عادی است و این معنا باید از سوی همه پذیرفته و الزاماتش عملی شوند. اصلاح ساختار بودجه‌ریزی دقیقا به این معناست که موازی کاری‌ها از بین بروند و هزینه‌های غیرضرور به‌طورکلی برطرف شوند.

روزنامه ابتکار عنوان داشت: ناگفته پیداست در شرایط بحرانی و تنشی که البته نیازی به گفتن آن نبوده و مردم به راحتی اولین لمس‌کنندگان آن بودند چطور بودجه کشور، گوشت قربانی‌ای است که دولت توان قطع برخی از زوائد آن را ندارد؟ هر چند اقدام سال گذشته دولت در شفاف‌سازی بودجه و کشیده شدن بحث آن در شبکه‌های اجتماعی نزد افکار عمومی، قابل تقدیر بود اما اگر به قضاوت گذاشتن سند دخل و خرج یک ساله کشور در معرض اذهان مردم، نتواند این گوشت قربانی را در شرایط سخت اقتصادی نجات دهد، قطعاً باید راه حل را در جای دیگری کاوید. سوال اصلی مردم این است که اگر دولت تنظیم‌کننده اصلی سند بودجه است پس چه نهاد یا مرجعی باید پاسخگوی انحراف در چگونگی اختصاص و هزینه کرد آن باشد؟ این در شرایطی است که بارها بودجه برخی نهادهای فرهنگی که البته رقم آن‌ها کم هم نیستند و عملاً خروجی قابل توجهی نیز نداشتند، مورد بحث قرار گرفته است. باید پرسید این نهادهای موازی تا چه حد دارای قدرت هستند که دولت و مجلس توان تحمیلِ تاوان جنگ اقتصادی را به آن‌ها ندارند. بدون شک مردم نه‌تنها به تنهایی توان پرداخت هزینه این نبرد نابرابر را ندارند که این تبعیض، اعتمادشان به هر کنش دولت برای عبور از این شرایط را از بین خواهد برد. ناگفته پیداست دولت باید به جای آماده کردن مداوم ذهن مردم برای پذیرش روزهای سخت، به طور شفاف موانع پیش روی خود، در عبور از این شرایط را با مردم مطرح کند. به هر روی باید گفت پذیرش افکار عمومی برای این شرایط نیازمند هم آوایی در ساختارهای لایه‌لایه تصمیم‌گیر برای پاسخگویی به عملکردشان است.
این روزنامه ادامه داد: در حالی که بودجه عمرانی در کمترین میزان خود قرار می‌گیرد، باید تمام دستگاه‌ها، نهادها و سازمان‌ها به طور شفاف درخصوص نحوه هزینه کرد بودجه خود با مردم سخن بگویند. بدون شک شرایط سال آینده کشور به گونه‌ای است که باید برای هر ریال بودجه مردم برنامه منظم داشت. مردمی که احساس می‌کنند در این شرایط هیچ مرجعی برای پاسخ دادن به رنج‌های اقتصادی‌شان نیست و دولتی که خود سال گذشته انتخاب کردند به انحا مختلف از ناتوانی‌اش در جلوگیری از نهادهای موازی سخن می‌گوید، دچار ناامنی روانی خواهد شد. زمانی که ببینند این خودشان هستند که به تنهایی باید بار گرانی کالاهای اساسی را تحمل کرده و حتی منت سوخت ارزان بر سرشان گذاشته شود و در شرایطی که حتی دولت سخنگویی هم به معنای سابق آن ندارد، احساس مورد ظلم قرار گرفتن خواهند کرد و حرف‌های‌شان را در خیابان و با فریاد می‌زنند. آنچه مسلم است نیازی به گفتن شرایط جنگی اقتصاد نیست، مردم توقع دارند به جای بیان مشکلات، حداقل طعم تاوان این جنگ را به عدالت در همه اقشار چه مسئول و چه غیر‌مسئول ببینند تا شاید کمی با احساس ناامیدی کمتری این سال سخت را به پایان ببرند.

روزنامه قانون هم زیر عنوان «بودجه دولت، گوشت قربانی شد» نوشت: موضوع روز و پر مباحثه این روزها، بودجه 98 است که مورد انتقادات فراوانی نیز قرار گرفته است. این درحالی بوده که هنوز بررسی بودجه به مجلس نرسیده است. برخی رسانه‌ها نوشتند که به احتمال زیاد روز یک شنبه دوم دی به مجلس ارسال می‌شود. در حالی بودجه 98 در راه مجلس قرا گرفته که دارای سه ایراد اساسی است و فارغ از شرایط تحریمی کشور تدوین شده است. مهم ترین سیاست‌های بودجه 98، تثبیت اشتغال و کنترل نرخ بیکاری، ثبات سازی اقتصاد کلان و بهبود فضای کسب و کار، تامین عدالت اجتماعی و بهبود توزیع عادلانه درآمدها، مدیریت کسری تراز عملیاتی، بهبود تراز دارایی های سرمایه‌ای و بهبود تعادل‌های منطقه‌ای-استانی اعلام شده است.در این میان کارشناسان زیادی بر عدم کارایی بودجه سال آینده در شرایط تحریم تاکید می‌کنند و دولت بدون توجه به شرایط درآمدی کشور، اقدام به تدوین بودجه کرده است. این مساله نه‌تنها به بروز کسری بودجه گسترده در سال آینده دامن می زند بلکه نارضایتی مردم را نیز در پی خواهد داشت.

روزنامه شرق می نویسد: شرایط اقتصادی کشور حساس تر از هر وقت دیگری است و دولت راهی ندارد جز آنکه میان تضمین منافع صاحب بودجه های ذی نفوذ و تامین بودجه بخش های عمرانی و توسعه ای و هر آنچه منافع کشور و مردم را تامین می کند. یکی را انتخاب کند. اظهارات اخیر دولتی ها در این باره پیش از ارایه بودجه به مجلس را می توان گامی در مسیر اصلاح رویه بودج ریزی به شمار آورد. مقدمه این کار قطعا معرفی نهادها و بخش هایی است که تامین بودجه آن ها بر دوش ملت است.

**تاثیرگذاری بر بودجه از طرف ارگان های ذی نفوذ
سایت فرارو در گزارشی با عنوان «فرصت طلایی برای دولت روحانی» می نویسد:...موانع مهمی بر سر راه بودجه است. از یک طرف برخی نهاد‌ها و موسسات از قدرت نفوذ بالایی برای تاثیرگذاری بر بودجه برخوردارند و هر ساله با استفاده از نفوذ خود بودجه خود را ارتقا می‌دهند، از طرف دیگر نگاه منطقه و محلی به بودجه هر ساله برای دولت تبدیل به یک چالش بزرگ می‌شود. امسال نیز این موضوع در استعفای دسته جمعی نمایندگان اصفهان در اعتراض به حذف یک ردیف بودجه آبی اصفهان تجلی پیدا کرده است. نمایندگان مجلس هر یک به صورت منطقه‌ای یا فردی فشار مضاعفی را به دولت وارد می‌کنند تا بتوانند به اهداف خود در لایحه بودجه برسند. باید دید که آیا دولت امسال نیز همچون سال گذشته تسلیم فشارها، طناب کشی بودجه ای نمایندگان در مناطق مختلف خواهند شد یا نه.

روزنامه اعتماد هم با عنوان «نان‌خورهای خرد و کلان» نوشت: مشکل اصلی یعنی کسر بودجه عظیم و انباشته و بی‌سابقه در دولت، کاملا مربوط به حجم هزینه‌های دولتی و نبود بینش و اراده مدیریت علی‌وار، عقلایی و علمی و رسوخ فساد در بعضی هزینه‌های دولتی است، نه نقصان منابع که باید چاره‌سازی شود. بودجه کشور تبدیل به گوشت قربانی بسیاری از مراکز مذهبی و علمی خصوصی و شوراها، ابرتشکل‌ها و ابرشوراها شده که امروز بودجه‌های میلیاردی می‌گیرند.

**اصلاح ساختار بودجه
به گزارش خبرگزاری ایسنا، اصلاح ساختار بودجه شامل حمایت از تولید و اشتغال، ساماندهی و هدفمندسازی یارانه‌ها، افزایش درآمدهای پایدار، اصلاح ساختاری رابطه درآمدهای نفتی و بودجه، افزایش شفافیت و انضباط بودجه‌ای، تقویت نظارت و اصلاح ساختار شرکت‌های دولتی و کوچک‌سازی دولت است که تهیه برنامه اجرایی آن در دستور کار دستگاه‌های مختلف قرار گرفته است.

رسانه های اصولگرا
---------------------
**سخنان جهانگیری
روزنامه کیهان با توجه به سخنان معاون اول رییس جمهور مبنی بر اینکه بودجه دولت، به گوشت قربانی تبدیل شده است نوشت: سخنان آقای جهانگیری از چند جهت قابل تأمل است. نخست اینکه او نماد چوب حراج زدن به ذخایر ارزی با «دلار جهانگیری» (دلار 4200 تومانی) محسوب می‌شود. در حقیقت با تصمیم مذکور دولت، 18 میلیارد دلار ذخیره محدود ارزی بدون هیچ محدودیت و نظارتی واگذار شد که رانتی 180 هزارمیلیارد تومانی را در کنار تحمیل تورم شدید به مردم و کاهش قدرت خرید آنان، به همراه داشت. ثانیا ریخت و پاش و حیف و میل در حوزه بودجه دستگاه‌های رسمی دولت، حرف اول را می‌زند؛ عمده بودجه کل کشور سهم دستگاه‌های دولتی است که بخش اعظم آن نیز به جای بودجه عمرانی، صرف بودجه‌های جاری می‌شود اما کمترین بازتابی در حوزه حمایت از تولید، رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال داشته است. ثالثا طبق قانون بودجه ششم توسعه، حداقل 34 درصد از درآمدهای حاصل از فروش نفت باید به صندوق توسعه ملی واریز شود، اما دولت در لایحه بودجه سال 98، این میزان را به 10 درصد کاهش داده است که نقض و خلاف قانون است. همچنین هزینه‌های جاری بیش از 150 هزار میلیارد تومان از بودجه را به خود اختصاص داده در حالی که طبق قانون باید دولت کوچک می‌شد. یکی از اشکالاتی که رهبرمعظم انقلاب به لایحه بودجه سال 98 گرفته و خواستار اصلاح آن شدند، همین کاهش 24 درصدی سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی است. دولت در سال جاری نیز چندین بار خواستار برداشت از صندوق توسعه ارزی شده که رهبر انقلاب با 4 میلیارد دلار آن موافقت کرده‌اند.

روزنامه جوان می نویسد: در حالی که خسارت ده‌ها هزار میلیارد تومانی تصمیم ارزی فروردین ماه 97 دولت به خزانه کشور هیچ‌گاه از خاطر تاریخ ایران نخواهد رفت و گزارش روز گذشته رئیس دیوان محاسبات مجلس در رابطه با بودجه سر تا سر نشان از حفره‌های بزرگ و ریخت و پاش‌های قابل‌ملاحظه در بخش دولت و دستگاه‌های دولتی داشت، در همین روز، معاون اول رئیس‌جمهور با نادیده گرفتن خسارتی که سال جاری به خزانه کشور از دولت زده شد و همچنین ریخت و پاش‌های عظیم بودجه‌ای در بخش دولت گفت: تعداد زیادی از شورا‌ها و دبیرخانه‌ها بودجه چند ده میلیاردی دارند و دستگاه‌های متعددی نیز اقدامات موازی انجام می‌دهند که در اصلاح ساختاری باید بودجه اینگونه دستگاه‌ها و نهاد‌ها حذف شود که البته وقتی دولت بودجه یکی از آن‌ها را حذف کند، سر و صدا‌ها بلند می‌شود و ممکن است از دولت بخواهند که کوتاه بیاید.

وبلاگ مشرق نیوز در بخشی ازیک گزارش نوشت: اظهارات جهانگیری فی‌نفسه دارای تضاد است. مثل اینکه او در جایی از این حرف‌ها می‌گوید «اشکالی ندارد» اما در جای دیگری تصریح دارد که بودجه تحمل این همه بودجه‌بگیر را ندارد. جدای از این تضادها که در دولت آقای روحانی مسبوق به سابقه است (مثل علاقه به مذاکره با آمریکا و سپس دیوانگی خواندن مذاکره با آمریکا!) اما بیان این نکته ضروریست که نه آقای جهانگیری صغیر و از کار افتاده هستند و نه دولت از اختیارات اجرایی و قانونی کمی برخوردار است. به سخن دیگر اینکه اگر بودجه دادن به نهادی نظر دولت نیست؛ آقای جهانگیری که یک رجل سیاسی و اجرایی هستند باید زبان به نطق گشوده و این تصمیم را به اطلاع نهادهای ذیصلاح کشور و در جایی به اطلاع مردم نیز برسانند تا همه چیز بررسی شود. و اگر ایشان در ساختار عقلانی و دینی نظام جمهوری اسلامی این کار را نمی‌کنند؛ یک دلیل بیشتر ندارد و آن کم‌عملی ایشان و یا شاید سیاست‌بازی ایشان است.

**همکاری دولت و مجلس بر سر بودجه
سید حسن حسینی شاهرودی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرگزاری تسنیم ، با بیان اینکه نمایندگان مجلس با دولت در بودجه سال 98 همراهی می کنند، گفت: اگر دولت بودجه ای واقعی و عملیاتی را به مجلس ارائه دهد که شرایط اضطرای و خاصی که در حال حاضر کشور در خصوص مسائل اقتصادی و سایر موضوعات با آن رو به رواست را رعایت کند به طور یقین نمایندگان مجلس با دولت همراهی خواهند کرد.
وی افزود: نمایندگان زمانی که متوجه شوند دولت حاشیه ها و هزینه های غیرضروری را از بودجه حذف و بودجه‌ای مناسبی تدوین و برای تصویب به مجلس ارائه کرده است، نگاه آنها به بودجه دیگر نگاه صرف منطقه‌ای و بخشی نخواهد بود در غیر این صورت برای دفاع از حوزه انتخابیه خود تلاش خواهند کرد تا اعتبارات بیشتری را تخصیص دهند.

**استعفای نمایندگان اصفهان در مجلس شورای اسلامی
تارنمای جهان نیوز با اعلام اینکه نمایندگان مستعفی اصفهان از دولت چه می‌خواهند؟ نوشت: نمایندگان مستعفی استان اصفهان اعلام کردند تا حل مشکلات مربوط به آب استان اصفهان اعم از شرب، کشاورزی و صنعت به صورت متحد و منسجم و به دور از گرایشات سیاسی از تمام ظرفیت و اختیارات قانونی خود برای حل مشکلات براساس قانون توزیع عادلانه آب و مصوبات شورای عالی آب استفاده خواهند کرد.نمایندگان مستعفی این استان خواستار عملی شدن قول رئیس جمهور در وعده انتخاباتی در جمع مردم اصفهان برای نجات زاینده رود و تصمیمات مجامع قانونی استان شدند.اما مهم‌ترین خواسته این نمایندگان مربوط به ردیف‌هایی در لایحه بودجه سال 1398 است؛ آنها خواستار این هستند ردیف‌هایی از اعتبارات مرتبط با آب شرب که از سوی سازمان برنامه و بودجه کلا حذف شده است، دوباره در بودجه سال آینده گنجانده شود و ستاد احیاء زاینده رود تشکیل شود.
*گروه نشریات خبری
پژوهشم**9351**1025

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي سخنان جهانگيري رسانه هاي داخلي بررسي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۲۷۴۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستور کار مجلس برای بررسی وضعیت بازار ارز

محمدرضا پورابراهیمی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۲۸ فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی طی تذکر شفاهی، اظهار کرد: بر اساس اصلاحات آئین‌نامه داخلی مجلس قرار بود بعد از تصویب بخش اول لایحه بودجه مربوط به منابع، مصارف و احکام، دولت جداول را مبتنی بر بخش اول ارائه دهد، اما الان تفاوت زیادی بین اعداد و ارقام احکام با جداول وجود دارد.

وی در ادامه بیان کرد: درباره موضوع ارز قرار بود مجلس جلسه‌ای برگزار کند که به دلیل اتفاقات اخیر به تأخیر افتاد؛ انتظار می‌رود جلسه فوق‌العاده‌ای در این مورد تشکیل شود. باید موضوع سیاست‌های ارزی تعیین تکلیف شود، چرا که چالشی برای سیاست‌های اقتصادی کشور است.

در ادامه جلسه، محمدباقر قالیباف در پاسخ به این تذکر، گفت: بخش دوم لایحه بودجه بر اساس بند (ب) ماده ۱۸۲ مورد بررسی قرار می‌گیرد و کمیسیون تلفیق، صحن مجلس و حتی دولت نمی‌توانند احکام جدیدی را در جداول بیاورند. بر این اساس اگر تغییری درباره موضوع مالیات یا LPG در جداول لحاظ شده باشد، به معنای حکم جدید است که امکان طرح آن در بخش دوم لایحه بودجه وجود ندارد.

وی تاکید کرد: نمایندگان در پیشنهادات خود دقت داشته باشند و در کمیسیون تلفیق و همچنین در جریان بررسی بودجه در صحن مجلس، امکان طرح حکم جدید نیست. اگر دولت هم در بخش دوم لایحه بودجه حکم جدیدی آورده باشد، خلاف قانون عمل کرده و قابل طرح نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی بر اساس ماده ۱۸۲ آئین‌نامه، بخش اول لایحه بودجه یعنی منابع و مصارف را تصویب کرد که بعد از تأیید شورای نگهبان تبدیل به قانون و در اسفند ماه ابلاغ شد. بر این اساس دولت، کمیسیون تلفیق و مجلس شورای اسلامی حق تغییر منابع و مصارف را ندارند، اما جابه‌جایی بین جداول امکان‌پذیر است.

وی درباره وضعیت بازار ارز هم گفت: جلسه مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت بازار ارز به تأخیر افتاد، اما حتماً جلسه‌ای هفته آینده در این مورد برگزار خواهیم کرد.

منبع: مهر

tags # مجلس شورای اسلامی سایر اخبار غذای ویژه انسان‌های اولیه چه بود و چه مزه‌ای داشت؟ | دستور پخت یک غذای مخصوص نئاندرتال‌ها! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟! انسان‌های نخستین چگونه صحبت می‌کردند؟

دیگر خبرها

  • نهایی شدن بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ امروز در کمیسیون تلفیق
  • برنامه هفتم به‌زودی به دولت ابلاغ می‌شود/ رشد۲۳ درصدی بودجه در سال ۱۴۰۳
  • منظور:‌ قانون برنامه هفتم توسعه به زودی به دولت ابلاغ می‌شود
  • امسال ۷۰ هزار معلم جذب آموزش و پرورش می شوند
  • دستور کار مجلس برای بررسی وضعیت بازار ارز
  • قانون برنامه هفتم به زودی به دولت ابلاغ می‌شود
  • جورج گالووی سیاست دوگانه دولت انگلیس را به چالش کشید
  • انتقاد دولت از سخنان برخی نمایندگان در مورد بازار ارز و قیمت دلار: می‌تواند به التهاب در بازار ارز بینجامد و اقدامی غیر حرفه ای و غیرمسئولانه است
  • اصلاح برخی ارقام درآمدهای مالیاتی در قسمت دوم بودجه
  • بررسی بخش جداول بودجه ۱۴۰۳ در مجلس با حضور منظور