Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-03-19@05:39:16 GMT

ماهواره «پیام» هفته آینده تحویل داده می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۲۸۴۶۳

ماهواره «پیام» هفته آینده تحویل داده می‌شود

به گزارش حوزه جامعه خبرگزای تقریب، محمدجواد آذری جهرمی در حاشیه بازدید از مرکز تحقیقات فضایی دانشگاه علم و صنعت، با اشاره به روند طراحی، ساخت و پرتاب ماهواره‌های دانشگاهی اظهار داشت: عملیات آماده‌سازی ماهواره «پیام» دانشگاه امیرکبیر از یک ماه پیش به اتمام رسیده و این ماهواره هفته آینده از سوی این دانشگاه به سازمان فضایی تحویل داده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: این ماهواره اولین ماهواره کشور با دقت بالا است که در مدار زمین قرار می‌گیرد و ما امیدواریم با پرتاب آن، تصاویر مربوط به وضعیت کشور را در مراکز پردازشی خود داشته باشیم و از این دستاورد برای بهبود کسب و کار و سایر کاربردهای صنایع فضایی استفاده کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: ماهواره «پیام امیرکبیر» تصاویری با دقت ۴۵ متر ارسال می‌کند و حدود سه سال در مدار زمین باقی خواهد ماند.

آذری جهرمی تصریح کرد: از دانشگاه علم و صنعت نیز می‌خواهیم که سرعت ساخت ماهواره «ظفر» را افزایش دهد چرا که این ماهواره به مراتب از نظر دقت تصاویر از سایر ماهواره‌های دانشگاهی کشور بالاتر خواهد بود.

وی گفت: ماهواره «ظفر» نیز قرار است حدود ۲.۵ تا ۳ سال زمان ماندگاری در مدار داشته باشد و تصاویر با دقت ۲۲.۵ تا ۱۶ متر ارسال کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده باید تا سال ۱۴۰۱ به شرایطی برسیم که ماهواره‌های عملیاتی ما، تصاویر با دقت زیر یک متر داشته باشند.

آذری جهرمی اظهار امیدواری کرد که سال آینده اتمام پروژه ماهواره «ظفر» را نیز داشته باشیم و این ماهواره سریعتر وارد فازهای بعدی شده تا بتوانیم شاهد بهبود شیوه‌های مدیریت در کشور با استفاده از فناوری فضایی باشیم.

مذاکره با وزارت دفاع برای پرتاب ماهواره پیام

وزیر ارتباطات در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره زمان پرتاب ماهواره پیام امیرکبیر به عنوان نخستین ماهواره عملیاتی کشور در مدار زمین گفت: روال پرتاب و تصمیم گیری در رابطه با آن در اختیار وزارت ارتباطات نیست و در این زمینه مذاکراتی را با وزارت دفاع خواهیم داشت تا زمان پرتاب این ماهواره را مشخص کند.

وی گفت: این ماهواره هفته آینده تحویل می شود تا مکانیزم های آمادگی پرتاب آن تست شود اما نمی توان تخمین دقیقی برای زمان پرتاب آن اعلام کرد. با توجه به آنکه کار آن به اتمام رسیده، تمامی تلاش این است که هرچه سریعتر این ماهواره عملیاتی در مدار قرار گیرد.

موازی کاری سازمان صدا و سیما برای خرید ماهواره مخابراتی

جهرمی در پاسخ به سوالی مبنی بر وجود موازی کاری در حوزه طراحی و ساخت ماهواره ها در کشور گفت: فعالیت موازی در زمینه ساخت ماهواره نداریم و آنچه که هم اکنون از سوی دانشگاه هایی همچون امیرکبیر، شریف و علم و صنعت در حال انجام است، یک خط ممتد بوده که هر یک دستاوردهای قبلی را تکمیل می کند. اما آنچه که در عرصه فضایی موازی کاری تلقی می شود، فعالیت سازمان صدا و سیما در زمینه ماهواره مخابراتی است.

وی گفت: بر اساس تقسیم کار، سازمان فضایی ایران متولی بخش دیتا و انتقال داده در ماهواره مخابراتی است و سازمان صدا و سیما نیز متولی پخش تصویر از طریق این ماهواره ها است اما آنچه که هم اکنون صورت گرفته این است که سازمان صدا و سیما فرآیند خرید ماهواره و در مدار قرار دادن آن را جداگانه پیگیری می کند. از سوی دیگر، ما نیز در بخش انتقال داده ها فعالیت جداگانه ای انجام داده ایم.

وی اضافه کرد: این موضوع سرمایه گذاری سنگینی از منابع کشور را به همراه دارد که باعث می شود دو ماهواره خریداری شده و هر کدام از نصف ظرفیت آن استفاده شود. ما این موضوع را اعلام کردیم و قبلاً نیز گفته ایم که آمادگی داریم اگر سازمان صدا و سیما تمایل داشته باشد، کل این چرخه و مدیریت آن را در اختیار بگیرد.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه این موازی کاری بر اساس تکالیف قانونی است که قانونگذار بر عهده سازمان فضایی و نیز سازمان صدا و سیما گذاشته است، اظهار کرد: گزارش هایی در رابطه با این موضوع تنظیم کرده ایم تا آن را در شورای عالی فضایی مطرح و حل و فصل کنیم. این مفهوم، به این معنا نیست که بخواهیم تلاش سازمان صدا و سیما را زیر سوال ببریم اما موضوع این است که باید ظرفیت های کشور را یکپارچه کرده و به دستاوردهای واحد برسیم.

چرخه صنعت فضایی در کشور به تکامل رسید

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ظرفیت‌های علم و صنعت در حوزه تحقیقات صنعتی و پژوهش‌های مرتبط با فناوری فضایی اظهار داشت: این دانشگاه پیگیر پروژه‌های فضایی بسیاری بوده و اقدامات ارزشمندی در حوزه نوآوری صنعت فضایی، آنتن و سایر تجهیزات فناوری اطلاعات داشته است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه اما متأسفانه در زمینه ساخت ماهواره با کمی تاخیر روبرو هستیم، گفت: ماهواره ظفر علم و صنعت با توجه به شاخص های مدنظر از حیث مباحث سنجشی نسبت به سایر دستاوردهای ماهواره ای دقت دوبرابری دارد و این نیاز کشور است که امروز از این ظرفیت استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه در ساخت ماهواره نوید که در چند سال گذشته انجام شد متمرکز بر ساخت ماهواره مکعبی بودیم ادامه داد: اما هم اکنون چرخه صنعت فضایی در کشور به تکامل رسیده و ما در ساخت ماهواره ظفر نیازمند دقت در پردازش اطلاعات و تصاویر هستیم.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه مطابق با سند توسعه فضایی کشور ایستگاه های زمینی تقویت شده و در چندین ایستگاه نیز سرمایه گذاری کرده ایم، گفت: این ایستگاه ها آماده دریافت سیگنال های ماهواره ای هستند تا بتوان روی توسعه محصول و پردازش اطلاعات فضایی برای استفاده از کاربردهای آن اقدامات مفیدی انجام داد.

پایش سطح زیرکشت برنج با تصاویر ماهواره ای

وزیر ارتباطات با اشاره به کاربردهای فناوری فضایی و تصاویر ماهواره ای گفت: هفته گذشته گزارشی را در هیئت دولت در زمینه پایش سطح زیرکشت محصول برنج در استان فارس از طریق تصاویر ماهواره ای ارائه کردیم. بنا بر این گزارش، با اطلاعات ماهواره ای دریافت شده مشخص شد که ۲۵ هزار هکتار از زمین های استان فارس زیر کشت برنج است و این در حالی است که این استان در سال گذشته به شدت درگیر خشکسالی بوده است.

وی گفت: بر مبنای پایش انجام شده ۵۸۰ میلیون متر مکعب آب برای سطوح زیرکشت برنج در این استان استفاده و ۱۷۳ میلیون متر مکعب آب تبخیر شده است.

جهرمی گفت: با سناریوهای متعددی در زمینه سطح زیرکشت اراضی کشاورزی در کشور مواجه هستیم که جز با فناوری فضایی قابل حل نیست. سطوح زیرکشت و منابع آبی کشور باید از طریق تصاویر ماهواره ای دائماً پایش شود. این خدمات از طریق صنایع فضایی قابل انجام است.

وی گفت: در این زمینه نیاز داریم که لایه کاربردی فناوری فضایی در کشور پررنگ شود و در این زمینه برخی دستگاه ها شروع به استفاده از کاربردهای فضایی کرده اند و به ما درخواست داده اند تا این اطلاعات را در اختیارشان قرار دهیم.

وی با بیان اینکه در اوج تحریم های ظالمانه و بدون همکاری های بین المللی محققان کشور ما موفق به تکمیل چرخه فناوری فضایی در کشور شده اند، گفت: پیگیر مشکلات مربوط به ساخت ماهواره ها هستیم تا شیوه های مدیریت در کشور را با استفاده از منابع موجود بهبود بخشیم.

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۲۸۴۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه اندازی و تأیید صحت عملکرد زیرسیستمهای ماهواره پارس ۱

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پژوهشگاه فضایی ایران، حسن سالاریه، سرپرست پژوهشگاه فضایی ایران با اشاره به آزمون‌های مداری متعدد برای اطمینان از صحت عملکرد زیرسیستم‌های بکار گرفته شده در ماهواره پارس گفت: پس از تزریق موفق ماهواره پارس ۱ در مدار، مهم‌ترین اقدامی که باید انجام می‌شد اطلاع از سلامت زیرسیستم‌های اصلی ماهواره بود که از مهم‌ترین این زیرسیستم‌ها، زیرسیستم تأمین توان ماهواره و دریافت داده‌های تله‌متری و ارسال تله‌کامند از طریق ایستگاه‌های زمینی است که نشان دهنده برقراری ارتباط صحیح ماهواره و ایستگاه زمینی است.

وی ادامه داد: به لطف خدا، در همان روز اول پس از پرتاب با دریافت سیگنال‌های ماهواره از طریق تله‌متری و تحلیل آنها، از سلامت بخش تأمین توان ماهواره اطمینان حاصل شد و در روزهای بعد از آن بحث شارژ باتری‌ها از طریق صفحات خورشیدی مورد ارزیابی قرار گرفت و سلامت کامل سیستم تأمین توان ماهواره تایید شد.

سرپرست پژوهشگاه فضایی ایران ضمن اشاره به ارتباط با ماهواره از طریق باندهای S ،UHF و VHF طی چند روز اول و اطمینان از پایداری وضعیت ارتباط بین ایستگاه زمینی و ماهواره افزود: با اطمینان از عملکرد صحیح زیرسیستم‌های مذکور، به پایدارسازی ماهواره به کمک حسگرهای مغناطیس‌سنج و عملگرهای گشتاورساز مغناطیسی پرداخته شد. در حین این عملیات کارکرد صحیح بوردهای الکترونیکی- کنترلی و برخی الگوریتم‌های پردازشی مربوطه مورد ارزیابی قرار گرفت. با انجام آزمون‌های مداری متعدد طی روزهای بعدی، از عملکرد صحیح این بخش نیز اطمینان حاصل شد.

حسن سالاریه خاطر نشان کرد: نکته بسیار حائز اهمیت این است که ماهواره پارس ۱ اولین ماهواره بومی از این کلاس بوده که در فضا مورد استفاده و آزمون قرار می‌گیرد و دارای زیرسیستم‌های مختلف توسعه داده شده داخلی است که اغلب برای نخستین بار در شرایط فضایی قرار می‌گیرند که در نتیجه باید تحت آزمون‌های متعدد و با دقت بالا در مدار قرار گیرند تا صحت طراحی‌ها و عملکرد مناسب آنها به اثبات برسد. لذا با توجه به اینکه ماهواره‌در مدار ارتفاع پایین، در طول یک شبانه روز، حدوداً ۲۰ دقیقه ارتباط مناسب با ایستگاه زمینی داشته و اکثر آزمون‌ها باید بارها تکرار شوند، بالطبع فرایند آزمون و راه‌اندازی زمان‌بر خواهد بود که البته طبیعی بوده و این موضوع برای همه ماهواره‌ها در این کلاس در دنیا صادق است. فرایند تحقیق و توسعه در صنعت فضایی نیاز به انجام گام‌های عملیاتی متقن دارد که در مورد ماهواره پارس ۱ در حال طی شدن است.

وی افزود: بخش کنترل حرارت شامل کنترل و توزیع حرارت در داخل ماهواره، زیرسیستم پردازش و مدیریت داده، بخش‌های مختلف سیستم کنترل وضعیت شامل حسگرهای اندازه‌گیری سرعت زاویه‌ای، حسگرهای مغناطیس‌سنج وحسگر خورشید و سیستم موقعیت‌یابی ماهواره در مدار از طریق ایستگاه زمینی نیز در این مدت مورد آزمون قرار گرفته و عملکرد تک‌تک آن‌ها و اجزای مربوطه با آزمون‌های مداری متعددی که انجام شده است صحه گذای شده است.

وی با اشاره به روند منظم و مطابق برنامه انجام فرآیندهای آزمون مداری بخش‌های مختلف ماهواره افزود: در آخرین آزمون‌های انجام شده، عملکرد ارتباط با ماهواره در باند X نیز با موفقیت انجام شد و در حال حاضر کارشناسان ما در حال انجام آزمون‌های الگوریتم‌های مختلف کنترل ماهواره و دیگر حسگرهای تعبیه شده در ماهواره مانند حسگر ستاره و پس از آن زیرسیستم اصلاح مداری و پیشرانه ماهواره هستند.

قرار گرفتن ماهواره پارس ۱ در مدار و انجام تست‌ها در شرایط واقعی فضایی گامی بلند در توسعه بومی ماهواره‌های سنجشی ایرانی است. در هر شبانه روز کار با این ماهواره تجربیات بسیار ذی قیمت و منحصر بفردی در پژوهشگاه فضایی و صنعت فضایی کشور حاصل می‌شود. نتایج عملکرد زیر سیستم‌های ماهواره در مدار تأثیر مستقیم در طراحی نمونه‌های پیشرفته‌تری از این ماهواره مطابق برنامه ۱۰ ساله فضایی کشور و همچنین اصلاح نمونه دوم ماهواره پارس ۱ دارد که در آینده نزدیک در مدار قرار خواهد گرفت.

کد خبر 6057189 هنگامه فروغی

دیگر خبرها

  • وزیر ارتباطات: کشور‌ها داده‌های فضایی را به ما نمی‌دهند
  • دستاوردهای فضایی ایران در سال ۱۴۰۲
  • تشریح آخرین وضعیت ماهواره سنجشی پارس ۱
  • صحت عملکرد زیرسیستم‌های «ماهواره پارس ۱» تایید شد
  • راه اندازی و تأیید صحت عملکرد زیرسیستم‌های ماهواره پارس ۱
  • راه اندازی و تأیید صحت عملکرد زیرسیستمهای ماهواره پارس ۱
  • صحت عملکرد زیرسیستم‌های «پارس ۱» تائید شد
  • راه‌اندازی و تأیید صحت عملکرد زیرسیستم‌های ماهواره پارس۱
  • آماده باش وزارت ارتباط برای عید نوروز
  • آماده باش ارتباطی برای ایام نوروز / ۲۰ ماهواره در دست ساخت داریم