Web Analytics Made Easy - Statcounter

سوئیس برای ایجاد یک کانال پرداخت مالی با ایران با مجوز آمریکا که نخستین سازوکار با موافقت واشنگتن از زمان اعمال مجدد تحریم‌ها خواهد بود، آماده می‌شود.  به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو به نقل از فایننشال تایمز، سوئیس در شرف ایجاد یک کانال مالی است که به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا مواد غذایی، محصولات دارویی و ابزار پزشکی به ایران بفروشند و از کانال پرداختی استفاده کنند که نخستین سازوکار با موافقت واشنگتن از زمان اعمال مجدد تحریم‌ها خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



«برنامه‌های بشردوستانه برن» که موضوع مذاکرات حساس ادامه دار سوئیس با آمریکا و ایران است، در حالی بیان می‌شود که قدرت‌های اروپایی امید دارند طی چند هفته، سازوکاری برای تامین مالی تجارت با تهران ایجاد کنند.

وزارت امور اقتصادی سوئیس به فایننشال تایمز اعلام کرد این وزارتخانه تلاش می‌کند تا «هرچه زودتر» یک کانال پرداخت بشردوستانه ایجاد کند، اما نمی‌تواند تاریخ شروع را اعلام کند. «مذاکرات هنوز با مقامات آمریکایی، ایران و شرکت‌های سوئیسی ادامه دارد.»

سوئیس که عضو اتحادیه اروپا نیست و بخش دارویی بزرگ و همچین سنت دیپلماسی بیطرفانه دارد، برای اینکه مقر این سازوکار باشد، اعتبار زیادی دارد.

«روش» شرکت دارویی سوئیسی اعلام کرد از «مذاکرات در مورد یک کانال تامین مالی احتمالی جایگزین برای اهداف بشردوستانه» آگاهی دارد، اما نمی‌تواند در مورد آن اظهارنظر کند. «تا جایی که ما می‌دانیم هیچ پیشنهاد واقعی داده نشده است.»

وزارت خارجه آمریکا با این ادعا که «از آنجایی که این اقدام به مردم ایران کمک می‌کند، ما متوجه اهمیت این فعالیت هستیم. سیاست آمریکا هرگز این نوع تجارت را هدف نگرفته است.» اعلام کرد با این کانال سوئیس مشکلی ندارد.

به گزارش فارس، درحالی‌که مقامات آمریکایی این ادعا را دارند، اما شرکت‌های داروسازی بزرگ به دنبال اعمال مجدد تحریم‌ها به سرعت از ایران خارج شدند و از ترس مواجه شدن با تحریم‌های واشنگتن و عدم توانایی تبادل مالی از همکاری با ایران خودداری می‌کنند.

برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، ماه گذشته هشدار داد تهران باید «یک بخش مالی باز و شفاف برای تسهیل واردات کالا‌های بشردوستانه ایجاد کند» و تضمین بدهد که آن‌ها به «برگزیدگان رژیم» داده نشود.

درحالی‌که فدریکا موگرینی، مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا، هفته گذشته گفت: اتحادیه اروپا امید دارد که کانال پرداختش برای تجارت غیر دلاری با ایران تا پایان همین ماه فعال شود؛ اما کانال مالی وعده داده شده از سوی اروپا به علت مشکلات فنی و عدم تمایل قابل ملاحظه کشور‌ها برای میزبانی از آن به علت واکنش شدید احتمالی آمریکا، با چالش مواجه است.

دیپلمات‌های اروپایی می‌گویند احتمالا فرانسه و آلمان، بیشترین بار را به دوش بکشند ازجمله اینکه از میزبانی این کانال را به عهده بگیرند. مقامات آمریکایی یکی در میان آن را محکوم می‌کنند یا از آن به عنوان یک ببر کاغذی نام می‌برند، زیرا شرکت‌های بین‌المللی مرتبط با آمریکا احتمالا به علت نگرانی از مواجه شدن با تحریم‌های آمریکا، از آن دوری خواهند کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سوئیس تحریم های آمریکا علیه ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۲۸۸۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران

وزارت خزانه‌داری آمریکا چند فرد و نهاد را به بهانه تسهیل و حمایت مالی از فروش پهپاد‌های ایرانی تحریم کرد.

به گزارش ایسنا، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا موسوم به «اوفک» روز پنجشنبه، چند فرد و نهاد را با ادعای ایفای «نقش اصلی در تسهیل و تامین مالی فروش مخفیانه پهپاد‌های ایرانی برای وزارت ایران»، تحت تحریم قرار داد.

واشنگتن با بیان اینکه این تحریم‌ها با هماهنگی انگلیس و کانادا اعمال شده‌اند، در ادامه مدعی شد وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران خود «در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جنگ روسیه در اوکراین نقش دارد».

طبق این بیانیه هشت فرد ایرانی، ۱۵ نهاد در ایران، امارات، پاناما و هند، ۲ کشتی و یک هواپیما به لیست تحریم‌های آمریکا اضافه شده‌اند.

وزارت خارجه انگلیس نیز در این راستا اعلام کرد ۲ شخص و چهار نهاد را در ارتباط با برنامه پهپادی و موشکی ایران تحریم کرده است.

«برایان نلسون» دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا در «دفتر تروریسم و اطلاعات مالی» مدعی شد: «وزارت دفاع ایران به بی‌ثبات‌کردن منطقه و جهان با حمایت از جنگ روسیه در اوکراین، حمله بی‌سابقه به اسرائیل و اشاعه پهاد‌ها و دیگر سخت افزار‌های نظامی برای نایبان ایران ادامه می‌دهد».

او همچنین گفت: «ایالات متحده در هماهنگی نزدیک با انگلیس و کانادا از همه ابزار‌های در دسترس برای مقابله با کسانی که از فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران حمایت مالی می‌کنند، استفاده می‌کند».

این ادعا‌های مقام آمریکایی در حالی است که ایران همواره اعلام کرده یک طرف جنگ در اوکراین نیست و این غرب است که با گسیل سلاح به این کشور، بر آتش درگیری‌ها می‌دمد.

ایران همچنین اعلام کرده در پاسخ به حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به ساختمان سفارت این کشور در دمشق، بر اساس منشور ملل متحد درباره حق پاسخگویی، مواضع نظامی این رژیم در سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داده است.

دیگر خبرها

  • تحریم‌های جدید غرب مرتبط با ایران و روسیه
  • آمریکا تحریم های جدید علیه ایران و روسیه اعمال کرد
  • تحریم مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران
  • غرب تحریم‌های مرتبط با ایران و روسیه وضع کرد
  • آمریکا تحریم‌های جدیدی مرتبط با ایران و روسیه وضع کرد
  • تحریم‌ مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران
  • تحریم های جدید آمریکا علیه ایران؛ ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
  • آمریکا تحریم‌های مرتبط با ایران و روسیه وضع کرد
  • بانک‌های چینی به دردسر افتادند؛ پای تحریم آمریکا در میان است
  • بانک های چینی در معرض تحریم