Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی کفت: ۱۲۵ هزار نفر معادل ۱۳ درصد جمعیت شهرهای استان در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری زندگی می‌کنند. ۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۳ استانها مرکزی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، حمیدرضا نوازنی شامگاه چهارشنبه در جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهری استان مرکزی اظهار داشت: هر دولتی که بر سر کار آمده سیاست‌های مداخله‌ای جدیدی در ارتباط با بافت‌های حاشیه‌ای دنبال کرده است، نوع مداخله در لفظ بازآفرینی شهری است، پروژه‌هایی که تعریف شده مصداق مداخله کالبدی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این پروژه به طور حتم با برنامه و مطالعه قبلی انجام شده که در این برنامه‌ها تنها پنج درصد شرکت عمران متولی است و سهم دارد به عبارتی 95 درصد دیگر را  دیگران انجام می‌دهند که نشان‌دهنده‌ اقدام مشترک است، در سطوح ملی اگر دستگاهی می‌خواهد به موازات راه و شهرسازی، شهرداری یا دستگاه‌های دیگر همکاری کند لازمه آن وجود اعتبارات و تدوین برنامه‌ها است.

نوازنی ادامه داد: ویژگی بافت‌های حاشیه‌ای که از جمله موارد کالبدی است، ناپایداری سازه‌ها، ریزدانگی بافت، ناکارآمدی معابر، کمبود خدمات زیربنایی است، بخش دیگرآن موارد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است آنچه که اهمیت دارد سطح درآمد پایین، کیفیت پایین اشتغال و آسیب‌های اجتماعی است.

مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی تصریح کرد: به معلولی توجه می‌کنیم که سبب شده از علت‌ها غافل شویم، دلایل به حاشیه رفتن علت‌ها را باید بررسی کرده و برای آنها راهکار داشته باشیم، هم‌اکنون بافت ناکارآمد تولید می‌شوددر همین راستا برای جلوگیری از بافت‌های فرسوده و ناکارآمد باید برنامه داشته باشیم.

19 پروژه در بافت‌های فرسوده استان مرکزی در دست اجرا است

معاون اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی نیز در این نشست با اشاره به سند 1404 اظهار داشت: سند چشم‌انداز 1404 از اهمیت بالایی برخوردار است، سیاست‌های کلی بحث مسکن تعیین شده قانون حمایت از بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و قانون حمایت از عرضه مسکن و مفاد قانونی ماده 59 و61 و62 از قانون برنامه ششم و سند راهبردی بافت‌های ناکارآمد است که ارگان‌های مربوطه نسبت به احیای بافت‌های فرسوده در کل کشور 270 محله اقداماتی را انجام دادند که بخش‌های مختلفی را شامل می‌شود.

مجید موزونی افرود: محورهایی که برنامه باز آفرینی شهری با رویکرد محله محور دارد هدف آن ارتقا افزایش زیست‌‌پذیری شهرها و کیفیت زندگی شهروندان است که در سه بخش بهسازی، نوسازی، نهادینه‌سازی و توسعه خدمات روبنایی و زیربنایی اقداماتی را از طریق شبکه نهادسازی، ظرفیت سازی برای احیای محله ها انجام می‌دهد که عمدتا  شامل خدمات روبنایی‌، زیربنایی و مسکن است که از طریق کنش متقابل دولت، مردم، توسعه گران و بخش خصوصی است.

وی تصریح کرد: منابع مالی ارکان مختلف برنامه بازآفرینی شهری 39 درصد برنامه در بخش مسکن، 33 درصد در بخش خدمات روبنایی و 15 درصد در زیرساخت‌ها و 11 درصدفضای شهری است، منابع مالی که برای این اقدام بزرگ درنظر گرفته شده 123 هزار میلیارد تومان که در بخش‌های دولتی دستگاه‌های دولتی، و خصوصی توزیع می‌شود، که 22 دستگاه عضو دستگاه ستاد باز آفرینی است همه دستگاه‌ها از صندوق توسعه ملی سهم خود را به طور مشخص دارند، ارتقای بهسازی و راهکارهای ناکارآمد شهری 12 هزار و 500 میلیارد تومان هزینه می‌شود.

معاون راه و شهرسازی استانداری مرکزی اضافه کرد: 35 محله را شهرستان اراک باید مداخله داشته باشد که 6 محله از سال 96 شروع شد، در سال 97 هفت محله و تا سال 1400 باید 35 محله هدف را کارکرده و شاخص‌های زیست پذیری را افزایش دهیم، منابع مورد نیاز تا پایان برنامه ششم که 6 و سه دهم میلیارد تومان به عنوان آورده شرکت بازآفرینی شهری مطرح است که باید با تعریف پروژه‌هایی بتوانیم مبالغ را جمع کنیم. 

موزونی افزود: پروژه‌هایی که برای استان مرکزی تعریف شده عمدتا شهرستان‌های اراک و ساوه است که 454 هکتار سکونتگاه غیررسمی شهرستان اراک و 258 هکتار شهرستان ساوه است که در مجموع  712 هکتار از مساحت کل سکونتگاه‌های غیر رسمی استان مرکزی را شامل می‌شود و هشت و نیم درصد مساحت کل و 22 درصد جمعیت شهرهای مذکور به خود اختصاص داده است.

 وی ادامه داد: 15 شهر مطالعه شده و و وضعیت بافت‌های ناکارآمد و فرسوده مشخص شده است.

موزونی خاطرنشان مرد: 19 پروژه در دست اقدام است که در فصول مختلف در حال انجام است که مهم‌ترین آن پروژه مشارکتی احداث 336 واحد مسکونی در منطقه باغ خلج است که پیشرفت فیزیکی حدود 90 درصد دارد.

معاون راه و شهرسازی استانداری مرکزی خاطر نشان کرد: پروژه بعدی بدنه سازی و کف سازی میدان ارگ اراک  با نظارت سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و مبلغ اعتبار 300 میلیون تومان است که پیشرفت فیزیکی مورد انتظار هنوز تحقق پیدا نکرده است، پروژه بعدی احیا و بهسازی و نوسازی بازار اراک که در این زمینه انعقاد قرارداد انجام شده که تا حدودی هم این پروژه پیشرفت داشته است.

استان مرکزی از فرصت بازآفرینی بافت فرسوده به خوبی استفاده نکرد712 هکتار سکونتگاه غیررسمی در سطح استان مرکزی شناسایی شد350 هزار نفر از مردم قم ساکن بافت‌های فرسوده هستند

موزونی عنوان کرد: احداث پایگاه اجتماعی در منطقه فوتبال که باتوجه به تغییر و تحولات اقتصادی این موضوع قرارشد پیمانکار جدید انتخاب شود که در این زمینه مشکل وجود دارد، پروژه بعدی پله‌گذاری، جدول‌گذاری و آسفالت گذاری منطقه باغ خلج اراک است که پیشرفت حدود 85 درصدی داشته است که علی رغم اینکه هزینه مالی بالایی نداشته است مورد اقبال عمومی قرارگرفته است.

وی بیان کرد: اختصاص قیر رایگان جهت آسفالت کشی شهرستان ساوه داشتیم که 664 تن قیر را به صورت رایگان در اختیار شهرداری ساوه قرار گرفت که پروژه پیشرفت 30 درصدی داشته است و باید این کار با سرعت بیشتری انجام شود، اصلاح شبکه روشنایی شهرستان ساوه هم به نحو احسن انجام شده، یکی دیگر از پروژه‌ها احداث مرکز آموزش فنی ساوه است.

انتهای پیام/ش

R41371/P1377/S6,73/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۳۵۷۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بافت تاریخی بندر بوشهر با مشارکت مردم بازآفرینی می‌شود

حسین حیدری در هفتمین اجلاس مجمع رؤسای کمیسیون شهرسازی و معماری شورا‌های اسلامی و معاونین شهرسازی شهرداری‌های کلانشهر و مراکز استان‌ها در سالن اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر اظهار داشت: بازآفرینی شهری در واقع یکی از رویکرد‌ها و ره‌یافت در موضوع شهری بود و دنیا در ادامه تفکرات نوسازی به آن رسیده است.

وی بیان داشت: تمام تلاش بازآفرینی و خلق فضا‌ها و مکان‌های شهری برای این است که مردم زندگی استاندارد و با کیفیت داشته باشند.

شهردار بوشهر افزود: توجه به اجتماعات محلی در قالب ایده‌های بازآفرینی تلاش می‌شود بر خلاف روال سابق در ایده بازآفرینی مورد توجه قرار گیرد.

حیدری بیان داشت: اگر با منطق بازآفرینی به این فضا‌ها نگاه شود می‌توان به رفع کمبود مسکن و ایجاد فرصت‌هایی برای زندگی از طریق بازگرداندن مکان زیست و زندگی در زیستگاه‌های شهر کمک شود.

وی گفت: همچنین نابرابری‌های فضایی ترمیم، و اشتغال و کار ایجاد و آسیب‌های اجتماعی در این مناطق کنترل و در نهایت استاندارد و کیفیت زندگی ارتقا پیدا می‌کند.

شهردار بوشهر با بیان اینکه بازآفرینی شهری بدون مشارکت مردم به نتیجه مورد نظر نمی‌رسد اظهار داشت: مردم بهره بردار نهایی و اصلی هستند و بازآفرینی با سه رکن سازمان‌ها، سمن‌ها و جامعه محلی و بخش خصوصی قابل اجراست.

وی گفت: مهمترین مشکل در فرآیند بازآفرینی شهری عدم هماهنگی و نگاه شهری سازمان‌ها به عنوان ذی مدخل در کشور است، همین عدم هماهنگی مشکلات عدیده را به وجود آورده است.

حیدری بیان داشت: وقتی سازمان‌ها هماهنگ عمل نمی‌کنند و منافع سازمانی خود را بسیار مد نظر قرار می‌دهند، همین امر باعث می‌شود که پروژه‌ها زمان بر و هزینه بر باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان بوشهر بوشهر

دیگر خبرها

  • سکونت ۱۰ میلیون ایرانی در بناهای ناپایدار
  • مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری : ممکن است فاجعه بم تکرار شود !
  • ممکن است فاجعه بم تکرار شود !
  • (تصاویر) زندگی در بافت فرسوده کرمانشاه
  • شناسایی ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار سقف لرزان در بافت‌های فرسوده
  • تحقق ۱۰۰ درصدی نوسازی پلاک‌های بافت فرسوده در شرق تهران
  • بافت تاریخی بندر بوشهر با مشارکت مردم بازآفرینی می‌شود
  • ۵۵ درصد از واحد‌های فرسوده در بافت‌های تاریخی قرار دارند
  • کاهش بافت فرسوده گرگان با افزایش نوسازی
  • ۳۰ درصد شهر اهر دارای بافت فرسوده و ناکارآمد است