Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-05-06@16:26:54 GMT

افق روشن صادرات در آذربایجان غربی

تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۴۲۵۸۱

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز آذربایجان غربی، آذربایجان غربی با سه کشور ترکیه، آذربایجان و عراق 891 کیلومتر مرز مشترک دارد. راه های زمینی و خط آهن مبادی اصلی ورود و خروج زمینی کالا و مسافر از کشور به اروپا در این استان فراهم است و زیر ساخت‌هایی که متناسب با این امور ایجاد شده از جمله افتتاح راه آهن ارومیه به مراغه در سفر اخیر رییس جمهور در آبان امسال و وجود سه فرودگاه در شهرهای ارومیه، خوی و ماکو در کنار مزیت‌های جغرافیایی و اقتصادی، آذربایجان غربی را به یکی از کانون‌های مهم تجارت و صادرات کشور تبدیل کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


۱۴ گمرک و بازارچه در مناطق مرزی شمال و غرب آذربایجان غربی فعال است و نویدبخش افقهای روشن توسعه و تجارت هستند. در سال‌های اخیر با اجرای سیاستهای توسعه صادرات کالاهای غیر نفتی کماکان صادرات از مبادی مرزی استان سیر صعودی دارد.
گمرک بازرگان، رازی خوی و سرو ارومیه(هم مرز با ترکیه)، گمرک پلدشت (هم مرز با آذربایجان)، گمرک تمرچین پیرانشهر و کیله سردشت (هم مرز با عراق) از جمله گمرکات فعال استان هستند.
مدیر کل صنعت، معدن وتجارت آذربایجان غربی می گوید: در هشت ماه گذشته امسال ۶۴۵ میلیون دلار کالاهای تولیدی در استان به خارج کشور صادر شده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰۵ درصد رشد دارد.
اسکندری می افزاید: این میزان صادرات کالا از لحاظ وزنی نیز ۷۵ درصد افزایش یافته است و این درحالیست که در این مدت، میزان واردات کالا به کشور 60 درصد کاهش یافته است.
استاندار آذربایجان غربی در بازدید از مرز تمرچین پیرانشهر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما می گوید: در حال حاضر گمرک تمرچین یکی از فعال ترین گمرکات کشور با عراق است و بیشترین میزان صادرات را به خود اختصاص داده است.
شهریاری می افزاید: در هشت ماه سال گذشته تنها ۵۸ میلیون دلار کالا از مرز تمرچین صادر شد اما در مدت زمان مشابه امسال 224 میلیون دلار کالا از این گمرک صادر شده است.
سلیمانی مدیرگمرک تمرچین نیز در خصوص میزان صادرات کالا تا 25 آذر امسال می گوید: 677 هزار و 414 تن کالا به ارزش 383 میلیون دلار از این گمرک صادر شده است که در مقایسه با سال گذشته از لحاظ وزن 214 درصد و از لحاظ ارزش 325 درصد افزایش رشد دارد.
روزانه به تعداد700 کامیون تریلی در گمرک تمرچین کالا نخلیه و بارگیری می شود و مصالح ساختمانی، مصنوعات فلزی و پلاستیکی، لبنیات، میوه، ماشین آلات صنعتی از جمله اقلام صادر شده از این گمرک به کشور عراق است.
کارشناسان پیش بینی می کنند، میزان صادرات از گمرک تمرچین تاپایان امسال به 500 میلیون دلار افزایش یابد.
آذربایجان غربی تنها استان هم مرز با ترکیه است و ۵۵۰ کیلومتر مرز مشترک با این کشور دارد، مرز بازرگان ماکو نیز یکی از مبادی سه گانه تجارت مرزی ایران و ترکیه به شمار می رود و امسال 30 درصد کالاها از مرز بازرگان صادر شده است و به گفته رئیس سازمان منطقه آزاد ماکو، در هشت ماه گذشته امسال، ۱۰ میلیون دلار کالا از تولیدات منطقه آزاد ماکو به خارج از کشور صادر شده است.
سلیمانی بااشاره به این که هدف گزاری صادرات از منطقه آزاد ماکو تا پایان امسال ۳۰ میلیون دلار است، تصریح می کند: برای توسعه و کانالیزه کردن تولید در منطقه آزاد، برنامه های مدونی تهیه و تدوین شده است و تامین مواد اولیه و تولید کالاهایی که واردات آنها قطع شده است از جمله آنهاست.
صفرزاده مدیر یکی از واحدهای تولیدی منطقه آزاد ماکو می گوید: برای نخستین بار در کشور موفق به تولید ماده اولیه ساخت دندان و لثه مصنوعی شده ایم.
او می افزاید: پیش تر این مواد از کشورهای اروپایی و آمریکا وارد کشور میشد و اکنون علاوه بر تامین نیاز 80درصدی بازار داخلی به کشورهای همسایه نیز صادر می کنیم.
جلیلی معاون اقتصادی منطقه آزاد ماکو می گوید: در حال حاضر در چهار بخش تولیدی صنایع مبلمان، پوشاک، لوازم پزشکی و لوازم خانگی تولید افزایش یافته است و در اقدامی همسو واردات این کالاها به پایین ترین حد خود کاهش یافته است.
به عقیده کارشناسان اقتصادی، فرصتهای سرمایه گذاری در آذربایجان غربی فراهم است و باید برای بالفعل ساختن این فرصتها زیرساختهای گوناگون از جمله جاده ها و خطوط ریلی بیش از پیش گسترش یابد و مسئولان برای بهبود روز افزون این شرایط نگاه ویژه ای به این استان مرزی و مستعد داشته باشند.
نکته جالب توجه اینجاست که آذربایجان غربی باوجود داشتن چنین ظرفیتهای بی نظیر اقتصادی و مرزی چرا همچنان از لحاظ شاخصهای توسعه در ردیف استانهای محروم و عقب مانده کشور قرار دارد؟!

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: صادرات توسعه مرز تجارت مرزی آذربایجان غربی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۴۲۵۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار وقوع سیل برای روزهای آینده

به گزارش تابناک، حسین ظفری سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور در گفت‌وگو با  مهر در خصوص هشدار سطح نارنجی هواشناسی برای روزهای دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ و سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ در برخی از استان‌های کشور اعلام کرد: برای روز دوشنبه استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، اردبیل، گیلان، زنجان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، نیمه غربی چهارمحال و بختیاری، ایلام، شمال و شرق خوزستان، جنوب مرکزی، جنوب همدان و ارتفاعات و دامنه استان‌های مازندران، تهران و البرز که تحت تأثیر هشدارهای نارنجی هستند.

معاون پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان مدیرت بحران کشور برای روز سه‌شنبه نیز برای استان‌های شمال آذربایجان شرقی، شمال و غرب آذربایجان غربی، دامنه ارتفاعات استان‌های تهران، البرز، مازندران و گیلان، لرستان، نوار غربی چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، غرب کردستان، غرب کرمانشاه، نیمه شمالی ایلام و شمال شرق خوزستان، اردبیل هشدار سطح نارنجی را صادر کرد.

در ادامه این عضو شورای عالی مدیریت بحران کشور اختلال در سفرها، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، آب‌گرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در ناوگان حمل و نقل، در مناطق مستعد گرد و خاک محلی، در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ و خسارت به محصولات زراعی و باغی را برای استان‌های ذکر شده پیش بینی کرد.

ظفری در پایان پرهیز از سفرهای غیر ضروری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرا دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی را به مردم استان‌های درگیر با این سامانه را توصیه نمود.

دیگر خبرها

  • افزایش ۸۱ درصدی صادرات از پایانه مرزی بیله سوار
  • صادرات ۱۰۸ هزار تنی کالا به روسیه در فروردین ماه
  • لزوم ایجاد آزمایشگاه استاندارد کنترل کیفی کالا در مرز باشماق
  • تجار قمی در فروردین ماه به ۲۲ کشور صادرات کالا داشتند
  • نواحی غربی کشور ۱۷ اردیبهشت ماه بارانی می‌شود
  • هشدار وقوع سیل برای روزهای آینده
  • ◄ انتخاب راه مشترک برای موفقیت: همکاری حمل و نقلی ازبکستان و آذربایجان
  • با «ساخت ایران» مشکل دارند!
  • پرداخت ۱۰ روبلی تجار برای کد استاندارد صادرات کالا به اوراسیا
  • افزایش ۲.۵ برابری تشکیل پرونده‌های تعزیراتی در حوزه بازرسی قاچاق کالا و ارز