Web Analytics Made Easy - Statcounter

کاهش قدرت خرید مردم را می توان با سرگردانی مشتریان در مغازه فهمید، افرادی که از آجیل شب یلدا تنها نگاه کردن به قیمت آجیل نصیبشان شده است، کسانی که حسرت خرید آجیل شب یلدا در نگاهشان موج می زند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از جهانبین نیوز، یلدا نامی آشنا در فرهنگ ایرانی است؛ بزرگترین شبِ سال که فرصت را برای دور هم جمع شدن دوستان و آشنایان فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


هرسال با نزدیک شدن این شب شور و حالی دیگر برپا می شود و خانواده ها برای دور هم جمع شدن برنامه ریزی می کنند. اکثر مردم ایران در منزل بزرگ خانواده جمع شده و بساط حافظ، میوه، آجیل و شیرینی مهیا می شود.

اما آنچه این روزها شاهد هستیم هزینه های گزاف و قیمت های متفاوت در بازار میوه، آجیل و شیرینی فروشی بوده که شیرینی این شب را به کامل خانواده ها تلخ کرده است.


قیمت های عجیب در بازار و عدم نظارت بر روی این قیمت ها مساله ای است که از اوایل تابستان امسال با بالا رفتن قیمت دلار مردم را درگیر کرده اگرچه با گذشت زمان دلار کاهش یافت اما همچنان بازار نابسامان بوده و قیمت ها مدام در حال تغییر هستند.

این روزها دیگر بازار حال و هوای پرشور خود را از دست داده است، مردم ترجیح می دهند به بازار نیایند تا با قیمت های سرسام آور میوه، آجیل و شیرینی روبرو نشوند.

کاهش قدرت خرید مردم را می توان با سرگردانی مشتریان در مغازه فهمید، افرادی که از آجیل شب یلدا تنها نگاه کردن به قیمت آجیل نصیبشان شده است، کسانی که حسرت خرید آجیل شب یلدا در نگاهشان موج می زند.


 
در این میان افرادی هستند که حدود یک ساعت منتظر می مانند تا مغازه خلوت و یا خالی از مشتری شود و یقینا تنها عاملی که باعث می شود سرشان را پایین بگیرند و با غروری شکسته و صورتی خجالت زده از فروشنده با حتی هزار تومان درخواست آجیل کنند گریه و بهانه بی امان فرزندانشان است.

به گفته مغازه‌داران؛ فروش آجیل نسبت به سال گذشته کاهش چشم گیری داشته است، گلایه آن ها از خرید آجیل با قیمت بالا بوده که به همین دلیل نمی توانند پایین تر از قیمت خرید بفروشند.



یکی از شهروندان شهرکردی؛ در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: امروز برای خرید آجیل آمدم، متاسفانه قیمت‌ها بسیار افزایش داشته و در بهترین حالت افزایش دوبرابری قیمت را شاهدیم.

آجیل های گران قیمت را از لیست خریدمان حذف کردیم

این آقا شهرکردی با اشاره به اینکه  من یک کارگر هستم و درآمد چندانی ندارم افزود: آجیل‌های گران‌قیمت مانند پسته و... را کلا از لیست خردیم حذف کردم اما بخاطر فرزندانم مجبورم برای یلدا از آجیل‌های ارزان‌قیمت خریداری کنم، از وقتی وارد بازار شدم درحال حساب و کتاب هستم ببینم با این پولی که همراهم است چه چیزی می‌توانم بخرم.



وی افزود: بیشتر آجیل‌فروشی‌ها برچسب قیمت ندارند و در قیمت‌ها اختلاف بسیاری دیده می‌شود، که این نشان‌دهنده نبود نظارت بر بازار است.

این شهروند شهرکردی ادامه داد: درآمد کارگران هیچ افزایشی نداشته اما قیمت‌ها دو یا سه برابر شده و ما از مسئولان انتظار داریم اقدامی در این زمینه داشته باشند و تناسبی بین درآمد مردم و قیمت اجناس داشته باشند.

 
۲۰ اکیپ نظارتی ویژه شب یلدا درچهارمحال وبختیاری فعال شد

حسن شمسی پور معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری در گفت وگو با جهانبین نیوز، از آغاز اجرای طرح تشدید کنترل و بازرسی اصناف ویژه شب یلدا در بازار این استان خبر داد و گفت: طرح تشدید نظارت بر اصناف ویژه شب یلدا در استان با هدف جلوگیری از افزایش قیمت و تهیه اقلام مورد نیاز شب یلدا توسط ۴۰ بازرس در سطح استان انجام می شود.

شمسی پور از شهروندان خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف اعم از گرانفروشی و کم فروشی مراتب را با شماره ۱۲۴ به اطلاع بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت برسانند.

وی دلیل افزایش بی رویه قیمت ها را کاهش تولید و افزایش صادرات دانست و گفت: این مشکلات استانی نبوده بلکه در سراسر کشور با این افزایش قیمت‌ها روبرو هستیم.

شمسی پور افزایش قیمت در شیرینی فروشی ها را ۳۰ تا۴۰درصد دانست و گفت: به دلیل افزایش قیمت در تهیه مواد اولیه، قیمت انواع شیرنی ها نیز بالارفته است.

وی در واحد میوه نیز قیمت سیب را بالاتر از سایر میوه ها دانست و گفت: این مساله هم به صادرات سیب بر می‌گردد.

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه قیمت با هفته گذشته تغییر نکرده است، افزود: به دلیل افزایش بی‌رویه قیمت ها در سال جاری دیگر قیمت های ثابت مانده و هیچ افزایش قیمتی با نزدیک شدن شب یلدا نداریم اما سطح عمومی قیمت‌ها متاسفانه بالا است.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۴۰۵۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۳۰درصدی قیمت خرید برگ سبز چای/ پیش‌بینی تولید ۱۴۵ هزار تن برگ سبز چای

به گزارش قدس آنلاین، حبیب جهان ساز در خصوص وضعیت برداشت و میزان تولید برگ سبز چای شمال کشور، اظهار داشت: اکنون تولید چای در سطح ۲۲ هزار هکتار از اراضی شمال کشور به ویژه در استان گیلان تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه طی چند سال اخیر بخشی از اراضی چای شمال کشور احیا شده است اظهار داشت: تقریباً ۶ هزار هکتار اراضی چای غیرفعال دیگر در شمال کشور داریم که با مدیریت و اقدامات حمایتی می‌توان آنها را نیز احیا کرد.

رئیس سازمان چای کشور خاطرنشان کرد: اکنون سطح زیرکشت چای شمال کشور به ۲۲ هزار هکتار رسیده که در سال‌های گذشته این میزان حدود ۱۵ هزار هکتار بوده است.

جهان ساز گفت: اکنون قیمت مصوب هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک ۱۸ هزار تومان و برگ سبز چای درجه دو ۱۵ هزار تومان تعیین شده که نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که سال گذشته قیمت خرید هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک ۱۳ هزار و ۹۹۰ تومان و برگ سبز چای درجه دو ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است.

رئیس سازمان چای کشور تصریح کرد: امسال قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای متناسب با هزینه‌های تمام شده تولید و نرخ تورم متناسب‌سازی شده است و با توجه به شرایط اقتصادی و صرفه بازار کارخانه‌ها برای حمایت از چایکاران ممکن است این محصول را بیش از مبلغ مذکور خریداری کنند.

آغاز خرید برگ سبز چای از نیمه اردیبهشت ماه

جهان ساز گفت: برداشت برگ سبز چای همه ساله اوایل اردیبهشت ماه انجام می‌شود امسال به دلیل شدت بارندگی‌ها و سرد شدن هوا این مهم به تعویق افتاده است.

وی بیان کرد: به نظر می‌رسد برداشت برگ سبز چای از اواسط اردیبهشت ماه انجام شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!
  • موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند | واقعیت سفره مردم را هم منعکس نمی‌کنند
  • آخرین وضعیت پرداخت مطالبات چایکاران/ آغاز چین بهاره از روزهای آینده
  • ادامه روزهای کابوس وار مدافع عنوان قهرمانی در لیگ عربستان
  • یک پیش‌بینی جدید درباره قیمت خودرو در روز‌های آینده؛ زمان خرید خودرو هست یا خیر؟
  • بازار سیاه تایر از بین می‌رود/ تقاضا برای خرید کاهشی شد
  • دلار به کانال ۶۲ هزار تومان بازگشت / خریداران دست نگه داشته‌اند
  • بازار سیاه تایر از بین می رود/ تقاضا برای خرید کاهشی شد
  • افزایش ۳۰درصدی قیمت خرید برگ سبز چای/ پیش‌بینی تولید ۱۴۵ هزار تن برگ سبز چای
  • تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال