Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون توسعه روابط فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به همگرایی مردم کشورهای مختلف آفریقایی در عرصه‌های بین‌المللی گفت: با تداوم فرآیند بیداری ضد استعماری در بخش‌های مختلف این قاره و بیزاری مردم آفریقا از استعمار نوین، قاره آفریقا به نمادی از وحدت و انسجام تبدیل شده است.

به گزارش ایسنا، عباس خامه‌یار، معاون توسعه روابط فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سخنرانی خود در نخستین همایش گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و آفریقا در محل دانشگاه تربیت مدرس، گفت: این کنفرانس در شرایطی برگزار می‌شود که جهان در هفته پیش شاهد برگزاری مراسم مختلفی در ارتباط با سالروز درگذشت نلسون ماندلا آزاد مرد و رهبر معنوی قاره آفریقا بود که یکی از پیشگامان شعار جهان عاری از خشونت، بازگشت به خویشتن آفریقایی و عامل وحدت بخش مردم این سرزمین کهن و پهناور محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: قاره آفریقا با دارا بودن کهن‌ترین تمدن‌های بشری، آداب و رسوم غنی هزاران ساله که نسل به نسل و سینه به سینه انتقال یافته است، ذخائر ارزشمند خدادادی، موقعیت راهبردی و جای دادن بیش از یک چهارم کشورهای دنیا؛ امروزه بدون تردید یکی از مهمترین مناطق جهان بشمار می‌رود.

خامه‌یار با اشاره به همگرایی مردم کشورهای مختلف آفریقایی با تکیه بر وحدت و همبستگی و ایستادگی در مقابل استعمارگران دیروز و امروز در عرصه‌های بین‌المللی افزود: امروزه اهمیت قاره آفریقا در عرصه‌های جهانی کاملا عیان گشته و با تداوم فرآیند بیداری ضد استعماری در بخش‌های مختلف این قاره و بیزاری مردم آفریقا از استعمار نوین، قاره آفریقا امروزه به نمادی از وحدت و انسجام که رفته رفته بر استحکام آن نیز افزوده می‌شود، تبدیل شده است.

وی با تأکید بر اینکه برخی متفکران و سیاستمداران، قرن بیست و یکم را «قرن آفریقا» نامیده‌اند، گفت: در این میان، جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از بزرگترین قدرت‌های منطقه‌ای که از دیرباز مناسبات بسیار دوستانه‌ای با کشورهای مختلف آفریقا تؤام با رعایت احترام متقابل و بدون هیچ انگیزه بهره‌برداری برقرار کرده است، به عنوان یکی از دوستان اصلی قاره این همواره از جایگاه والایی در بین مردمان آفریقایی برخوردار بوده که این امر بویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران وارد مرحله جدیدی شده است.

معاون توسعه روابط فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از قاره آفریقا به عنوان یکی از قدیمی‌ترین مناطق جهان که از دیرباز از اهمیت خاصی برای ایران برخوردار بوده و پیشینه مناسبات فرهنگی تمدنی ایران با مناطق مختلف قاره آفریقا به هزاران سال پیش باز می‌گردد، به نیکی یاد کرد.

وی در ادامه سخنانش، گفت: آفریقا نه تنها نامی آشنا برای ایرانیان محسوب می‌شود، بلکه در فراخنای تاریخ ژرف مناطق مختلف این قاره هنوز رگه‌های پررنگی از فرهنگ و تمدن ایرانی به چشم می‌خورد که یکی از بارزترین آنها گرامیداشت «عید نوروز» در سواحل و جزایر شرق آفریقا است که با قدمتی هزارساله یکی از قدیمی‌ترین سنت‌های مردمان این خطه از قاره آفریقا بشمار می‌رود.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، خامه‌یار یادآور شد: هنوز شاهد حضور گروه‌هایی از ایرانیان در آفریقا می‌باشیم که علیرغم حضوری چندصد ساله همچنان تعلقات عمیق ایرانی خود اعم از زبان فارسی و فرهنگ ایرانی را حفظ کرده و به عنوان یکی از عوامل توسعه مؤلفه‌های فرهنگی ایران در بخش‌های مختلف قاره آفریقا قلمداد می‌شوند.

وی اظهار کرد: پیروزی انقلاب اسلامی ایران رویداد مهمی در توسعه مناسبات سیاسی فرهنگی ایران و قاره آفریقا بشمار می‌رود و دولتمردان جمهوری اسلامی از نخستین ماه‌های پیروزی نهضت شکوهمند اسلامی ایران، گسترش مناسبات خود با کشورهای مختلف قاره آفریقا را تحت رهنمودهای امام خمینی (ره) بنیانگذار و رهبر انقلاب اسلامی آغاز کردند که این سیاست راهبردی طی چهل سال گذشته همواره ادامه داشته است.

وی بر ضرورت تداوم گفت‌وگوهای فرهنگی بین ایران و آفریقا تأکید کرد و گفت: از آنجایی که گفتمان فرهنگی نیز از جایگاه والایی برخوردار بوده، مدیران عالی فرهنگی ایران با هدف پیشبرد این امر والا اقدام به تأسیس رایزنی‌های فرهنگی متعددی در مناطق چهارگانه آفریقا کردند که در حال حاضر بالغ بر 14 نمایندگی فرهنگی می‌شود.


خامه‌یار، فرهنگ را به عنوان مهمترین عامل هویت بخش جوامع بشری و نشان و نماد بارز جامعه انسانی و یکی از اصلی‌ترین ابزارها در نزدیک‌تر شدن بیشتر افکار و آراء ملت‌ها و رسیدن به فهم مشترک دانست و گفت: امروزه دیپلماسی فرهنگی به عنوان یک اصل اساسی و تأثیرگذار در عرصه روابط بین‌الملل برای ترویج دوستی و درک متقابل، تبادل افکار، اطلاعات، هنر و دیگر شاخصه‌های فرهنگی میان ملت‌ها به جایگاه وسیعی دست یافته است.

وی تأکید کرد: ایران و کشورهای آفریقایی می‌توانند طرح‌ها و اقدامات سازمان یافته‌ای را با هدف توسعه مناسبات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خود و برمبنای درک متقابل از یکدیگر، فارغ از تبلیغات مسموم رسانه‌های غربی دست یابند.

خامه‌یار همچنین، بیان کرد: بدیهی است این تفاهم می‌تواند زمینه‌ساز پایه‌گذاری همکاری‌هایی بلندمدت در عرصه‌های مختلف بویژه علمی و فرهنگی قلمداد شده و نقش آفرین دوره جدیدی از مناسبات بین این دو منطقه از جهان باشد.

وی آمادگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را برای تحقق و پیشبرد این هدف و تداوم گفت‌وگوهای سازنده متقابل و ایجاد بسترسازی مناسب جهت تأسیس دبیرخانه دائم گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و آفریقا به منظور برقراری ارتباطات عمیق بین اندیشمندان علمی و فرهنگی ایران و آفریقا و عمق بخشیدن به ادامه گفت‌وگوهای فرهنگی با تمام کشورهای آفریقایی با بهره‌گیری از نمایندگی‌های فرهنگی خود در شرق، غرب، شمال و جنوب آفریقا و دیگر مکانیسم‌های موجود اعلام کرد.

معاون توسعه روابط فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سخنان پایانی خود، اظهار امیدواری کرد این سمینار موجبات ارتقاء سطح دانش و آگاهی دوجانبه اندیشمندان ایران و آفریقا و توسعه همفکری و همگرایی هرچه بیشتر ملت‌ها، نخبگان و دولتمردان جمهوری اسلامی ایران و قاره آفریقا را فراهم آورد.

بنابر اعلام این خبر، در ادامه پیش نشست‌های منطقه‌ای گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و آفریقا که در دو کشور آفریقای جنوبی و تانزانیا برگزار شده بود، نخستین همایش این دور از گفت‌وگوهای فرهنگی صبح امروز چهارشنبه، 28 آذرماه با حضور محمدعلی ربانی، رییس مرکز مطالعات راهبردی روابط فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، جمعی از نخبگان و شخصیت‌های برجسته علمی، فرهنگی و دانشگاهی از کشورهای آفریقایی و ایران در محل دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

این همایش در دو نوبت صبح و بعد از ظهر با ارایه گزارشی از مقاله‌ها و گفت‌وگوهای انجام شده در پنل‌های تخصصی صورت می‌گیرد و با قرائت بیانیه به پایان می‌رسد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: عباس خامه یار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۳۱۸۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قبح اعمال اسرائیل بر همه دنیا آشکار شده است

یک وکیل دادگستری درباره حملات شب گذشته ایران به مواضع نظامی اسرائیل گفت: حرکت ایران از نظر حقوقی کاملا صحیح و پسندیده است و احتمال اینکه منجر به اتمام جنگ در غزه شود و این جنایات تمام شود وجود دارد و نه تنها بر التهاب در منطقه نیافزوده بلکه می تواند التهاب منطقه را کم کند. 

حمیدرضا محمدی در گفت و گو با ایسنا، در این باره گفت: ما یک اقدامی را در جهت حفظ منافع کشور و عدم تکرار تجاوزاتی که  نسبت به کشور ما صورت می گیرد، انجام دادیم. پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی،  شهادت شهید فخری زاده را داشتیم. آنها اینقدر تجری یافته بودند که در کشور ما آن عملیات را مرتکب شدند و بعد از آن هم حادثه اخیر در سوریه را داشتیم که صراحتا به خاک ما حمله کردند. ما اگر پاسخی متناسب نمی دادیم قطعا دفعه بعد اقداماتی بدتر را مرتکب می شدند؛ لذا ما باید حتما پاسخ متناسبی را می دادیم تا هم پا را پس بکشند و هم بدانند که کارشان بدون عواقب نیست و نه تنها شروع جنگ نیست بلکه اتمام یک جنگ است.

این وکیل دادگستری ادامه داد: اتفاق مهم تر جایی است که ما نیاز به وحدت ملی و انسجام ملی داشتیم. شادی دیشب مردم، خوشحالی امروز مردم و انسجام و اتحاد را می بینیم.  همانقدر که در ورزش و فوتبال تیم ما جایی قهرمان می شود، مردم دچار شور و شعف می شوند امروز به همان اندازه بلکه بیشتر هم همانند من خوشحال می شوند. واقعا ما به عینه دیدیم که شعار راه قدس از کربلا می گذرد تحقق یافت و  پهپاد های ایران هم از کربلا گذشت؛ لذا  این انسجام ملی بسیار ارزشمند است.

محمدی تاکید کرد: مهمتر از انسجام ملی، اتحاد و انسجامی است که در سطح بین الملل به وجود آمده و کشورهای همسایه همانند عراق، سوریه، لبنان و یمن و مردم فلسطین را خوشحال کرده و انسجام و پیمانی که بین آنها وجود دارد  را محکم تر می کند.

وی با بیان اینکه کشورهای اسلامی نیازی نیست که از اسرائیل بترسند، گفت:‌ قبح اعمال اسرائیل بر همه دنیا آشکار شده و در سراسر دنیا رفتار زشت و ناجوانمردانه و جنایات جنگی که مرتکب می شود نمایان شده است و  ما در مقابل شر مطلق قرار گرفتیم. حرکت ایران از حقوقی کاملا صحیح و پسندیده است و احتمال اینکه منجر به اتمام جنگ در غزه شود و این جنایات تمام شود وجود دارد و نه تنها بر التهاب در منطقه نافزوده بلکه می تواند التهاب منطقه را کم کند. 

محمدی افزود:‌ عملی که کشور ایران انجام داده از نظر جامعه جهانی و از لحاظ حقوقی پذیرفته شده است؛ زیرا در اقدام متقابل و دفاع مشروع از خود است و  در مقابل خبیث ترین جانی تاریخ قد علم کرده و آنها را به کرنش وادار می کند.

محمدی در پایان  شد: همانطور که  رهبری فرمودند اسرائیل ۲۵ سال آینده را نخواهد دید، حالا خودشان تعجیل می کنند تا این زمان به جلو بیفتد. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • طرح‌های توسعه، راهبرد حیاتی برای بقا و پیشرفت
  • بیانیه حزب اعتدال و توسعه در حمایت از عملیات «وعده صادق» ایران در پاسخ به اسرائیل: مهمترین رویکرد استراتژیک، حفظ وحدت و انسجام ملی و حمایت یکپارچه اقشار ایران از ارکان نظام در برابر متجاوزین خدعه گر و مستکبر است
  • کردستان مظهر اتحاد، برادری، همبستگی و وحدت اسلامی است
  • پیام حزب اعتدال و توسعه در پی حمله ایران به اسرائیل /مهمترین رویکرد استراتژیک، حفظ وحدت و انسجام ملی است
  • رژه خودرویی مردم رشت در حمایت از اقدام نظامی کشورمان علیه رژیم صهیونیستی
  •  «خالد قدومی» از تاثیرات روحیه بخش اقدام نظامی ایران بر جریان های ضد صهیونیستی منطقه می گوید / روایت عینی وحدت میدان ها
  • قبح اعمال اسرائیل بر همه دنیا آشکار شده است
  • حملات ضد صهیونیستی ایران، برای دشمنان بی سابقه بود
  • وحدت و همدلی سلایق مختلف عامل اقتدار ملت ایران است
  • جشن وحدت مردم پس از وعده صادق+ عکس