Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت 24- مصرف تنقلات و هله هوله یکی از خطرناک‌ترین کارها برای سلامت بدن است، عاداتی اشتباه که در شب‌های بلند زمستانی و هنگام مطالعه شیوعی بالا دارد.

به گزارش همزمان با نزدیک شدن فصل امتحانات پایان ترم مدارس و دانشگاه‌ها عادات روزانه بسیاری از دانش‌آموزان تغییر می‌کند،‌ در این بین یکی از مشکلات شایع بین افراد بدخوابی و برهم خوردن ساعت خواب و استراحت، استرس و نگرانی و افزایش بیش از اندازه مصرف مواد خوراکی فاقد ارزش تغذیه‌ای وفست فودهاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافته‌اند، فقدان خواب کافی سبب می‌شود تا افراد به خوردن مواد خوراکی ناسالم به ویژه فست فودها تمایل پیدا کنند.

محققان در این پژوهش با بررسی تصویر MRI مغز داوطلبان دریافتند، آن دسته از افرادی که شب‌ها خواب ناکافی داشته‌اند بیش از دیگران به خوردن مواد خوراکی ناسالم، انواع شیرینی، شکلات، پیتزا، فست فود و خوراکی‌هایی از این دست علاقه‌مند بوده‌اند.

نتیجه‌های این بررسی نشان می‌دهند، رابطه‌ای مستقیمی بین چاقی و محرومیت از خواب وجود دارد.
پژوهش‌ها نشان می‌دهند خستگی، احساس خواب آلودگی و اجبار به بیدار ماندن سبب تحریک هورمون‌ گرسنگی دربدن و تمایل به مصرف خوراکی‌های شیرین، پرانرژی، پرچرب و نمکی می‌شود.

اختلال در عملکرد طبیعی بدن می‌تواند در عرض بازه نه چندان طولانی سبب چاقی و افزایش وزن بدن شود.

محققان در این تحقیق به بررسی رژیم خوراکی، ساعت خواب و بیداری حدود ۳۲ دانش آموز کاملاً سالم درباز ۱۹ تا ۳۲ سال پرداخته‌اند.
در این آزمایش میزان استرس، فعالیت‌های مغزی و سطح هورمون دانش آموزان فردای شبی که درآن به مصرف میان وعده‌های ناسالم در نیمه شب پرداخته اند مورد تحلیل قرار گرفته است.

شب‌هایی که دانش آموزان دیر استراحت کرده و مشغول مطالعه یا پژوهش بوده‌اند بیش از سایر مواقع به مصرف نوشابه، چیپس، پفک و سایر مواد خوراکی ناسالم گرایش پیدا کرده‌اند.

کارشناسان با بررسی اسکن مغز دانش آموزان در 2 دسته که مواد خوراکی سالم و ناسالم مصرف کرده‌اند، تفاوت‌هایی در بخش آمیگدال و هیپوتالاموس مغز آن‌ها شناسایی کرده‌اند.


آمیگدال، ناحیه‌ای از بخش خاکستری مغز و مسئول پاداش دهی در برابر رفتارهای مختلف است. در این بین ناحیه هیپوتالاموس نیز به کنترل اشتها می‌پردازد.

کارشناسان به افراد به ویژه دانش آموزان توصیه می‌کنند در روزهای پایانی مانده به شروع امتحان‌ها دوره کلی روی مطالب درسی انجام دهند و مطالعه را برای شب امتحان نگذارند.


مصرف مواد خوراکی سالم از جمله میوه و سبزیجات تازه، شکلات تلخ، چای سبز، قهوه به میزان مناسب، آجیل، دانه‌های غلات و حبوبات و نوشیدن آب به میزان کافی می‌تواند سبب افزایش انرژی و بازده ذهنی برای مطالعه و به یاد آوردن مطالب درسی شود.


خواب به میزان کافی در فصل امتحان‌ها سبب جایدهی مناسب مطالب در سلول‌های مغزی و تقویت حافظه بلند مدت فرد می‌شود و به این ترتیب فرد کمتر دچار مشکل فراموشی نکته‌ها در جلسه امتحان می‌شود.


برای کاهش استرس، استحمام با آب گرم و انجام تکنیک تنفس دیافراگمی سبب جلوگیری از بالا رفتن ضربان قلب و فشارخون خواهد شد.

کارشناسان به افراد توصیه می‌کنند برای کنترل وزن خود در دوره امتحان‌های پایان ترم هر روز وزن خود را اندازه گیری کرده و در صورت اضافه وزن سریع یا کاهش وزن ناگهانی با متخصص مشاوره انجام دهند.

باشگاه خبرنگاران

منبع: ساعت24

کلیدواژه: دانشجویان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۳۱۹۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۵ میلیارد ریال مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در تبریز کشف شد

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار "علی محمدی" در تشریح این خبر اظهار داشت: مأموران پلیس امنیت اقتصادی استان پس از اطلاع از دپو و نگهداری مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در یکی از انبارهای حاشیه شهر تبریز، بررسی موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.

وی افزود: مأموران با هماهنگی قضائی، در بازرسی از انبار شناسایی شده انواع کالای قاچاق، شامل ۳۹۰ کارتن شکلات، ۱۳۲ بسته نوشابه انرژی زا و ۷۴ قلم لوازم بهداشتی و شوینده کشف کردند.

سردار "محمدی" با اشاره به اینکه کارشناسان مربوطه ارزش کشفیات به دست آمده را ۱۵ میلیارد ریال برآورد کردند، گفت: در این رابطه یک نفر دستگیر و به همراه پرونده متشکله جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

فرمانده انتظامی استان خاطرنشان کرد: هر گونه فعالیت در خصوص کالای قاچاق زمینه رکود اقتصادی و افزایش تورم را فراهم می‌کند که پلیس با مشارکت مردمی با اینگونه افراد برخورد قاطع و قانونی خواهد کرد.

کد خبر 6081920

دیگر خبرها

  • تولید سالانه سه هزار و 500 تن قارچ خوراکی در آذربایجان‌غربی
  • ۱۵ میلیارد ریال مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در تبریز کشف شد
  • تولید سالانه ۳۵۰۰ تن قارچ خوراکی در آذربایجان‌غربی
  • فواید بی‌نظیر ریواس
  • غذا‌های مناسب برای پرکاری تیروئید
  • گیاهی که برای تعدیل قند خون در افراد دیابتی مفید است | فواید بی‌نظیر ریواس : این افراد نباید ریواس مصرف شود
  • چه خوراکی‌هایی را باید کمتر خورد؟
  • نقش گیاهان خوراکی طبیعی و دارویی در سلامت
  • هوشمند: با پدیده اساتید خجالتی روبرو هستیم/ احمدی: کارگزاران محافظه‌کار و بی‌عرضه باید از دانشگاه حذف شوند +فیلم
  • این خوراکی‌ها را برای افزایش طول عمر بخورید