Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-23@15:33:08 GMT

انقلاب اسلامی یک روند ریشه‌دار است

تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۲۹۹۶۳

انقلاب اسلامی یک روند ریشه‌دار است

به گزارش خبرگزاری مهر، امیر دریادار سیاری رئیس ستاد و معاون هماهنگ کننده ارتش در این همایش با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ما یک حادثه نبود بلکه یک روند ریشه‌دار و معنی‌دار است گفت: در آستانه 40 سالگی انقلاب لازم است با یک آسیب شناسی دقیق، نقاط قوت و ضعف خود را در راه رسیدن به آرمان‌های متعالی انقلاب بررسی کنیم تا دشمن را در رسیدن به اهداف شومش که شکست و نابودی انقلاب اسلامی است، ناکام بگذاریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه به دشمنی‌های 40 ساله دشمنان با انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: دشمن هیچگاه دست از دشمنی با انقلاب ما برنداشته و نخواهد داشت و امروز هم با همه توانش در صدد سد کردن راه انقلاب و ضربه زدن به آن است.

امیر دریادار سیاری با اشاره به نقشه و خیال باطل دشمنان در چلّه‌ی انقلاب مبنی بر اینکه انقلاب اسلامی ایران 40 سالگی را به خود نخواهد دید افزود: دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامی در سال‌های اخیر و بعد از اینکه دیدند از طریق جنگ سخت و نظامی نمی توانند به اهدافشان برسند؛ تلاش مضاعفی را در عرصه های جنگ نرم و تهاجم فرهنگی بکار گرفته و سعی دارند از این طریق به همراه فشارهای اقتصادی انقلاب ما را زمین‌گیر کنند اما زهی خیال باطل که انقلاب ما یک حادثه و رویداد نبوده تا از بین برود بلکه انقلاب ما یک روند ریشه‌دار فرهنگی و تاریخی است که ریشه در قیام عاشورا دارد.

وی در ادامه سخنانش به مقایسه سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی با شرایط حاضر پرداخت و گفت: دشمنان ما اکنون همان دشمنی‌های روزها و سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی مانند ترور، تحریم و .... را از خود بُروز می‌دهند با این تفاوت که جنگ نرم و تهاجم فرهنگی را نیز به آن اضافه کرده‌اند و سعی می کنند جوانان انقلاب و نسل چهارمی‌های ما را تحت تأثیر القائات فکری خود قرار بدهند اما آنها در یک دور باطل گرفتار شده‌اند و جوان نسل چهارمی انقلاب از نسل اولی‌های انقلاب اسلامی، انقلابی‌تر است و در تمامی صحنه‌ها حضور موثر دارد.

معاون هماهنگ کننده ارتش به علت اصلی دشمنی دشمنان با انقلاب اسلامی نیز اشاره کرد و گفت: با وقوع انقلاب اسلامی در ایران دشمنان جایگاه و منافع خود در منطقه راهبردی ما را از دست دادند لذا از آنجا که نمی‌توانستند و برایشان قابل تحمل نبود که منافع نامشروعشان در منطقه به خطر بیفتد از همان ابتدای پیروزی انقلاب شروع به دشمنی با ما کردند تا وضعیت را به شرایط پیش از پیروزی انقلاب برگردانند که البته تاکنون در رسیدن به اهدافشان ناکام بوده‌اند.

امیر دریادار سیاری در ادامه به اهمیت آسیب شناسی انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: امروز که 40 سال از عمر با برکت انقلاب اسلامی گذشته ما باید آسیب‌های این انقلاب را بشناسیم و رفع کنیم.
چرا که جوان دهه چهارمی انقلاب، فساد و تبعیض های مالی و نابرابری ها و همه آنچه ضد ارزش به حساب می‌آید را نمی پذیرد. بنابراین وظیفه ما بعنوان مدیران یکی از مهم ترین نهادهای این انقلاب که با جوانان دهه چهارمی سر و کار داریم این است که غافل نباشیم و آسیب‌ها را کم کنیم.

معاون هماهنگ کننده ارتش در ادامه گفت: ما بعنوان حافظان اصلی انقلاب که وظیفه دفاع از تمامیت ارضی و نظام مقدس جمهوری اسلامی را در ارتش جمهوری اسلامی ایران بر عهده داریم نباید نسبت به مسائل انقلاب بی تفاوت باشیم و با انقلابی ماندن در مقابل دشمن تا بُن دندان مسلح ایستادگی کنیم.

امیر دریادار سیاری به مأموریت عقیدتی سیاسی در ارتش که نزدیک کردن دلها به خداست اشاره کرد و گفت: الحمدلله سازمان عقیدتی سیاسی ارتش تاکنون در این زمینه موفق بوده و از جمله سازمان‌ها و نهادهای موفق انقلاب اسلامی به شمار می‌رود.

وی در ادامه با توجه به فرمایش رهبر معظم انقلاب که فرموده اند" کارکنان عقیدتی سیاسی باید مظهر نظم و دینداری باشند"، اشاره کرد و گفت: جانشینان و هماهنگ کننده‌های عقیدتی سیاسی‌های ارتش باید بدانند که حلقه اتصال بین سامانه‌های عقیدتی سیاسی و فرماندهی هستند لذا کار و فعالیت آنها دارای جایگاه بسیار مهمی است.

امیر دریادار سیاری افزود: هماهنگ کننده‌های عقیدتی سیاسی باید نسبت به سازمان و محیط خدمتی خود شناخت لازم را داشته باشند تا بتوانند با این شناخت به خوبی هدف گذاری کرده و نسبت به اهداف خود در اتصال بین عقیدتی سیاسی و فرماندهی عمل کنند.

رئیس ستاد ارتش خاطر نشان کرد: یک معاون نظامی خوب و شایسته باید مظهر نظم و انضباط بوده و با همراهی خوب و موثر با فرماندهی به خوبی نقش خود را در اتصال بین عقیدتی سیاسی و فرماندهی اِعمال کند و الگوی دیگران باشد.

کد خبر 4490045

منبع: مهر

کلیدواژه: ارتش جمهوری اسلامی ایران انقلاب اسلامی ایران دریادار سیاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۲۹۹۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرلشکری که هدیه ۳ میلیون تومانی شاه را رد کرد

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدولی قرنی متولد سال ۱۲۹۲ بود. او سال ۱۳۰۹ به عضویت ارتش درآمد و ترفیع درجه گرفت. تا اینکه کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ اتفاق افتاد و از سال ۱۳۳۳ در طرز تفکر تیمسار قرنی تغییر آشکاری به وجود آمد و گرایش محسوسی به افسران ناسیونالیست و ضدرژیم شاهنشاهی پیدا کرد؛ زیرا فساد و سرکوب بعد از کودتا و ناتوانی دولت در انجام اصلاحات او را نگران ساخته بود، مشکلات موجود را ناشی از ادامه نفوذ طبقه بالای کشور، چون سرلشکر فضل‌الله زاهدی و اردشیر زاهدی، منوچهر اقبال تیمور بختیار و سرلشکر علوی‌مقدم می‌دانست.

قرنی از اینکه وضع کشور در نهایت به یک رژیم سلطنتی دیکتاتوری تبدیل خواهد شد نگران بود و راه‌حل آن را «ایجاد یک دولت توانا برای پایان دادن به حاکمیت طبقه سنتی بالا و وادار ساختن شاه به قبول نظام پادشاهی مشروطه و انجام اصلاحات گسترده» می‌دانست. همین تفکرات سرلشکر قرنی سبب شد تا او تبدیل به شخصیت معترض سیاسی شود تا اینکه در اسفند ماه ۱۳۳۶ توسط ساواک بازجویی شد. او ۳ سال زندانی شد.

سرلشکر قرنی بعد از آزادی از زندان، تحت مراقبت‌های ویژه اطلاعات داخلی بود و مأمورانی به منزل وی نفوذ می‌کردند تا در جریان ادامه فعالیت‌های سرلشکر اخراجی ارتش شاه قرار گیرند که در این راستا پیشنهاداتی هم به شهید قرنی داده می‌شد. یکی از پیشنهادها این بود که سیدضیاءالدین طباطبایی در ملاقات با سرلشکر قرنی حامل پیغامی از محمدرضا شاه بود، اما قرنی می‌گوید: «در حال حاضر و با وضع موجود به هیچ وجه حاضر به قبول پست سیاسی بسیار مهم نیستم».

سرلشکر قرنی به دلیل قطع شدن حقوق و مزایا در سخت‌ترین شرایط مادی قرار داشت. محمدرضا پهلوی مبلغ ۳ میلیون تومان به ارتشبد فردوست می‌دهد تا به قرنی بدهد، اما قرنی کریمانه آنها را رد کرد و بر تمایلات دینی و اسلامی‌اش تأکید می‌کند.

با آغاز نهضت امام خمینی(ره) و شکل‌گیری قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲، این بار قرنی راه جدید خود را پیدا کرد و دور جدید فاصله گرفتن از باورهای سیاسی گذشته‌اش را از طریق نزدیک شدن به اندیشه‌های امام خمینی (ره) آغاز کرد؛ ارتباط سرلشکر قرنی با امام خمینی(ره) و نیروهای نزدیک به جنبش اسلام‌گرایانه در سال ۱۳۴۲حساسیت‌ ساواک و رژیم پهلوی را برانگیخت و سه سال زندان را برای عالی‌ترین افسر اطلاعاتی ایران را به همراه داشت.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران سرلشکر محمدولی قرنی که عضو شورای انقلاب اسلامی نیز بود با سمت رئیس ستاد ارتش در صبح روز ۲۴ بهمن ماه  ۱۳۵۷ به همراه عده‌ای از مأموران مسلح کمیته انقلاب به محل ستاد ارتش واقع چهارراه قصر رفت و در محل کار خود مستقر شد.

از اقدامات شهید قرنی می‌توان به انحلال لشکر گارد جاویدان و شاهنشاهی، قطع ارتباط با رژیم صهیونیستی تا رسیدگی به امور سربازان، اخراجی‌ها، بازنشستگان و تجهیزات ارتش اشاره کرد. شهید قرنی در ادامه فعالیت‌هایش با مخالفت‌هایی روبرو شد که حمایت امام خمینی(ره) از ارتش و قرنی را به دنبال داشت.

در جریان درگیری توطئه ضدانقلاب‌ها در کردستان، سپهبد قرنی با قاطعیت در دفاع از نظام جمهوری اسلامی برخورد کرد. این قاطعیت که بعدها کاملاً مورد تأیید سران انقلاب قرار گرفت، موجب شد که در ششم فروردین ۱۳۵۸ روزنامه‌ها اعلام کنند به دستور مهندس بازرگان، نخست‌وزیر دولت موقت، محمدولی قرنی از کار برکنار شود و ناصر فربد جایگزین او شود.

این درحالی است که شهید قرنی بعد نوشتن استعفای خود، آن را نزد امام راحل(ره) برد؛ امام استعفای او را گرفتند و گفتند: «خیر، شما بفرمایید سرکارتان»؛ بعدها مشخص شد که مهدی بازرگان بدون هماهنگی با امام خمینی(ره) اقدام به برکناری سپهبد قرنی کرده بود.

سرلشکر محمدولی قرنی اولین رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران و اولین شهید ترور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بود که سوم اردیبهشت ۱۳۵۸ در حیاط منزلش توسط اعضای گروهک فرقان ترور شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مهم‌ترین دلیل توفیق سپاه، بافت مردمی آن است
  • رئیس عقیدتی سیاسی منطقه پدافند هوایی شمال شرق : شکوفایی و بالندگی امروز کشور ثمره خون شهدا
  • درباره اولین شهید ترور جمهوری اسلامی ایران
  • سرلشکری که هدیه ۳ میلیون تومانی شاه را رد کرد
  • شهید قرنی نخستین شهید ارتش بعد از انقلاب اسلامی
  • اساسنامه سپاه پاسداران به امضای کدام چهره شاخص سیاسی رسید؟
  • دوم اردیبهشت و روایتی از خانه‌تکانی که در دانشگاه‌ها اتفاق افتاد
  • ضرورت سرمایه‌گذاری در حوزه تربیت هنرمند در گام دوم انقلاب
  • این چهره نظامی، فقط ۲۵ روز فرمانده کل سپاه بود /محسن رضایی رکورد زد /اساسنامه سپاه پاسداران به امضای کدام چهره شاخص سیاسی رسید؟
  • حجاب مقوم عاملیت زن مسلمان