Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بلاغ مازندران»
2024-04-25@21:42:18 GMT

8 آزمایش مهم پزشکی برای زنان

تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۳۷۰۳۷

همان طور که همه باور داریم، پیشگیری بهتر از درمان است. سلامت جسم و روح موضوع مهمی است و در ارتباط با زنان این موضوع اهمیت بسیار بیشتری پیدا خواهد کرد، زیرا زنان وظیفه ی مهم مادری را نیز بر عهده دارند و به دلائل متعددی بیش از مردان در معرض آسیب های جسمی و روحی قرار دارند. بنابراین پزشکان توصیه می کنند که خانم ها در فواصل مشخصی و تحت نظر پزشک، 8 آزمایش مهم پزشکی را انجام دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش بلاغ،آزمایش غربالگری سرطان دهانه ی رحم

غربالگری سرطان دهانه رحم همانند تست پاپ اسمیر است و مشابه بررسی ویروس پاپیلومای انسانی یا همان HPVانجام می گیرد.

بهتر است زنان ۲۱ تا ۶۵ ساله هر سه سال یک بار و زنان ۳۰ تا ۶۵ ساله هر پنج سال یک بار این تست را همراه با تست پاپ اسمیر انجام دهند.

در این دو نوع تست، به دنبال سلول های تغییر یافته هستند و ممکن است برای بررسی های بیشتر نیاز به آزمایش های دیگری مانند بیوپسی باشد. با کمک این آزمایشات می توان سرطان رحم را در مراحل اولیه شناسایی و با آن مقابله کرد.

آزمایش غربالگری سرطان کولورکتال

این آزمایش به صورت کولونوسکوپی انجام می گیرد و پیشنهاد می شود بزرگسالان بین سنین ۵۰ تا ۷۵ سال آن را انجام دهند. برای افراد ۷۶ تا ۸۵ ساله این پزشک است که تصمیم می گیرد نیاز به این نوع غربالگری وجود دارد یا خیر. در هر حال با فرض طبیعی بودن وضعیت فرد، این آزمایش باید هر ۱۰ سال یک بار تکرار گردد.

متأسفانه اغلب بانوان این موضوع را جدی نمی گیرند، در حالی که سرطان روده ی بزرگ یکی از سه سرطان شایع در بین زنان دنیاست. اگر در خانواده و اقوام تان سابقه ی ابتلا به این بیماری وجود دارد، نیاز است پیش از سن ۵۰ سالگی و بیش از یک بار در هر ده سال تست غربالگری سرطان کولورکتال را انجام دهید.کولونوسکوپی یک روش مهم جهت تشخیص سرطان روده بزرگاست. همچنین می توان از این طریق ضایعاتی مانند پولیپ روده را که ممکن است بعدها به سرطان تبدیل شوند، شناسایی کرد.

آزمایش غربالگری سرطان سینه

این آزمایش با روش ماموگرافی انجام می شود و توصیه شده است زنان بین ۵۰ تا ۷۴ سال و ۴۰ تا ۴۹ سال و مهم تر از آن زنان بالای ۷۵ سال با پزشک در مورد انجام ماموگرافی صحبت کنند.

اگر فرد در معرض خطر متوسط است، بهتر است هر سال یک بار این آزمون را انجام دهد. اگر سابقه ی خانوادگی ابتلا بهسرطان سینه و یا سرطان تخمدان را دارید، احتمالا پزشک توصیه می کند به طور مکرر غربالگری سرطان سینه را انجام دهید.

ماموگرافی روش کاملی نیست، اما در حال حاضر موثرترین روش برای تشخیص سرطان سینه است.اگر تشخیص این بیماری زودهنگام باشد، می توان سرعت گسترش آن را کاهش داد.

آزمایش فشار خون

این آزمایش به صورت اندازه گیری سرعت جریان خون در رگ های بازو انجام می شود و بزرگسالان بالای ۱۸ سال باید به آن توجه کنند. به طور معمول انجام دادن یک بار در سال این تست کافی است. این موضوع بدان جهت اهمیت دارد کهبیماری قلبی به یک قاتل در بین جوامع مخصوصا جامعه ی زنان تبدیل شده است و فشار خون بالا یک عامل خطر مهم آن می باشد.

برنامه غذایی سالم، ورزش و در مواردی مصرف دارو به تعدیل فشار خون کمک می کند. این نکته بسیار مهم است که با کمک روش های موثر از افزایش فشار خون که در نهایت منجر به بیماری قلبی، سکته ی مغزی و زوال شناختی خواهد شد جلوگیری نماییم.

آزمایش چربی خون

در این آزمایش، سه نوع چربی خون شامل کلسترول خوب  (HDL)، کلسترول بد(LDL)  و تری گلیسیرید بررسی می شوند. سطح تری گلیسرید بیشتر تحت تأثیر آن چیزی است که به تازگی خورده اید. به همین دلیل آزمایش چربی خون به طور ناشتا (۱۲ ساعت چیزی نخورید) انجام می شود.

زنان ۴۵ سال به بالا که در معرض خطر زیاد بیماری های قلبی قرار دارند و زنان ۲۰ تا ۴۵ سال که در معرض خطر بیش از حد هستند، باید این آزمون را انجام دهند. اگر فردی سالم هستید، هر یک سال یک بار این تست را انجام بدهید.

کلسترول خون بالا با بیماری های قلبی، حمله ی قلبی و سکته ی مغزی در ارتباط است. به همین دلیل تنظیم یک برنامه ی زندگی سالم از شما مراقبت خواهد کرد.

ورزش، تغذیه ی مناسب و داشتن وزن ایده ال به خصوص در زمان یائسگی بسیار حائز اهمیت است، زیرا هورمون استروژن کلسترول خوب را افزایش می دهد، اما در دوران یائسگی به دلیل کاهش این هورمون جنسی، فرد در معرض خطر بالاتری قرار دارد.

آزمایش قند خون

برای بررسی دیابت نوع دو و یا پیش دیابت، انجام تست میزان قند خون یا ادرار معمول است. زنان دارای اضافه وزن و چاق ۴۰ تا ۷۰ ساله باید هر سال این تست را انجام دهند.

دیابت نوع دو یکی از بزرگ ترین عوامل خطر ابتلا به بیماری قلبی می باشد. همچنین دیابت ممکن است منجر به افسردگی و اختلالات غذا خوردن که در بین زنان شایع ترند، شود.

آزمایش غربالگری پوکی استخوان

آزمایش بررسی تراکم استخوان بر روی زنان ۶۵ سال به بالا انجام می گیرد.

اگر شما از افراد در معرض خطر نیستید، هر ده سال یک بار انجام این آزمایش کافی است، اما زنان دارای سابقه ی خانوادگی ابتلا به پوکی استخوان و یا شکستگی های قبلی استخوان، باید هر سال این آزمایش را انجام دهند.

آزمایش غربالگری افسردگی

توصیه می شود تمامی افراد بزرگسال با یک روانپزشک یا روانشناس در مورد سلامت روان خود صحبت کنند. بهتر است این کار هر از چند گاهی انجام شود. متأسفانه اغلب افراد زمانی متوجه افسردگی خود می شوند که علائمی شدید در آن ها بروز می یابد.

افسردگی در زنان دو برابر مردان است و می تواند به راحتی زندگی آنان را تحت الشعاع قرار دهد. تنها نباید به فکر سلامت جسم بود، بلکه سلامت روان هر فرد هم مهم است.

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۳۷۰۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم اجرای طرح غربالگری رانندگان پرخطر در آذربایجان‌شرقی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی جبارعلی ذاکری در جلسه کمیته سلامت و ایمنی ترافیک استان افزود: با افزایش داده‌های به دست آمده از این طرح بدون شک خواهیم توانست در موضوع مدیریت ایمنی ترافیک در سطح استان تصمیمات علمی و تخصصی‌تر اتخاذ کنیم.

وی بر مشارکت و همکاری‌های بین آموزش و پرورش، نیروی انتظامی، شهرداری تبریز، مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه و سایر سازمان‌های مرتبط در اجرای این طرح مهم تاکید و اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی تبریز در مدت محدود توانسته است در طرح غربالگری رانندگان پرخطر موفق عمل کند، بر این اساس انتظار داریم اجرای طرح یاد شده ضمن تداوم مستمر در استان انجام شود.

ذاکری موضوع ترافیک در کلانشهر تبریز به خصوص در اطراف برخی از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی از جمله بیمارستان امام رضا(علیه السلام)، شهید مدنی و بهبود را مورد اشاره قرار داد و یادآور شد: انتظار داریم شهرداری تبریز، دانشگاه علوم پزشکی و آموزش و پرورش در مسیر‌های پر ترافیکی که بیمارستان‌ها و مدارس واقع شده است، با همکاری و تعامل دست به دست هم دهند تا شاهد کاهش ترافیک در این مسیر‌ها باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این جلسه با اشاره به اهتمام ویژه این دانشگاه بر کاهش حوادث ترافیکی از مسیر‌های علمی اظهار کرد: از زمان اجرای طرح غربالگری رانندگان پرخطر ۱۳۸ راننده پرخطر در سال گذشته مورد بررسی قرار گرفتند و از آغاز سال جاری تا به امروز ۲۰ نفر در این طرح بررسی شدند.

بهمن نقی پور افزود: در اجرای این طرح تمام ملاحظات علمی و آموزش‌های مورد نیاز لحاظ شده است و دانشگاه علوم پزشکی تبریز بدون شک تداوم این طرح را در دستور کار خود قرار خواهد داد.

وی شناسایی رانندگان پرخطر را عامل مهمی در کاهش تلفات ناشی از تصادفات رانندگی در کشور دانست و افزود: بر همین اساس و با هماهنگی دادستانی مرکز استان و پلیس راهنمایی و رانندگی آذربایجان شرقی این طرح به عنوان پایلوت کشوری از دی ماه آغاز شده است که هدف اصلی از اجرای آن در مرحله اول شناساسی رانندگان پرخطر و سپس معرفی آنها به کلینیک سلامت و ایمنی ترافیک در تبریز است.

نقی پور انجام معاینات سلامت جسمی و روانی توسط متخصصان و شرکت در دوره‌های آموزشی و برگزاری آزمون را مراحل بعدی غربالگری رانندگان پرخطر دانست و ادامه داد متاسفانه آمار‌های مربوط به مرگ ناشی از تلفات رانندگی در کشور و استان روبه افزایش است که یکی از دلایل اصلی آن مربوط به رانندگی‌های پرخطر است.

 

دیگر خبرها

  • انجام غربالگری سه سرطان شایع در مشهد
  • تشخیص سه سرطان مرگبار با هوش مصنوعی
  • تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه
  • تداوم اجرای طرح غربالگری رانندگان پرخطر در آذربایجان‌شرقی
  • از کجا بفهمیم سرطان معده داریم یا نه؟
  • از کجا بفهمیم سرطان معده داریم؟ + راهنمای کامل
  • غربالگری سه سرطان شایع در هفته سلامت در مشهد انجام می‌شود
  • غربالگری ۳ سرطان شایع در خراسان رضوی
  • انجام غربالگری سه سرطان شایع در هفته سلامت در مشهد
  • این آزمایش سرطان پروستات را بدون نمونه‌برداری تشخیص می‌دهد