Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-04-19@04:36:21 GMT

سقوط شدید قیمت نفت

تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۳۱۷۳۹

سقوط شدید قیمت نفت

بازار نفت روز گذشته در پی یکی دیگر از نوسانات شدید که در ماه‌های اخیر چند بار در این بازار مشاهده شده است، تا چهار درصد افت قیمت را پشت سر گذاشت و به افت بیش از ۲ درصدی بسنده کرد. این نوسان شدید باعث شد تا قیمت نفت خام آمریکا برای نخستین بار از اکتبر سال ۲۰۱۷ به کمتر از ۵۰ دلار بر بشکه برسد.

به گزارش صدای ایران از دنیای اقتصاد، قرار گرفتن نفت در کف ۱۴ ماهه واکنش بازار نفت به چهار عامل بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نخستین عامل افت بازارهای سهام از شانگهای تا لندن بود. به این ترتیب نفت در روز گذشته، یعنی یک روز پس از بسته شدن بازارهای سهام در کمترین سطح از اکتبر ۲۰۱۷، با افتی چشم‌گیر مواجه شد. دومین دلیل افت چشم‌گیر قیمت نفت، قرار گرفتن تولید روسیه در رکورد ۴۲/ ۱۱ میلیون بشکه و همچنین پیش‌بینی تداوم رشد تولید نفت شیل آمریکا بود. افزایش ذخایر نفت خام تجاری آمریکا در انبارهای نفتی کوشینگ و اوکلاهاما سومین دلیل فشار بر قیمت نفت بود. سطح ذخایر این دو انبار از ۱۱ تا ۱۴ دسامبر بیش از یک میلیون افزایش داشته و به نگرانی‌ها از کند شدن رشد جهانی اقتصاد و اثرگذاری آن بر کاهش رشد تقاضای نفت خام دامن زده است. میزان ذخایر نفت خام تجاری آمریکا همواره به‌عنوان مبنایی از میزان عرضه و تقاضای نفت شناخته می‌شود. به این ترتیب رشد ذخایر این انبارها، در کنار انتظار برای افزایش نرخ بهره در آمریکا، سیگنال افزایش عرضه و کاهش تقاضا را به فعالان بازار داد؛ اتفاقی که روز گذشته افت قیمت‌ها را در پی داشت.

اما چهارمین عامل فشار بر قیمت‌ها در معاملات روز گذشته، کاهش کمتر از انتظار صادرات نفت خام ایران همزمان با بازگشت تحریم‌های آمریکا است. در گزارشی که در همین صفحه به چاپ رسیده است، صادرات نفت خام ایران به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته است.افت ۴ درصدی قیمت نفت در ادامه معاملات روز گذشته تا حدودی تصحیح و باعث کمتر شدن افت قیمت‌ها شد. به گزارش «دنیای اقتصاد» تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت ۱۵:۳۰ به وقت تهران) هر بشکه نفت خام برنت با ثبت افت قیمت ۵۹/ ۱ دلار بر بشکه به ۰۲/ ۵۸ دلار بر بشکه رسید که نشان‌دهنده افت قیمت ۷/ ۲ درصدی بود. این نفت شاخص در شروع معاملات قیمت ۸۴/ ۴۷ دلار بر بشکه را نیز تجربه کرده بود. هر بشکه نفت خام آمریکا نیز ۴۹/ ۱ دلار بر بشکه افت قیمت داشت و در سطح ۳۹/ ۴۸ دلار بر بشکه معامله شد. هر دو نفت شاخص بازار در حالی این روزها را با افت و خیزهای شدید پشت سر می‌گذارند که در اوایل اکتبر، یعنی حدود دو ماه قبل در اوج چهار ساله قرار داشتند. هر بشکه نفت خام برنت اوایل اکتبر به بیش از ۸۶ دلار بر بشکه رسید اما از آن زمان تا کنون چیزی حدود ۳۰ درصد افت قیمت داشته است. نفت خام آمریکا نیز شرایط مشابهی داشته است.

نوسانات شدید در بازار نفت که قیمت‌ها را نزولی کرده درست در زمانی در حال رقم خوردن است که مدت‌زمان زیادی از نشست ۱۷۵ اوپک نمی‌گذرد. در این نشست رسمی که اوایل نوامبر در وین برگزار شد، کشورهای عضو و غیرعضو اوپک برای کاهش تولید ۲/ ۱ میلیون بشکه در روز به توافق رسیدند اما رفتار فعلی بازار و نگرانی بیش از اندازه فعالان آن نسبت به سایر عوامل اثرگذار بر بازار این پیام را صادر می‌کند که توافق یاد شده اثر چندانی بر بازار نداشته است. این توافق از ابتدای ژانویه ۲۰۱۹ و به مدت شش ماه اجرا خواهد شد. از نگاه کارشناسان، فعالان بازار در انتظار مشاهده نشانه‌ای ملموس از توافق کاهش تولید هستند و با توجه به میزان افزایش عرضه‌ای که در ماه‌های گذشته از سمت بزرگان نفتی صورت گرفته است، هنوز اطمینان چندانی به اثرگذاری توافق کاهش تولید ۲/ ۱ میلیون بشکه‌ای در روز ندارند. با این حال آنطور که وزیر نفت روسیه عقیده دارد، این توافق جهانی کاهش تولید نفت بوده که مانع استمرار روند کاهش قیمت نفت و رسیدن آنها به سطحی بسیار پایین شده است.

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: قیمت نفت دلار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۳۱۷۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویترز: اعمال تحریم‌های نفتی جدید آمریکا علیه ایران بعید است

خبرگزاری رویترز امروز به نقل از تحلیلگران نوشت که با توجه نگرانی‌ از افزایش قیمت سوخت و ناخرسندی چین، بعید است که پاسخ تنبیهی بی‌سابقه ایران به اسرائیل به افزایش چشمگیر تحریم‌های نفتی واشنگتن علیه ایران بینجامد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رویترز نوشت که اندکی پس از پاسخ تنبیهی ایران، سران جمهوری خواه در مجلس نمایندگان، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا را به ناتوانی در اجرای تحریم‌های موجود متهم کرده و گفته‌اند که در روزهای آینده مجموعه‌ای از طرح‌ها را برای تشدید تحریم‌های ضد ایرانی بررسی خواهند کرد.

چندین تحلیلگر منطقه‌ای به این رسانه انگلیسی گفتند که تردید دارند بایدن اقدام قابل توجهی برای تشدید اجرای تحریم‌های کنونی آمریکا علیه صادرات نفت خام ایران انجام دهد.

اسکات مودل، مأمور پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و مدیر عامل کنونی گروه انرژی رپیدان (Rapidan Energy Group) گفت: حتی اگر این طرح‌ها تصویب شوند، بعید است که دولت بایدن در اجرای تحریم‌های موجود سختگیری کرده و یا تحریم‌های جدیدی را برای کاهش یا محدود کردن چشمگیر (صادرات نفت ایران) اعمال کند.

علی‌رغم تمامی محدودیت‌ها، به تخمین راپیدان، صادرات نفت ایران بدون محاسبه میعانات گازی، به ۱.۶ تا ۱.۸ میلیون بشکه در روز رسیده است. مودل گفت که این رقم نزدیک به صادرات ۲ میلیون بشکه در روز ایران پیش از برقراری مجدد تحریم هاست.

تأثیر احتمالی تشدید تحریم‌ها بر قیمت بنزین هم از دلایلی است که بایدن دموکرات حرکت شدیدی برای محدود کردن صادرات نفت ایران انجام ندهد.

کیمبرلی داناوان (Kimberly Donovan)، کارشناس تحریم‌ها و مبارزه با پول‌شویی در اندیشکده شورای آتلانتیک، گفت که به دلیل نگرانی از افزایش قیمت نفت، پیش بینی نمی‌شود که واشنگتن محدودیت‌های کنونی را تشدید کند.

وی افزود: در سال انتخابات، قیمت نفت و در نهایت بنزین به مسئله‌ای اساسی تبدیل می‌شود.

به نوشته رویترز، اجرای شدید تحریم‌ها می‌تواند تلاش مقام‌های چینی و آمریکایی برای ترمیم روابط را بی اثر کرده و روابط پکن و واشنگتن را بی ثبات کند.

شرکت ورتکسا آنالیتیکس (Vortexa Analytics) که در ردیابی نفتکش‌ها تخصص دارد، تخمین زده که چین در سال گذشته رکورد ۵۵.۶ میلیون تن یا ۱.۱۱ میلیون بشکه نفت خام ایران را وارد کرده باشد. این رقم تقریباً ۹۰ درصد از صادرات نفت خام ایران و ۱۰ درصد از واردات نفت چین را تشکیل می‌دهد.

کد خبر 745095

دیگر خبرها

  • سقوط بیش از یک درصدی بهای نفت در بازار جهانی
  • چشم انداز تاریک تقاضا مانع افزایش قیمت نفت شد
  • قیمت طلا به ۲۳۸۳ دلار رسید
  • قیمت جهانی طلا به ۲۳۸۳ دلار و ۱۴ سنت رسید
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۲۹
  • قیمت بیت‌کوین دوباره سقوط کرد / آخرین وضعیت بازار رمزارزها
  • رویترز: اعمال تحریم‌های نفتی جدید آمریکا علیه ایران بعید است
  • سقوط در رکود؛ روایتی از بازار ارز
  • نفت ۱۰۰ دلاری؛ دور یا نزدیک؟
  • پیش‌بینی‌ نفت ۱۰۰ دلاری با حمله رژیم صهیونیستی به ایران