Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-05-07@06:14:18 GMT

آجیل شور نخورید

تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۴۰۴۴۶

به گزارش مهر، مینا کاویانی مسئول آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه کشور با اشاره به نکاتی چند پیرامون مواد غذایی مورد استفاده در این شب، گفت: افراد در هر گروه سنی می توانند با رعایت تعادل و پرهیز از زیاده روی در مصرف خوراکی های مرسوم، شبی خوش و به یاد ماندنی در کنار عزیزانشان داشته باشند.

وی افزود: یکی از میوه های بسیار مطبوع که در شب یلدا مصرف می شود، انار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انار میوه ای سرشار از مواد سلامتی بخش گیاهی با خواص آنتی اکسیدانی (ضد اکسید شدن) است که می تواند، در خنثی کردن مواد مضر و سرطانزا به نام رادیکال های آزاد، نقش بسزایی ایفا کند. از دیگر مواد مغذی موجود در انار می توان به محتوای خوب ویتامین C آن اشاره کرد. این ویتامین ضمن کمک به سلامت لثه ها، در خونسازی نقش دارد و همچنین موجب افزایش جذب آهن به ویژه آهن با منشاء گیاهی می شود. بنابراین میوه انار می تواند در پیشگیری از کم خونی و حفظ سلامت و شادابی بدن موثر باشد.

کاویانی ادامه داد: پتاسیم موجود در انار در کاهش پرفشاری خون موثر است و می تواند برای افراد مبتلا به پرفشاری خون مفید باشد. انار همچنین دارای مقادیری منیزیم است که می تواند به سلامت و کارکرد بهتر قلب کمک کند. مصرف انار همچنین می تواند در تأمین فیبر غذایی مورد نیاز بدن کمک کند بنابراین بهتر آن است که تا حد امکان میوه انار به همراه دانه هایش به جای آب انار مصرف شود.

به گفته وی، انار با کاهش خطر ابتلا به بیماری هایی مانند قلبی عروقی، سرطان، کاهش کلسترول بد خون (LDL-c)، جلوگیری از آسیب دیدن سلول های بدن و کمک به سلامت لثه ها، در حفظ و بهبود سلامت نقش دارد.

کاویانی افزود: هندوانه میوه دیگری است که خوردن آن در شب چله مرسوم است. در ابتدا باید توجه داشته باشیم که هندوانه یک میوه خاص فصل تابستان است پس وجود آن در ابتدای فصل زمستان نشانگر نگهداری آن در انبار است پس هنگام خرید آن باید دقت بیشتری به خرج داد. باید دانست درصد بالایی از وزن هندوانه را آب تشکیل می دهد و این میوه دارای مقادیری قند است بطوریکه هر ۱۰۰ گرم بدون پوست آن حدود ۳۰ کیلوکالری انرژی به بدن می رساند. از جمله مواد سلامتی بخش موجود در هندوانه می توان به رنگدانه گیاهی لیکوپن آن اشاره کرد که فواید زیادی برای بدن دارد و با خاصیت آنتی اکسیدانی خود می تواند در خنثی کردن مواد مضر سرطانزا در پشگیری از بروز سرطان به ویژه سرطان پروستات در مردان نقش داشته باشد.

مسئول آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه کشور با اشاره به به مصرف آجیل و میوه خشک در شب یلدا گفت:  خوردن آجیل و گپ و گفت، برای طولانی کردن زمان با هم بودن در شب یلدا امری رایج است. انواع آجیل به ویژه مغز دانه ها حاوی مقادیر مناسبی پروتئین با کیفیت خوب هستند. همچنین مقادیر قابل توجهی چربی با ترکیب اسیدهای چرب ضروری که در بدن ساخته نمی شوند، دارند. بنابراین مصرف آنها می تواند در تأمین این مواد مغذی کمک کننده باشد.

وی با اشاره به اینکه انواع مغز دانه ها همچنین دارای مقادیر متناسبی از مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر و منیزیوم هستند که در سلامت استخوانها، دندانها، عضلات و قلب نقش دارند، افزود: انواع مغز دانه ها دارای مقدار قابل ملاحظه ای چربی هستند و مصرف بی رویه آنها می تواند باعث برهم خوردن پروفایل چربی خون و در درازمدت بروز اضافه وزن و چاقی شود. پس رعایت اعتدال در مصرف آنها از ضروریات است.

کاویانی اظهارداشت: میوه های خشک نظیر انواع برگه ها، کشمش و انجیر خشک هم مانند انواع میوه های تازه دارای ویتامین ها و مواد معدنی همچنین رنگدانه های گیاهی و فیبر غذایی هستند اما با غلظت بیشتری در وزن مساوی، چراکه آب خود را از دست داده اند. یادآوری می شود به دلیل اینکه در وزن مساوی، میوه های خشک در مقایسه با میوه های تازه آب کمتری دارند، مصرف بیش از حد آنها در دراز مدت می تواند انرژی زیادی به بدن برساند و زمینه ساز بروز اضافه وزن و چاقی بشود. بنابراین میانه روی در مصرف آنها توصیه می شود. 

مسئول آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه کشور در ادامه به توصیه های کلی تغذیه ای شب یلدا اشاره کرد و افزود: برای حفظ سلامت و بهره مندی هرچه بیشتر از داشتن اوقات خوش در کنار عزیزان در شب یلدا، از مصرف بی رویه تنقلات در این شب پرهیز کنید.

وی افزود: برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های گوارشی حتماً پوست میوه ها را به دقت بشویید.

مسئول آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه کشور، تاکید کرد: برای پیشگیری از افزایش فشار خون و قند خون، تا حد امکان از مصرف آجیل شور یا شیرین پرهیز کنید.

کاویانی گفت: برای حفظ خواص چربی های موجود در آجیل، تا حد امکان آنها را خام مصرف کنید و از حرارت دادن بیش از حد به آنها پرهیز کنید. در صورت تمایل به مصرف تنقلات شب یلدا تا حد امکان وعده شام را زودتر و با حجم کمتر مصرف کنید.

وی تاکید کرد: برای پیشگیری از بروز اضافه وزن و چاقی تا حدامکان از مصرف انواع شیرینیهای پرچرب پرهیز کنید و ضمن رعایت اصل اعتدال از انواع ساده و کم شیرین آن استفاده کنید.

کاویانی گفت: برای حفظ بهداشت و سلامت دندان ها، حتما مسواک بزنید.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۴۰۴۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ابتلا به آسم با مصرف این مواد غذایی

 

به گزارش  تابناک به نقل از ایسنا ،سیده معصومه تقی‌زاده با اشاره به نقش تغذیه در پیشگیری و کنترل آسم اظهار کرد: داشتن رژیم غذایی سالم و مناسب، بخش مهمی در کنترل آسم است زیرا چاقی، یکی از معضلاتی است که با آسم در ارتباط است.

 وی افزود: اگر میزان مصرف کالری از میزان سوخت آن بیشتر باشد، ‌قطعا فرد اضافه وزن پیدا می‌کند. این حالت نه تنها برای سلامت فرد ضرر دارد بلکه علائم آسم را نیز تحریک می‌کند. افراد چاق، نشانه‌های شدیدتری از آسم دارند و داروهای بیشتری مصرف می‌کنند بنابراین بهتر است همیشه وزن متعادل باشد.

کارشناس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت خوزستان گفت: کاهش مصرف سبزیجات و میوه‌ها و افزایش مصرف غذاهای فرآوری‌شده موجب افزایش شیوع آسم می‌شود. مطالعات نشان می‌دهند افرادی که ویتامین C، بتاکاروتن (پیش‌ساز ویتامین A)، منیزیم و امگا ۳ بیشتری مصرف می‌کنند، کمتر در معرض آسم قرار دارند.

وی بیان کرد: همچنین افرادی که به میزان کافی میوه، و ویتامین‌های C و E و به طور کلی از آنتی اکسیدان‌ها را مصرف نمی‌کنند، اغلب دچار مشکلات ریوی می‌شوند. به نظر می‌رسد رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان‌ها برای مثال دریافت بیشتر میوه‌ها، سبزی‌ها و روغن زیتون اثر محافظتی بر آسم دوران کودکی داشته باشد.

تقی‌زاده گفت: ماهی و غذاهای دریایی از منابع خوب امگا ۳ هستند و بهتر است سعی شود از مصرف اسیدهای چرب ترانس و روغن‌هایی که درصد زیادی امگا ۶ دارند، خودداری شود.

پیشنهادهای تغذیه‌ای برای بیماران مبتلا به آسم
وی با بیان اینکه اغلب افراد مبتلا به آسم، کمبود ویتامین D دارند، افزود: شیر، تخم مرغ و ماهی منابع خوب این ویتامین هستند ولی تابش مستقیم نور خورشید منبع اصلی این ویتامین است.

کارشناس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت خوزستان گفت: برخی از افراد عدم تحمل به لاکتوز دارند که در واقع حساسیت محسوب نمی‌شود اما علائم آسم را تشدید می‌کند. برخی افراد نیز نسبت به تخم مرغ، شیر و یا ماهی حساسیت دارند. حتی مصرف بسیار کمی از این مواد غذایی، منجر به بروز واکنش‌های حساسیتی و تحریک آسم می‌شود. از آن جایی که آلرژی منجر به تشدید علائم آسم می‌شود، اگر والدین احساس می‌کنند با مصرف هر غذایی تنگی نفس کودک تشدید می‌شود باید آن ماده غذایی را در برنامه غذایی کودک محدود کنند. انواع فلفل، زعفران، کرفس، انگور و خربزه برخی از این مواد غذایی هستند.

چه موادی علائم آسم را تشدید می‌کنند؟
وی عنوان کرد: سولفیت یکی از موادی است که به غذاها اضافه می‌شود تا به تازگی مواد غذایی کمک کند و از رشد کپک جلوگیری کند اما همین ماده می‌تواند منجر به تشدید علائم آسم در افراد مبتلا به این بیماری شود. سولفیت‌ها در برخی غذاها مانند میوه‌های خشک، میگو، آبمیوه‌های اسیدی، نوشابه‌های کولا و بسیاری از غذاهای فرآوری شده وجود دارند، بنابراین توجه به برچسب غذایی مواد غذایی اهمیت دارد.

تقی‌زاده عنوان کرد: درصد زیادی از افراد مبتلا به آسم، دچار اختلال ریفلاکس اسید معده هستند که موجب می‌شود آسم به راحتی کنترل نشود. کاهش وزن در این افراد، یکی از راه‌های رفع این اختلال و آسم است. پرهیز از مصرف غذاهای تند، کافئین، غذاهای اسیدی، شکلات، الکل و غذاهایی که موجب تشدید نشانه‌های ریفلاکس اسید معده می‌شود نیز از دیگر راهکارهای موثر در این زمینه است.

وی افزود: محدود کردن مصرف غذاهای پرچرب و کاهش حجم وعده غذایی نیز می‌تواند از ترشحات معده که موجب تشدید رفلاکس می‌شود، جلوگیری کند.

کارشناس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت خوزستان گفت: بیماران مبتلا به آسم از کورتون به صورت استنشاقی یا اشکال دیگر دارویی استفاده می‌کنند و بنابراین بیشتر در معرض پوکی استخوان هستند، لذا توصیه می‌شود لبنیات کم چرب را در برنامه غذایی خود داشته باشند و مصرف نمک و مواد غذایی غنی از نمک را محدود کند.

وی بیان کرد: بیماران مبتلا به آسم همچنین باید مقدار کلسترول و چربی دریافتی رژیم خود را کاهش دهند. البته قبل از ایجاد هر گونه تغییر در عادات غذایی، حتما باید با کارشناسان تغذیه مشاوره شود.

دیگر خبرها

  • دم گیلاس ؛ معجونی شفابخش برای درمان بیماری‌ها
  • پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی با تغذیه مناسب
  • افزایش ابتلا به آسم با مصرف این مواد غذایی
  • اگر می‌خواهید انرژی تان زیاد شود این خوراکی‌ها را ناشتا بخورید!
  • چه مواد غذایی از آسیب های آلودگی هوا محافظت می‌کند
  • هشدار؛ این قارچ‌ها را نخورید
  • گنجینه ای از ویتامین ها و مواد معدنی
  • هشدار! این دارو معتادتان می‌کند
  • خواص شگفت‌انگیز این میوه برای سلامت قلب
  • ۵ خوراکی که سلامت دندان را تهدید می‌کند