Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- رئیس پژوهشکده شورای نگهبان قانون اساسی گفت: شورای نگهبان مطالعات زیادی درباره لوایح چهارگانه صورت داد. حتی این شورا درباره حق تحفظ در CFT مطالعات دقیقی صورت داد و همچنین حق شرط در CFT را به دقت بررسی کرد. به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان، سیامک ره‌پیک با حضور در «نمایشگاه دستاورد‌های پژوهشکده شورای نگهبان» که عصر امروز در محل ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی برگزار شد گفت: این جلسه بهانه‌ای برای هفته پژوهش در شورای نگهبان است که از طریق ارائه کار‌های پژوهشی با دستگاه‌های ذیربط و دانشگاه‌ها ارتباط موثری برقرار شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به اینکه همه نهاد‌ها و مجموعه‌ها باید نسبت به ارزش‌های قانون اساسی حساسیت داشته باشند، گفت: همه مجموعه‌ها و نهاد‌ها باید مراقب قانون اساسی باشند. البته در قوانین سایر کشور‌ها مکانیزم‌های خاصی برای مراقبت از قانون اساسی پیش‌بینی شده سات و با این حال همه ارگان‌ها در عرصه سیاسی موظفند از ارزش‌ها محافظت کنند.
وی تاکید کرد: نهاد‌های زیادی از قانون اساسی و شرع مقدس در کشور حفاظت می‌کنند در عین حال نهاد‌های دیگری، چون مجلس هم وجود دارد که بر حفاظت از قانون اساسی و شرع مقدس تاکید می‌کند. حتی مجلس شورای اسلامی در راستای این هدف نمی‌تواند قانونی به دور از شرع مقدس تصویب کند.
ره‌پیک با اشاره به نقش نظارتی مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: در این بین مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در قانون اساسی پیش‌بینی شده است. این مجمع هم در حفاظت از قانون اساسی نقش ایفا می‌کند؛ بنابراین باید گفت موضوع قانون اساسی موضوعی است که یک طرف ندارد و همه باید از قانون اساسی حفاظت کنیم.
ره‌پیک در ادامه با اشاره به بررسی لوایح موسوم به گروه ویژه اقدام مالی(FATF) و علی‌الخصوص بررسی موضوع سیاسی، تاکید کرد: در برخی موارد مشاهده شد که برخی مسئولان که مسئولیت داشتند در رابطه با بررسی FATFدر شورا جوری بیان کردند که گویا این موضوع در شورا با کم‌دقتی انجام شده است.
وی تصریح کرد: اگر نگوییم یکی از نهاد‌هایی که بیشترین و بالاترین سطح کارشناسی را در لایحه الحاق دولت ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسیم موسوم به CFT انجام داد شورای نگهبان بود قطعا می‌توانیم بگوییم شورای نگهبان یکی از آن دستگاه‌ها تلقی می‌شد؛ حتی دوستان ما در دولت هم در زمانی که در جلسات شورا حضور داشتند می‌گفتند که این سوالات که در جلسات شورا مطرح می‌شود گویای این است که شورای نگهبان به موضوع کاملا مسلط است.
ره‌پیک اظهار داشت: شورای نگهبان مطالعات زیادی درباره لوایح چهارگانه صورت داد. حتی این شورا درباره حق تحفظ در CFT مطالعات دقیقی صورت داد و همچنین حق شرط در CFT را به دقت بررسی کرد.
ره‌پیک با بیان اینکه بررسی کارشناسی موضوعات رویه‌ای است که در شورای نگهبان پیش از جلسات انجام می‌شود، گفت: شورای نگهبان در بررسی مصوبات از روش متن‌خوانی استفاده می‌کند و نباید اینگونه تصور شود که این شورا درباره موضوعات به طور کلی نظر می‌دهد.
وی تاکید کرد: در رابطه با بررسی موضوعات در شورای نگهبان یک متن سه بار خوانده می‌شود. یک بار در مجلس حقوقی، یک بار در پژوهشکده و یک بار هم در جلسه شورای نگهبان که این رویه نشان می‌دهد شورای نگهبان با چه دقتی موضوعات را بررسی می‌کند.
انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: سیامک ره پیک حقوقدان شورای نگهبان شورای نگهبان مجلس شورای اسلامی قانون اساسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۲۹۲۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادارات مانع اجرای رای کمیسیون‌های شورای شهر نشوند

رئیس شورای اسلامی شهر یزد گفت: از همه ارگان‌ها و ادارات استان درخواست داریم تا مانع اجرای رای کمیسیون‌های شورا نشده و قانون در همه اقدامات در نظر گرفته شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از یزد و به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر یزد، عزیزالله سیفی، امروز _چهارشنبه بیست‌ونهم فروردین_ در یکصد و نودمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر یزد اظهار کرد: همه اقدامات و فعالیت‌هایی که منجر به صدور رأی در کمیسیون‌های این شورا می‌شود با حضور نمایندگان محیط زیست، دادگستری و دیگر ارگان‌های مرتبط و با بررسی و پیرو درخواست‌ها و مراجعات مکرر مردمی است.

وی ادامه داد: اخیراً مشاهده شده در چند مورد رای‌های صادر شده توسط کمیسیون بند ۲۰ با دخالت بخش‌های دیگر ملغی شده که به نظر می‌رسد روند قانونی رعایت نشده و اعتراض برخی از اعضای شورا و حتی نمایندگان ارگان‌های مرتبط را در بر داشته و تقاضا داریم در این زمینه تجدید نظر صورت گیرد.

رئیس شورای اسلامی شهر یزد افزود: قانون باید سرلوحه کار همه باشد و اگر تصمیم قانونی بود باید دیگر ارگان‌ها همکاری داشته باشند و لذا در چند مورد اخیر اگر اقدامی غیر قانونی توسط برخی انجام شده باید اصلاح شده و رأی کمیسیون‌های شورا که قانونی صادر شده نباید شکسته شود.

سیفی در بخش دیگری از سخنان خود پیروزی کشتی فرنگی ایران در مسابقات جهانی را تبریک گفت و اظهار داشت: با همت جوانان ایران این پیروزی بزرگ را شاهد هستیم که به جامعه ورزش و مردم خوب کشورمان تبریک می‌گوئیم و این افتخار آفرینی را مباهات می‌دانیم.

وی افزود: همچنین ۲۹ فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی ایران را تبریک می‌گوئیم، ارتش وظیفه پاسداری از کشور را بر عهده دارد و نه تنها در بخش مرزی بلکه در صحنه‌های مختلف همچون بحران‌هایی مثل سیل و زلزله نیز به کمک مردم آمده و افتخارات بزرگی را برای کشور داشته است.

کد خبر 745586

دیگر خبرها

  • شهرداری با پرداخت نکردن بازار کار شورا را مقابل کارکنان شهرداری قرار داد
  • قانون اساسی برخاسته از نماز + فیلم
  • بررسی ظرفیت‌های مصوب شده قم در قانون بودجه ۱۴۰۳
  • فروش اقساطی جک J۴ کرمان موتور در سال ۱۴۰۳ + شرایط و جزئیات دقیق
  • آیین‌نامه‌های شورا‌های عالی آموزش و پرورش استان‌ها بازنگری می‌شوند
  • دوره آموزشی ویژه شورا‌ها در استان اردبیل برگزار می‌شود
  • ادارات مانع اجرای رای کمیسیون‌های شورای شهر نشوند
  • رییس کمیسیون حقوقی مجلس: ایرادات لایحه حجاب را برطرف کردیم، ببینیم شورای نگهبان چه کار می‌کند/ طرح نور نیروی انتظامی جدا از قانون مجلس است
  • برگزاری نخستین نشست شورای سیاست‌گذاری شهرداری | درخواست احیاء جایگاه مرکز مطالعات از سوی شهردار تهران مطرح شد
  • آمریکا شدیدترین لوایح را علیه ایران تصویب کرد