Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@22:24:15 GMT

چابهار راهی آسان برای اتصال بازارهای جهانی است

تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۳۰۵۱۷

چابهار راهی آسان برای اتصال بازارهای جهانی است

چابهار- ایرنا- عضو هیات مدیره و معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: چابهار با موقعیت راهبردی اتصال دهنده سه بازار جهانی و کریدورهای بین المللی برای توسعه اقتصادی کشورهای مختلف همجوار است.

به گزارش ایرنا، غلامرضا پناه روز چهارشنبه در همایش معاونان اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان های مناطق آزاد کشور در سالن همایش های بین المللی منطقه آزاد چابهار اظهار داشت: چابهار نقش ملی و بین المللی برای توسعه و تجارت شرق کشور بویژه استان سیستان و بلوچستان دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: وجود بندر شهید بهشتی با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه هشت و نیم میلیون تن کالا و پهلوگیری کشتی های اقیانوس پیما و فعالیت بندر شهید کلانتری و منطقه آزاد؛ چابهار را به یکی از نقاط مهم اقتصادی منطقه تبدیل کرده است.
عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار بیان کرد: منطقه آزاد چابهار با 9 پیکره و 130 واحد تولیدی فعال نقش بسزایی در تولید و صادرات دارد.
وی ادامه داد: یکی از ماموریت های مهم چابهار در حوزه گردشگری است که در این زمینه هزار و 900 هکتار اراضی گردشگری آماده سرمایه‌ گذاری و اجرای طرح های مرتبط است.
پناه تصریح کرد: برای جذب گردشگران کشورهای همجوار از جمله پاکستان، افغانستان، هند و عمان در حال برنامه ریزی هستیم تا با کمترین هزینه بهترین موقعیت برای تفریح گردشگران را فراهم کنیم.
وی گفت: چابهار مرکز تجارت جهانی تراتزیت کالا و قطب گردشگری است و می تواند در توسعه اقتصادی داخلی و خارجی تاثیرگذار باشد.
وی به موقعیت مناسب منطقه آزاد چابهار در زمینه استقرار صنایع اشاره و خاطرنشان کرد: کارخانه های بزرگی نظیر فولاد، پتروشیمی و دیگر کارگاههای بزرگ و کوچک پیش بینی شده است و بزودی این منطقه قطب سوم پتروشیمی کشور خواهد شد.
معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه زمینه سرمایه گذاری و ثبت شرکت در این منطقه فراهم است، خاطرنشان کرد: نهایت همکاری با فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران در این منطقه انجام می شود و هیچ مشکل و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.
وی تصریح کرد: چابهار بزودی به قطب تجارت، ترانزیت کالا و گردشگری تبدیل خواهد شد.
پناه اظهار داشت: سرمایه گذاری در حوزه زیرساخت های گردشگری، اماکن اقامتی و تفریحی در حال انجام است و بزودی ظرفیت های هتل و رستوران افزایش چشمگیری خواهد داشت.
به گزارش ایرنا همایش معاونان اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان های مناطق آزاد کشور از امروز / چهارشنبه/ با حضور معاون اقتصادی دبیر خانه شورایعالی مناطق آزاد و معاونان اقتصادی و سرمایه گذاری مناطق آزاد هفتگانه کشور به مدت 2 روز در منطقه آزاد چابهار آغاز بکار کرد.
3043 **6081

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد مناطق آزاد منطقه آزادچابهار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۳۰۵۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد منطقه آزاد تجاری برای تجار افغانستانی در چابهار

 عبدالسلام جواد آخوندزاده، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت طالبان امروز (دوشنبه، سوم اردیبهشت‌ماه) اظهار داشت: بندر چابهار جمهوری اسلامی ایران یکی از راه‌های مهم تجاری و ترانزیتی برای افغانستان است.

وی افزود: وزارت صنعت و تجارت طالبان با همکاری جمهوری اسلامی ایران تسهیلات ویژه‌ای را برای تاجران افغانستان فراهم کرده است.

آخوندزاده ادامه داد: با فراهم‌سازی زمین و منطقه آزاد برای تجارت، اموال تاجران افغانستان در بندر چابهار در امنیت است.

به گفته سخنگوی وزارت صنعت و تجارت طالبان، بیشترین صادرات و واردات افغانستان از بندر چابهار و بندر عباس صورت‌ می‌گیرد.

وی اضافه کرد: صادرات و واردات افغانستان با ایران از نظر ارزشی در طول سال ۱۴۰۲ به ۲ میلیارد و ۲۵ میلیون دلار رسید که از این رقم ۳۳ میلیون دلار ارزش صادرات افغانستان و یک میلیارد و ۹۲ میلیون دلار هم ارزش واردات این کشور از ایران بوده است.

به گفته این مقام مسئول افغانستان اقلام عمده صادراتی افغانستان در سال گذشته به جمهوری اسلامی ایران پنبه، شمش سرب، کنجد، نخ، کشمش و ماش بوده است.

سخنگوی وزارت صنعت و تجارت طالبان گفت: اقلام وارداتی افغانستان از ایران در سال ۱۴۰۲، سوخت دیزل، بنزین، گاز مایع، سیمان، برق، گوجه فرنگی و مواد خام فابریکات صنعتی بوده‌است.

پیش از این وزارت صنعت و تجارت طالبان اعلام کرده بود این وزارت بر استفاده بهتر از بندر چابهار به عنوان راه جدید تجارت افغانستان تاکید دارد.

کارشناسان امور اقتصادی به این باورند که بندر چابهار ایران نزدیک‌ترین و ارزان‌ترین مسیر برای واردات و صادرات کالاهای تجار افغانستانی است.

از سویی هم مسئولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان می‌گویند که بندر چابهار نسبت به بندر واگه کراچی از مزایای بیشتری برای انتقال کالاها برخوردار است.

به گفته آنان، در کنار فراهم‌ شدن امکانات از جانب ایران، انتقال کالا از این بندر تجارتی ارزان‌تر تمام شده و از امنیت بیشتری نیز برخوردار است.

اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری می‌افزاید: در چابهار تاسیسات پیشرفته‌ای ساخته شده که این تاسیسات سهولت‌های زیادی را برای انتقال کالا فراهم کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بندر چابهار هستیم
  • بهار روابط تجاری ایران - تاجیکستان/سرمایه‌گذاری لجستیکی در چابهار
  • علاقه‌مندی تاجیکستان برای سرمایه‌گذاری لجستیکی در چابهار
  • رسیدگی به امور سرمایه‌گذاران از اولویت‌های کاری منطقه آزاد چابهار
  • تسهیل خدمات سرمایه‌گذاری از مسیر پنجره واحد الکترونیک در قشم| حجم صادرات و صادرات مجدد قشم به 505 میلیون دلار رسید
  • رسیدگی به امور سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی از اولویت‌های کاری منطقه آزاد چابهار است
  • شیلات و کشاورزی رکورددار افزایش سرمایه‌گذاری در قشم
  • تراز تجاری منطقه آزاد قشم به بیش از ۳۱۳ میلیون دلار رسید
  • ایجاد منطقه آزاد تجاری برای تجار افغانستانی در چابهار
  • ۵۰۵ میلیون دلارحجم صادرات و صادرات دوباره از قشم