Web Analytics Made Easy - Statcounter

ماجرای دفاع پر ابهام حسین فریدون از مدرک دکترای خود و ماجرای بازرسی از دانشکده مهندسی هسته‌ای، دو داستان حساس دانشگاه بهشتی به مراحل پایانی خود نزدیک می‌شوند. آیا دانشجوبان در حال تماشای یک نمایش‌نامه از پیش تعیین شده هستند؟

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو؛ تابستان امسال بود که خبر سرکشی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی‌اتمی به دانشگاه‌های مختلف کشور مخابره شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرکشی‌هایی که برای بازرسی از فعالیت‌های علمی دانشگاه‌ها در حوزه فناوری هسته‌ای بود و به نظر می‌رسید بخشی از تعهدات ما در «برجام» است. در میان اخبار ضد  و نقیضی که از بازرسی در دانشگاه‌های مختلف کشور از جمله علم و صنعت،  شریف، تهران و زنجان منتشر شد، اخبار مربوط به بازرسی از دانشگاه شهیدبهشتی جایگاهی ویژه پیدا کرد. دانشجویان این دانشگاه هفتم مرداد ماه و در اوج تعطیلات تابستانی، یک تجمع بزرگ و یک زنجیره انسانی کم‌نظیر را پیرامون دانشکده مهندسی هسته‌ای این دانشگاه برپا کردند. زنجیره‌ای که عملا طرح بازرسی از این دانشگاه را ناکام گذاشت.

چرا با بازرسی مخالفند؟

جاسوسی. این، مهم‌ترین دلیل مخالفت با بازرسی از دانشگاه‌هاست. پرونده ترور مسعود علی‌محمدی و مجید شهریاری که هردو از اساتید دانشگاه و نخبگان صنعت هسته‌ای کشور بودند هنوز در افکار عمومی باز است. اینکه چطور یک استاد دانشگاه توسط دشمن شناسایی، رصد و به طرز بی‌‎رحمانه‌ای ترور می‌شود برای مردم سوال بزرگی است. سوالی که پاسخ آن را باید در «بازرسی» پیدا کرد. اخذ اطلاعات مربوط به دانشمندان هسته‌ای کشور توسط بازرسان بین‌المللی و رسیدن آن‌ها به دست آژانس انرژی اتمی، زمینه ارسال این اطلاعات مهم به امریکا و اسرائیل را فراهم کرد و کشور در سال‌های 88 و 89، دو نخبه مهم خود را از دست داد. بازرسی از دانشگاه‌ها، می‌تواند منجر به تکرار تراژدی شهریاری و علی‌محمدی شود و برای همین، دانشجویان در مقابل حضور بازرسان در دانشگاه‌ها سخت مقاومت می‌کنند. گذشته از این موضوع، ورود هتاکانه بازرسان به دفاتر اساتید دانشگاه و وارسی مدارک و اسناد آن‌ها یک تحقیر ملی است. تحقیری یادآور دوران «کاپیتولاسیون» و دخالت آزادانه غربی‌ها در جزئی‌ترین امور داخلی مردم ایران. دانشجوها در مقابل تحقیر اما حساس‌اند. خیلی حساس.

دوباره بازرسی؟

روز دوشنبه، خبری به نقل از دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی دهان به دهان چرخید: رئیس دانشکده مهندسی هسته‌ای این دانشگاه به طور ناگهانی برکنار شده. دانشجویان می‌گفتند این برکناری ارتباط معناداری با ماجرای بازرسی‌ها دارد و مقاومت آقای رئیس در برابر حضور بازرسان باعث شده تا توسط مسئولین دانشگاه از سر راه برداشته شود. دانشجویان می‌گویند بازرسی از دانشکده مهندسی هسته‌ای، قریب‌الوقوع است. برای مثال سارا عاقلی-دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت و دانشجوی علوم‌سیاسی دانشگاه شهید بهشتی استوری زیر را در واکنش به احتمال بازرسی از دانشگاه بهشتی منتشر کرد:

محمدصابر باغخانی‌پور،مسئول بسیج دانشگاه شهید بهشتی هم در این باره توئیت زیر را منتشر کرده:

 

با وجود اظهار نظرهای دانشجویان اما رئیس دانشکاه شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار ما از اساس این موضوع را تکذیب کرده. او گفته احتمال بازرسی از دانشگاه بهشتی وجود ندارد و اصلا این موضوع را تایید نمی‌کند. باید منتظر ماند و دید ماجرای بازرسی هم مثل ماجرای پرونده دکترای حسین فریدون، در سکوت خبری به سرانجام می‌رسد یا این بار قرار است دانشجویان نقشی اثرگذار در معادلات اتفاقات حساس دانشگاه شهید بهشتی بازی کنند. 

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: بازرسی از دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۲۸۴۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هزینه کرد اعتبارات حق آلایندگی در خوزستان زیر ذره بین بازرسان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما آبادان، رئیس کل دادگستری خوزستان گفت: هزینه کرد اعتبارات حق آلایندگی توسط دستگاه‌های مربوطه نظارت می‌شود.
علی دهقانی افزود: براساس قوانین مالیات بر ارزش افزوده، محیط زیست و مالیات مستقیم شرکت بهره داری نفت و گاز در استان ملزم به پرداخت عوارض حق آلایندگی هستند.
وی خاطر نشان کرد: با پیگیری‌های قضایی انجام شده در سال گذشته هفت هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان و در فروردین امسال ۹۳۵ میلیارد تومان حق آلایندگی به استان خوزستان پرداخت شد.
رئیس کل دادگستری خوزستان با اشاره به اینکه این اعتبارات به شهرداری‌ها، فرمانداری‌ها، دهیاری‌ها و دستگاه‌های مربوطه تقسیم و پرداخت خواهد شد، اظهار کرد: همه این دستگاه‌ها باید این اعتبارات حق آلایندگی را در محل خود هزینه کنند.
دهقانی گفت: دستگاه‌های نظارتی از جمله سازمان بازرسی و نهاد‌های ناظر بر دستگاه‌هایی که عوارض حق آلایندگی را استفاده می‌کنند بر هزینه کرد این اعتبارات نظارت دارند.

دیگر خبرها

  • مجموعه بیانات شهید بهشتی دربارۀ نماز منتشر شد
  • برنامه پروازهای فرودگاه اصفهان امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • هزینه کرد اعتبارات حق آلایندگی در خوزستان زیر ذره بین بازرسان
  • کمک یک میلیارد ریالی خیّر سلامت به بیمارستان شهید بهشتی سبزوار
  • لایحه پیشنهادی دولت برای وصول مطالبات دانشگاه‌ها از بنیاد شهید
  • سخنان شهید بهشتی درباره نماز در «بیست و هفت جمله» منتشر شد
  • برنامه پروازهای فرودگاه اصفهان امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • مهارت کارشناسان اورژانس ناجی مادر و نوزاد دوقلویش
  • رشته‌های هسته‌ای در دانشگاه خلیج فارس ایجاد می شود
  • طرح جدید اتاق اصناف / منتظر این بازرسان باشید