Web Analytics Made Easy - Statcounter

عموربک بابانوف، با وجود کناره گیری رسمی از قدرت، بار دیگر تبدیل به یک چهره جنجالی در عرصه سیاسی شده است. ۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۱ بین الملل ترکیه و اوراسیا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم ، به نقل از پورتال خبری آسیای مرکزی، یک سال پیش بابانوف کنار گیری رسمی خود را از سیاست اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما اخیرا الماس بیک آتامبایف، رئیس جمهور سابق قرقیزستان، در مورد وی صحبت‌هایی کرده است.

به گفته کارشناسان، رئیس جمهور سابق تنها باقی مانده است، اما او همچنان نمی‌خواهد سیاست را ترک کند. در مجموع سه نیروی سیاسی در قرقیزستان فعال هستند - رئیس جمهور جین‌بیک‌اوف، رئیس جمهور سابق آتامبایف، و همچنین سیاستمدارانی از همه جناح‌ها که در گروه اپوزیسیون در برابر رئیس جمهور فعلی و پیشین قرار گرفته‌اند.

هیچ کدام از این احزاب نسبت به دیگری برتری خاصی ندارند. و بابانوف می‌تواند تبدیل به یک چهره‌ای تاثیرگذار بر توازن قدرت شود.

اما بابانوف در صورت بازگش به وطن، طرف کدامیک را خواهد گرفت؟

بنا به درخواست سردبیران Kaktus.media کارشناسان و متخصصین علوم سیاسی قرقیزستان، از دیدگاه خود پاسخ به این سوال را مورد بررسی قرار داده‌اند که به ترتیب زیر می‌باشد.

شیرادیل باکتیگولوف، کارشناس علوم سیاسی

عموربک بابانوف یک فرد عملگرا است. او به کسی که قدرت بیشتری، به ویژه در اجرای قانون دارد، خواهد پیوست، زیرا او نیازمند بستن پرونده کیفری خود نیز می‌باشد. در حال حاضر او یک میدان باریک برای مانور دارد و حرکتی را که بیشتر به نفع او باشد، انجام خواهد داد.

به عنوان مثال، او در سال 2007 تصمیم گرفت که نمایندگی پارلمانی را به رزا اوتونبایوا داده و در عوض کرسی معاون اولی نخست وزیر را دریافت کند. و بعدها نیز، در زندگی او، رفتارهای مشابهی وجود دارد که منافع زیادی برای وی به ارمغان آورده است. هیچ دلیلی مبنی بر اینکه او به لحاظ مالی به کسی روی آورد وجود ندارد، زیرا که او در حال حاضر ثروت زیادی دارد، و همچنین دلیل سیاسی نیز وجود ندارد. در انتخابات پارلمانی سال 2020 و همچنین انتخابات ریاست جمهوری در سال 2023 بابانوف از فرصت‌های خوبی برخوردار خواهد بود. البته آتامبایف ممکن است رتبه او را پایین بیاورد، که در حال حاضر هم چندان زیاد نیست، به ویژه در جنوب. اما انعطاف پذیری بابانوف همیشه می‌تواند همه چیز را تغییر دهد.

کالنور اُورموشِف کارشناس علوم سیاسی

بابانوف یک سیاستمدار مستقل است. او نه به خاطر رئیس جمهور سابق و فعلی، بلکه مستقلا، به خاطر جاه‌طلبی‌ها، فراست و منابع مالی خود، دارای این شخصیت می‌باشد. او می تواند مستقل باقی بماند، به کشور بازگشته و به پرونده کیفری خود خاتمه دهد. اما سیاست هنر سازش است و یک سیاستمدار از اعماق وجود می‌داند که سمت چه کسی رود. به طور کلی، بابانوف از مذاکره با هر دو طرف سود خواهد برد. او یک بار شکست خورده و تجربه کسب کرده و بعید است که دوباره شکست بخورد. بابانوف پس از یک اشتباه در انتخابات ریاست جمهوری، حتی بیشتر محتاط خواهد شد و برنامه‌هایش در انتخابات پارلمانی سال 2020، اگر که به آنجا راه یابد، مشخص خواهد شد.

آیدا علیمبایِوا، کارشناس علوم سیاسی

دولت فعلی نمی خواهد عموربک بابانوف را در کشور ببیند. عدم تمایل به بررسی پرونده او در پارلمان کِنِش اثباتی بر این مطلب است. مقامات به سیاستمدار کاریزماتیک و حریف شناخته شده در انتخابات مجلس آینده نیاز ندارند.

در همین زمان، بابانوف بعید به الماس بیک آتامبایف، بعد از همه جریاناتی که بین آنها رخ داده، بپیوندد.

به طور کلی، او ابتدا باید شهرت از دست رفته خود را بازگرداند و پرونده کیفری خود را مختومه کند، و این موضوع اصلی در مورد او است. اما در مورد انتخابات ریاست جمهوری انتقامی در کار نخواهد بود.

مدد تولِگِنوف کارشناس علوم سیاسی

همه چیز بستگی به شرایط بازگشت بابانوف به وطنش دارد - آیا پرونده کیفری علیه او بسته خواهد شد، چه تعهداتی را او در این مورد متقبل خواهد شد و چگونه آنها را انجام خواهد داد. به طور کلی، بابانوف می‌تواند طیف سیاستمداران را در برابر تقابل طولانی مدت، اما جالب بین رئیس جمهور پیشین و فعلی، متفاوت کند. برگزاری انتخابات پارلمانی، که در دو سال آینده برگزار می شود، ممکن است ترجیحات او را مشخص کند. او می تواند تصویر یک مخالف عملگرا را انتخاب کرده و کنار گذاشته شود.

امیدواری آمریکا به امضای توافق جدید همکاری با قرقیزستانپیش نویس توافقنامه همکاری گسترده میان قرقیزستان و اتحادیه اروپاگزارش تسنیم| تداوم پرونده‌های سیاسیِ فساد در قرقیزستان و دور جدید رقابت‌های سیاسیسهم 2.2 میلیارد دلاری مهاجرین در اقتصاد قرقیزستان در سال 2018مخالفان رئیس جمهور سابق قرقیزستان: حزب سوسیال دموکرات قرقیزستان به آتامبایف تعلق ندارد

 

انتهای پیام/

 

R7650/P1349/S8,1414/CT10

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۳۷۸۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ برای کمک به کی‌یف شرط گذاشت

دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا گفته است که در صورت انتخاب مجدد، کمکی به اوکراین اختصاص نخواهد داد، مگر اینکه اروپا نیز بودجه‌ای برای کمک به این کشور اختصاص دهد.

رئیس جمهور سابق آمریکا در مصاحبه با مجله تایم گفت: "اگر اروپا به اندازه مبالغی که آمریکا برای کمک به اوکراین متحمل می‌شود، ما نیز پرداخت نخواهم کرد. اگر اروپا نپردازد، پس چرا ما باید پرداخت کنیم. "

در ۱۰ فوریه، ترامپ که متقاضی نامزدی ریاست جمهوری آمریکا از حزب جمهوری خواه است، در گفتگو با هواداران خود در کارولینای جنوبی، از یکی از دیدارهایش با رهبران کشور‌های عضو ناتو در زمانی که رئیس جمهور آمریکا بود گفت. به گفته وی، سپس یکی از همکاران خارجی وی از او پرسید که آیا ایالات متحده آماده است تا در صورت تهدید احتمالی روسیه و در صورت عدم پرداخت کمک مالی به ناتو، ایالات متحده از این اتحاد دفاع کند. ترامپ پاسخ داد که از چنین اتحادی دفاع نخواهد کرد و علاوه بر این، روسیه را تشویق خواهد کرد تا هر کاری که می‌خواهد انجام دهد. رئیس جمهور سابق مشخص نکرد که این مکالمه چه زمانی و در کجا انجام شده است.

روسیه بار‌ها موضع خود را در مورد وضعیت پیرامون اوکراین در سطوح مختلف نشان داده است. همانطور که ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه پیشتر اشاره کرد، مسکو همیشه برای حل دیپلماتیک بحران آماده بوده و می‌ماند و آماده پاسخگویی به پیشنهادات واقعا جدی است، در حالی که رژیم کی‌یف مذاکرات با روسیه را قطع و ممنوع کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • نخست‌وزیر سابق اسرائیل به خانه وزیر خارجه امارات رفت + عکس
  • خطر شورش‌های درون حزبی بیخ گوش نخست وزیر انگلیس
  • تاکید رئیس جمهور بر فعال شدن پروژه منوریل قم
  • تحلیلگر سابق سیا: غرب نفوذ پوتین را دست کم می‌گیرد
  • ابراز خرسندی امیرعبداللهیان از پیشرفت های صورت گرفته در روند روابط ایران و بورکینافاسو
  • چالش‌ها و راهکار‌های مشارکت سیاسی آگاهانه
  • ترامپ برای کمک به کی‌یف شرط گذاشت
  • فشار بن گویر بر نتانیاهو: نخست وزیر قول حمله به رفح و عدم پایان جنگ را داده است
  • مصوبات دور نخست سفر رئیس جمهور به مازندران سریعتر تکمیل شود
  • معاون رئیس‌جمهور: بهترین فرصت برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور فراهم است