اتاق تاریک نخستین فیلم اکران زمستانی سینمای ایران/بازگشت ساعد سهیلی به سینما با درامی عاشقانه
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۳۱۵۵۰
خبرگزاری میزان- بر اساس اعلام شورای صنفی نمایش فیلم سینمایی "اتاق تاریک" تازهترین ساخته "روح الله حجازی" اکران خود در سینماهای کشور را از امروز آغاز خواهد کرد. این فیلم نخستین بار در جشنواره فیلم فجر اکران شد و نظرات متفاوتی را با خود به همراه داشت.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، بر اساس اعلام شورای صنفی نمایش فیلم سینمایی "اتاق تاریک" تازهترین ساخته "روح الله حجازی" اکران خود در سینماهای کشور را از امروز آغاز خواهد کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
با اتمام اکران پاییز و گذر از آخرین ماه پاییز چرخه اکران در سینما روزهای شلوغی را پشت سر می گذارد. اتفاقی که هر ساله توسط سینماگران به فیلمسوزی معروف است اما از طرفی با نزدیک شدن به فصل جشنواره فیلم فجر کارگردانان چاره ای جز اکران آثارشان ندارند.
اکثر منتقدان و طرفداران سینمای حجازی فیلم سینمایی اتاق تاریک را گامی رو به جلو در برابر شکست نسبی وی در فیلم مرگ ماهی می دانند. مرگ ماهی با وجود حضور بازیگران فراوان نتوانست در جشنواره و گیشه اقبال خوبی را به همراه داشته باشد.
هر چند برای هیچ کارگردانی اکران دی ماه و نزدیک به جشنواره فیلم فجر چندان جالب توجه نیست اما با این حال فیلم سینمایی "اتاق تاریک" به کارگردانی "روح الله حجازی" که سال گذشته در بخش سودای سیمرغ سی و ششمین جشنواره فیلم فجر قرار گرفته بود یکی از شانس های اصلی اکران زمستان سینمای ایران است.
اتاق تاریک ششمین تجربه کارگردانی "روح الله حجازی" است. وی متولد 1358 آبادان، دارای تحصیلات دیپلم تجربی است. وی فعالیت سینمایی را با کارگردانی فیلم های کوتاه آغاز کرد. اولین فیلم سینمایی او "در میان ابرها" بود.
در خلاصه داستان فیلم اتاق تاریک آمده است: فرهاد و هاله فصل جدید زندگی خود را آغاز کرده اند و این سرآغاز تغییرات دیگری است که آنها را در مواجهه با مسائل جدیدی قرار می دهد.
ساعد سهیلی، ساره بیات، امیررضا رنجبران، مروارید کاشیان، ژیلا دائی، محمد امامی و سید علیرضا میرسالاری از جمله بازیگرانی هستند که در فیلم جدید کارگردان فیلم هیهات به ایفای نقش پرداخته اند.
سهیلی کار هنری خود را در ۱۴ سالگی با نقش کوتاهی در فیلم شب برهنه ساختهٔ پدرش سعید سهیلی آغاز کرد. همچنین فیلمبردار پشت صحنه در برخی از کارهای پدرش بوده است. ساعد سهیلی کارشناسی گرافیک از دانشگاه آزاد را دارد.
وی در فیلم لاتاری سومین ساخته مهدویان با بازیگرانی همچون هادی حجازی فر، زیبا کرمعلی، جواد عزتی، حمید فرخ نژاد و امیرحسین هاشمی همبازی شده بود. این فیلم فروش 14 میلیارد تومانی را در گیشه نوروز به ثبت رساند.
وی تاکنون سه بار برای فیلمهای گشت ارشاد، رخ دیوانه و گشت 2 نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شده اما هیچگاه این جایزه را از آن خود نکرده است.
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: روح الله حجازی اتاق تاریک ساعد سهیلی اخبار سینما
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۳۱۵۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ماجرای ورورد فیلمساز مشهور آمریکایی به تهران
تا پیش از شیوع کرونا و تغییرات مدیریتی در سینما، چند سالی بود که جشنواره فیلم فجر نه فقط در بهمنماه بلکه در اردیبهشت با ساختار و شمایلی متفاوت برگزار میشد و میزبان سینماگران و فیلمهایی از کشورهای دیگر بود.
به گزارش ایسنا، جشنواره جهانی فجر با وجود برخی انتقادهایی که در داخل کشور نسبت به آن مطرح میشد، جایگاهی پیدا کرده بود که در همان چند دورهی برگزاری چهرههای بنامی از سینمای دنیا را به ایران کشاند از جمله پل ژوزف شریدر که درست در همین روز چهارم اردیبهشتماه در نشستی خبری در پردیس سینمایی چارسو مقابل خبرنگاران ایرانی نشست.
نقش متفاوت لیلا حاتمی در یک فیلم آمریکاییشریدر -فیلمنامهنویس و کارگردان مشهور امریکایی - که فیلمنامههای «راننده تاکسی» و «گاو خشمگین» ساخته مارتین اسکورسیزی را نوشته و در روزهای گذشته فیلم جدیدش با نام «اوه، کانادا» به بخش مسابقه اصلی جشنواره کن راه یافته است، اردیبهشت سال ۱۳۹۸ به جشنواره جهانی فجر در تهران آمد و پس از برگزاری یک کارگاه فیلمنامه نویسی، در یک نشست خبری پاسخگوی سوال اهالی رسانه شد.
او در آن نشست با اشاره به اینکه «در دنیا چند فستیوال هستند که میتوان جشنواره جهانی فجر را با آنها مقایسه کرد مثل جشنواره تورنتو ولی از ابعاد این جشنواره و تعداد فیلمهای حاضر در آن شگفتزده شدم» درباره آشنایی خود با سینمای ایران گفته بود: «درباره جایگاه سینمای ایران که تردیدی نیست چون جایگاه ویژهای دارد. در ۱۵ سال گذشته (تا سال ۱۳۹۸) سه نهضت ملی سینمای ایران، رومانی و آرژانتین شکل گرفته و همیشه این انتظار میرود که در هر جشنوارهای از سینمای ایران فیلمی حضور داشته باشد. برای بیشتر ما در غرب، سینمای ایران با کیارستمی شروع شد ولی بعد به فرهادی رسیدیم و حالا هم فیلمهای دیگری هستند. یکی از دوستان من گادفری چیشایر (منتقد آمریکایی) است که فیلمهای ایرانی زیادی دیده و کتابی درباره سینمای ایران مینویسد و به من فیلمهای ایرانی پیشنهاد میدهد.»
شریدر که سال گذشته در جشنواره فیلم ونیز با دریافت جایزه یک عمر دستاورد هنری تقدر شد، درباره آینده سینما با وجود شبکههای مختلف و کمپانیهایی مثل نتفلیکس بیان کرده بود: «من فکر میکنم در این صد سال هرچه آموختیم خیلی به کارمان نیاید چون همه چیز تغییر کرده، مدت زمان فیلمها عوض شده و اینکه کجا فیلم ببینیم و چگونگی پخش و عرضه، همگی تغییر کرده است. قبلاً فکر میکردم در یک مقطع گذار هستیم ولی الان فکر میکنم در یک مقطع گذار دائم هستیم. الان دیگر بازار هدف، آمریکاییها نیستند بلکه برای چینیها میسازیم.»
وی همچنین با اشاره به رشد روزافزون تکنولوژی گفته بود: «در حالیکه فیلمها منحصر به کلاس خاصی از فیلمسازان بودند، تکنولوژی این مرزها را شکسته و هر کسی میتواند فیلم بسازد. پس خبر خوب برای آینده سینما این است که هر کسی میتواند فیلم بسازد ولی خبر بد این است که دیگر نمیشود امرار معاش کرد.»
شریدر در بخشی دیگر از آن نشست درباره اینکه به نظر میرسد شناختش از سینمای ایران بیشتر با فیلمسازانی باشد که به نوعی سیاسی شناخته شدهاند، بیان کرده بود: «تا جایی که من میدانم دو نوع سینما در ایران وجود دارد؛ یکی برای مجامع عمومی است و یکی هم داخلی و من بیشتر فیلمهایی را دیدهام که بیرون نمایش داشتهاند، اما فیلمهایی را که درباره جنگ بوده چون خارج از کشور چندان نمایشی نداشته مسلماً ندیدهام. شما مثل فیلیپین دو سینمای داخلی و خارجی دارید و به همین دلیل دو جشنواره فجر هم دارید. با این حال من هیچکدام از کارگردانها مثل کیارستمی، فرهادی و پناهی را سیاسی نمیدانم ولی میدانم فیلمهای سیاسی جذابی میشود اینجا ساخت.
این فیلمساز امریکایی در آن مقطع در واکنش به تحریمهای رییس جمهور وقت ایالات متحده (دونالد ترامپ) علیه ایران و آسیبهای آن به هنرمندان و سینما با ابراز تأسف از تحریمها اظهار کرده بود: «الان دورانی است که نمیشود به امریکایی بودن افتخار کرد، در حالی که من همیشه و حتی زمان جنگ ویتنام به آمریکایی بودنم افتخار میکردم. در حال حاضر آنچه پیش آمده به بهانه تغییر رژیم ایران و در واقع برای دستیابی به نفت و منابع طبیعی شما است و این چیزی است که در ۱۰۰ سال گذشته وجود داشته و تأثیر یک هنرمند در مقایسه با ماشین پروپاگاندا خیلی اندک است. به همین دلیل به نظرم این وضعیت بسیار عذابآور است.»