Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-03-19@11:34:35 GMT

نفس‌های گرم مرگ در هوای سرد

تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۲۸۴۱۶

نفس‌های گرم مرگ در هوای سرد

از قدیم شنیده‌ایم که حادثه خبر نمی‌کند، اما راستش را بخواهید به نظر نگارنده این شعاری است برای توجیه برخی غفلت‌های خودمان تا خطای آشکارمان را بپوشانیم.

برای اثبات این ادعا در ادامه به موضوعی اشاره می‌کنیم که این روزها بیشتر از هر زمانی درگیر آن هستیم وآن چیزی جز مرگ‌های غیر منتظره ناشی از گازگرفتگی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  هرساله با شروع فصل سرما سازمان‌ها و ادارات مرتبط با موضوع از طرق مختلف هشدارها و آموزش‌های لازم را به شهروندان می‌دهند تا در زمان استفاده از وسایل گرما زا دچار حادثه نشوند. با این حال با نگاهی به آمارهای اعلامی می‌بینیم متأسفانه تعداد قربانیان گاز گرفتگی همواره بالاست و هرساله صدها خانواده داغدار عزیزانی می‌شوند که قربانی یک غفلت کوچک شده‌اند.

متأسفانه در ۶ ماه اول امسال یعنی در فصول گرم ۲۵ نفر فقط در مشهد به علت گاز گرفتگی جان باخته‌اند. چند روز پیش هم در خبرها داشتیم مادر و دو فرزندش برای گرم کردن حمام از وسیله گازسوز بدون دودکش استفاده کرده بودند و به دنبال استنشاق گاز مونوکسیدکربن جان خود را از دست دادند. جوان دیگری هم دیروز به دلیل استفاده از گاز خوراک پزی برای گرم کردن خانه جان باخت.

خلاصه اینکه با بررسی تمام اخبار مربوط به گاز گرفتگی‌ها به این نتیجه می‌رسید که علل مرگ در چند دسته تقسیم بندی می‌شوند یا لوله‌ها مسدود هستند و یا خوب نصب نشده‌اند، یا از وسیله بدون دودکش استفاده شده و یا اینکه وسیله گرمازا را به داخل حمام برده‌اند والبته در موارد اندکی نیز انتشار گاز از محل اتصالات شیلنگ علت مرگ بوده است.

بنابراین اگر نخواهیم این جمله سنتی که حادثه خبر نمی‌کند را بپذیریم، باید بگوییم حادثه در حوزه گاز گرفتگی خبر می‌کند و روش‌های خبرکردنش آشکار هستند، واضح می‌گوید و همه می‌دانند اگر وسیله گاز سوز دودکش نداشته باشد، مسمومیت ومرگ به دنبال دارد، همه می‌دانند و بی تردید بارها شنیده‌اند بردن اجاق خوراک پزی داخل حمام یعنی دعوت از مرگ وهر بچه‌ای می‌داند اگر دودکش‌ها درست به هم متصل نشوند و گاز خروجی وسیله گاز سوز در هوای اتاق منتشر شود، تنفس در آن محیط سخت و مرگ آفرین می‌شود. حال این سؤال مطرح است پس چرا هرساله باید شاهد مرگ تعدادی از هموطنان خود به دلیل گاز گرفتگی باشیم.

 بی تعارف باید بگوییم تعداد قابل توجهی از این افراد تمام این نکات را می‌دانند، اما قدرت مالی لازم برای تهیه وسیله ایمن را ندارند؛ به بیان ساده‌تر قربانیان فقر بیشترین طعمه‌های قاتل نامریی هستند. برخی نیز هرچند اندکی توان مالی بهتری دارند، اما در پاسخ به انتقادات نسبت به رفتار خطر آفرین خود به گذشته استناد می‌کنند ومثلاً می‌گویند ما سال‌هاست ازبخاری بدون دودکش یا چراغ خوراک‌پزی استفاده می‌کنیم و تاکنون اتفاقی نیفتاده است.

اما در تمام موارد یک نکته مشترک وجود دارد وآن سهل انگاری اجباری (نداری و فقر) یا سهل انگاری خود خواسته قربانیان است که اگر چند لحظه به خطرات کاری که انجام می‌دهند فکر کنند، قطعاً از بروز تعداد قابل توجهی از حوادث تلخ جلوگیری خواهد شد. پس به ساده‌ترین شکل باید گفت لطفاً به خاطر حفظ جان خود و اطرافیانتان با سهل‌انگاری قاتل نامریی را به خانه خود دعوت نکنید.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: قاتل خاموش قاتل نامرئی گاز گرفتگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۲۸۴۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توصیه‌های رئیس پلیس راه به مسافران نوروزی 

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،سرهنگ " رضا پناهی مقدم" در تشریح این خبر گفت: بسیاری از حوادث رانندگی بر اثر سرعت زیاد و عدم رعایت فاصله مناسب روی می‌دهند، در یک فاصله ۱۰۰ کیلومتری راننده‌ای که با سرعت ۱۱۰ کیلومتر در ساعت رانندگی می‌کند تنها ۹ دقیقه زودتر از راننده‌ای که با سرعت ۹۵ کیلومتر در ساعت رانندگی می‌کند به مقصد می‌رسد، پس رعایت سرعت مطمئن می‌تواند ضامن سلامتی مسافران در جاده‌ها باشد.   وی افزود: شهروندان قبل از سفر با شماره تلفن ۱۴۱ راهداری تماس گرفته و از وضعیت جوی راه‌ها مطلع شوند، ضمن اینکه تمامی ماموران پلیس راه و پاسگاه‌های پلیس راه در جاده‌ها و محور‌های اصلی و فرعی استان آماده خدمت رسانی هستند و در صورت بروز هرگونه مشکل یا سوالی می‌توانند به آنها مراجعه کنند.   رئیس پلیس راه استان تاکید کرد: کمربند ایمنی وسیله‌ای است که کارآمدی آن در کاهش ضایعات انسانی و جراحات ناشی از حوادث رانندگی به اثبات رسیده است، بستن کمربند ایمنی یک کار تفننی و تشریفاتی نیست بلکه یک نیاز جدی برای حفظ جان شما و سرنشینان خودرو است.   وی ادامه داد: اگر به هر علت در جاده به ویژه در بزرگراه‌ها ناچار به توقف شدید وسیله نقلیه خود را از سطح سواره رو خارج کنید و با قراردادن علائم ایمنی مانند مثلث شب رنگ رانندگان دیگر را مطلع کنید، در چنین شرایطی پس از پیاده شدن از خودرو به صورت ناگهانی وارد جاده نشوید.   سرهنگ پناهی مقدم در پایان خاطر نشان کرد: از رانندگان می‌خواهیم با احتیاط بیشتر رانندگی کرده و استفاده از سرعت مطمئنه را در دستور کار خود قرار دهند تا انشاء الله بدون هیچ گونه حادثه‌ای به مقصد‌های خود برسند و نوروزی خوش را در خاطره‌ها ثبت کنند. /

دیگر خبرها

  • تردد بیش از یک و نیم میلیون خودرو در جاده‌های لرستان/تمامی محورهای مواصلاتی استان باز است
  • ورود حدود۳۰۵هزار خودرو به گیلان
  • توصیه‌های رئیس پلیس راه به مسافران نوروزی 
  • تردد در جاده های آذربایجان غربی از مرز ۲ میلیون گذشت
  • تردد بیش از یک میلیون و ۶۱۵ هزار وسیله نقلیه در آذربایجان‌غربی
  • تردد بیش از دو میلیون وسیله نقلیه در جاده‌های آذربایجان غربی
  • تردد در جاده‌های استان آذربایجان‌غربی از مرز ۲ میلیون وسیله نقلیه گذشت
  • تردد در جاده‌های آذربایجان‌غربی از مرز ۲ میلیون گذشت
  • تردد بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار وسیله نقلیه در جاده‌های آذربایجان‌غربی
  • وسیله‌ای برای جابه‌جا کردن خودروهای پارک شده + فیلم