Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-30@15:23:05 GMT

عناصر ازدواج موفق/ تنها عشق کافی نیست

تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۳۸۶۷۴

عناصر ازدواج موفق/ تنها عشق کافی نیست

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ دومین جلسه از کارگاه آموزشی «رسم انتخاب»، از سلسله جلسات طرح هماهنگ «امید وصل» به همت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و جهاد دانشگاهی دانشگاه علم و صنعت روز گذشته، ۲۸ آذرماه، با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد برمایی، استاد دانشگاه، کارشناس خانواده و مسائل ازدواج با موضوع «تفاهم در ازدواج» در این دانشگاه و با حضور چشمگیر دانشجویان برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حجت‌الاسلام‌والمسلمین برمایی در ابتدای این جلسه ضمن پاسخ به برخی از سؤالات دانشجویان به مسئله تفاهم و توافق پرداخت و گفت: برای یک ازدواج موفق و زندگی مشترک سالم اولین و مهمترین معیار وجود تفاهم بین زن و شوهر است. در واقع بررسی عوامل مؤثر در ازدواج مانند تفاوت‌های فرهنگی، قومیتی، تحصیلات، سن و ... با این هدف انجام می‌شود که زن و مرد پس از ازدواج از تفاهم بیشتری در زندگی داشته باشند.
وی افزود: تفاهم به معنای مقصود یکدیگر را فهمیدن و درک کردن است. در ازدواج به معنای فهم مشترک یا فهم نزدیک همسران نسبت به موضوعات مختلف است. بسیاری از زن و شوهر‌ها اختلاف خود را عدم تفاهم اظهار می‌کنند که صحیح نیست. یکی از موضوعاتی که باعث اشتباه می‌شود مترادف گرفتن تفاهم و توافق است. این استاد دانشگاه ادامه داد: تفاهم یعنی فهم نزدیک به هم داشتن، ولی توافق یعنی تلاش برای رسیدن به یک فهم نزدیک به هم که ممکن است اتفاق بیفتد یا خیر. افرادی که با هم تفاهم دارند به راحتی در کمال نشاط با هم زندگی می‌کنند، ولی کسانی که در مواردی با هم توافق کرده‌اند ولو توافق‌نامه نوشته باشند چه بسا به توافقات خود عمل نکنند و پایبندی به آن ضمانت اجرایی ندارد. دلیل اینکه افرادی از نظر سنی، فرهنگی، اجتماعی، تحصیلی و... با هم برای ازدواج مناسب نیستند، آن است که این تفاوت‌ها موجب می‌شود باهم تفاهم نداشته باشند یعنی نظرات شخصی که ۲۵ سال دارد با فردی که ۵۰ سال دارد در زمینه‌های مختلف با هم متفاوت است یعنی با هم تفاهم ندارند. وی افزود: تفاهم جایگاه مهمی در زندگی دارد. آنچه در مورد انتخاب همسر مهم است، تفاهم است. برای آنکه بفهمیم با چه کسی تفاهم داریم لازم است خودمان و خواسته‌هایمان و طرف مقابل را بشناسیم. اولین فهم مشترک در تناسب خانوادگی، مسائل فرهنگی و بعد از آن مسائل مالی است. هنگامی که جوانی تصمیم به ازدواج می‌گیرد، ابتدا باید این سؤال را از خود بپرسد که آیا آمادگی‌های لازم را در خود می‌بیند تا ازدواج کند یا خیر؟ منظور از آمادگی یعنی فراهم کردن و داشتن شرایط فیزیکی و ذهنی مانند: «موقعیت سنی، اقتصادی، خانوادگی، تمایل ذهنی و احساس نیاز به ازدواج». وقتی این شرایط به طور نسبی فراهم شد، در گام بعدی باید سراغ گزینه مناسب برای شروع زندگی مشترک برود.   حجت‎الاسلام برمایی با بیان اینکه تفاهم بیشتر به مسائل شخصی، اخلاقی و خصوصیات ذاتی می‌پردازد، اظهار کرد: شخصیت، اخلاق، هوش، دیدگاه‌های یکسان، فلسفه زندگی، عشق، گذشت، وابستگی، فرهنگ، تحصیلات، نیاز‌ها و مانند آن ازجمله مسائل مربوط در تفاهم است. در «توافق» بیشتر به مسائل تعهدات می‌پردازد. مواردی مانند توافق در مورد محل سکونت، مهریه، جهیزیه، تعداد فرزندان، شغل زن (کار کردن یا نکردن او)، آزادی‌های متقابل، پرداخت ماهیانه به همسر، مراسم عروسی، مالکیت اموال، تعیین دارایی‌ها، اجازه ادامه تحصیل همسر، زمان حاملگی و مانند این موارد؛ البته تا زمانی که تعهدات ازدواج را جدی نگیریم نمی‌توانیم به ساختار زندگی زناشویی سالمی دست پیدا کنیم. تعهد اعتماد را امکان پذیر می‌کند
وی با اشاره به اینکه تعهد اعتماد را امکان پذیر می‌کند، ادامه داد: اگر اعتماد نباشد و اگر بدانید طرف مقابل شما آدم متعهدی نیست، چگونه می‌توانید عمری را با او زندگی کنید؟ چگونه می‌توانید افکار و احساسات عمیق خود را با او در میان بگذارید؟ مسلماً اگر این احساسات را بیان نکنید نمی‌توانید زندگی مستحکمی داشته باشید. یک عدم تعهد به ظاهر ساده، می‎تواند زندگی را متلاشی کند. اگر تمام فکر و ذکرتان ازدواج باشد، از توجه به خصوصیات اخلاقی کسی که می‌خواهید با او ازدواج کنید غافل می‌شوید. حجت الاسلام برمایی در ادامه به مسئله زمان در دوره آشنایی اشاره کرد و گفت: طرفین ازدواج، دختر و پسر، حتما باید مدت زمان مناسبی را به رفت و آمد، دید و بازدید، صحبت و بحث اختصاص دهند. تصمیم عجولانه در ازدواج باعث می‌شود که زوجین تحت تأثیر رویا و خیال و بدون توجه به واقعیت‌ها، تصمیم بگیرند. هر چه دختر و پسر، در مورد مسائل و مشکلات زندگی و ویژگی‌های خودشان کمتر حرف بزنند، در مورد یکدیگر اطلاعات کمتری خواهند داشت. در این صورت، تصمیم‌گیری‌شان، به شدت زندگی مشترک را به خطر می‌اندازد. وی افزود: حداقل زمان آشنایی ابتدایی قبل از ازدواج معمولاً به مدت یک تا دو ماه تعیین شده است، زیرا در شروع آشنایی، افراد معمولا با صورتک‌هایی اجتماع پسند ظاهر می‌شوند و تشخیص شخصیت اصلی فرد و خصوصیات بارز اخلاق مشکل است. البته باید بعد از آشنایی اول دو طرف خانواده‌ها کاملاً در جریان این آشنایی قرار گیرند. به گزارش ایکنا؛ این کارشناس مسائل خانواده در ادامه به موضوع آشنایی قبل از ازدواج و تأثیری که در تداوم زندگی زناشویی دارد؟ اشاره کرد و گفت: دوستی‌های خیابانی، احساسی و وابستگی‌های عاطفی غیرمعقول، شامل موضوع آشنایی برای ازدواج نمی‎شود. دختر و پسری که ادعا می‌کنند چند ماهی است با هم آشنا شده‌اند و حالا تصمیم دارند تمام عمر را با هم زندگی کنند، صدای زنگ خطر را احساس می‌کنیم.   وی در ادامه به مهمترین تله‌های ارتباطی در دوره آشنایی قبل از ازدواج، اشاره کرد و گفت: طولانی‌شدن بیش‌ازاندازه دوران آشنایی نخستین تله ارتباطی بشمار می‌آید. در امر ازدواج زوجین هرچه زمان بیشتری برای کسب اطلاعات و شناخت صرف کنند فقط به تبادل احساسات بسنده می‌شود و این موضوع برای تعالی ازدواج و فردی که قصد ازدواج دارد خطرناک است.
این کارشناس خانواده در ادامه بیان کرد: حسابگری‌های عقلانی در دوره آشنایی از اهمیت بسزایی برخوردار است که در مقابل آن‌ها تله حسابگری عاطفی وجود دارد که دختر و پسر را از انتخاب صحیح ازدواج در مسیر دوئل‌ها، چسبندگی‌ها و باج‌های عاطفی قرار می‌دهد. در این جریان سهم عشق در ارتباطات و ازدواج بسیار حائز اهمیت است. اصلی‌ترین موارد در ازدواج موفق
وی سه عنصر توافق، تفاهم و تعهد را به عنوان اصلی‌ترین موارد در ازدواج موفق دانست و ادامه داد: عشق در دوره آشنایی فرافکنی‌های منفی به همراه دارد و فرصت انتخاب صحیح را از فرد می‌گیرد، عشق به تنهایی در ازدواج کافی نیست و ازدواج نیازمند تناسب، تفاهم و تعهد است. البته جاذبه‌های جنسی خود را در ویترین عشق نشان می‌دهد که نباید این جاذبه‌ها به عنوان عشق به طرف مقابل تعریف شود.
حجت الاسلام برمایی با طرح این سوال که آیا تفاهم پس از ازدواج به‌وجود می‌آید؟ گفت: تفاهم به معنی تناسب و اشتراک طرفینی در حیطه فکر و اخلاق و عمل نقش اساسی در زندگی مشترک دارد، چون دو نفری که این مقدار اشتراک دارند بهتر و با اختلاف کمتری می‌توانند با هم زندگی کنند. با توجه به اینکه تفاهم اشتراک فکری و اخلاقی و عملی است، لازم است این اشتراک قبل ازدواج وجود داشته باشد، چون ایجاد تفاهم بعد ازدواج در گرو تغییر فکر و اخلاق و رفتاری است که در معمول افراد کار مشکلی است. بخاطر اینکه وقتی یک نفر سال‌ها با یک نوع فکر و اخلاق و رفتار پرورش پیدا کرده است، بعید است که بعد از ازدواج به راحتی بتواند تغییر کند. این استاد دانشگاه بیان کرد: اگر اختلاف فکری اخلاقی رفتاری طرفین در موارد اصلی و زیاد نباشد، جذابیت‌های عاطفی و جنسی طرفین سبب می‌شود که هر کدام بخاطر طرفش کوتاه بیاد یا او را به همین صورتی که هست بپذیرد و یا اینکه سعی کند خودش را تغییر بدهد؛ لذا وجود تفاهم در موارد اصلی به شرط وجود عشق و علاقه بین طرفین احتمالا کافیست و به تفاهم یا گذشتن از اختلافات جزئی کمک خواهد کرد.
به گزارش ایکنا؛ پایان دومین کارگاه آموزشی «رسم انتخاب» با سخنرانی حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد برمایی با حضور دانشجویان دانشگاه علم و صنعت که اکثراً از متولدین دهه ۷۰ بودند، با پرسش و پاسخ‌های دانشجویان همراه بود. این کارگاه به مباحث دوره آشنایی شامل موضوعاتی ازجمله نظریه‌های آشنایی، ۱۰ اشتباه در فرآیند آشنایی، نقش خانواده در فرآیند آشنایی، عشق و سبک‌های ارتباطی، اظهار عشق‎های یک طرفه، زنان و اظهار کلامی عشق، فرآیند فرافکنی در زنان و مردان، روابطی که مناسب ازدواج نیست، بلوغ‌های لازم برای ازدواج و ضریب هوشی عشق ما چقدر است؟ می‎پردازد. همچنین دوره انتخاب، دلایل درست و نادرست ازدواج، چه کسانی مناسب ازدواج هستند؟، اختلال شخصیت و نامناسب بودن ازدواج، تفاوت‌های سنی درانتخاب و ازدواج، انتخاب همسر، ملاک‌ها و معیارها، شباهت‌های ضروری و تفاوت‌های مسئله‌ساز، روش ایجاد تفاهم و توافق، جذابیت و زیبایی در انتخاب و تناسب در ازدواج از دیگر موضوعات مورد بحث در این کارگاه است. دوره نامزدی، دوران نامزدی و مدیریت رفت و آمد، تعریف و اهمیت نامزدی، تفاوت نامزدی با آشنایی، مرز‌ها و حریم‌ها در دوران نامزدی، ترس از نامزدی در خانواده‎ها، طول زمان نامزدی، دوره خواستگاری، مدیریت جلسه خواستگاری، خواستگاری سنتی یا مدرن؟، در طول دوره خواستگاری کِی سراغ مشاور برویم؟، آداب گفتگو، سؤال و جواب در مراسم خواستگاری، جلسه اول، دوم، سوم دقیقاً به چه موضوعاتی باید بپردازیم؟، چقدر از گذشته‌مان بگوییم و بپرسیم؟، نقش و جایگاه استخاره در ازدواج! و مدلینگ جلسه خواستگاری از دیگر موضوعاعت این کارگاه است. انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا جامعه رسم انتخاب ازدواج ازدواج آسان دانشگاه علم و صنعت خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا جامعه رسم انتخاب ازدواج ازدواج آسان دانشگاه علم و صنعت خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا جامعه رسم انتخاب ازدواج ازدواج آسان دانشگاه علم و صنعت خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا جامعه رسم انتخاب ازدواج ازدواج آسان دانشگاه علم و صنعت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۳۸۶۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کافی است انسان باشد!

یک. دستان نحیف کودک و آه مظلومیت او در برابر بمب‌ها و جنگنده‌ها پیروز می‌شود، همان‌گونه که خون بر شمشیر پیروز شد. این مهم‌ترین تصویر این روزهای غزه است.
دو. از عاشورای ۶۱، قاب‌های ماندگاری در ذهن‌ها مجسم است و نسل به نسل منتقل‌شده، از دستان بریده یک علمدار، تا حنجره طفل شیرخوار؛ کربلای غزه هم برای نسل امروز، یادآور همان شدائد و مصائب کربلاست. تصویرها را همه ما به‌اندازه توان و تحمل مان دیده‌ایم، زنی که خانه ویرانه خود را که تمام دیوارهایش فروریخته جارو می‌زند، دختری که سرمای هوا، بدنش را به لرزه انداخته، پسری که از گرسنگی، لاغر شده و رنگ به رخسار ندارد و پدری که با بهت، در میان آوارها دنبال همسر و فرزندان خویش است.
سه. اگر می‌شنویم جوانان و دانشگاهیان در اروپا و آمریکا علیه اسرائیل و حمایت‌های دولتشان از این رژیم شوریده‌اند، اگر صدای مظلومین غزه به سرتاسر عالم رسیده و انزجار و تنفر از رژیم کودک کش صهیونیستی در حال فوران است، نشانه‌ای بر این است که خون بر شمشیر پیروز می‌شود. کربلای امروز شباهت‌های زیادی با کربلای حسین بن علی علیهماالسلام دارد. در آن قیامت صغری، همان‌گونه که لشکر حق ریزش و رویش داشت، امروز هم برخی مسلمانان و اعراب منطقه در خفا و علن در کنار دژخیمان ایستاده‌اند و از سوی دیگر، دانشجویان آمریکایی و اروپایی صدای فریاد مردم غزه شده‌اند. جوانه‌های حق از دل نقطه تسلط فرهنگ باطل در حال سر برآوردن است و همچون سروی که ریشه‌هایش دل صخره‌ها را می‌شکافد و پیش می‌رود، سنگ‌ها و صخره‌های فرهنگ لیبرال متظاهر مدعی حقوق بشر در حال شکستن است.
چهار. باید مراقب اختلافات و فتنه‌انگیزی‌ها بود. هرقدر اسرائیل در سراشیب قرار می‌گیرد بیشتر دست‌وپا می‌زند که الغریق یتشبث بکل حشیش. دوگانه شیعه-سنی یا دوگانه مسلمان-غیرمسلمان و عرب-عجم و هرچیزی ازاین‌دست فرعی و ساختگی است. دوگانه اصلی که باید محور تمام معادلات و ارتباطات باشد، دوگانه بمب-کودک است و صدالبته که هر انسان آزاده‌ای در سمت کودک می‌ایستد. صبر کنید، به آزاده بودن هم احتیاج نیست، کافی است انسان باشد!

دیگر خبرها

  • آشنایی با زنان عارفی که مردان دانشمند از محضرشان درس گرفتند
  • دغدغه رهبر انقلاب پیرامون فرزندآوری و ازدواج مجرّدان
  • طلاق به خاطر پیدا شدن روسری در خودروی همسر
  • طلاق به‌خاطر پیدا شدن روسری در خودرو شوهر
  • زن جوان خطاب به قاضی:اول یک روسری در ماشین همسرم پیدا کردم؛بعدا هم دیدم از مهد کودک یک دختر را بغل کرد و برد/ حالا هم طلاق می خواهم
  • برپایی جشن ازدواج ۲۳ پاسدار در سردشت
  • کافی است انسان باشد!
  • فرمولی برای اینکه در زندگی موفق باشیم
  • کودکان با شعر زندگی موفق‌تری خواهند داشت
  • لحظه اصابت و سرنگونی جنگنده پیشرفته آمریکا توسط انصارالله یمن+ ویدئو/ اعلام سفر رئیس موساد به عربستان/ طرح بلندپروازانه ترکیه برای ساخت ناو هواپیمابر/  حمله عناصر «پ.ک.ک» به نیروهای ارتش ترکیه