Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-27@19:24:02 GMT

جشن شب چله برآمده از فرهنگ کشاورزی است

تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۳۶۳۱۹

جشن شب چله برآمده از فرهنگ کشاورزی است

علی خوشتراش می گوید جشن شب چله برآمده از فرهنگ کشاورزی است به این معنا که در این شب مردم هر منطقه تولیدات کشاورزی خود را به سفره جشن می آوردند.

«علی خوشتراش» درباره آیین های «شب چله» یا «شب یلدا» به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان گفت: نگوییم «شب یلدا» بگوییم «شب چله»، واژه « یلدا» ایرانی نیست؛ یلدا به معنی تولد و تولد خورشید است و این تعبیر ربطی به شب چله ندارد ، واژه یلدا سریانی یا عبری است«ولده » هم تولد عربی است که از این واژه گرفته شده است شاید بتوان گفت که یلدا با تولد عیسی مسیح همخوانی بیشتری تا با شب چله ما داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

«این پژوهشگر فرهنگ عامه» اظهار کرد:  ما یک تقسیمات گاهشماری داریم که زمستان را به چله بزرگ و چله کوچک تقسیم می کند ؛ در تقسیمات تقویمی این گاهشمار یک نموداری بود که یکی از این نمودارها به شب چله برمی گشت؛ در این تقویم اکثر جشن های ایرانی از شب چله تا ابتدای بهار ادامه داشت؛ متاسفانه اکثر جشن های زمستانی مثل جشن های« میر نوروزی»، «کوسه برنشین»،«عروس گلی» و... را به اشتباه جشن های استقبال از بهار می خوانند در صورتی که این جشن ها جشن های بعد از «شب چله» است که به شکل های گوناگون در نواحی مختلف ایران برگزار می شود.

 

او با انتقاد از اینکه ما در گذشته سفره ای به نام شب یلدا نداشتیم،توضیح داد:  خیلی ها اصطلاح سفره شب چله بکار می برند  ما اصلا سفره ای به نام شب یلدا نداشتیم ، جشن شب چله بعد از شام است و مردم شامشان را می خوردند و بعد جشن می گرفتند، سفره چله نداشتیم اما خوراکی داشتیم  اینطوری نبود که آجیل و هندوانه و انار باشد؛ مردم هر منطقه از تولیدات کشاورزی خود نگه می داشتند و شب چله می خوردند و تمام این خوراکی ها هم گیاهی بود و گوشتی نیست،  این نشان می دهد جشن شب چله که برای خودش عیدی به حساب می آید متعلق به جامعه کشاورزی است، در واقع جشن شب چله برآمده از فرهنگ کشاورزی است.

 

علی خوشتراش با اشاره به این نکته که هر آیین و جشنی تا توجیه اقتصادی نداشته باشد دوام نمی آورد، گفت:  جانمایه و عمر هر آئینی به توجیهات اقتصادی آن آئین بستگی دارد، اگر جشنی توجیه اقتصادی نداشته باشد از بین می رود جشن های بزرگی که در گذشته برگزار می شدند و اکنون برگزار نمی شوند به دلیل اینکه توجیه اقتصادی نداشته اند از بین رفته اند. جشن شب چله هم به دلیل توجیه اقتصادی که دارد زنده نگه داشته شده و هر سال به آن مواردی تازه اضافه می شود .

 

 

پایان پیام/32

منبع: شبستان

کلیدواژه: شب یلدا هرمزگان مجلس خبرگزاری شبستان وحدت حوزه و دانشگاه هفته پژوهش کمیته امداد امام خمینی ره کمیته امداد استان بوشهر فرهنگ کشاورزی برآمده شب چله شب یلدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۳۶۳۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنبش‌های اخیر در دانشگاه‌های جهان نتیجه عملیات وعده صادق

حجت‌الاسلام و المسلمین حبیب‌الله غفوری امام جمعه کرمانشاه با اشاره به عملیات وعده صادق که منجر به شکستن هیمنه استکبار و قدرت‌های جهانی شد، گفت : این عملیات قدرت ایران و نیرو‌های مسلح کشور را نشان داد.

وی افزود: آنچه امروز در دانشگاه‌های آمریکا شکل می‌گیرد حاصل این عملیات است و این بیداری در نهایت به نابودی صهیونیست‌ها منجر خواهد شد.

وی از سفر اخیر رئیس جمهور به کشور‌های پاکستان و سریلانکا یاد کرد و آن را مکمل عملیات وعده صادق دانست و گفت: در شرایطی که دولت آمریکا اخیرا تلاش کرده بود با اعمال تحریم‌های جدید علیه برخی افراد، کشور‌ها را برای همکاری با ایران تهدید کند سفر رئیس‌جمهور این جو را شکست و مزایای امنیتی، اقتصادی و اجتماعی فراوانی به همراه داشت.

امام جمعه کرمانشاه از دستاورد‌های امنیتی این سفر یاد کرد که باعث می‌شود گروهی که تحت مدیریت موصاد و آمریکا قصد ناامنی در مرز‌های دو کشور را دارند، ناکام بمانند.

وی با بیان اینکه این سفر در حوزه اقتصادی و اجتماعی نیز دستاورد‌های فراوانی داشته است، از پروژه‌های بزرگی یاد کرد که از این پس نیز ادامه خواهد داشت.

وی ضمن تبریک روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای از اینکه فرهنگ پهلوانی از دیرباز جزء فرهنگ کشور بوده یاد کرد و افزود: از دیرباز مردم ایران این فرهنگ را بین خود حفظ کرده و هوای فقرا و ضعفا را داشتند.

نماینده ولی فقیه در استان کرمانشاه از نقش کارگران در جهاد اقتصادی کشور یاد کرد که در قالب کار گروهی با کارفرمایان نه تنها نیاز جامعه و کشور را تولید می‌کنند، بلکه صادرات را رونق می‌دهند.

وی با گرامیداشت هفته معلم و سالروز شهادت آیت‌الله مطهری، تربیت نسل انقلابی، نسل شهدا، نسل علما و دانشمندان که امروز ما را در عرصه بین‌الملل در رتبه‌های اول دنیا قرار دادند را حاصل تلاش معلمان امروز و معلمان بازنشسته دانست که باید قدردان آنها باشیم .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • ایستادگی امروز مردم غزه برآمده از ایثارگری‌های شهدای انقلاب اسلامی است
  • ایستادگی مردم غزه برآمده از ایثارگری‌های شهدای انقلاب اسلامی است
  • طرح‌های اقتصادی در سواحل توسعه می‌یابد/ ایجاد شهرهای مولد کشاورزی
  • کمبود برق مانع توسعه اقتصادی تیران شده است
  • سفره همدانی‌ها با نان سبوس‌دار کامل می‌شود
  • جنبش‌های اخیر در دانشگاه‌های جهان نتیجه عملیات وعده صادق
  • کارگران اساس و بنای رونق تولید و پیشرفت جامعه هستند
  • وضعیت امروز دانشگاه‌های آمریکا دستاورد عملیات «وعده صادق» است
  • ۳۵ هزار واحد مسکونی به مددجویان بهزیستی واگذار شد
  • (تصاویر) عمارت انگورستان ملک