Web Analytics Made Easy - Statcounter

هفته پژوهش برای نهادها و مراکز فعال در عرصه اندیشه هفته ای پربار بود و طی آن برنامه ها و نشست های متعددی به ویژه با محوریت علوم انسانی برگزار شد.

خبرگزاری شبستان، گروه اندیشه: این هفته به مناسبت هفته پژوهش و روز وحدت حوزخه و دانشگاه، روزهایی پربارتر از همیشه برای اصحاب علوم انسانی و دوستداران حکمت و فکرت بود و نشست ها و همایش های متعددی متناسب با این ایام از سوی دانشگاه ها، پژوهشگاه ها، موسسات علمی برگزار شد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم:

 

سید موسی صدر و زیست مؤمنانه در جهان امروز

نشست سید موسی صدر و زیست مومنانه در جهان امروز عنوان برنامه ای بود که در دانشکده حقوق و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نشست با استقبال فراوانی مواجه شد. حسن محدثی و محمدرضا زائری در گفت وگویی صریح، به بیان نظرات خود در مورد دیگاه های امام موسی صدر پرداختند و حضار نیز به تناوب پرسش های  خود را مطرح کردند. پس از برگزاری این نشست نظرات متعددی در مورد مباحث سخنرانان مطرح شد و حتی تا همین امروز نیز ادامه دارد که نشان از تاثیر مثبت برگزاری نشست هایی دارد که افراد با صراحت نظرات خود را(اعم از درست یا غلط) بیان می کنند و حضار و اندیشمندان پس از شنیدن سخنان آنها به رای و قضاوت می نشینند که این مهم در مورد این نشست مشهود بود.

 

 

 

 نقش علوم انسانی در مقابله با تحریم و فساد به مناسبت هفته پژوهش

 

با آغاز هفته پژوهش برنامه های پر و پیمانی برگزار شد، در این میان پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی طی چندین نشست ادای دین متفاوتی را نسبت به عرصه علوم انسانی داشت. از جمله این نشست ها می توان به برنامه های سه روزه این پژوهشگاه اشاره داشت که با حضور تنی چند از پژوهشگران برگزار شد.

 

روز اول بزرگداشت هفته پژوهش پس از سخنرانی «حسینعلی قبادی»، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، «حسین صادقی» با موضوع «علوم انسانی و مسئله تحریم» به ارایه مباحث خود پرداخته و در ادامه از کتاب «جوامع الحکایات و لوامع الروایات» رونمایی شد.

 

 

 

اما روز دوشنبه 26 آذر همزمان با دومین روز از بزرگداشت هفته پژوهش در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی «محمود صادقی» با موضوع «علوم انسانی و مسئله فساد»  سخنرانی کرد و در ادامه پنل نخست با موضوع «علوم انسانی و راهکارهای مقابله با فساد» با حضور «حسین صافی»، «سمیه توحیدلو»،« منصورساعی» و «وحید قهرمان» برگزار شد و در ادامه نیز پنل دوم با موضوع «علوم انسانی و محیط زیست» با حضور «جلال ولی الهی»، «سیدعلی اصغری»، «امیدملاک بهبهانی»، «امیرعبدالرضا سپنجی»، «زهرا پارساپور»، «سیمین ناصری» و «فروغ پارسا» برگزار شد.

 

پایان بخش برنامه های پزوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در هفته پژوهش آیین اختتامیه بود که سه شنبه، 27 آذرماه با بخش های متنوعی همچون سخنرانی معاون پژوهشی، ارائه گزارش از عملکرد شورای بررسی متون، ارائه گزارش از طرح اعتلاء، قرائت بیانیه هفته پژوهش و اعطاء جوايز به اعضای هیات علمی، کارشناسان و دانشجویان برتر برگزار شد.

 

بررسی «تخصص گرایی پژوهش در علوم انسانی»

 

کرسی ترویجی «تخصص گرایی پژوهش در علوم انسانی»، توسط گروه معرفت‌شناسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با حضور استادان و صاحبنظران این حوزه در پژوهشگاه دفتر تهران و قم برگزار شد.

 

در این کرسی که روز یکشنبه، ۲۵ آذر برگزار شد، علمی «مهدی عباس‌زاده» و «ابراهیم دادجو» به عنوان ارائه‌دهنده و «سید محمدتقی موحد ابطحی» و «رمضان علی‌تبار» نیز به عنوان ناقد حضور داشتند و به ارایه مباحث خود پرداختند.

 

 

نشست «تعامل علوم انسانی و علوم فنی»

 

نشست تخصصی «تعامل علوم انسانی و علوم فنی» به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و با همکاری دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه امیرکبیر برگزار ‏شد.

 

این نشست به مناسبت هفته پژوهش، یکشنبه، ۲۵ آذر از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۸:۳۰ در تالار اجتماعات شهید مطهری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.

 

 

«نقش نهج البلاغه در جنبش های سیاسی ایران» 

 

جلسه سخنرانی با عنوان «نقش نهج البلاغه در جنبش های سیاسی ایران» برگزار شد. ین نشست علمی به همت مرکز تحقیقات امام علی علیه السلام و با همکاری دانشگاه مفید برگزار شده و در آن «محمود ملکی» با موضوع «نقش نهج البلاغه در جنبش های سیاسی ایران» سخنرانی کرد. 

 

گفتنی است، نشست مذکور دوشنبه، 26 آذرماه از ساعت 10 تا 12 به میزبانی دانشگاه مفید قم برگزار شد.

 

 

 

بررسی «زن و چالش های جامعه» در کلام امام موسی صدر

نشست ویژه‌‌ شهر کتاب به نقد و بررسی کتاب «زن و چالش‌های جامعه» گردآوری شده از سخنان امام موسی صدر اختصاص دارد و با حضور «فاطمه صدرعاملی»، «نسرین فقیه‌ملک‌مرزبان»، حجت‌الاسلام «مهدی مهریزی» و «خسرو باقری» برگزار شد.

 

این نشست ۲۶ آذر ، ساعت ۱۶:۳۰ در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم برگزار شد.

 

 

«زن و چالش‌های جامعه: جستارهایی درباره مسائل زن و خانواده و جوان» دهمین جلد از مجموعه در قلمرو اندیشه امام موسی صدر است که ۱۶ جستار از سخنان امام صدر در مسائل مربوط به زنان، جوانان و خانواده را با ترجمه احمد ناظم، مجید مرادی، علی حجتی کرمانی و سیدعطاالله افتخاری دربرمی‌گیرد.

 

پژوهش های علوم انسانی در سازمان سمت

مراسم هفته پژوهش با محوریت «پژوهش‌های علوم انسانی» روز سه‌شنبه، ۲۷ آذر ساعت ۱۴ تا ۱۶ در سالن اجتماعات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت)‌برگزار شد.

 

در این مراسم «منصور غلامی»، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و «غلامعلی حداد عادل» رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی، سخنرانی کردند.

 

 

برنامه کرسی های علمی ترویجی در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

 

همزمان با هفته پژوهش،‌پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی میزبان کرسی های آزاداندیشی شد.

 

بنابر این گزارش، در این راستا کرسی علمی- ترویجی «غایات و کار ویژه‌های فقه سیاسی (بر اساس دیدگاه‌های آیت‌الله خامنه‌ای(مدظله العالی)»، به همت گروه سیاست پژوهشگاه با حضور استادان و صاحبنظران این حوزه در قم برگزار شد. در این کرسی علمی حجت‌الاسلام «سیدسجاد ایزدهی» به عنوان ارائه‌دهنده و حجج‌اسلام «بهرام دلیر» و «محسن مهاجرنیا» به عنوان ناقد حضور داشتند.

 

 

 

گفتنی است، کرسی علمی ـ ترویجی «غایات و کار ویژه‌های فقه سیاسی (بر اساس دیدگاه‌های آیت‌الله خامنه‌ای(مدظله العالی))»، نیز سه‌شنبه، 27 آذر ماه جاری از ساعت ۱۵ تا ۱۷ با حضور استادان حوزه و دانشگاه، دانشجویان و دانش‌پژوهان در سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به نشانی: قم، بلوار ۱۵ خرداد، کوی شهید میثمی برگزار شد.

 

 

 

همچنین، کرسی ترویجی «حاکمیت و حجاب»، توسط حلقه مطالعات خانواده مرکز مطالعات بینارشته‌ای با همکاری گروه فرهنگ‌پژوهی پژوهشگاه و با حضور استادان و صاحبنظران این حوزه در پژوهشگاه دفتر تهران و قم برگزار شد. در این کرسی علمی «فاطمه فلاح تفتی» به عنوان ارائه‌دهنده، حجت‌الاسلام «علی محمدی جورکویه»، « سید محمدحسن جواهری» و «مهدی جمشیدی» نیز به عنوان ناقد حضور داشتند.

 

همایش «پژوهش و جامعه؛ علوم انسانی، نقد و اثربخشی» 

 

شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی همایش «پژوهش و جامعه؛ علوم انسانی، نقد و اثربخشی» را در روز پنح شنبه ۲۹ آذرماه برگزار کرد. این همایش میزبان میزگردهای تخصصی شامل «فلسفه علوم انسانی»، «نگاهی فلسفی به بحران محیط زیست»، «زبان، جامعه و هویت»، «علوم انسانی و اثربخشی» بود.

 

 

 

چهارمین نشست استادان منتخب علوم انسانی اسلامی در مشهد مقدس

 

چهارمین نشست «استادان منتخب علوم انسانی اسلامی» با موضوع «روانشناسی اسلامی» در  مشهد مقدس برگزار  شد.

 

 

در این نشست «خسرو باقری»، «مهرداد کلانتری»، «رضا پورحسین»، «غلامعلی افروز»، حجت الاسلام «ناصر سقای بی ریا»، «محمد تقوی»، آیت الله «سید محمد غروی» و جمع دیگری از استادان حوزه روانشناسی حضور داشتند.

 

گفتنی است، چهارمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی از سلسله نشست هایی است که پیش از این در حوزه های مختلف برگزار شده بود. این نشست روز پنجشنبه، ۲۹ آذرماه از ساعت ۸ صبح در بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی برگزار شد.

 

نشست «مهارت و اشتغال در رشته های علوم انسانی»

 

دبیرخانه طرح جامع اعتلای علوم انسانی معطوف به پیشرفت کشور نشست «مهارت و اشتغال در رشته های علوم انسانی» را برگزار کرد.

 

 

بنابر این گزارش، در این نشست موضوعات «مهارت و اشتغال در رشته های علوم انسانی» و «ظرفیت ها و واقعیت ها» با حضور محمد سالار کسرائی، بهروز دری و نعمت الله فاضلی به بحث و بررسی گذاشته شد.

 

گفتنی است، این نشست چهارشنبه، 28 آذر ماه از ساعت 10 تا 12 در سالن اندیشه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.

 

بررسی نقش حکمت مدنی در ارتقای کارآمدی جمهوری اسلامی ایران

 

هفتاد و نهمین جلسه گروه علمی فلسفه سیاسی با موضوع «حکمت مدنی در ارتقای کار آمدی جمهوری اسلامی ایران» امشب چهارشنبه، 28 آذرماه برگزار می شود.

 

 

بنابر این گزارش، در این جلسه «علیرضا صدرا»، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و دیگر اعضای گروه فلسفه سیاسی مجمع حضور دارند.

 

گفتنی است، جلسه بررسی «حکمت مدنی در ارتقای کار آمدی جمهوری اسلامی ایران» امشب از ساعت 19 در مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار می شود.

 

پایان پیام/248

منبع: شبستان

کلیدواژه: شب یلدا هرمزگان وحدت حوزه و دانشگاه کمیته امداد امام خمینی ره کمیته امداد مراجع و علماء مراجع استان بوشهر آتش سوزی مدرسه زاهدان نشست هم اندیشی نشست علمی هفته پژوهش نشست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۲۹۵۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اساتید بسیجی و غیربسیجی برای کمک به ارتقای نظام حکمرانی در صحنه هستند/ برگزاری ۱۷۳ کرسی نقد و نظریه پردازی

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور با بیان اینکه در مسیر کمک به ارتقای نظام حکمرانی در کنار اساتید بسیجی، اساتید غیربسیجی هم پای کار خواهند آمد و طعم شیرین خدمت به مردم و محرومیت زدایی با کمک به ارتقای کارآمدی نظام را خواهند چشید.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، نشست رئیس و اعضای شورای معاونین سازمان بسیج اساتید کشور با محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در محل این وزارتخانه برگزار شد. در این دیدار محمدرضا مردانی رئیس سازمان بسیج اساتید کشور ضمن آرزوی موفقیت‌های بیشتر برای آموزش عالی در سال جدید، گزارشی از فعالیت‌های سازمان بسیج اساتید در حوزه علمی، پژوهشی و فناوری ارائه کرد.

 

مردانی از جمله این فعالیت‌ها را برگزاری دو دوره جشنواره علمی شهید چمران  در سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ برشمرده و همچنین  از انتشار نشریات علمی این سازمان در راستای گفتمان انقلاب اسلامی سخن گفت.
تشکیل اندیشکده‌های مطالعات راهبردی؛ برگزاری ۱۷۳ کرسی نقد و نظریه پردازی؛ چاپ ۱۵ جلد کتاب؛ تهیه ۵۰ بسته سیاستی در حوزه‌های کشاورزی، آب، محیط زیست و اقتصاد که تهیه شده و در اختیار مسئولان اجرایی کشور قرار گرفته است؛ برگزاری همایش بین‌المللی تبیین اندیشه‌های دفاعی مقام معظم رهبری؛ از جمله دیگر فعالیت‌های سازمان بسیج اساتید بود که مردانی به آن پرداخت.

 

تشکیل مرکز افکار سنجی نخبگان در چارچوب طرح اعتلای سازمان بسیج مستضعفین، با ۶ کارگروه تخصصی و انجام پیمایش‌های افکارسنجی نخبگان از دیگر اقدامات بسیج اساتید بود که رئیس سازمان بسیج اساتید کشور به آن پرداخت.
وی همچنین به فعالیت‌های مجمع بین المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها اشاره کرده و از تشکیل ۶۱ گروه علمی از اساتید مسلمان دانشگاه‌ها و برگزاری نشست‌های بین‌المللی،  ترجمه کتابهای مختلف برای استفاده اساتید مسلمان جهان، برگزاری نشست های متعدد از جمله در حمایت از فلسطین مانند همایش جهان عاری از استکبار، اعلام فراخوانی برای تحریم علمی رژیم صهیونیستی و رونمایی از وبگاهی که در دانشگاه صنعتی اصفهان در این موضوع راه‌اندازی شده است، نام برد.

 

اقدام تبیینی با نشریه تحلیلی جهادگران تبیین، برگزاری همایش جهادگران تبیین طی ۳ مرحله نهضت روشنگری، اجرای ۲۰۰۰ برنامه رادیویی و تلویزیونی توسط اساتید تبیین‌گر، ارائه تحلیل سیاسی و تبیین مواضع، برگزاری ۴۰۰۰ نشست تبیینی، راه‌اندازی ۱۲۲ کانال تولید محتوا در فضای مجازی و شبکه‌سازی اساتید در فضای مجازی، ارائه بیانیه‌های سیاسی در مناسبت‌های مختلف و در بزنگاه‌ها، برگزاری نشست‌های مجازی از جمله نشست مجازی با ۳۰۰ دانشگاه سراسر کشور، برگزاری کارگاه‌های آموزش ویژه جهادگران تبیین سراسر کشور، ارتباط مستمر با جهادگران تبیین و انجام نظرسنجی‌ها از دیگر موضوعات مطرح شده در سخنان مردانی بود.

وی در ادامه ضمن قدردانی از وزیر علوم برای تشکیل قرارگاه جهاد تبیین در دانشگاه‌ها و اظهار امیدواری برای تقویت این قرارگاه‌ها در دانشگاه‌های سراسر کشور، از شرکت حدود ۹۰۰۰ نفر در اردو‌های راهیان نور و راهیان فناوری و پیشرفت این سازمان و نیز برگزاری نشست‌های خانوادگی اساتید هر ماه یکبار در تهران بزرگ و سایر استان‌ها و برگزاری جلسات نشست هیات اندیشه ورزی بسیج اساتید و ارائه ۸۰ یادداشت سیاسی سخن گفت.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور ضمن ارائه توصیفی از اقدامات قرارگاه کمک به ارتقای نظام حکمرانی با ۲۰ کارگروه تخصصی و با حضور اساتید برجسته دانشگاهی، بیان کرد: برای تحقق مردمی‌سازی حکمرانی بهترین کار حضور نهاد علم برای کمک به دولت است.
وی ادامه داد: بسیج اساتید با بکارگیری ظرفیت‌های اساتید متخصص در مسأله شناسی و با تکیه بر دانش تخصصی اساتید می‌تواند در این مسیر کمک مهمی برای ارتقای نظام حکمرانی باشد و لازم است این ظرفیت از سوی وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری به رئیس جمهور محترم انتقال داده شود.
مردانی با بیان اینکه در مسیر کمک به ارتقای نظام حکمرانی در کنار اساتید بسیجی، اساتید غیربسیجی هم پای کار خواهند آمد و طعم شیرین خدمت به مردم و محرومیت زدایی با کمک به ارتقای کارآمدی نظام را خواهند چشید، گفت: اساتید دانشگاه‌ها همواره دغدغه حل مسائل کشور و ملت را سرلوحه کار خود قرار داده اند.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور درموضوع تربیت و آموزش به تشکیل مرکز تربیت مربی بسیج اساتید اشاره کرد و از حضور اساتید در دوره‌هایی در مشهد مقدس و همچنین دوره تربیت مدرس بیانیه گام دوم انقلاب و برگزاری ۲۹۰۰ کارگاه با موضوعات علمی، فرهنگی سخن گفته و این اردو‌ها را حرکت جهادی بزرگی در موضوع گفتمان سازی دانست.
این استاد دانشگاه همچنین به برگزاری ۱۱ دوره توانمندسازی با حضور۱۶۵۰ استاد شرکت‌کننده سخن گفته و از وزیر علوم درخواست کرد دوره‌های دانش‌افزایی و توانمندسازی در ممیزی‌ها جهت ارتقای اساتید مورد تایید قرار گیرد.

تشکیل ۱۵۷۸ حلقه صادقیان استادی، برگزاری همایش الگوی سوم زن مسلمان، ۱۸ جلسه وبیناری پیرامون سبک زندگی و مطالعات زن و خانواده، ۶۰ همایش در موضوع نقش زنان و خانواده، ارائه طرح‌های ملی در موضوع عفاف و حجاب، ارائه ۹۹ بیانیه سیاستی در حوزه مطالعات زنان، برگزاری همایش الگوی سوم زن مسلمان، برگزاری جلسات متعدد عفاف و حجاب، انتشار بیانیه با امضای۱۳ هزار و ۲۴۵ نفر از اساتید دانشگاه‌های سراسر کشور در حمایت از عملیات وعده صادق و حمایت از مردم مظلوم غزه از دیگر موارد مطرح شده توسط مردانی در نشست با وزیر علوم بود.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور همچنین به تاثیر بیانیه و نامه‌های اساتید دانشگاه و حضور میدانی اساتید تاکید کرده و از تشکیل شورای تخصصی، اندیشکده حکمرانی آموزش عالی، مجمع پیشکسوتان بازنشسته، تهیه طرح وحدت حوزه و دانشگاه، حضور نماینده‌ای از میان اساتید در اتاق فکر‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و امضای تفاهمنامه‌های همکاری با مرکزپژوهش‌های مجلس، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تشخیص مصلحت نظام، وزارت صنعت معدن و تجارت و مدرسه عالی حکمرانی سخن گفت.

 

دیگر خبرها

  • دوره آموزشی نقد جریان‌های دین‌گریز ایران برگزار می شود
  • برگزاری نمایشگاه و جشنواره سلامت در بندرعباس
  • برگزاری کنکور سراسری با رقابت گروه  علوم ریاضی و انسانی در هرمزگان
  • ضرورتِ هدایت نخبگان به سمت علوم انسانی
  • تغییر روزهای برگزاری نشست علنی مجلس
  • باید نخبگان را به سمت علوم انسانی هدایت کنیم
  • برگزاری ۱۷۳ کرسی نقد و نظریه پردازی/ارائه طرح‌های ملی عفاف و حجاب
  • اساتید بسیجی و غیربسیجی برای کمک به ارتقای نظام حکمرانی در صحنه هستند/ برگزاری ۱۷۳ کرسی نقد و نظریه پردازی
  • نشست هماهنگی برنامه‌های دهه کرامت با حضور مسوولان ملی برگزار شد
  • انتخاب سه کارگر فارس به عنوان نخبه ملی کشور