Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر: امروز چهارشنبه به یکباره آمریکا از تصمیم برای خروج نیروهایش از سوریه خبر داد که این تحولی ناگهانی در راهبرد آمریکا محسوب می‌شود و پایانی بر فرضیه‌های حضور نظامی بلند مدت آمریکا از سوریه که جیمز ماتیس وزیر آمریکا و مسئولان آمریکایی ارشد از حامیان آن بودند محسوب می‌شود.

تصمیم ترامپ و مشخص شدن جدول زمانی

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا امروز چهارشنبه در پیامی توئیتری درباره خروج نیرو‌های این کشور از سوریه نوشت: ما داعش را در سوریه شکست دادیم، این تنها دلیل ما در دوران ریاست جمهوری ترامپ برای ماندن در آنجا بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک مقام آمریکایی امروز چهارشنبه اعلام کرد که همه کارکنان وزارت خارجه این کشور ظرف ۲۴ ساعت از سوریه خارج می‌شوند.

این مقام آمریکایی در ادامه گفته است که تمام نیرو‌های آمریکا نیز بین ۶۰ تا ۱۰۰ روز آینده از سوریه خارج می‌شوند.

سارا سندرز سخنگوی کاخ سفید در خصوص انتشار اخباری دال بر خروج نیرو‌های آمریکا از سوریه ادعا کرد: پیروزی‌ها بر داعش در سوریه به معنی پایان ائتلاف در مبارزه مذکور نیست.

سخنگوی کاخ سفید در این خصوص گفت: هم زمان با مرحله جدیدی از این مبارزه، ما بازگشت نظامیان آمریکائی از سوریه را آغاز کرده ایم.

واکنش‌ها به تصمیم غافلگیر کننده پنتاگون؛ از خشم قسد تا خوشحالی دمشق

«گاوین ویلیامسون» وزیر دفاع انگلیس به دنبال تأئید اخبار منتشره درباره خروج نیرو‌های اشغالگر آمریکا از سوریه از سوی کاخ سفید گفت: قویاً با تصمیم ترامپ درباره شکست داعش در سوریه مخالفم.

قیس الخزعلی دبیر کل جنبش عصائب اهل الحق عراق به تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای خروج نیروهایش از سوریه واکنش نشان داد.

وی در توییتی اعلام کرد: ترامپ می‌گوید که ما داعش را در سوریه شکست دادیم و این تنها علت حضور نیرو‌های ما در دوره ریاست جمهوری من بوده است. مگر داعش در عراق شکست نخورده است چرا نیروهایت را از عراق خارج نمی‌کنی؟
دبیر کل جنبش عصائب اهل الحق عراق:مگر داعش در عراق شکست نخورده است چرا نیروهایت را از عراق خارج نمی‌کنی؟
شاید علت دیگری برای حضور نیروهایت در عراق وجود دارد!

«لیندسی گراهام» نماینده جمهوریخواه مجلس سنای آمریکا امروز چهارشنبه و در واکنش به تصمیم دولت این کشور برای خروج نیرو‌های آمریکایی از سوریه گفت: خروج نیرو‌های آمریکائی از سوریه به مثابه پیروزی بزرگی برای ایران و «بشار اسد» (رئیس‌جمهور سوریه) است.

نماینده جمهوریخواه مجلس سنای آمریکا در ادامه افزود: ترامپ اشتباه بزرگی را مانند اوباما درباره سوریه انجام داد.

نیرو‌های سوریه دموکراتیک به خروج نیرو‌های آمریکایی از سوریه واکنش نشان دادند. نیرو‌های سوریه دموکراتیک خروج نیرو‌های آمریکا از سوریه را به مثابه خنجری از پشت و خیانت دانستند.

این تصمیم با استقبال دمشق روبرو شد و یک منبع سوری به تصمیم آمریکا برای خروج نیروهایش از سوریه واکنش نشان داد.

این منبع بیان کرد: ما از خروج نیرو‌های آمریکایی استقبال می‌کنیم در عین حال به نیات آمریکا برای اجرایی کردن تصمیم خروج کامل از سوریه با دیده تردید می‌نگریم.

منبع سوری اعلام کرد: سوریه همواره خواهان خروج نیرو‌های نامشروع آمریکایی از سوریه بوده است. مطلوب این است که همه نیرو‌ها از شرق فرات و پایگاه التنف خارج شوند. خروج نیرو‌های آمریکایی به دنبال آن خروج نیرو‌های خارجی از الحسکه، الرقه و دیرالزور را به دنبال خواهد داشت.

واکاوی دلایل تصمیم ترامپ برای خروج نظامیان آمریکایی از سوریه

به هر حال تصمیم به خروج نیرو‌های آمریکایی از سوی ترامپ در شرایطی رخ می‌دهد که همواره اخبار ضد و نقیضی در این باره مخابره می‌شد و رئیس جمهور آمریکا آنرا به حمایت مالی کشور‌های حوزه خلیج فارس ربط می‌داد.

تصمیم ترامپ برای خارج کردن نیروهایش از سوریه از ابعاد مختلف قابل بررسی است. نیرو‌های آمریکایی بدون خواست دمشق در سوریه حضور داشتند و به مثابه نیرو‌های اشغالگری بودند که دولت سوریه همواره خواهان خروج این نیرو‌ها و دیگر نیرو‌هایی که بدون مجوز در سوریه حضور دارند شده بود و از این حیث بازهم می‌توان نوعی پیروزی برای دمشق در این زمینه قائل شد.

نیرو‌های سوریه دموکراتیک و کرد‌ها که به آمریکایی‌ها دلخوش کرده بودند نیز باید دریابند بار دیگر آمریکایی‌ها نشان دادند که نمی‌توان به آن‌ها اعتماد داشت و آن‌ها متحدان خود را تنها می‌گذارند و واکنش کرد‌های مورد حمایت آمریکا که از این خروج به مثابه خنجری از پشت و خیانت نام برده اند گواه این موضوع است.

از سوی دیگر باید دید که میان دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه چه گذشته است که پس از اینکه اردوغان از عملیات قریب الوقوع در شرق فرات سخن گفت و اینکه در جریان این عملیات با نظامیان آمریکایی در سوریه رخ به رخ نخواهیم شد که خود گویا تحلیل‌های بسیار است به ویژه که خبر امضای قرارداد خرید سامانه پاتریوت آمریکا و ترکیه مخابره شد و با توجه به شناختی که از ترامپ هست می‌توان تصور کرد که تا چه اندازه برای پول و قرارداد سودآور نظامی آب دهانش سرازیر می‌شود.

این در حالی است که مجتهد کاربر مشهور و افشا کننده اسرار درونی آل سعود در تحلیل این ماجرا این سئوال را مطرح می‌کند که آیا خروج نظامیان آمریکایی از سوریه به موضوع دور کردن این نظامیان از تیر رس نیرو‌های ایرانی مربوط می‌شود؟

وی مدعی است که احتمال خروج این نیرو‌ها در واقع با هدف آماده شدن برای ماجراجویی با ایران برای اینکه خود را از بحران داخلی در آمریکا برهاند و نیز محمد بن سلمان ولیعهد سعودی را نجات دهد، است.

مجتهد تماس‌ها میان «جرد کوشنر» داماد ترامپ با بن سلمان را یادآور شده و اینکه احتمال این سناریو یعنی ماجراجویی ترامپ علیه ایران وارد است و این موضوع اواسط ژانویه و اوایل فوریه رخ خواهد داد.

بر اساس تحلیل مجتهد؛ گزارش مولر در حال پایان است و آنچه از آن نشت کرده حاکی است که ترامپ محکوم خواهد شد و ترامپ مطمئن است که عزل و محاکمه به خیانت خواهد کرد. به نظر مجتهد، ترامپ تصمیم به تحریم ایران و سپس استثنای برخی کشور‌ها از این تحریم گرفت تا بگوید که ایران با محاصره تنبیه نشده است و باید به آن حمله شود.

به گفته مجتهد؛ بحث روابط مالی شخصی ترامپ با بن سلمان نیز پس از اینکه دموکرات‌ها در کنگره باب آنرا گشودند، هست و این خطرش برای ترامپ کمتر از تحقیقات مولر نیست و مارجاجویی علیه ایران حلقه نجات است.

قدر مسلم آن است که جدای از هر دلیلی که ترامپ را به خروج نظامیان این کشور از سوریه سوق داده، این تحول، دستاوردی برای دمشق و متحدانش محسوب می‌شود و همپیمانان آمریکا گیج و مبهوت از این تصمیم واشنگتن هستند.

منبع: فردا

کلیدواژه: ترامپ خروج نظامیان آمریکایی سوریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۳۳۲۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدیو) هدف قرار گرفتن دو پایگاه آمریکایی در سوریه

پایگاه آمریکایی در فرودگاه الجیر در شمال حسکه سوریه هدف حمله پهپادی قرار گرفت.

به گزارش مهر به نقل از المیادین، دومین پایگاه آمریکا در سوریه نیز طی کمتر از یک ساعت هدف قرار گرفت.

در این ارتباط گفته شده است که پایگاه میدان نفتی العمر با ۴ موشک و پایگاه خراب الجیر با ۳ موشک و یک پهپاد هدف قرار گرفتند.

گفته شده است که اطلاعات دقیق از تلفات مستقیم در داخل پایگاه آمریکایی در خراب الجیر خبر می‌دهد.

هدف قرار دادن دو پایگاه آمریکایی حدود دو ماه پس از توقف هدف گیری پایگاه‌های آمریکایی در شرق سوریه صورت می‌گیرد.

ساعاتی پیش یک پایگاه آمریکایی در فرودگاه الجیر در شمال حسکه سوریه پس از هدف قرار گرفتن توسط یک پهپاد با انفجاری مهیب روبرو شد.

خبرگزاری رویترز هم به نقل از دو منبع امنیتی گزارش داد که حداقل ۵ موشک از شهر زمار عراق به سمت پایگاه نظامی آمریکا در شمال شرق سوریه شلیک شد.

همچنین خبرنگار المیادین اعلام کرد که صدای انفجار از پایگاه آمریکایی در روستای گرین نزدیک میدان نفتی العمر در حومه دیرالزور در شرق این کشور سوریه شنیده شده است.

یک منبع امنیتی عراقی نیز تائید کرد که ۵ فروند موشک از منطقه شمال غربی موصل به سمت پایگاه آمریکایی در پایگاه الجیر در سوریه شلیک شده است.

با شروع بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ آمریکا به دنبال تضعیف این کشور، تجزیه و در نهایت ساقط کردن نظام بشار اسد در این کشور برآمد، اما پس از گذشت حدود یک دهه، این هدف‌ها تحقق نیافت. در نتیجه «بشار اسد» رئیس جمهوری این کشور ماندگار و آغوش کشور‌های عربی بار دیگر روی دمشق باز شد. اوایل بهمن ماه، نشریه «فارن پالیسی» به نقل از منابع آگاه فاش کرد که آمریکا در حال برنامه‌ریزی برای خروج از سوریه است و این نشریه به نقل از مقامات آمریکایی خبر داد: کاخ سفید دیگر اهمیتی برای مأموریت آمریکا در سوریه قائل نیست و مأموریت نیرو‌های آمریکایی در سوریه را غیرضروری می‌داند.

این گزارش اضافه کرد: بحث‌هایی در واشنگتن درباره تاریخ خروج نیرو‌های آمریکایی از سوریه در جریان است؛ اما زمان آن تا کنون مشخص نشده‌است. همزمان با فارن پالیسی، رسانه آمریکایی «پولیتیکو» نیز به نقل از سه مقام ارشد دولت آمریکا گزارش داد که مذاکراتی درباره خروج نظامیان آمریکایی از سوریه جریان دارد.

در عین حال حملات اخیر گروه‌های مقاومت علیه پایگاه نظامی آمریکا در سوریه و دیگر مناطق بیش از هرچیز تحت تأثیر تحولات غزه و ادامه جنگ علیه فلسطینی‌ها صورت می‌گیرد.

بسیاری از گروه‌های مقاومت در منطقه اعلام کرده‌اند که هدف قرار دادن اهداف و منافع آمریکایی در منطقه تا زمان توقف کامل جنگ علیه غزه ادامه خواهد داشت.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • آمریکا همچنان نفت و گندم سوریه را غارت می‌کند
  • خروج نظامیان آمریکایی از نیجر
  • (ویدیو) هدف قرار گرفتن دو پایگاه آمریکایی در سوریه
  • حمله به پایگاه آمریکا در شمال حسکه
  • عملیات خود را علیه نیروهای آمریکایی از سر می‌گیریم
  • پایگاه آمریکا در فرودگاه حسکه سوریه هدف قرار گرفت
  • پایگاه آمریکا در فرودگاه حسکه سوریه هدف گرفته شد
  • حملات پهپادی به پایگاه نظامیان آمریکا در سوریه
  • خروج نیرو‌های آمریکا از نیجر، پیروزی استراتژیک روسیه
  • ادعای روزنامه آمریکایی درباره تصمیم انتقال دفاتر حماس از قطر