Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- وزير امور خارجه ترکيه به خبرنگاران گفت: در تلاش ها براي تشکيل کميسيون قانون اساسي سوريه به مرحله مهمي رسيده ايم.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، وزير امور خارجه ترکيه پس از نشستي که با حضور وزيران امور خارجه ايران و روسيه در ژنو برگزار شد به خبرنگاران گفت: در خصوص اسامي که نظام سوريه و مخالفان سوري براي عضويت در اين کميسيون پيشنهاد کرده اند، اختلاف نظري وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي گفت: به رغم آن ممکن است ديدگاه هاي متفاوتي درباره فهرست مرتبط با سازمان هاي مردم نهاد وجود داشته باشد.
وزير امور خارجه ترکيه گفت: به عنوان کشورهاي تضمين کننده روند آستانه و سازمان ملل در اين باره همکاري مي کنيم.
چاووش اوغلو گفت: ما در اين نشست علاوه بر اسامي پيشنهاد شده درباره اصول اساسي کميسيون قانون اساسي و اينکه تصميمات بايد با موافقت چند درصد اعضا اتخاذ شود و اينکه اين کميسيون رئيس، معاونان و نايب رئيس خواهد داشت يا نه؟ و مسائلي از اين قبيل گفتگو کرديم.
وي گفت:‌ به عبارت ديگر به تدريج به پايان نزديک مي شويم.
وزير امور خارجه ترکيه گفت: ايران، ترکيه و روسيه تلاش ها براي تشکيل هر چه سريع تر اين کميسيون را افزايش خواهند داد.
چاووش اوغلو گفت: انتظار داريم اين کميسيون نخستين نشست خود را ماه ژانويه برگزار کند.
وي افزود: ما به عنوان تضمين کنندگان روند آستانه تلاش هايمان را در اين زمينه افزايش خو اهيم داد.
وزير امور خارجه ترکيه نشست ژنو را بسيار مفيد توصيف و تاکيد کرد،‌ نشست امروز ما در ژنو نشان داد که روند آستانه و سوچي تا چه اندازه براي دستيابي به راه حل سياسي در سوريه با اهميت است.

تشکيل کميته قانون اساسي به تلاشهاي فراواني نياز دارد
استفان دي ميستورا نماينده ويژه سازمان ملل متحد در امور سوريه گفت براي تضمين تشکيل کميته قانوني اساسي متعادل، همه جانبه و قابل اطمينان، تلاشهاي بسياري بايد کرد. اين کميته به قانون اساسي جديد منجر خواهد شد و برگزاري انتخابات را به دنبال خواهد داشت.
به گزارش شبکه تلويزيوني اسکاي نيوز،  وي افزود: «من بر اين باورم که براي رسيدن به يک بسته متعادل به منظور تشکيل کميته قانون اساسي راه بسيار طولاني در پيش داريم که بايد آن را طي کنيم.»
دي ميستورا همچنين گفت پنجشنبه در خصوص نتايجي که شرکت کنندگان در اين گفتگو به آن دست يافته اند، گزارشي به دبير کل سازمان ملل متحد و شوراي امنيت ارائه خواهد داد.

آمريکا مانع توافق است
روسيه اعلام کرد: حضور آمريکا در سوريه مانعي براي دستيابي به توافق است.
به گزارش خبرگزاري رويترز، وزارت امور خارجه روسيه اعلام کرد حضور"غيرقانوني" آمريکا در سوريه به مانعي خطرناک براي دستيابي به توافق تبديل مي شود.
وزارت امور خارجه روسيه تاکيد کرد دمشق براي اعطاي ضمانت هاي امنيتي به کارشناسان سازمان منع اشاعه تسليحات شيميايي آمادگي دارد. مسکو بر اجراي تحقيق درباره حمله شيميايي در نوامبر گذشته در شهر حلب اصرار دارد.
اين وزارتخانه افزود: روسيه به امکان برگزاري نشست کميته قانون اساسي سوريه در اوايل سال آينده در ژنو اميدوار است. حضور آمريکا در سوريه به ويژه در اردوگاه الرکبان غيرقانوني است و مانع حل بحران سوريه مي شود.
در همين حال به گزارش خبرگزاري رويترز، مقامات آمريکا اعلام کردند واشنگتن خروج کامل نيروها از سوريه را بررسي مي کنند.

گام بزرگي براي راه حل سوريه برداشته شده است
الکساندر ايويموف سفير جديد روسيه در سوريه در گفتگو با شبکه تلويزيوني روسيا اليوم در پاسخ به سئوالي درباره توافق اخير کشورهاي ضامن مذاکرات سوريه گفت: کشورهاي ضامن سوريه يعني ترکيه و ايران و روسيه در ژنو گفتگو کردند و من از نتايج گفتگو هاي اخير بي اطلاع هستم. اميدوارم درباره فهرست کميته قانون اساسي به توافق رسيده باشند. در اين صورت محقق شدن توافق، اين يک پيروزي بزرگ ديپلماتيک به شمار مي رود که ناشي از گفتگوي ملي سوري در سوچي بوده است؛ زيرا يکي از تصميماتي که در اين کنفرانس گرفته شده بود تأسيس اين کميته بوده بنابراين گام بزرگي براي راه حل سوريه برداشته شده است.
وي در ادامه، افزود: اين مذاکرات با شرايط سختي مواجه شده بود بنابراين در صورت توافق نه تنها براي مردم سوريه بلکه براي همه جهان بسيار مهم خواهد بود. پيش بيني مي شود اولين جلسه اي که کميته قانون اساسي برگزار خواهد کرد در آغاز سال آينده ميلادي باشد که با هدف تعيين اساسنامه اين کميته و چگونگي تصميم گيري ها در آن خواهد بود؛ به طوري که آيا کميته با اجماع تصميم گيري خواهد کرد يا بنا به رأي اکثريت؛ مسائلي است که در اين جلسه مطرح خواهد شد.
الکساندر ايويموف گفت: قانون اساسي بخشي از حاکميت هر کشور است. بنابراين تعيين اينکه ساختار اين قانون اساسي چگونه باشد به دست مردم سوريه بايد باشد و حق مردم سوريه است که آن را تعيين کنند. بنابراين کساني که به عنوان اعضاي اين کميته تعيين شده اند بايد تصميم بگيرند که آيا اصلاحاتي را در قانون اساسي کنوني به اجرا درخواهند آورد يا اينکه قانون اساسي جديدي را براي کشور سوريه تدوين خواهند کرد؟