Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-23@13:10:51 GMT

لندن به حالت آماده‌باش درآمد

تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۳۱۸۳۸

به گزارش فارس، در شرایطی که حدود ۱۰۰ روز تا برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) زمان باقی است، لندن و بروکسل در تدارک برنامه‌های اضطراری هستند تا مانع از ناآرامی‌های احتمالی شوند.

بنابر گزارش نشریه آلمانی «فوکوس»، دولت بریتانیا تصمیم گرفته است که خود را برای پیامد‌های احتمالی آماده کند. از این رو، «گوین ویلیامسون» وزیر دفاع بریتانیا روز سه شنبه گفت که ساماندهی ۳ هزار و ۵۰۰ نفر از نیرو‌های نظامی برای هر گونه آشوب و بی‌نظمی احتمالی در پی برگزیت در ماه مارس ۲۰۱۹ در دستور کار قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ویلیامسون همچنین گفت که این تعداد نظامیان در حالت آماده‌باش خواهند بود تا در شرایط اضطراری به دولت کمک کنند.

بریتانیا و اتحادیه اروپا می‌خواهند به این وسیله از پیامد‌های اقتصادی و اجتماعی و بروز ناآرامی جلوگیری کنند. با این حال پارلمان بریتانیا تمایل ندارد با توافق نهایی برگزیت موافقت کند؛ بنابراین هنوز به درستی روشن نیست که تحت چه شرایطی بریتانیا در ۲۹ مارس از اتحادیه اروپا خارج می‌شود.

«دمیان هیندز» وزیر آموزش بریتانیا هم گفت که دولت این کشور برنامه‌ای برای رای‌گیری مجدد در زمینه برگزیت ندارد. هیندز از توافق مورد نظر «ترزا می» نخست‌وزیر بریتانیا هم به عنوان طرحی متوازن یاد کرد که قانونگذاران باید از آن حمایت کنند.

در نشست اخیر سران اروپایی درباره برگزیت با مذاکره مجدد درباره توافق خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا مخالفت شد. «دونالد توسک» رئیس شورای اروپا هم اعلام کرده بود که هرگز مذاکره مجدد بر سر توافق خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را نمی‌پذیرند. «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان دیگر مقام اروپایی است که چنین دیدگاهی دارد.

انگلیس در سال ۱۹۷۳ میلادی به اتحادیه اروپا ملحق شد. در آن زمان این اتحادیه با نام اتحادیه اقتصادی اروپا فعالیت داشت و تعداد اعضایش کمتر از تعداد اعضای فعلی بود.

همه‌پرسی برگزیت، روز ۲۳ ژوئن سال ۲۰۱۶ میلادی (سوم تیرماه سال ۱۳۹۵) برگزار شد. در این همه‌پرسی، مجموعا ۵۱.۹ درصد از رای‌دهندگان خواستار کشورشان از اتحادیه اروپا شدند. ۴۸.۱ درصد هم به ماندن رای دادند. بیش از سی میلیون نفر در این همه‌پرسی شرکت کرده بودند که به معنای مشارکت ۷۱.۸ درصدی بود.

بریتانیا اولین عضو اتحادیه اروپا است که تصمیم به خروج از آن گرفته است. به دلیل همکاری‌های اعضای اتحادیه اروپا در زمینه‌های متعدد، برای خروج یک عضو، باید مذاکراتی میان اعضا برگزار شود تا شرایط جدایی دو طرف بررسی و در نهایت برای دوران بعد از جدایی، توافقی حاصل شود.

چند ماه بعد از همه‌پرسی برگزیت، مذاکرات از ۲۹ مارس سال ۲۰۱۷ (نهم فروردین ۱۳۹۶) با به جریان انداختن ماده ۵۰ معاهده لیسبون که قواعد خروج یک عضو اتحادیه اروپا را تعیین می‌کند، آغاز شد و از ماه ژوئن سال ۲۰۱۷ تاکنون حداقل ماهی یکبار مذاکره میان بریتانیا و اتحادیه اروپا برگزار شده است.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۳۱۸۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بی‌میلی اروپایی‌ها برای کمک بیشتر به اوکراین

به گزارش قدس انلاین، به نوشته فایننشال تایمز اخیرا اوکراین متحدان غربی خود را برای دریافت هفت سامانه ضد هوایی بیشتر همچون پاتریوت یا اس-۳۰۰ در واکنش به تشدید عملیات‌های هوایی و موشکی روسیه تحت فشار گذاشته است.

با این وجود در پاسخ به این فشارها تنها آلمان چندی پیش اعلام کرد یک سامانه پاتریوت را در اختیار اوکراین قرار می‌دهد.

فایننشال تایمز نوشت، چند منبع مطلع گفتند چند رهبر دیگر اتحادیه اروپا در یک نشست در هفته گذشته در شهر بروکسل شخصا از پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا و «کریاکوس میتسوتاکیس»، همتای یونانی او خواستند تعدادی از سامانه‌های پدافند هوایی خود را در اختیار اوکراین بگذارند.

این رهبران اتحادیه اروپا تلاش کردند این دو نخست وزیر که ارتش‌های کشورهایشان هر کدام بیش از ۱۲ سامانه پاتریوت و سامانه‌های پدافند هوایی دیگر نظیر اس-۳۰۰ دارند را قانع کنند که نیاز اوکراین به این سامانه‌ها بیشتر از نیاز کشورهای آنها است چون با تهدید روبرو نیستند.

یکی از این منابع اظهار کرد: «ما همگی می‌دانیم چه کسی آنها را دارد. ما همه می‌دانیم که آنها کجا هستند و ما همه می‌دانیم که چه کسی واقعا به آنها نیاز دارد.»

به نوشته فایننشال تایمز، اخیرا متحدان اوکراین در نشست روز دوشنبه وزرای امور خارجه و دفاع ۲۷ عضو اتحادیه اروپا در شهر لوکزامبورگ فشارهای خود را برای اعطای این سامانه‌ها به اوکراین بیشتر کردند.  دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه و رستم اومروف، وزیر دفاع اوکراین از طریق ویدیو کنفرانس در این اجلاس شرکت کردند.

این رسانه گمانه‌زنی کرد که کی‌یف علاقه ویژه به دریافت سامانه‌های در حال فرسودگی اس-۳۰۰ یونان نشان داده چون از قبل تعدادی از این سامانه‌ها را داشته و تجربه کار به آنها را دارد.

یک دیپلمات اتحادیه اروپا گفت: «کشورهایی هستند که نیاز فوری به سامانه‌های پدافند هوایی خود ندارند. صادقانه از هر یک از این کشورها خواسته شد که درباره اعطای هر آنچه که می‌توانند، تصمیم بگیرند.»

همچنین خوزه مانوئل آلبارس، وزیر امور خارجه اسپانیا روز دوشنبه در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره اینکه آیا کشورش حاضر به ارسال سامانه های پاتریوت برای اوکراین است، گفت: «ما به خوبی از نیاز اوکراین به سامانه‌های ضدهوایی به ویژه سامانه‌های پاتریوت مطلعیم. اسپانیا همواره هر کاری که در توانش بوده برای کمک به اوکراین انجام داده است.»

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در پاسخ به پرسشی درباره احتمال اعطای سامانه‌های پاتریوت از سوی اسپانیا به اوکراین گفت: «ما از همه کشورهای عضو خواسته‌ایم هر آنچه می‌توانند به منظور افزایش ظرفیت پدافند هوایی اوکراین انجام دهند.»

چند مقام نیز گفتند لهستان و رومانی نیز که سامانه‌های پاتریوت دارند در سطحی پایین‌تر تحت فشارند تا کمک‌هایی را برای کی‌یف بفرستند اما این دو کشور به دلیل هم‌مرز بودن با اوکراین موقعیت آسیب‌‍‌پذیرتری دارند.

«دونالد تاسک»، نخست وزیر لهستان روز دوشنبه گفت کشور او «این گزینه را ندارد» که سامانه‌ای برای اوکراین بفرستد چون باید خودش از یک انبار تسلیحات حیاتی در جنوب شرقی خاکش که در آن تسلیحاتی اعطایی برای اوکراین قرار دارند، محافظت کند.

اوکراین از قبل دست کم سه سامانه پاتریوت شامل یک سامانه که از آمریکا دریافت کرده و دو سامانه دیگری که آلمان به آن داده را در اختیار داشته است.

کی‌یف همچنین ساماه‌های پدافند هوایی متعلق به شوروی سابق همچون اس-۳۰۰ و اس-۲۰۰ نیز دارد. مقام‌های اوکراینی ادعا کردند از یک نسخه به روز رسانی شده سامانه اس-۲۰۰ استفاده کرده تا یک بمب‌افکن توپولف ۲۲ام۳ روسیه را بر فراز منطقه استاوروپل سرنگون کنند.

رسانه‌های غربی گزارش کردند بسته کمک‌های تسلیحاتی جدید آمریکا برای اوکراین که روز شنبه در مجلس نمایندگان تصویب شد احتمالا شامل موشک‌های رهگیر برای سامانه‌های پدافند هوایی خواهد شد.

این در حالی است که خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت تا روز دوشنبه هنوز هیچ یک از اعضای اتحادیه اروپا که مالک سامانه پاتریوت هستند سیگنال واضحی درباره اینکه بخواهند تعداد بیشتری از این سامانه را در اختیار اوکراین قرار دهند، نفرستادند.

هانکه بروینز اسلات، وزیر امور خارجه هلند در نشست وزرای خارجه و دفاع اتحادیه اروپا گفت هلند «در حال حاضر هر نوع امکانی را برای کمک به اوکراین بررسی می‌کند» و در واکنش به یک ابتکارعمل آلمان برای کمک به تقویت دفاع هوایی اوکراین و خرید پهپادهای بیشتر حمایت مالی می‌کند.

اسلات در پاسخ به این سوال که چرا خود هلند تمایلی به ارسال سامانه‌های پاتریوت خود برای اوکراین ندارد، گفت: «ما مجددا بررسی می‌کنیم که آیا ‌می‌توانیم انبارهای خود را از آن چه که هنوز باقی مانده خالی کنیم یا خیر اما این کار دشوار خواهد بود.»

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو چند روز پیش اظهار کرد این ائتلاف نظامی «نقشه‌ای از تونمندی‌های موجود در سراسر ائتلاف را ترسیم کرده و سامانه‌هایی هستند که می‌تواند در اختیار اوکراین قرار دهد.» او اما از کشورهای صاحب پاتریوت که می‌توانند به اوکراین کمک کنند نام نبرد.

ساخت پاتریوت‌ به زمان زیادی نیاز دارد. برخی تخمین‌ها نشان می‌دهند که ساخت یک سامانه پاتریوت به دو سال زمان نیاز دارد بنابراین کشورهای صاحب این سامانه تمایلی به دست کشیدن از آنها و آسیب‌پذیر کردن خود ندارند. آلمان ۱۲ عدد از این سامانه را قبلا داشته که تا کنون سه سامانه را به اوکراین داده است.

پال جانسون، وزیر دفاع سوئد هم در پاسخ به این سوال که آیا کشور او چنین سامانه‌هایی را به اوکراین عرضه خواهد کرد، گفت: «من این احتمال را رد نمی‌کنم، اما در حال حاضر ما بر کمک‌های مالی تمرکز کرده‌ایم.» او گفت سوئد سامانه‌های دیگری برای اوکراین ارسال خواهد کرد که می‌توانند «تا حدودی از فشار نیاز به پاتریوت‌ها» کم کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • تحولات اوکراین|توقع کی‌یف از اتحادیه اروپا بعد از کمک آمریکا
  • بی‌میلی اروپایی‌ها برای کمک بیشتر به اوکراین
  • اتحادیه اروپا باید رژیم اسرائیل را تحریم کند
  • فشار شدید هزینه مسکن بر خانوارهای کم‌درآمد اروپایی
  • اتحادیه اروپا نباید از توصیه واشنگتن برای رضایت رژیم جنایت‌کار اسرائیل پیروی کند
  • اتحادیه اروپا نباید از توصیه واشنگتن برای رضایت رژیم جنایتکار اسرائیل پیروی کند
  • این اقدام غیرقانونی و شرم‌آور در تاریخ اتحادیه اروپا ثبت می شود
  • تظاهرات گسترده در حمایت از فلسطین در اسپانیا
  • سهمیه اروپایی اونای امری آماده شد؛ شکست سنگین وست‌هم در دربی لندن
  • چرا اروپا در مسابقه بهره وری شکست خورد؟