Web Analytics Made Easy - Statcounter

پروژه گردشگری ویس القرن بیش از پنج سال است که مسکوت مانده و ظاهرا قربانی جابه‌جایی اعتبارات توسط میراث فرهنگی شده است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا  به نقل از  مرصاد ، زمزمه‌های منطقه گردشگری «ویس‌القرن» از سال 92 شنیده شد؛ این منطقه که برای رصد ماه و ستارگان بهترین مکان است آن زمان به عنوان یکی از مناطق نمونه گردشگری کشور شناخته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به شرایط زیارتی ـ توریستی این منطقه قرار بود در این مکان بر اساس برنامه ‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به افراد حقیقی یا حقوقی برای توسعه واگذار شود.

حالا بعد از گذشت حدود پنج سال از این موضوع این پروژه هنوز مسکوت مانده است؛ ظاهرا قرار است در این منطقه به دلیل موقعیت مناسب آن یک نیروگاه خورشیدی هم احداث شود، اما میراث فرهنگی که هنوز بعد از سالها از پس این پروژه برنیامده اعلام کرده که این پروٰژه باید خارج از محدوده سایت گردشگری باشد.

ظاهرا برای انجام این پروژه گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی باید یک جاده دسترسی برای آنها ایجاد می‌کرده است که هنوز بعد از گذشت پنج سال این کار را انجام نداده است؛ در اطراف بقعه «ویس قرنی» از صحابه پیامبر اسلام که در این منطقه قرار گرفته است یک سایت پروازی پاراگلایدر وجود دارد و آنطور که از شواهد امر پیداست میراث فرهنگی با جابه‌جایی اعتبارات، اعتبار در نظر گرفته شده برای این موضوع را صرف ایجاد سکوهای پروازی کرده است!

البته این جابه‌جایی اعتبارات در میراث فرهنگی امری عادی شده و مسبوق به سابقه نیز هست؛ زمانی اعتبار یک میلیارد تومانی پروژه آناهیتا را صرف خرید یک دنده کبابی برای آزادسازی محوطه طاقبستان می‌کردند!

شنیده شده که یکی از موضوعات تخلف میراث فرهنگی که سازمان های بازرسی و نظارتی هم به آن ورود داشته‌اند در همین بحث منطقه نمونه گردشگری ویس القرن بوده که باید اعتبار جهت دسترسی به این منطقه هزینه می‌شده، اما صرف سکوهای پروازی و نشیمن با کیفیت بسیار پایین شده و به دلیل عدم کیفیت و تضییع اموال عمومی میراث فرهنگی را دچالش کرده و پرونده آن هنوز مفتوح است.

منطقه نمونه گردشگری «ویس‌القرن» در 35 کیلومتری مسیر کرمانشاه به روانسر واقع شده است و از جاده اصلی تا این بارگاه که مسیری کوهستانی و پرپیچ و خم محسوب می شود نیز هفت کیلومتر فاصله وجود دارد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۳۷۳۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم ایجاد خانه‌های صنایع‌دستی در فارس

مریم جلالی در مراسم واگذاری تعدادی از اتاق‌های ارگ کریم‌خانی شیراز به پیشکسوتان و اساتید صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی استان فارس گفت: امید است این اقدام در فارس زمینه‌ای شود تا در تمامی ابنیه‌های میراثی حضور و فعالیت هنرمندان صنایع‌دستی را ببنیم.

معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی افزود: آنچه امروز در موزه‌ها می‌بینیم، کار دست هنرمندان صنایع‌دستی دیروز است و هنرمندان امروز حافظان و پاسداران میراث فرهنگی ما محسوب می‌شوند.

جلالی در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم ایجاد و توسعه خانه‌های صنایع‌دستی تأکید کرد و گفت: ضروری است برای توسعه و ترویج و عرضه درست محصولات دست‌ساز هنرمندان خانه‌های صنایع‌دستی متعددی، چون نمد، منبت، خاتم، شیشه و... ایجاد شود.

او با اشاره انتخاب «محله بالا کفت» به‌عنوان محله هنر و صنایع‌دستی در شیراز گفت: در حال حاضر به‌منظور حفظ میراث فرهنگی، هنر و معماری و صنایع‌دستی نهفته در بافت تاریخی شیراز، «محله بالا کفت» به‌عنوان محله هنر و صنایع‌دستی شیراز تعیین‌شده است و جا دارد در این محله خانه‌های صنایع‌دستی متعددی ایجاد شود تا گردشگری تجربه محور رخ دهد.

معاون وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری افزود: در محله‌های قدیمی آسیب‌های اجتماعی زیادی وجود دارد که می‌توان از محل مسئولیت‌های اجتماعی وضعیت این محلات را به سازی کرد و با ایجاد فرصت برای هنرمندان در این مناطق صنایع‌دستی را رونق داد.

جلالی در ادامه سخنانش به جهانی و ملی شدن شهر‌ها اشاره کرد و گفت: همواره تأکید کرده‌ام که ملی و جهانی‌شدن شهر‌ها امتیاز نیست بلکه مسئولیت است و اگر مسئولیت خوب انجام نشود ممکن است این امتیاز سلب شود از این روباید مصوبات شورای جهانی صنایع‌دستی ضمانت اجرایی داشته باشند؛ بنابراین گزارش با حضور مریم جلالی معاون صنایع‌دستی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و محمد ثابت اقلیدی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس و هیات همراه، ۵ اتاق در عمارت ارگ کریم خانی شیراز به پیشکسوتان و اساتید صنایع دستی و هنر‌های سنتی استان فارس به مدت دو سال واگذار شد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • تعداد فروشگاه‌های صنایع‌دستی استان سمنان به ۱۹ باب افزایش یافت
  • اجرای پروژه‌های گردشگری با بیش از ۲۰ همت سرمایه‌گذاری
  • شهر یزد به اعتبارات ملی نیاز دارد/ پروژه‌های نیمه‌تمام دفع آب‌های سطحی تکمیل می‌شود
  • لزوم ایجاد خانه‌های صنایع‌دستی در فارس
  • درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • ‌کرمان‌ میزبان سومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله | مقاومت محیط‌ بانی در برابر اقدام غیر قانونی میراث فرهنگی | توضیحات فرمانده یگان محافت محیط زیست
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری می‌شود
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود