Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاندار چهارمحال و بختیاری اقتصاد دانش‌بنیان را راه نجات از اقتصاد نفتی دانست و گفت: اقتصادی که به اندیشه و فکر متکی باشد نابودشدنی و تحریم شدنی نیست، چون ممکن است منابع زیرزمینی را تحریم و محدود اما نمی‌توان قدرت افکار و اندیشه‌ها را تحریم کرد.

به گزارش ایسنا، «اقبال عباسی» 28 آذرماه در آئین اختتامیه جشنواره و نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری استان، با بیان اینکه همه احزاب و گروه‌ها برای رسیدن به قدرت تشکیل شده‌اند که با استفاده از قدرت اهداف حزبی خود را دنبال کنند، افزود: شیوه‌های قدرتمند بودن در طول تاریخ مختلف بوده و در برهه‌ای از زمان جمعیت، در برهه‌ای دیگر پول و زر قدرت آفرین بودند اما اکنون علم و دانایی فاکتور اصلی قدرت محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به استعفای دسته‌جمعی برخی نمایندگان مجلس، هدف آنان از این کار را رفتن دوباره به مجلس دانست و گفت: آن‌ها به ظاهر از حق و حقوق مردم دفاع می‌کنند، چون این چه خدمتی است که مردم دو استان را به جان هم می‌اندازد و باعث تنش‌های اجتماعی می‌شود؟

عباسی با تأکید بر این‌که وظیفه نمایندگان مجلس شورای اسلامی تدوین قانون و نظارت بر حسن اجرای قانون در کشور است، تصریح کرد: برخی  نمایندگان پیش از تصویب لایحه بودجه استعفا می‌دهند که چرا دولت به خواسته‌های آنان بها نداده است و در واقع می‌خواهند پول زور از دولت بگیرند.

وی با بیان این‌که اگر اندیشمندان و پژوهشگران امکانات لازم را داشته باشند می‌توانند رئیس و نماینده و وزیر برای کشور بسازند، در ادامه خاطرنشان کرد: اکنون استکبار جهانی با تحقیق و پژوهش بلاهای گوناگون بر سر کشورها می‌آورد تا قدرتشان را به رخ دنیا بکشند.

عباسی خاطرنشان کرد: اقتصاد دانش‌بنیان نجات‌بخش اقتصاد است، چون از مسیر دانش می‌گذرد و با پژوهش و دانش می‌توان یک اقتصاد ریشه‌دار ایجاد کرد و آن را پرورش داد تا هیچ استبدادی نتواند آن را تحریم کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استاندار اقتصاد نفتی دانش بنیان منطقه چهارمحال و بختیاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۲۸۷۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش پررنگ علم و فناوری در دیپلماسی ایران

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، در راستای سلسله نشست‌های شورای هماهنگی روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی، بیست و پنجمین جلسه این شورا در خانه نوآوری و فناوری ایران (آی‌هیت) و با حضور روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور، «سپهر خلجی» رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت و جمعی از مدیران مراکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دستگاه‌های اجرایی برگزار شد.

دهقانی طی سخنانی در این نشست ضمن قدردانی از تلاش‌های فعالان عرصه ارتباطات و رسانه در دستگاه‌های اجرایی و نقش این قشر در انعکاس امید و آگاهی جامعه از توانمندی‌ها و دستاوردهای دولت گفت: مایه افتخارآفرینی است که معاونت علمی میزبان این نشست با حضور فعالان تلاش‌گر و توانمند رسانه‌ای است و اهالی خوب رسانه در فضای جنگی و نابرابر در رویارویی با دشمن، افسران توانمندی هستند که می‌کوشند با تزریق امید و انگیزه به جامعه، تصویری روشن از آینده‌ای پرامید را برای فرزندان این کشور ترسیم کنند. صمیمانه از تمامی دست اندرکاران اطلاع رسانی دولت قدردانی و کار ایشان را تقدیس می‌کنم.

وی با اشاره به این‌که امروزه دانش و فناوری، یک مؤلفه مهم در اقتدار کشورها شده است، ادامه داد: زمانی بود که علم وجود داشت اما فناوری به مفهوم امروزین آن وجود نداشت، اما صاحبان علم و دانش همواره از سوی رهبران جامعه مورد توجه بوده اند. علم به عنوان مقوله‌ای فخرآفرین و زینتی، مورد توجه حاکمان بود و در معادلات اقتصاد و حکمرانی تاثیری نداشت، به‌طوری‌که علم عمدتا برای تفاخر و زینت استفاده می شد. اما به تدریج تحولی پدید آمد و هنگامی‌ که علم به حدی از اشباع رسید، در دوران انقلاب صنعتی، محصولی تحت عنوان فناوری را پدید آورد. فناوری در پیوند با علم در مسیر ثروت‌آفرینی قرار گرفت و کشورها کوشیدند تا از ابزار علم و فناوری، برای کسب ثروت کسب استفاده کنند. با به خدمت در آمدن فناوری در مسیر تولید ثروت، رقابت بین کشورها افزایش یافت و این باور شکل گرفت که برخورداری از فناوری، زمینه را برای بهره‌کشی هرچه بیش‌تر از طبیعت و تبدیل منابع به ثروت فراهم می‌کند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور ادامه داد: از قرن بیستم میلادی به بعد، تحول دیگری رخ داد و نگرش به دانش و فناوری از مرز مقوله‌هایی با کارکرد تفاخر، ابزار بهره کشی از طبیعت و ثروت اندوزی به مؤلفه‌ای برای کسب قدرت و اقتدارآفرین بدل شد. تا سال‌های گذشته، تجهیزات نظامی و شمار نیروی نظامی به عنوان ابزار سنجش قدرت به شمار می‌رفت، اما در سال های اخیر دانش و فناوری به مؤلفه قدرت تبدیل شده است.

وی با بیان این‌که گفتمان علم و فناوری از دو دهه پیش به طور جدی در کشورمان مطرح شده و مقام معظم رهبری همواره بر گفتمان علم و نقش آن در اقتدار و از سوی دیگر به فرهنگ به عنوان بال دیگر اقتدار تاکید داشته‌اند، افزود: کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس تا همین سال های اخیر کار خاصی در حوزه علمی و فناوری انجام نمی دادند چراکه به کارکرد اقتدارآفرینی این حوزه آگاهی نداشتند و با تکیه به فروش منابع، نیازی به ثروت‌آفرینی از این حوزه نمی‌دیدند. اما در سال های اخیر با مشاهده پیشرفت‌های چشمگیر جایگاه ایران در منطقه و جهان با کاربست فناوری به عنوان یک مؤلفه اقتدار آفرین، به صرافت توسعه دانش و فناوری افتادند و در تکاپوی کسب آن، به راه اندازی مراکز نوآوری و فناوری و زیست‌بوم علم و فناوری دست زده‌اند؛ چراکه دریافتند جمهوری اسلامی با تمرکز بر سیاست‌های علمی و فناوری در دنیا به یک گفتمان قدرت دست یافته‌ است.

نقش دستگاه‌های اجرایی در بازتاب دستاوردهای فناورانه و نوآورانه

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور با اشاره به ضرورت هم‌افزایی و هم‌دلی تمامی دستگاه‌های اجرایی در انعکاس و بازتاب امیدآفرینانه‌ دستاوردهای دانش‌بنیان کشور ادامه داد: سهم مستقیم معاونت علمی در تمامی دستاوردهای علمی و فناورانه کشور را کم تر از ۱۰ درصد می دانم و معتقدم تمامی وزارتخانه‌ها و دستگاه های اجرایی کشور، سهمی قابل توجه و نقشی عملیاتی و میدانی در توسعه علم و فناوری امروز کشور دارند؛ بنابراین توجه کشور به این موضوع چه در حمایت از توسعه و چه در انعکاس دستاوردهای کشور، نیازمند تلاش بسیار ویژه و عزم جدی همه دستگاه‌ها است.

دهقانی با تأکید بر آمادگی معاونت علمی در همکاری با سایر دستگاه‌ها برای ترویج گفتمان علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان و انعکاس دستاوردهای امیدآفرین گفت: شرکت های دانش بنیانی داریم که می‌توانند خوراک مناسب خبری را به دستگاه ها و روابط عمومی ها بدهند تا محتوای متناسب و جذاب برای نسل امروز تولید کنند. آمادگی داریم تا از این تعامل بین شبکه شرکت های دانش بنیان، فناور و خلاق با بدنه اطلاع رسانی دستگاه ها حمایت کرده و زمینه‌های تحقق این همکاری و تعامل را فراهم کنیم.

نقش پررنگ علم و فناوری در دیپلماسی ایران

رییس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به نقش پررنگ دیپلماسی علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در تعاملات بین‌المللی و فرامنطقه‌ای دولت عنوان کرد: علم و فناوری یک خواست مشترک بین کشورهای دنیا و یک قلمرو سفید ‌و ایمن، برای گفت و گوی مشترک و تعامل بین تمامی کشورها است و بر همین اساس، دولت مردمی سیاست گفت‌وگو بر محور توانمندی‌های علمی و فناورانه را به طور جدی در دستور کار خود قرار داده است.

وی افزود: در خانه نوآوری و فناوری ایران، به طور مستمر و متناسب با نیازها و ظرفیت‌های هیئت‌های مخاطب، دستاوردهای هم‌تراز استانداردهای جهانی از شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند و بزرگ به نمایش در می‌آید و تنها در سال ۱۴۰۲، بیش از ۴۳ مسئول رده بالا در قالب هیئت‌های سیاسی و تجاری از سراسر دنیا به خانه نوآوری و فناوری ایران آمدند و ضمن بازدید از دستاوردهای فناورانه ایران، قراردادهای همکاری منعقد کردند.

عزم جدی معاونت علمی در همکاری با دستگاه‌های اجرایی برای انعکاس دستاوردهای دولت

محمد خاکساری، رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی نیز در این نشست با اشاره به گام‌های جدی دولت در رونق شرکت دانش‌بنیان، عرضه دستاوردهای فناورانه در ابعاد بین‌المللی و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان گفت: دولت مردمی نگاهی ویژه به نقش آفرین کردن عرصه اقتصاد دانش‌بنیان در جامعه دارد و شرکت‌های دانش‌بنیان در سال گذشته به دستاوردهای بسیار خوبی رسیدند. مهم‌ترین این دستاوردها را می‌توان ثبت رکورد صادرات دو میلیارد دلاری شرکت‌های دانش‌بنیان دانست.

وی با تأکید بر آمادگی مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی برای همکاری و تعامل با سایر دستگاه‌های اجرایی در انعکاس و ترویج توانمندی‌ها و دستاوردهای دولت، ادامه داد: ظرفیت بسیار خوبی در زیست‌بوم فناوری، نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان ایجاد شده است که می‌تواند به کمک تمامی دستگاه‌ها، بازتابی گسترده و فراملی داشته باشد. بخش کوچکی از این توانمندی فناورانه در خانه نوآوری و فناوری ایران به نمایش درآمده است و معاونت علمی آمادگی دارد تا در امتداد همکاری‌های قبلی با دستگاه‌ها، انعکاس و اطلاع‌رسانی دستاوردهای دولت را به صورت گسترده انجام دهد. علاوه بر این، توانمندی و ظرفیت‌های مناسبی در برخی شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان وجود دارد که می تواند در امر تولید محتوا و اطلاع‌رسانی به کمک دستگاه ها بیاید.

کد خبر 6085435 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • نمایشگاه دستاوردهای وقف؛ روایتی از نشانه های رشد اقتصاد دانش بنیان در ایران
  • «مراکز نوآوری» اولین حلقه زنجیره زیست بوم و فناوری/ رشد اقتصاد در گرو مسیر تکنولوژی است 
  • «مراکز نوآوری» اولین حلقه زنجیره زیست بوم و فناوری/ رشد اقتصاد در گروی مسیر فناوری است 
  • پیشرفت‌های چشمگیر ایران در منطقه و جهان با کاربست های فناوری
  • نقش پررنگ علم و فناوری در دیپلماسی ایران
  • حمایت معاونت علمی از انعکاس دستاورد‌های امیدآفرین دانش‌بنیان
  • حمایت معاونت علمی از انعکاس دستاورد‌های امیدآفرین دانش‌بنیان توسط دستگاه‌های اجرایی
  • سپند از امتیاز صنایع دفاعی و شرکت‌های دانش‌بنیان برخوردار می‌شود
  • گام مردم در کشاورزی هوشمند/ راه میان‌بر مردمی‌سازی فناوری باز شد
  • مدارس را به شرکت‌های دانش‌بنیان پیوند بزنید