این حسرت طولانی برای ایران تمام میشود؟
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۲۸۳۹۶
هفده روز تا شروع هفدهمین دوره جام ملتهای آسیا باقیمانده است. از امروز قصد داریم در چند قسمت به بررسی گروههای ششگانه این تورنمنت، تحلیل سوابق 24 تیم حاضر بپردازیم.
به گزارش "ورزش سه"، جام ملتهای آسیا معتبرترین رقابت فوتبالی در سطح ملی در این قاره از 15 دی تا 12 بهمن در 4 شهر و 8 ورزشگاه کشور امارات برگزار میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
تاکنون سه جام جهانی 1986، 1990 و 1994 نیز با چنین فرمولی برگزار شده که هر سه جزو به یاد ماندنیترین ادوار جام جهانی در خاطر علاقمندان فوتبال هستند. در جذابیت و غیرقابل پیشبینی بودن تورنمنتهای 24 تیمی یادآوری همین نکته بس که پرتغال قهرمان یورو 2016، ایتالیا نایب قهرمان جام جهانی 1994، آرژانتین نایب قهرمان جام جهانی 1990 و بلژیک تیم چهارم جام 1986 جملگی از تیمهای سوم گروه بودند که شروع چندان پرفروغی در جام نداشتند و در حالی که فاصله چندانی با حذف زودهنگام از جام نداشتند توانستند با خوششانسی به مرحله حذفی صعود کرده و در نهایت با نتیجهای درخشان جام را به پایان برسانند.
اما در آسیا بعد از تجربهی فوتبال بازیهای آسیایی جاکارتا 2018، این نخستین بار است که تعداد تیمها در جام ملتهای آسیا (AFC Asian Cup) از 16 تیم به 24 تیم افزایش یافته که به زعم کثیری از کارشناسان به دلیل تعدد تیمهای ضعیف و بدون شانس میتواند منجر به پایین آمدن سطح کیفی مسابقات به ویژه در مرحله گروهی شود. پیش از قرعهکشی پیشبینی میشد حضور امارات میزبان به عنوان تیم رنکینگ 81 فیفا در سید 1 گروهبندی از یک طرف منجر به قرار گرفتن میزبان در گروهی آسان و از طرف دیگر شکلگیری حداقل یک گروه سخت در این مسابقات باشد، اما برخلاف پیشبینیها در قرعهکشی فقط مورد اول یعنی آسان بودن گروه میزبان محقق شد و تعدد تیمهای درجه سه آسیایی سبب گردید هیچ گروهی سختتر از سایر گروهها در میان این شش گروه نباشد. البته در نگاه اول مطابق جدول زیر چنانچه رنکینگ فیفا را ملاک ارزیابی قرار دهیم شاید بتوان گفت گروههای B و C اندکی سختتر از سایر گروهها باشند اما با ملاحظه گروه C جایی که دو تیم تازه وارد فیلیپین و قرقیزستان حضور دارند متوجه میشویم که این ادعا کاملاً مردود است. این دو تیم برای نخستین بار است که به مرحله نهایی جام ملتهای آسیا صعود کردهاند.
همه بازیهای حساس در روز آخر
نکته مهم دیگری که در نحوه قرعهکشی این مسابقات وجود داشته این است که برخلاف جام جهانی و دیگر تورنمنتهای معتبر اروپا و جهان، جایگاه تیمها در گروه و به تبع آن ترتیب بازیهای مرحله گروهی قرعهکشی نشده و برنامه بازیها به ترتیبی است که دو تیم قدرتمندتر در تمام گروهها (تیمهای سید یک و دو) در روز سوم و آخر دور گروهی با یکدیگر بازی میکنند که حساسیت روز آخر مرحله گروهی را دو چندان کرده و از جذابیت دو دور نخست بازیهای گروهی میکاهد. به عبارت دیگر هیچ یک از بازیهای رودرروی دو تیم قدرتمندتر گروهها (استرالیا-سوریه، کره جنوبی–چین، ایران-عراق، عربستان-قطر و ژاپن-ازبکستان) در دو دور اول (10 روز اول این مسابقات) انجام نمیشود.
24 تیم هر یک متشکل از 23 بازیکن در شش گروه از 15 دی ماه تا 12 بهمن مسابقات خود را برگزار میکنند. این بازیها در چهار امیرنشین ابوظبی، دوبی، العین و شارجه در 8 ورزشگاه برگزار میشود. ورزشگاهها عبارتند از:
استادیوم زاید ابوظبی (Zayed Sports City Stadium) استادیوم محمد بن زاید ابوظبی (Mohammed bin Zayed Stadium) استادیوم آل نهیان ابوظبی (Al Nahyan Stadium) استادیوم مکتوم بن راشد آل مکتوم دوبی (Maktoum bin Rashid Al Maktoum Stadium) استادیوم آل مکتوم دوبی (Al-Maktoum Stadium) استادیوم هزاع بن زاید العین (Hazza bin Zayed Stadium) استادیوم خلیفه بن زاید العین (Khalifa bin Zayed Stadium) استادیوم شارجه (Sharjah Stadium)
در این 28 روز تا روز پایانی مجموعاً 51 بازی انجام میشود. این نخستین بار است که AFC مانند یوفا قید بازی ردهبندی را زده و از برنامه مسابقات حذف شده است.
کنفدراسیون فوتبال آسیا AFC برای هریک از تیمهای راهیافته به این جام مبلغ دویست هزار دلار جایزه در نظر گرفته است که تیم قهرمان علاوه بر آن 5 میلیون دلار، تیم نایب قهرمان 3 میلیون دلار و بازندگان نیمهنهایی نیز هر یک، 1 میلیون دلار پاداش دریافت میکنند.
آمار و ارقام تاریخ جام ملتهای آسیا
ایران صاحب عناوین بیشترین حضور، پرتکرارترین بازی، بهترین گلزن و سریعترین هتتریک
امارات 2019 هفدهمین دوره برگزاری جام ملتهای آسیا از سال 1956 میباشد. تاکنون کشورهای ایران، تایلند، قطر و امارات هر کدام دو دوره از جام را میزبانی کردهاند.
آمار کل بازیها و گلها
در تاریخ جام ملتهای آسیا در شانزده دوره گذشته، 319 بازی انجام شده که در این تعداد بازی مجموعاً 857 گل به ثمر رسیده است. جام 88 قطر با 67/1 گل در هر مسابقه کم گلترین و جام 1956 با 5/4 گل در هر بازی پرگلترین مسابقات بوده است.
پرتکرارترین بازی
پرتکرارترین بازی تاریخ جام ملتهای آسیا با احتساب بازیهای دور مقدماتی، جدال ایران و کره جنوبی بوده که 9 بار تکرار شده است. سهم ایران 3 برد (1996، 2004 و 2006)، کره جنوبی یک برد (1988) و پنج بازی نیز در 90 دقیقه به تساوی رسیده که یک بازی در دور گروهی مرحله مقدماتی بوده (2006) و چهار بازی دیگر در مراحل حذفی به انجام رسیده است. در بازیهای مراحل حذفی، ایران تنها در یک بازی پیروز شده (فینال 1972) و سه بازی دیگر را کره در وقت اضافه یا پنالتی برده است (2000، 2007 و 2011).
پرافتخارترین مربی
کارلوس آلبرتو پریهرای برزیلی با دو بار عنوان قهرمانی پرافتخارترین مربی جام ملتهای آسیاست. او بار اول کویت میزبان را در سال 1980 به قهرمانی آسیا رساند و در سال 1996 در امارات توانست این عنوان را با تیم ملی فوتبال عربستان تکرار کند. ژوروان ویهرا (عراق 2007) و زیکو (ژاپن 2004) دیگر مربیان برزیلی فاتح جام هستند.
بهترین گلزن
علی دایی با 14 گل زده بهترین گلزن تاریخ مسابقات است.
سریعترین هتتریک
علی جباری در سال 1972 سریعترین هتتریک تاریخ مسابقات را در 8 دقیقه مقابل تایلند به ثبت رسانده است.
بیشترین حضور به عنوان بازیکن
9 بازیکن از جمله مهدی مهدوی کیا و جواد نکونام با 4 دوره حضور بیشترین حضور در جام ملتهای آسیا را داشتهاند. در حال حاضر تمام این 9 بازیکن از فوتبال خداحافظی کردهاند.
عملکرد تیمها در 5 دوره گذشته
سیدبندی و گروهبندی مسابقات جام ملتهای آسیا – امارات 2019
درقسمت بعد به معرفی گروهها و تیمهای حاضر در این جام میپردازیم.
ابوالحسن مدرسزاده
جام ملتهای آسیا 2019
منبع: ورزش 3
کلیدواژه: جام ملتهای آسیا 2019
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.varzesh3.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ورزش 3» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۲۸۳۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
متاسفانه موسیقی ایران به پاپ منحصر شده است/ تاریخ انقضای موسیقیهای بی سر و ته تمام میشود
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، کسری حاجیزاده خواننده، آهنگساز، تهیه کننده، مدیر هنری و مدیر شرکت فرهنگی و هنری «نوای هنر آرنا» است. وی از کودکی شروع به آموزش موسیقی و پیانو کرد و پس از یادگیری و اجرای چندین کنسرت هنرجویی علاقهمند به آواز شد. پس از فراگیری آواز کلاسیک و پاپ به عضویت گروه کُر و ارکستر «آوای شفق» درآمد و در چندین کنسرت در تالار وحدت، تالار اندیشه، سالن محک، ایوان شمس و … حضور داشت.
او همچنین به عنوان مدیر هنری سابقه همکاری با شبکههای مختلف تلویزیونی و همچنین برنامه تلویزیونی «باهمستان موسیقی» را دارد و در تولید و انتشار چندین هزار قطعه موسیقی به عنوان مدیر تولید و مدیر پخش نقش بسزایی داشته است. با این هنرمند گفتوگویی انجام دادیم از نظرتان میگذرد:
کمی درباره مشکلات گروه کُر در ایران صحبت کنید.
مشکلاتی که درباره هنر در ایران وجود دارد فقط مختص به گروههای کُر نیست ولی بیشترین مشکلات مختص گروههای کر و ارکسترها است. مگر میشود از هیچ سمت حمایتی از این گروهها نشود؟ آنقدر بی تفاوتی به گروههای کُر و ارکسترها شده است که بیشتر آنها تعطیل شدهاند و دیگر کسی تمایل به همکاری ندارد و ترجیح میدهند یا در گروههای پاپ فعالیت کنند یا به کارهای غیر از موسیقی بپردازند. متاسفانه نه حمایت از سوی ارگانی صورت میگیرد و نه اطلاع رسانی درستی از این گروهها میشود در نتیجه انگیزهای برای اعضای این گروهها نمیماند.
مخاطب امروز با کنسرتهای گروه کُر ارتباط برقرار میکند؟
مخاطب امروز پذیرای چیزی است که آن را ببیند. وقتی کسی غذایی را نه هرگز دیده و نه هرگز خورده معلوم است که پذیرای آن نمیشود. تمام تبلیغات، تمام سالنها و تمامی رسانهها تمایل زیادی برای نشان دادن این گروهها ندارند، چون سالهای سال است که فقط به موسیقی پاپ اهمیت داده شده و درآمد بالایی از این راه دارند. انگار موسیقی پاپ انحصار موسیقی ایران شده است. نه فقط گروههای کر بلکه ما در چند سال اخیر تبلیغاتی از اجراهای سنتی، گروههای بانوان و دیگر گروهها هم نمیبینیم.
چه مخاطبانی جذب این کنسرتها میشود؟
متاسفانه الان مخاطبانی که عاشقانه این فضا را دوست دارند یا از قدیم با این گروهها آشنا بودند فقط مخاطب این کنسرتها هستند. مشکل ما ریشهای است و زمان میبرد تا حل شود. آموزشهایی که در فضای مجازی داده میشود به این مشکلات دامن زده است. بیشتر اساتیدی که واقعا سواد بالایی در موسیقی دارند بیکار نشسته اند تا عدهای با آموزشهای تجربی بدون اصول این مشکلات را بیشتر کنند.
در کشورهای دیگر به چه صورت است؟
بر خلاف ایران در کشورهای اروپای غربی از دوران رنسانس با این فضا آشنایی دارند و در کلیساها گروههای کر فعالیت داشتند و آوازهای مذهبی اجرا میکردند و در دوران باروک به اوج خودش رسید. علاوه بر آن وقتی از دوران کودکی در مدارس موسیقی تدریس میشود همه افراد گوش موسیقیایی دارند و درست را از غلط به راحتی تشخیص میدهند. برای همین است که خوانندگان آنها همه بسیار کوک و ژوست اجرا میکنند، چون مردم به راحتی فالش خواندن خواننده را متوجه میشوند. علاوه بر تمامی این جریانات مردم تصمیم میگیرند که چه نوع موسیقی را گوش دهند نه اینکه برای آنها تصمیم گرفته شود.
آیا ارکستر و گروه کر در ایران با شکست مواجه شده است؟
هنر همیشه راه خودش را پیدا میکند و یک زمانی تاریخ انقضای این موسیقیهای بی سر و ته هم تمام میشود، اما با سیاستهای گرفته شده در ارتباط با ارکسترها و گروههای کر فعلا دچار یک خفقان بزرگی شدیم که امیدوارم به زودی با حمایت مسئولین از این بحران بزرگ عبور کنیم.
انتهای پیام/