Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-03@04:26:05 GMT

قصه پرغصه آجیل در شب یلدا

تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۳۸۰۲۲

قصه پرغصه آجیل در شب یلدا

شب یلدا الویت خرید برخی مواد خوراکی برای خانوارهای ایرانی از اهمیت دیگری دارد البته ممکن است برخی از خانوارها هم به دلیل افزایش بی سابقه قیمت آجیل از خرید آن امتناع کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان  با نزدیک شدن به شب یلدا الویت خرید برخی مواد خوراکی برای خانوارهای ایرانی از اهمیت دیگری برخودار می شود که در این میان آجیل و خشکبار به سبد خرید خانوار اضافه می شود و شاید برخی از خانوارها هم به دلیل افزایش بی سابقه قیمت آجیل از خرید آن امتناع کنند یا در حدی کمتر از گذشته این قبیل از مواد خوراکی را در سبد غذایی خود جای دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

آجیل فقط یک قلم از چند نوع مواد خوراکی است که در سفره شب یلدا گنجانده می شود که در کنار آن میوه، شیرینی، شکلات و برخی تنقلات محلی نیز در برخی استانها به چشم می خورد اما به طور متوسط شیرینی و میوه و آجیل از عناصر اصلی شب یلدا در سنت ایرانی محسوب می شود.

 

 

 

برای اینکه به رقم واقعی هزینه سفره شب یلدا برسیم سراغ صنف قناد رفتیم. «گودرزی» از جمله قنادانی است که سابقه 25 ساله در این صنف دارد. این قناد در مورد دلایل گرانی آجیل گفت: دلیل اصلی گرانی آجیل دلالی و واسطه های زیاد برای عرضه محصولات خشکبار به بازار است. این محصولات به قیمت نازل از کشاورز خریداری می شود اما برای رسیدن به دست مصرف کننده ابتدا وارد شبکه دلالی می شود و بعد عمده فروشان بازار و سپس به دست مغازه دار و در نهایت به دست مصرف کننده می رسد که اگر هریک از این واسطه ها  9 درصد ارزش افزوده برای این محصول کسب کنند باید محصولات خشکبار با 27 درصد ارزش افزوده به دست مصرف کننده برسد که نتیجه آن قیمت کنونی 250 هزار تومانی هر کیلو پسته است.

 

 

این فروشنده صنف قنادی ادامه داد: پسته مرغوبتر از پسته ایرانی در دنیا وجود ندارد و پسته های امریکایی، چینی و افغانی هم در بازار با قیمتی نازلتر به فروش می رسد. این نوع از پسته ها با اختلاف 30 هزار تومان یعنی به قیمت 170 هزار تومان در بازار عرضه می شود.

 

وی اظهار کرد: دولت می تواند با شکستن قیمت خشکبار و عرضه مستقیم محصولات خشکبار این محصولات را از کشاورزان خریداری و در پایین آوردن قیمت این محصول موثر باشد و از سوی دیگر با عرضه مستقیم این محصول از طریق تعاونیهای کشاورزی در کسب سود واقعی به کشاورزان کمک کند و این محصول را باقیمت کمتری به دست مصرف کننده برساند.

 

وی در مورد قیمت شیرینی گفت: شیرینی کیلویی 22 تا 50 هزار تومان در بازار عرضه می شود که بستگی به مواد اولیه آن قیمت شیرینی متفاوت است. به طور متوسط در پخت شیرینی 15 قلم از مواد خوراکی مانند شیر، پسته، شکر، کاکائو و آرد به کار می رود که تقریبا همه ایرانی هستند. در صورتی که این محصولات با افزایش قیمت مواجه شدند قیمت واقعی شیرینی نیز افزایش می یابد و از سوی دیگر دستمزد کارگران نیز افزایش یافته و کارگر راضی به کار کردن با مبلغ یک میلیون تومان نیست و حقوق کارگران بالغ بر 2 میلیون تومان است که تمام این هزینه ها در قیمت تمام شده شرینی موثر است.

 

«شریفی»، قناد دیگری است که سابقه 18 ساله در این شغل دارد و معتقد است که با افزایش قیمت خشکبار با کاهش 70 درصدی خرید آجیل مواجه هستیم.

 

وی گفت: قیمت هر کیلو کاغذ روغنی که در شیرینی پزی استفاده می شود از کیلویی 20 هزار تومان به 80 هزار تومان رسیده است. خامه خشک مورد استفاده در کیک و شیرینی نیز از 30 هزار تومان به 180 هزار تومان رسیده است و البته این افزایش قیمت ربطی به دلار ندارد.

 

 

 

شریفی اظهار کرد: قیمت خشکبار نیز امسال به دلیل سرمازدگی و خشکسالی افزایش یافته تا حدی که مردم اشتیاقی برای خرید ندارند زیرا قدرت خرید شان کم شده است.

 

در همین رابطه «مصطفی احمدی»، رئیس اتحادیه فروشندگان خشکبار و آجیل تهران به ایسنا گفته است: «آجیل و خشکبار یک محصول صادراتی است و وابستگی قابل‌توجهی به نرخ ارز دارد. تغییرات قیمتی آجیل و خشکبار به میزان تولید، نوسانات نرخ ارز و میزان عرضه و تقاضا بستگی دارد. آجیل و خشکبار با وجود آن که محصولی صادراتی است، اما در زمانی که نیاز بازار داخلی به واسطه تولید تأمین نشود از طریق واردات نیاز رفع می‌شود که با توجه به این موارد نرخ آجیل و خشکبار کاملاً منطبق بر نرخ ارز به ویژه دلار تعیین می‌شود.»

 

وی با اشاره به خرید و فروش برخی از اقلام آجیل توسط تجار عراقی و افغانی گفت: «به طور مسائل هر کیلو تخمه محبوبی تا سه ماه گذشته به قیمت ۱۰ هزار تومان عرضه می‌شد که در حال حاضر این قیمت به کیلویی ۱۹ هزار تومان افزایش یافته و دلیل اصلی این رشد قیمت خرید تجار خارجی در محل تولید با دلار به قیمت کیلویی دو دلار است. در گذشته تجار خارجی خریدهای خود را از بازار تهران انجام می‌دادند.برای بازار صادراتی آجیل و خشکبار طی سال‌های گذشته زحمات بسیاری کشیده شده و بیان رخدادهای فعلی به‌منزله مخالفت با صادرات آجیل و خشکبار نیست، بلکه دولت باید برای ساماندهی بازار داخلی، بازار صادراتی را به‌درستی مدیریت کند.»

 

رئیس اتحادیه فروشندگان خشکبار و آجیل تهران تأکید کرد: «میزان تولید اقلام آجیل و خشکبار در سال جاری به واسطه سرمازدگی باغات و خشکسالی سال گذشته به طور میانگین تا ۵۰ درصد کاهش یافته است. این در حالی است که در سال گذشته تولیدکننده و عرضه‌کننده آجیل و خشکبار به دنبال مشتری برای محصولات خود بودند. در حال حاضر مشتری آن‌چنانی در بازار داخلی وجود ندارد و اگر در پیک مصرف آجیل و خشکبار که عموماً آبان و آذرماه است روال فعلی ادامه پیدا کند، قیمت‌ها رشد بیشتری خواهند داشت. در گذشته به جز تخمه‌ژاپنی تمام اقلام آجیل و خشکبار به کشور وارد می‌شد که متأسفانه در شرایط فعلی به واسطه خرید تجار عراقی سر زمین به قیمت سه دلار، قیمت تخمه‌ژاپنی با رشد قابل‌توجهی همراه شده و این محصول نیز برای رفع نیاز بازار داخلی به کشور وارد می‌شود.»

 

 

میوه هم از دیگر اقلام سفره شب یلداست که برای رونق بیشتر این شب در کنار آجیل و شیرینی خودنمایی می کند که اگر بخواهیم هندوانه با قیمت 2500 تومان، پرتقال 2500 تومان، خرمالو 6500 تومان، سیب 3500 تومان ، انار  6800 تومان در نظر بگیریم و از هریک از این اقلام به طور متوسط یک تا 2 کیلو تهیه کنیم هزینه ای بالغ بر 40 هزار تومان برای میوه باید صرف کرد که با قیمت آجیل مخلوط کیلویی 120 هزار تومان به وزن 2 کیلو گرم و 2 کیلو  شیرینی با قیمت هر کیلو 22 هزار تومان مبلغی بالغ بر ۳۵۰ هزار تومان برای یک شب یلدا باید هزینه کرد.

 

قصه غصه دار قیمت نجومی آجیل به همین جا ختم نمی شود و عید نوروز نیز بعد از 3 ماه می رسد و دوباره این داستان از ابتدا آغاز می شود، به نظر می رسد نظارت و بازرسی در کنار افزایش تولید و حمایت از کشاورزان می تواند از ادامه روند افزایش قیمت آجیل جلوگیری کند و این محصولات را با قیمت واقعی به دست مصرف کننده برساند./

 

 

 

پایان پیام/34

منبع: شبستان

کلیدواژه: شب یلدا هرمزگان وحدت حوزه و دانشگاه آداب و رسوم کمیته امداد امام خمینی ره کمیته امداد استان بوشهر آتش سوزی مدرسه زاهدان اصفهان اجیل و پسته قنادان قصه قیمت شب یلدا هزینه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۳۸۰۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عربستان قیمت نفت خود در بازار آسیا را افزایش می‌دهد

عربستان احتمالاً قیمت رسمی فروش تمام درجات نفتی خود به آسیا را در ماه ژوئن تا بالاترین رقم طی ۵ ماه گذشته افزایش می‌دهد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، عربستان به عنوان بزرگ‌ترین صادر کننده نفت دنیا احتمالاً قیمت رسمی فروش تمام درجات نفتی خود به آسیا را در ماه ژوئن تا بالاترین رقم طی 5 ماه گذشته افزایش می‌دهد. قیمت رسمی فروش نست سبک عرب احتمالاً 70 تا 90 سنت افزایش یافته و به 3 دلار در هر بشکه  بالاتر از شاخص عمان/دبی می‌رسد که بالاترین رقم از ماه ژانویه است.
اکثر تحلیلگران رویترز انتظار دارند قیمت رسمی فروش نفت متوسط و نفت سنگین عرب هم به خاطر کمبود عرضه در بحبوحه کاهش تولید اوپک پلاس افزایش یابد.

آرامکوی عربستان حامی مالی فیفا شداحتمال افزایش قیمت نفت خام عربستان برای بازار آسیا

شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) فرآوری نفت خام «آپر زاکوم» را در پالایشگاه نوسازی شده روایس آغاز کرده و صادرات درجات متوسط ترش نفت را کاهش داده است.
تغییر در مواد خام اولیه پالایشگاه ادنوک باعث شده صادرات نفت خام موربان در آوریل به رکورد 1.65 میلیون بشکه در روز برسد که قیمت نفت خام ترش سبک را پایین آورده است.
عرضه بالای نفت خام سبک و حاشیه‌های پایین سوددهی نفتا احتمالاً افزایش قیمت نفت فوق سبک عرب را بین 30 تا 50 سنت در ماه ژوئن نگه می‌دارد. قیمت‌های رسمی فروش نفت عربستان معمولاً پنجم هر ماه منتشر شده و قیمت گذاری نفت ایران، کویت و عراق را مشخص می‌کند، یعنی حدود 9 میلیون بشکه در روز فروش نفت به آسیا را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
شرکت نفت آرامکوی عربستان قیمت‌ نفت را بر اساس توصیه مشتریان و پس از محاسبه تغییر ارزش نفت خود طی ماه‌های گذشته، بر اساس سوددهی و قیمت محصولات تعیین می‌کند.
انتهای پیام/59

دیگر خبرها

  • قصه پرغصه نابودی صنعت فرش استان
  • قیمت امروز خودرو در بازار | نوسان در قیمت خودروهای داخلی و خارجی
  • قیمت جدید دام زنده اعلام شد
  • نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت ۱۳:۰۰
  • تخفیف نفت ایران چقدر است؟
  • قیمت سیب زمینی در تهران به کیلویی ۵۵ هزار تومان رسید
  • سیب‌زمینی کیلویی چند؟
  • نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت ۱۰:۳۰
  • عربستان قیمت نفت خود در بازار آسیا را افزایش می‌دهد
  • مصرف این ۴ ماده غذایی برای مردان ضروری است