Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با شانزدهمین سالگرد درگذشت سید عباس معارف، پژوهشگر حوزه فلسفه و عرفان، اولین روز کنگره بررسی و شناخت آثار و افکار سید عباس معارف با حضور اندیشمندان برجسته چهارشنبه ۲۸ آذرماه در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

لطف الله میثمی در این مراسم گفت: در دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ شمسی از طریق یکی از دوستان با مرحوم استاد عباس معارف آشنا شدم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زندگی و منزل خیلی ساده ای داشتند و در وهله اول جذب ایشان شدیم. ایشان هم در معارف دینی مجتهد بودند و هم در حکمت انسی مسلط بودند. همچنین استاد موسیقی بودند و دوتار و تنبور می نواختند. در زمینه های مختلفی از جمله فیزیک، قرآن، مسایل سیاسی و ... صاحب نظر بودند.

وی افزود: ما به دنبال چیزی بودیم که آقای معارف هم دنبال همان بود. ما مبارزه می کردیم و بچه ها به سوالی رسیدند که نقش خدا در خط مشی مان و مسایل روزمره مان چیست؟ هر چند روی قرآن کار می کردیم، اما این گمشده ما بود. سر همین مسأله سازمان هم ضربه خورد. شاید در تاریخ بی نظیر باشد که یک سازمانی که کار نظامی می کند درباره خدا بیندیشد. سازمان جای خدا را گرفته بود و دچار سازمان خدا بینی شده بودیم.

میثمی سپس گفت: در سوره طه می فرماید که وقتی حضرت موسی در کوه طور می آید و خدا به او می گوید که من تو را انتخاب کردم و جایگاه من خدایی کردن است و جایگاه تو بندگی کردن است. نه تو می توانی خدایی کنی و نه من بندگی. از این رابطه یک استدلال در قرآن مطرح می شود که این رابطه جایگزین ندارد. معارف سعی می کرد خدا را در مسایل اجتماعی و تاریخی وارد کند و انگیزه ای داشت برای کار کردن بر روی قانون کار.

وی ادامه داد: شرایط ابتدای انقلاب به گونه ای بود که عده ای شرع محور بودند و قوانین کار را قبول نداشتند. یک عده هم که مومن بودند می گفتند خوب است بتوانیم از طریق قوانین ثانویه برای کارگران کاری کنیم تا پس از بازگشت شرایط به حکم اولیه باز گردیم. جامعه در آن زمان شرایط پذیرش این مسأله را نداشت. در آن زمان امام فرمودند اگر دو سوم نمایندگان با این مسأله موافقت کنند دیگر مشکلی نیست که این هم محقق نشد. آقای هاشمی یک روز در نماز جمعه آمدند و آیه سوره قصص را خواندند که پیرامون مستضعفان است و بر این اساس مسأله مصلحت را مطرح کردند. می گفتند اگر نمایندگان خودشان مصلحت را تشخیص دهند دیگر نیازی به مجمع تشخیص مصلحت نظام و این همه هزینه نبود.

لطف الله میثمی اضافه کرد: در ادامه تکلیف وضعیت قانون کار بر روی دوش آقای معارف افتاد و در انتها نیز این قانون تصویب شد. این یک نمونه ایست برای کسی که می خواهد عینیت توحید را در جامعه ببیند. درباره فروپاشی شوروی از ایشان سوال کردیم دلیل این مسأله چه بود؟ ایشان معتقد بودند حمله به افغانستان،‌ جنگ ستارگان و ... موثر بود، اما حزب کمونیست شوروی یک گرایش غرب گرا و ساده گزین بود. می گفتند اگر پیمان ورشو را منحل کنیم پیمان ناتو هم منحل می شود و آرامش به گیتی بر می گردد. این ها نمی دانستند که پیمان ورشو نه برای مقابله با شوروی بلکه در اصل برای بقای سرمایه داری بوده است. در نتیجه در آغاز دوران پست مدرن این سرمایه داری دیرماند با دو مولفه میلیتاریسم و انفورماتیسم ترکیب شد تا باعث بقای سرمایه داری در مقابل هر تحول دوران باشد و به سرمایه داری دیرماند تبدیل شود.

وی سپس عنوان کرد: ایشان می گفت کدام کشور اسلامی مانند شوروی تمام منابع خود را میان ۱۴ کشور اقماری خود تقسیم کرده و توانسته مهار تورم،‌ بهداشت مناسب و ... را رقم بزند و برای همه مردمش خانه فراهم کند؟ عدالت در آن جا زمینه ای است برای عدالت اسلامی که بعد از فروپاشی شوروی می توانیم عدالت اسلامی را در آن جا گسترش دهیم. اما در آن زمان به جای این کار ما آمدیم مهر و تسبیح به آن جا صادر کردیم و شرایط بدی به وجود آمد. عباس آقا پیش بینی می کرد روسیه و ... به ایران نزدیک شوند و پیش بینی او درست از آب درآمد.

لطف الله میثمی همچنین گفت: معارف می گفت هایدگر را ما در وجه سلبی قبول داریم اما از نظر ایجابی کاری نکرده است. البته این را تا قبل از کتاب هستی و زمان می گفت. چون برخی معتقدند هایدگر بعد از این کتاب در وجه ایجابی هم حرف هایی مطرح کرده است. ایشان سازمان مجاهدین را خوب بررسی کرده بود و می گفت در سال ۵۴ این سازمان توانست هژمونی چپ را به وجود بیاورد. همچنین معتقد بود که ضربه و کودتای سال ۵۴ در تغییر ایدئولوژی سازمان آسیبی عمده و بسیار آسیب زا در مسیر مبارزاتی ملت ایران بود.

وی خاطرنشان کرد: ایشان پشت گرمی خوبی برای من بود و قرآن را خوب می دانست و با ایشان زیاد بحث می کردم و استفاده می بردم. درباره دیالکتیک می گفت نهنگی است که در استخر محدود ماتریالیسم نمی تواند بگنجد. جهان مادی نمی تواند ازلی و ابدی باشد. در دیالکتیک مجموعه تناقضات همه در یک بستر و یک سیر استعلایی به سمت خدا حرکت می کنند و از ابتدای بی تضاد شروع می شود و به انتهای بی تضاد منجر می شود. همان طور که علی (ع) در نهج البلاغه می فرماید: خداوند تضاد آفرینی است که خودش ضد ندارد.

کد خبر 4490600

منبع: مهر

کلیدواژه: عباس معارف لطف الله میثمی مراسم بزرگداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۳۹۲۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیل و آب گرفتگی در برخی نقاط استان یزد

به دنبال وقوع بارش‌های شدید در نقاط مختلف استان یزد به ویژه شهرستان‌های بهاباد و اردکان، برخی نقاط استان یزد سیلابی شدند.

 

 

به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3073908 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • نوه امام خمینی در خارج از کشور چه کاره است؟ /خاطرات عروس بزرگ امام از فوت دو فرزندش و علت آن
  • دشمن به دنبال کم رنگ کردن ارزش حجاب است
  • روحانیون کاروان‌های حج مشعل داران معارف و مناسک هستند
  • انجام ۲۰ دقیقه بازی تتریس می تواند از ابتلا به اختلال اضطراب پس از حادثه جلوگیری کند
  • تجلیل رهبر معظم انقلاب از پخش برنامه تلاوت قاریان نوجوان از شبکه قرآن
  • آغاز نوبت اول آزمون سراسری در استان یزد
  • تجلیل رهبر معظم انقلاب از پخش برنامه رمضانی تلاوت قاریان نوجوان از شبکه قرآن
  • خاطرات جانباز آزاده‌ای که چهره سال هنر انقلاب فارس شد
  • عقلانیت، معنویت و عدالت، سه ضلع تفکر شیعی هستند که برخاسته از معارف اهل‌بیت(ع) است
  • سیل و آب گرفتگی در برخی نقاط استان یزد