Web Analytics Made Easy - Statcounter

قم - ایرنا - مدیرکل راه و شهرسازی قم گفت: بر اساس مطالعات و بر آوردهای اولیه مساحت سکونتگاه های غیر رسمی 2 هزار و 16 هکتار بوده ولی بخش زیادی از آن به دلیل اتصال به بافت شهری و رفع مشکل های ترافیکی و زیر ساختی از تعاریف سکونت گاه غیر رسمی خارج شده است.

به گزارش ایرنا، حسن صبوری روز چهارشنبه در پایان پنجمین جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهری قم در تالار امام جواد (ع) استانداری در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: آمارهای متفاوتی از سکونت های غیر رسمی استان وجود دارد، ولی آنچه که مسلم است بخش قابل توجهی از این مکان ها به دلیل بهره مند شدن از خدمات مدیریت شهری جز سکونت گاه های غیر رسمی محسوب نمی شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه 70 درصد از مساحت قم در بافت های ناکارآمد‌ میانی قرار گرفته است، افزود: 65 درصد از ساکنان شهر قم نیز در این بافت ها سکونت دارند‌.
صبوری مساحت بافت های تاریخی قم را طبق اعلام میراث فرهنگی 315 هکتار و بر اساس مطالعه های صورت گرفته توسط مشاور راه و شهرسازی 313 هکتار ذکر کرد و گفت: مجموع بافت های ناکارآمد میانی قم در گذشته هزار و 74 هکتار بود ولی به تازگی با مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی به حدود 1600 هکتار افزایش پیدا کرد.
مدیرکل راه و شهرسازی قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اجرای طرح های بازآفرینی شهری در یک افق پنج ساله افرود: در این طرح ها که از سال 96 آغاز شد، سهم هر دستگاه اجرایی و عنوان محله های هدف مشخص شده، که در کل سامان دهی 39 محله واقع در بافت ناکارآمد فرسوده و تاریخی پیش بینی شده است.
وی با بیان اینکه سال گذشته در نخستین گام هفت محله و امسال نیز هفت محله دیگر در قالب طرح یاد شده قرار گرفتند، افزود: در حال حاضر عملیات اجرایی این 14 پروژه از محل ردیف اعتبارهای گوناگون از جمله 125 میلیارد ریال کلانشهرهای مذهبی قم و شیراز در حال انجام است.
صبوری با بیان اینکه از این تعداد 12 طرح فعال بوده و هفت طرح آن به مرحله تحویل موقت رسیده و کارهای مربوط به خاتمه پیمان آن نیز در دست اقدام است، خاطر نشان کرد: از مجموع 12طرح 9 پروژه بهسازی و سامان دهی معابر و محلات درون شهری و سه طرح نیز احداثی است.
وی اضافه کرد: علاوه بر این طرح ها از محل اعتبارات طرح های دیگر، تعدادی طرح جدید تعریف شده که فقط باغ پنبه فعال است، و بقیه در مرحله تحویل موقت قرار دارند.
کف سازی و جداره سازی گذر باغ پنبه به دلیل حجم بالای آمد و شدها در سه مرحله اجرایی تعریف و بتن ریزی آن تا ابتدای خانه یزدان پناه تکمیل شده است.
وی گفت: در این ردیف 2 باب مدرسه و یک باب درمانگاه نیز تعریف شده و علاوه بر آن یک مدرسه و درمانگاه هم از قبل تعریف شده که مراحل پایانی خود را طی می کند و بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی خاطر نشان کرد: اجرای عملیات آسفالت معابر طرح های هدف بازآفرینی که بیشتر سکونت گاه های غیر رسمی در حاشیه شهر را شامل می شوند از جمله دیگر طرح های بازآفرینی قم است، که با اعتباری بالغ بر 36 میلیارد ریال از 50 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار می باشد.
مدیرکل راه و شهرسازی همچنین با یادآوری اینکه در سال جاری برای طرح های بازآفرینی شهری قم اعتباری بالغ بر 44 میلیارد ریال جذب شد، افزود: از محل صندوق توسعه ملی 15 هزار میلیارد ریال نقدی به طرح های بازآفرینی کل کشور اختصاص یافته و سهم استان 430 میلیارد ریال است که باید جذب شود.
وی در پایان گفت: هدف اصلی طرح های بازآفرینی شهری اقدام های عمرانی و کالبدی و فیزیکی نیست، از این رو اگر می خواهیم محلات قدیمی رونق یابد و مانع از خروج و ترک محل سکونت ساکنان آنها شویم باید در خصوص توانمندی اقتصادی و جمعیتی این مناطق تجزیه و تحلیل درستی داشته باشیم و زیرساخت های شهری را نیز تقویت کنیم، که لازمه این کار تغییر رویکرد مدیریت شهری به این مناطق است.
7403

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعی مدیرکل راه و شهرسازی استان قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۲۹۱۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۲۵ هزار بنای ناپایدار در استان تهران داریم

سید محمد آئینی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: متاسفانه استان تهران از جمله استان هایی است، که بالاترین تعداد بناهای ناپایدار را دارد و به لحاظ تعدادی بیش از ۲۲۵ هزار بنای ناپایدار در استان تهران داریم، که تعداد خطرناکی است.

وی گفت: ما انتظار داریم که در سال جاری با تعامل و همکاری اعضای شوراهای شهر جهش جدی تری در بازآفرینی شهری داشته باشیم و بتوانیم حداقل بازآفرینی ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در استان تهران را شروع کنیم و ۴۰۰ هزار بازآفرینی شهری را در پایان سال ۱۴۰۳ در این استان داشته باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: مردم حق دارند، که ۵۰ درصد تخفیف برای صدور پروانه و بازآفرینی شهری را داشته باشند و اعضای شورای شهر می توانند، این تخفیف را به ۱۰۰ درصد افزایش دهند.

کد خبر 6092596

دیگر خبرها

  • اجرای طرح کلید به کلید، اولویت شرکت بازآفرینی شهری 
  • ۲۲۵ هزار بنای ناپایدار در استان تهران داریم
  • سکونت ۱۰ میلیون ایرانی در بنا‌های ناپایدار
  • ۲۶۵۰۰۰ واحد فرسوده در استان تهران درحال نوسازی است
  • ۵۹ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده استان تهران ساخته شد
  • سکونت ۱۰ میلیون ایرانی در بناهای ناپایدار
  • مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری : ممکن است فاجعه بم تکرار شود !
  • ممکن است فاجعه بم تکرار شود !
  • اجرای ۷۹ پروژه بازآفرینی شهری در محلات خراسان جنوبی
  • شناسایی ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار سقف لرزان در بافت‌های فرسوده