Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-03-19@06:02:40 GMT

۶۲ راهکار برای تبدیل علم به ثروت

تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۲۸۳۹۱

۶۲ راهکار برای تبدیل علم به ثروت

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در دنیای پیچیده علمی و صنعتی امروز، هر کشوری که بخواهد در معادلات بین‌المللی عزت و استقلال خود را حفظ کند چاره‌ای جز آن ندارد که به مرز‌های نوین دانش دسترسی پیدا کند. امروزه اقتدار هر کشوری بستگی به میزان قدرت علمی آن کشور دارد و همانگونه که رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی فرمودند: اقتدار علمی، اقتدار سیاسی و اقتصادی را نیز بدنبال دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس علم و فناوری و پژوهش و نوآوری ارکان اصلی پیشرفت مبتنی بر دانایی محوری است که می‌بایست در تمام برنامه‌ریزی‌ها محور تصمیم‌گیری باشد.

در ذیل به مناسبت هفته پژوهش و در راستای تأکیدات مداوم مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه هرگز از پیشرفت علمی کشور کوتاه نخواهند آمد، به ۶۲ راهبرد و راهکار علمی، پژوهشی و فناوری در راستای استحکام بخشی به قدرت تولید ملی و تبدیل علم به ثروت و توسعه و پیشرفت علمی و صنعتی کشور که اجرای آن‌ها مدیرانی توانمند و جهادی را می‌طلبد اشاره می‌شود:

بیشتر بخوانید: علم بهتر است یا ثروت از نگاه احسان علیخانی + فیلم

۱- اتخاذ سازکار تشویقی و ترجیهی جهت ترغیب نخبگان و دانشمندان به پژوهش‌های فناورانه منجر به خود کفایی و پرهیز از انجام پژوهش‌های غیرضرور و ناکارآمد.

۲- توسعه مراکز تخصصی و تحقیقاتی استانداردسازی توسط بخش خصوصی بمنظور ارائه خدمات تخصصی در راستای بالا بردن سطح رقابت، نظارت و ارتقاء کیفیت محصولات صنعتی بر پایه استاندارد‌های به روزرسانی شده از سوی سازمان استاندارد ملی ایران و تشویق صنعتگران به ارتباط با این مراکز

۳- توسعه هدفمند و برنامه محور شرکت‌های تعاونی دانش بنیان بعنوان پل ارتباطی بین دانشگاه، صنعت و نیاز کشور

۴- برنامه‌ریزی تشویقی در جهت حمایت ویژه از توسعه فناوری‌های نانو و بیو و اتخاذ سازوکار لازم بمنظور تسهیل و تسریع در تجاری سازی این محصولات در راستای توسعه صادرات مبتنی بر فناوری‌های نوین و پیشرفته.

۵- احداث شهرک‌های صنعتی دانش بنیان و برنامه ریزی در جهت تسهیل در ارائه خدمات مشترک زیر‌بنائی، فنی و مهندسی، طراحی، IT و دیگر خدمات مورد نیاز واحد‌های مستقر با هدف کاهش سطح سرمایه گذاری و هم افزایی و ارتقاء بهره وری در کشور.

۶- برنامه‌ریزی لازم در جهت جذب نخبگان و نیرو‌های ماهر و متخصص در بدنه دستگاه‌های اجرایی و واحد‌های صنعتی در راستای ارتقاء سطح علمی کارشناسی دستگاه‌ها و توانبخشی علمی واحد‌های صنعتی.

۷- هدایت هدفمند و ماءموریت گرای پارک‌های علم و فناوری در جهت توسعه شرکت‌ها و بنگاه‌های دانش‌بنیان با هدف خود اتکایی در تولید مواد اولیه صنعتی وارداتی مورد نیاز بخش صنایع کشور.

۸- بهره گیری از دیدگاه‌های تخصصی پژوهشگران، دانشمندان و نخبگان در جهت هدفمندسازی اعتبارات پژوهشی و تأسیس قطب‌های پژوهشی منجر به تولید کالا‌های با فناوری نوین و پیشرفته (HI-TECH) بر پایه مزیت‌ها و توانمندی‌های منطقه‌ای و استانی در کشور.

۹- ساماندهی فعالیت‌های پژوهشی و اقدامات نوآورانه در راستای توسعه و پیشرفت کشور از طریق تقاضا محور نمودن پژوهش، فناوری و نوآوری.

۱۰- رقابت پذیری در برگزاری سالانه جشنواره ورود یافته‌های پژوهشی و نوآوری به چرخه صنعت در راستای سرعت در پیشرفت و شتاب در تجاری سازی.

۱۱- شناخت و تکمیل کلیه حلقه‌های مرتبط با صنعت در جهت سرعت در پیشرفت و شتاب در شکوفایی صنعتی کشور

۱۲- تأسیس حلقه‌های پژوهشی و فناوری دانش بنیان برپایه مزیت‌ها و توانمندی‌های آموزشی و پژوهشی در دانشگاه‌ها بمنظور بهره گیری از توانمندی‌های علمی و عملی نیرو‌های نخبه و کارآمد در پیشرعت علمی و صنعتی کشور.

۱۳- برگزاری سالانه نمایشگاه‌های موضوعی متکی بر پژوهش و فناوری‌های برتر استانی در جهت اشاعه نگاه فناورانه و رقابت پذیر منجر به تولید و تقدیر از نخبگان و فناوران برجسته استانی و کشوری.

۱۴- اتخاذ سازوکار لازم در جهت تدوین واجرای شعار بر زمین مانده "نظام ملی علمی فناوری و نوآوری" در جهت تکمیل چرخه پژوهش، فناوری و تولید در کشور.

۱۵- برگزاری مسابقات موضوعی کیفی کالا‌های مبتنی بر فناوری برتر در جهت بالا بردن کیفیت رقابت پذیر محصولات صنعتی در سطح کشور؛ و معرفی آن‌ها به عنوان نشان‌های (برندهای) برتر کشوری

۱۶- تأسیس مراکز رشد علمی و عملی خصوصاً در مناطق محروم و مستعد توسط «واحد اقشار بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سازمان بسیج مستضعفین» و حمایت از آن‌ها در جهت شکوفایی استعداد‌ها و توانمندی‌های محروم منطقه ای.

۱۷- رتبه بندی دانشگاه‌ها بر پایه پژوهش‌های فناورانه منجر به تولید به منظور ورود رقابت پذیر دانشگاه‌ها به چرخه صنعت و نیاز جامعه

۱۸- برگزاری سالانه و موضوعی جشنواره تجاری سازی پژوهش، فناوری و نوآوری‌های برتر کشوری در جهت سرعت بخشی در تبدیل علم به ثروت.

۱۹- ورود صاحب‌نظران و نخبگان به بررسی راهبرد مهم بر زمین مانده" اقتصاد علم" و "مدیریت فناوری کشور" در جهت ارتقاء بهره وری علمی و هدفمندی و هم افزایی در پیشرفت صنعتی کشور که متأسفانه کمتر به آن‌ها پرداخته شده است.

۲۰- تشکیل شورای هماهنگی راهبردی نوین آموزش عالی استانی با رویکرد جدید در جهت ایجاد هماهنگی و ساماندهی در پذیرش دانشجو، بازنگری در رشته‌های تحصیلی، هدفمندی در ایجاد رشته‌های جدید و توسعه تحصیلات تکمیلی، ارتقاء سطح علمی دانشگاهها، هماهنگی در پژوهش و هم افزایی در تبدیل علم به ثروت، ارتقاء نقش دانشگاه در ورود به چرخه پیشرفت صنعتی استان، حضور فعال دانشگاه در رفع موانع شکوفایی مزیت‌های استانی و تخصصی نمودن کارگرو‌های استانی با بهره گیری از سرمایه‌های علمی دانشگاه‌ها و...

۲۱- تأسیس موزه‌های نوآوری و شکوفایی بمنظور ارائه مستمر ابداعات و اختراعات، نوآوری‌ها و شکوفایی‌های استانی و کشوری در جهت ترغیب و رشد استعداد‌های برتر در راستای توسعه و پیشرفت کشور.

۲۲- رقابت هدفمند و موضوعی دانشگاه‌ها از طریق برگزاری مسابقات علمی بین دانشگاهی بمنظور رقابت در آموزش و ارتقاء کیفی دانشگاه‌ها و بهره‌گیری از استعداد‌های برتر دانشجویی در جهت توسعه و تعالی علمی کشور.

۲۳- تأسیس پارک‌های ایده پژوهی بمنظور نقد و بررسی و ارائه سیر علمی ایده‌های پژوهشی تا محصول در جهت شکوفایی استعداد‌های برتر و بالابردن قدرت خلاقیت و نوآوری در فضای فکری و اجتماعی جوانان.

۲۴- ترغیب و الزام دانشگاه‌ها به تأمین بخشی از اعتبارات خود از طریق ورود علمی و عملی دانشگاه‌ها به چرخه صنعت و پیشرفت کشور از طریق ارائه خدمات پژوهشی تقاضا محور و مأموریت گرا به واحد‌های تولیدی در جهت ارتقاء کیفی کالا‌های تولیدی و نوسازی واحد‌های صنعتی در سطح کشور

۲۵- تأسیس "پژوهشگاه‌های نوین فناوری و نوآوری" با هدف ارائه همزمان آموزش و پژوهش فناورانه از طریق پذیرش دانشجویان خلاق، مبتکر و فناور در جهت بکارگیری استعداد‌های برتر علمی و مهارتی در کسب پرشتاب قله‌های علمی و فناوری در توسعه و پیشرفت کشور.

۲۶- نوسازی مراکز آموزشی فنی و حرفه‌ای به تجهیزات مدرن و پیشرفته بمنظور ایجاد مهارت در فارغ‌التحصیلان سطوح عالی دانشگاهی در راستای کاربردی و مهارتی نمودن علوم.

۲۷- هماهنگی در آموزش و مهارت با هدف کاربردی نمودن آموزش و اعطاء مدارک علمی مهارتی از طریق ارتباط مستمر و هدفمند بین دانشگاه‌ها و مراکز تخصصی آموزشی فنی و حرفه‌ای در کشور

۲۸- برنامه‌ریزی لازم جهت تحول در آموزش از طریق نوآوری در تأسیس رشته‌های مبتنی بر کارآفرینی‌های نوین بر پایه کسب دانش و مهارت و نیاز آفرزنی جدید در جامعه بمنظور بالا بردن زیرساخت‌های علمی، فنی و مهارتی در حوزه‌های مختلف مورد نیاز مردم در جهت رفاه، ایجاد اشتغال و ارتقاء دانش عمومی در جامعه.

۲۹- تشویق برنامه محور نخبگان به ارائه ایده‌های نو آورانه و ایجاد هماهنگی لازم با مراکز علمی، تحقیقاتی و صنعتی در جهت عملیاتی نمودن ایده‌های نوین کاربردی و موردنیاز کشور

۳۰- تاءسیس سامانه اعلام پروژه‌های پژوهشی و فناوری مورد نیاز بخش‌های خصوصی ودولتی در جهت فراخوان رقابت پذیر نیرو‌های فناور، نوآور و پژوهشگر در سطح کشور.

۳۱- اتخاذ سازوکار لازم جهت تشویق رقابت‌پذیر بخش‌های صنعتی در جذب نیرو‌های نخبه، فناور و نوآور به عنوان اقدامی تحول گرا در جهت اعتلای علمی صنعتی کشور

۳۲- برگزاری مسابقات موضوعی علمی و فناوری با هماهنگی وزارت علوم تحقیقات و فناوری و معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور در جهت تشویق دانشجویان و پژوهشگران به ارائه رقابت پذیر فناوری‌های نوین منجر به محصول.

۳۳- هماهنگی و هم افزایی در عملیاتی سازی طرح‌های تحقیقاتی کلان زیربنایی با رویکرد ملی و اثر بخشی کشوری باهماهنگی وزارت علوم تحقیقات و فناوری و محوریت معاوت علمی و فناوری رئیس‌جمهور.

۳۴- تشکیل کمیته‌های برنامه‌ریزی ارتقاء دانش عمومی در جهت اشاعه دانایی محوری در جامعه با هماهنگی و همکاری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور و رسانه ملی

۳۵- ساماندهی و ارتقاء نقش عملیاتی انجمن‌های علمی و صنعتی در چرخه توسعه و پیشرفت صنعتی کشور با همکاری وزارتخانه‌های علوم تحقیقات و فناوری و صنعت معدن و تجارت و با محوریت معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور.

۳۶- تاسیس هدفمند و موضوعی شرکت‌های مهندسی ارتقاء کیفیت کالا با بهره گیری از روش‌های نوین علمی در جوار قطب‌های صنعتی در سطح کشور.

۳۷- تاسیس رشته‌های نوین استانداردسازی کالا و خدمات در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهسی کشور.

۳۸- برنامه ریزی لازم جهت هم افزایی و هماهنگی "پژوهش، مهارت و رقابت"در نظام آموزشی کشور.

۳۹- تحول در نظام آموزشی کشور بر پایه به روز رسانی علمی و عملی متون درسی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و پژوهشی کشور متناسب با مقتضیات زمانی در کشور.

۴۰- تحول در ساختار پژوهشی نظام دانشگاهی کشور بر پایه شکوفایی استعداد‌های نخبه از طریق تدوین سازوکار جدید پژوهش محوری در دانشگاهها.

۴۱-پیاده‌سازی الگوی پیشرفت صنایع الکترونیک دفاعی و هسته‌ای در جهت تحقق شعار ما می‌توانیم در تمامی عرصه‌ها از طریق تجمیع همزمان ۶ مؤلفه اصلی: پژوهش، فناوری، نوآوری، سرمایه‌گذاری، تولید، رقابت‌پذیری و بازاریابی به‌عنوان ارکان اصلی برنامه‌ریزی عملیاتی مبتنی بر تبدیل علم به ثروت و ایده به تولید در راستای اشتغال‌زایی گسترده برای نخبگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و جوانان جویای کار.

۴۲- اتخاذ سازوکار لازم در جهت هدفمندسازی پایان نامه‌های تحصیلی در جهت خود اتکایی کشور و رفع مشکلات و معضلات جامعه

۴۳- تشکیل "شورای خود اتکایی صنعتی کشور" مرکب از وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ذیربط به منظور احصاء و تعین قله‌های خودکفایی و ایجاد هم افزایی در توانمندی‌های علمی و عملی کشور در راستای استحکام بخشی به قدرت تولید ملی و رفع نیاز کشور از واردات کالا‌های اساسی و زیرساختی صنعتی از خارج از کشور.

۴۴- تاءسیس سازمان نوین نظام مهندسی صنعت بمنظور نظارت فناورانه بر تاسیس واحد‌های صنعتی با هدف تولید کالا‌های مبتنی بر فناوری‌های برتر و نظارت بر ارتقاء کیفی محصولات و گسترش واحد‌های تحقیق و توسعه (R & D) در جهت ممانعت از استهلاک علمی فناوری در صنعت کشور

۴۵-افزایش ضریب نفوذ توان علمی کشور در چرخه تولید از طریق تأسیس قطب‌های علمی و صنعتی مأموریت گرا و تحول ساختاری در فعالیت پارک‌های علم و فناوری در جهت ورود دانشگاه‌ها به قلب صنعت کشور.

۴۶-ایجاد معاونت اشتغال و کارآفرینی در ریاست جمهوری و کلیه وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها به‌عنوان بازو‌های عملیاتی شورای عالی اشتغال کشور در جهت سازماندهی جهاد عظیم مبارزه ملی با بیکاری.

۴۷-ایجاد شهرک‌های دامداری و صنایع تبدیلی کشاورزی متناسب با مزیت‌های منطقه‌ای در جوار روستا‌ها با حفظ هویت روستا‌ها و محوریت در تولید.

۴۸-تدوین نظام جامع مدیریت بحران آب در حوزه‌های کشاورزی، صنعت و شرب بر پایه بررسی‌های سرزمینی و آب و هوایی و بهره‌گیری از دانش روز و فناوری‌های نوین و استفاده از تجارب موفق جهانی.

۴۹-ایجاد سازوکار لازم و اعطای تسهیلات جهت تأسیس شرکت‌های مهندسی استانداردسازی، ارتقاء کیفیت کالا و خدمات و افزایش بهره‌وری توسط فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها به‌عنوان مراکز تحقیق و توسعه پشتیبان واحد‌های تولیدی و صنعتی، به‌منظور رقابت‌پذیر نمودن کیفیت کالای واحد‌های تولیدی و کاهش قیمت تمام‌شده در رقابت با بازار‌های جهانی

۵۰-ایجاد مراکز مهندسی ایده تا تولید در حوزه‌های مختلف توسط نخبگان، فناوران و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با هماهنگی وزارت صنعت و معدن و تجارت و معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور در جهت تسهیل در تأسیس واحد‌های تولیدی و اطمینان بخشی به سرمایه‌گذاری در پیشرفت تولید، استانداردسازی، رقابت‌پذیری و حمایت علمی، فنی و پژوهشی و به‌روزرسانی کیفیت کالا بعد از تولید و بازاریابی در راستای استحکام‌بخشی به تولید و رقابت‌پذیری در بازار جهانی.

۵۱-ایجاد سازوکار لازم جهت ارتقاء و تأیید رقابت‌پذیر کالا‌های داخلی با مشابه خارجی در سازمان ملی استاندارد ایران و اعلام منع ورود این کالا‌ها به داخل کشور بر اساس تأمین نیاز داخلی و ارتقاء کیفیت کالا‌های ساخت داخل.

۵۲-تحول در نظام صادرات و واردات کشور با هدف رشد تولید ملی و استحکام‌بخشی به قدرت ملی ساخت داخل از طریق صادرات رقابت‌پذیر کالا، مبارزه برنامه محور با قاچاق کالا و ارز، تحول در بسته‌بندی و برند سازی کالا‌های ویژه ایرانی، منع خام فروشی و گسترش فرآوری در داخل کشور و ممانعت از ورود کالا‌های مشابه ساخت داخل و کالا‌های غیرضرور و ارز بر در جهت ارتقاء کیفیت، پیشرفت و رقابت‌پذیری کالا‌های ساخت داخل.

۵۳-تدوین و اجرای نقشه جامع علمی کشاورزی کشور باهدف شناخت کامل ویژگی‌های سرزمینی و آب و هوایی با بهره گیری از توامندی‌های علمی و پژوهشی کشور به‌منظور برنامه‌ریزی نوین در حوزه‌های کاشت، داشت و برداشت و مدیریت سطح زیر کشت متناسب با نیاز کشور.

۵۴-تحول در نظام ارتقاء اعضاء هیئت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی، با هدف تغییر رویکرد از مقاله پردازی به کاهش گسل علم تا عمل و ورود دانشگاه‌ها به قلب تحقیق و توسعه فناوری‌های برتر و تلاش در دستیابی به قله‌های رفیع پیشرفت علمی و صنعتی کشور، در راستای حرکت پر شتاب تبدیل علم به ثروت و به روزرسانی واحد‌های صنعتی بر پایه فناوری‌های نوین و پیشرفته در تراز الگوی انقلاب اسلامی

۵۵-الزام وزارت علوم تحقیقات و فناوری و دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط به عملیاتی نمودن نقشه جامع علمی کشور و پرهیز از ایده پردازی بجای عمل‌گرایی در جهت نوسازی علمی واحد‌های صنعتی و دستگاه‌های خدمت رسان و ضرورت ارتقاء ضریب نفوذ علم به ثروت با توجه به چندین برابر بودن شتاب علمی کشور نسبت به میانگین جهانی.

۵۶-تشکیل سازمان نظام‌مهندسی ارتقاء کیفیت و بهره‌وری باهدف ارتقاءکیفی و رقابت‌پذیر کالا‌های ساخت داخل و کاهش قیمت تمام‌شده کالا در کشور.

۵۷-برنامه‌ریزی تشویقی و تسهیل در تاءسیس واحد‌های مهندسی طراحی معکوس در جهت خود کفایی و بهره‌گیری از توانمندی‌های درونی کشور و استفاده از تجارب موفق جهانی.

۵۸-هم‌افزایی و هماهنگی در واحد‌های تولیدی مشابه در جهت تولید هماهنگ کالا‌های رقابت‌پذیر در بازار جهانی تحت نشان (برند) واحد در جهت رونق اقتصادی واحد‌های تولیدی و اقبال عمومی مردم از آنها.

۵۹-تحول در سازمان ملی استاندارد کشور بر پایۀ نظام نوین تقویت و توسعه استاندارد در جهت ارتقاءکیفی و نظارت فعال و فراگیر
بر استانداردسازی، اتخاذ روش‌های نوین در ارتقاء رقابت‌پذیر کالا و خدمات و رتبه‌بندی نشان استاندارد با هدف ترغیب واحد‌های تولیدی به سمت کیفیت برتر و رقابت پذیر با بازار جهانی.

۶۰-تحول در واگذاری مشروط واحد‌های صنعتی و معدنی با محوریت ورود نخبگان و فناوران در قالب تعاونی‌های فراگیر در جهت به‌روزرسانی و رقابت‌پذیری کیفیت تولید کالا و اشتغال فارغ‌التحصیلان و نخبگان دانشگاهی

۶۱-اتخاذ سازوکار لازم جهت تشکیل هیئت‌های علمی اندیشه‌ورز در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، متشکل از نخبگان، پژوهشگران برجسته و صاحب‌نظران در جهت بهره‌گیری از خرد جمعی در پیشرفت کشور.

۶۲- بسیج هدفمند توانمن۶۶دی‌های علمی و فناوری کشور درقالب شرکت‌های دانش بنیان و به میدان آمدن رقابت پذیر دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور در جهت تولید مواد اولیه استراتژیک مورد نیاز کشور؛ با راهبرد رتبه بندی نقش دانشگاه‌ها در قطع وابستگی و اعطاء امتیازات تشویقی به شرکت‌ها و دانشگاه‌های موفق و پیشگام در عرصه خودکفایی کشور.

منبع: فارس

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خواندنی جذاب ترین ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۲۸۳۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب شش پردیس علم و فناوری در آخرین جلسه هیات امنای دانشگاه تهران در اسفند ۱۴۰۲

رئیس دانشگاه تهران از تصویب شش پردیس علم و فناوری دانشگاه تهران در آخرین جلسه هیات امنای دانشگاه تهران در اسفند ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: واحد پردیس علم و فناوری دانشگاه تهران در شهرستان خواف راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش ایسنا، سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در نشست انعقاد تفاهم‌نامه با شرکت فعال در حوزه مدیریت و توسعه کارخانه‌های کنسانتره و گندله‌سازی مجموعه صنعتی و معدنی سنگان، با اشاره به فعالیت‌های دانشگاه تهران در دو سال اخیر در ارتباط با صنعت و جامعه، گفت: فعالیت‌های ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه به صورت واقعی‌تر و عملیاتی‌تر از آنچه در گذشته وجود داشته است، در حال انجام است. تعاملات مرسوم که بین نهادهای علمی و صنعتی برقرار می‌شود عمدتا ناظر بر انجام پروژه‌های تحقیقاتی است که توسط گروهی از اساتید و دانشجویان انجام می‌شوند و در جای خود بسیار اثربخش و مورد حمایت هستند ولی اعتقاد داریم محشور شدن دانشگاه و صنعت به سازوکارهایی بیش از آنچه موجود است نیاز دارد و بایستی تلاش کنیم ارتباطی که برای هر دو طرف مثمر ثمر باشد، شکل پیدا کند.

استاد دانشگاه تهران به چالش پرسابقه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در حوزه مهارت‌های شغلی و تجربه‌آموزی اشاره کرد و بیان داشت: دانش‌آموختگان ما در کشور و دنیا زبانزد هستند ولی به دلیل عدم آشنایی با ابزار و محیط واقعی صنعت، وقتی به صنعت ورود پیدا می‌کنند، یکی دو سال دچار شوک مرحله انتقالی از دانشگاه به صنعت می‌شوند و همین باعث کاهش اعتماد به نفس و افت کارایی ایشان می‌شود. بنابراین لازم است تعامل دانشجو با محیط واقعی کار مرتبط با رشته‌اش در حین تحصیل برقرار شود. برقراری این تعامل نیازمند ایجاد سازوکارهای نهادی است که یکی از آن نهادسازی‌ها، ایجاد پردیس‌های علم و فناوری است.

مقیمی از افتتاح پردیس علم و فناوری شهید سلیمانی دانشگاه تهران در بافق بر اساس تفاهم‌نامه با شرکت سنگ آهن مرکزی ایران در بافق خبر داد و گفت: ایجاد پردیس‌های علم و فناوری در جوار صنعت و یا در دل صنعت، یکی از سازوکارهای جدیدی است که به برقراری ارتباط معنادارتر دانشگاه و صنعت و همچنین مهارت‌آموزی و آشنایی و تعامل دانشجویان با صنعت کمک می‌کند. پردیس علم و فناوری شهید سلیمانی دقیقا در دل صنعت سنگ آهن ایجاد شده و شرکت سنگ آهن مرکزی ایران، شرایط لازم برای حمل‌ونقل و اسکان و اقامت چند روزه دانشجویان دانشگاه تهران را مهیا کرده است.

استاد دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران افزود: با توجه به اینکه شرکت‌ها امروزه بحث‌های مربوط به مسئولیت اجتماعی را با جدیت دنبال می‌کنند و علاقمند هستند اعتباراتی که به حوزه مسئولیت اجتماعی اختصاص می‌دهند در جای درست خود مصرف شود، به نظر می‌رسد بهترین جا برای صرف اعتبارات مسئولیت اجتماعی، قرار دادن این اعتبارات در اختیار مهارت‌ورزی دانشجویان و برنامه‌های علمی و فرهنگی دانشگاه‌ها است؛ چون تربیت دانشجویانی که علاوه بر جنبه‌های آموزشی، در زمینه‌های مهارتی و دیگر عرصه‌ها نیز شاخص باشند، هم برای صنعت و هم برای کل کشور مفید خواهد بود.

مقیمی، سازوکارهای قدیمی نظیر گذراندن صرف درس کارورزی را برای آشنایی دانشجویان با محیط واقعی کار و صنعت مرتبط با فعالیت علمی دانشگاهی ایشان کافی ندانست و گفت: امروزه حتی بازدید از محیط واقعی کار هم به دلایل مختلف به صفر رسیده و تعامل دانشجو با حوزه صنعت و خدمات مرتبط با رشته تحصیلی‌اش به سطحی رسیده بود که دانشجو پس از گذراندن هر سه مقطع تحصیلات دانشگاهی، حتی یک بار هم از محیط واقعی کار بازدید نکرده بود. یکی از اقداماتی که در دوره جاری مدیریتی دانشگاه برای رفع این نقیصه عملیاتی شد قرارگیری درس سه واحدی یادگیری تجربی در سرفصل دروس همه رشته‌های دانشگاهی، از رشته ادبیات فارسی تا رشته‌های فنی است که می‌تواند تا ۱۵ واحد نیز برای برخی رشته‌ها به تناسب ویژگی‌هایشان افزایش پیدا کند.

رئیس دانشگاه تهران به شکل‌گیری اداره‌کل مهارت در دانشگاه تهران با سر واژه‌های پنج ماموریت اصلی مهارت‌آموزی، هدایت شغلی، اشتغال‌پذیری، رصد اشتغال و تجربه‌آموزی، به عنوان اقدامی دیگر جهت ارتقای استانداردهای مهارتی و تجربی در دانشجویان اشاره کرد و گفت: اداره کل مهارت در ارتباط تنگاتنگ با پردیس‌های علم و فناوری، ماموریت‌های مهارت‌ورزی دانشجویان را پیگیری می‌کند.

احمد نوحه‌گر، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع دانشگاه تهران نیز در این نشست با بیان اینکه برای دستیابی به مدیریت صنعتی هوشمند، هدفدار و پایدار نیازمند راهبردهای جدید هستیم، تاکید کرد: «دانشگاه در این زمینه و همچنین در زمینه توسعه منابع انسانی صنایع سنگ آهن آمادگی کامل دارد.» دکتر مهدی فکور، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران نیز در زمینه مهارت‌آموزی دانشجویان و استفاده از ظرفیت‌های قانون به منظور تعامل حداکثری دانشگاه و صنعت، به بیان دیدگاه پرداخت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر مهدی قربانی، رئیس موسسه کسب‌وکار اجتماعی دانشگاه تهران و سرپرست پردیس علم و فناوری شهید سلیمانی دانشگاه تهران در بافق، از مهارت‌ورزی و کارورزی دانشجویان با همکاری اداره کل مهارت دانشگاه، تامین نیروی انسانی نخبه برای بکارگیری در بخش صنعت و اعطای بورسیه‌های تحصیلی، برگزاری دوره‌های توانمندسازی برای شرکت صنعتی و معدنی اپال پارسیان سنگان، هدفمند نمودن نظام مسائل این شرکت و تعریف پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی و ایجاد شعبه پردیس علم و فناوری دانشگاه تهران در خواف به عنوان برخی محورهای مورد علاقه طرفین برای همکاری مشترک نام برد.

فرشته امین، مدیرکل مهارت دانشگاه تهران نیز با بیان اینکه دانشگاه تهران اولین دانشگاهی است که اداره کل مهارت را به صورت رسمی در ساختار خود ایجاد کرده است، از راه‌اندازی سامانه کاریابی، برگزاری اردوهای مهارتی، برگزاری نمایشگاه کار در خرداد ماه ۱۴۰۳ و پشتیبانی از برنامه‌های مهارت‌ورزی دانشجویان به عنوان برخی برنامه‌های این اداره کل نام برد و بیان داشت: افزایش سطح اشتغال‌پذیری دانشجویان با توجه به نیازهای صنعت از ماموریت‌های اداره کل مهارت است.

در پایان این نشست، تفاهم‌نامه همکاری مشترک فی‌مابین دکتر سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران و مهندس محمد مدنی‌فر مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی اپال پارسیان سنگان منعقد و مبادله شد که بر اساس آن، اعطای بورسیه تحصیلی در مقاطع مختلف به دانشجویان مستعد، حمایت از دوره‌های کارورزی دانشجویان و همچنین اختصاص محل استقرار فیزیکی پردیس علم و فناوری واحد خواف از سوی این شرکت محقق می‌شود.

مدنی‌فر در حاشیه انعقاد این تفاهم‌نامه، با اشاره به اینکه نزدیک یک سی‌ام ذخیره قطعی سنگ آهن کشور در سنگان وجود دارد، بیان داشت: ۱۰ درصد بازار گندله کشور که خوراک اولیه حوزه فولاد است و بسیار استراتژیک می‌باشد توسط شرکت صنعتی و معدنی اپال پارسیان سنگان تولید می‌شود. این مجموعه صنعتی نیازمند ارتقای تعامل با دانشگاه‌ها و مراکز علمی است و از این جهت از استقرار واحد پردیس علم و فناوری دانشگاه تهران استقبال می‌کند.

 انتهای پیام

دیگر خبرها

  • فراز و فرودهای آموزش عالی در سالی که گذشت
  • استفاده از فناوری‌های روز در تولید سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی
  • واحد پردیس علم و فناوری دانشگاه تهران در شهرستان خواف راه‌اندازی می‌شود
  • مجوز انتشارات دانشگاه هایتک کرمان صادر شد
  • تصویب شش پردیس علم و فناوری از سوی هیئت امنای دانشگاه تهران
  • سیمای دانشگاه تهران در سال ۱۴۰۲
  • تصویب راه اندازی شش پردیس علم و فناوری دانشگاه تهران/ واحد پردیس علم و فناوری در شهرستان خواف راه‌اندازی می‌شود
  • تصویب شش پردیس علم و فناوری در آخرین جلسه هیات امنای دانشگاه تهران در اسفند ۱۴۰۲
  • از حکم لغو تحریم دانشگاه شریف تا ورود غول‌های رسانه‌ای به دشمنی‌های علمی
  • تصویب معیار‌های جدید رتبه بندی ملی دانشگاه‌های کشور (ISC)