Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-27@12:37:18 GMT

شب چله فرصتی برای دورهمی خانواده ها

تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۴۳۳۴۶

شب چله فرصتی برای دورهمی خانواده ها

به گزارش ایرنا، شب یلدا یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانیان است و خانواده های سمنانی با آیین و فرهنگ خاص خود در این شب گرد هم می آیند.
سمنانی ها خواندن اشعاری از لسان الغیب حافظ شیرازی در شب یلدا را برای خود خوش یمن می دانند و برهمین اساس در اواسط جشن دورهمی طولانی ترین شب سال همه اعضای خانواده به ترتیب نیت کرده و تفالی بر دیوان حافظ می زنند، و از او در گشودن رازها و آگاه کردنشان از تقدیر و سرنوشت در آینده، یاری می طلبند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پختن ته چین برای شام و تهیه میوه‌هایی مانند هندوانه، سیب، خرمالو و انار از برنامه های تشریفاتی شب یلدا محسوب می شود که همگی جنبه نمادین داشته و نشانه برکت، تندرستی، فراوانی و شادکامی است.
به گفته بزرگان، هندوانه و انار سرخ و گرد، نمادی از خورشید گرمابخش در سرمای چله زمستان هستند و خوردن آنها به سلامتی انسان در فصل سرد پیش رو کمک می کند.
از دیگر تنقلات شب یلدا، برای تفریح و خوش گذرانی تخمه آفتاب گردان است و ریش سفیدان تخمه آفتابگردان را به عنوان نمادی از خورشید وخوش یُمن بودن به واسطه شباهت به خورشید می دانند.
در برخی مناطق استان سمنان در گذشته رسم بوده خانواده‌هایی که پسرشان به تازگی داماد یا نامزد کرده است، طبقی از میوه‌ها و خوراکی‌ها و تنقلات ویژه شب چله آراسته و به همراه هدایا به خانه عروس می رفتند که باعث خیر و برکت و فراوانی روزی زوج جدید و همچنین سلامت و باروری نوعروس شود و اکنون در برخی مناطق این آیین وجود دارد.
شب یلدا، علاوه بر این که در فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی ریشه دوانده است و تبلور رسوم و جنبه های گوناگون این آیین دیرینه در عرصه ادبیات فارسی و هنر ایران زمین گواه بر این گفته است.
سرایندگان و نویسندگان و افتخارآفرینان این مرزو بوم همچون حافظ شیرازی، سعدی شیرازی، عنصری، مولوی بلخی، عطار نیشابوری، ناصرخسرو قبادیانی، صائب تبریزی و مسعود سعد سلمان، در سروده های نغز و شیوای خود با استفاده از تعبیرهای زیبا به تشریح شب یلدا پرداختند.
سعدی شیرین سخن از شعرای نامی ایران زمین در یکی از سروده هایش در وصف یلدا گفته است:
نظر به روی تو هر بامداد نوروزی است
شب فراق توهر گه که هست یلدایی است
به گفته صاحبنظران، جمع کردن افراد خانواده و فامیل و دوستان و آشنایان به دورهم و تحکیم بخشیدن به رشته های پیوند خانوادگی و روابط اجتماعی میان آن ها و افراد جامعه و دوری از تنهایی شاید از مهمترین نقش و کارکرد جشن های آیینی مانند شب یلدا است.
به گزارش ایرنا، جشن شب یلدا آیینی است که قدمت و پیشینه هزاران ساله دارد و ایرانیان باستان از زمانی که به دانش گاه شماری دست یافتند به این باور رسیدند نخستین شب زمستان بلندترین شب سال است و به دنبال این انقلاب زمستانی طول روزها در نیم‌کره شمالی، افزایش می یابد و برای این که از خطر اهریمن در طولانی ترین شب سال در امان باشند، در این شب دور هم جمع شوند.
7342/6103
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: جام ملت های آسیا منع به کارگیری بازنشستگان جلیقه زردها مشق شب جامعه خانواده زمستان شب یلدا عطار نیشابوری جام ملت های آسیا منع به کارگیری بازنشستگان جلیقه زردها مشق شب امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۴۳۳۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بزرگداشت شهیدان برای آینده نظام ضروری است

به گزارش خبرنگار مهر، غلامعلی حیدری استاندار چهارمحال و بختیاری ظهر چهارشنبه در آئین افتتاحیه ستاد برگزاری دومین کنگره سرداران، امیران، فرماندهان و ۲۵۰۰ شهید چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: ترویج معنویت، ترویج عطر شهدا است، با ترویج عطر شهدا می‌توان کشور را در برابر تهاجمات دشمن مصون و رفاه و همدلی ایجاد کرد.

وی یادآور شد: شهدا الگو مقاومت بودند و در این کنگره‌ها مطرح می‌شوند.

استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به سخن مقام معظم رهبری اذعان داشت: بزرگداشت شهیدان برای کشور، آینده نظام و انقلاب حیاتی و ضروری است.

وی خاطر نشان کرد: ایران برای اولین بار مقابل رژیم صهیونیستی شجاعانه ایستاد وو این رژیم را سر جای خود نشاند که این نشأت گرفته از دفاع مقدس و سیره شهدا است.

حیدری با بیان اینکه کنگره تنها بزرگداشت نیست افزود: کنگره حرکتی برای انتقال سیره و منش شهدا جهت امید آفرینی می‌باشد، حرکت شهدا مقتدرانه در مقابل دشمن ایستادن است.

وی اظهار کرد: باید برای کنگره شهدا نقشه راه در قالب هیأت اندیشه ورز تدوین کنیم و به نسل آینده انتقال دهیم.

استاندار چهارمحال و بختیاری خاطر نشان کرد: برای توسعه آثار فاخر کتاب و فیلم، سرگذشت پژوهی برای نسل سوم و چهارم ضروری است.

وی با اشاره به سخن مقام معظم رهبری که فرمودند: تأثیر گذارترین زبان هنر است، گفت: باید از حداکثر ظرفیت هنر استفاده کنیم و دفاع مقدس به گونه‌ای روایت شود که برای نسل جوان و نسل جدید قابل لمس و فهم باشد.

حیدری افزود: کنگره فرصتی برای نهضت روایت گری می‌باشد، جهاد تبیین باید جوری باشد که با ذائقه جوانان و نوجوانان تطبیق داشته باشد.

وی با اشاره به تلاش دشمن برای ایجاد فاصله در بین نسل‌ها اذعان داشت: کنگره فرصتی برای بازسازی این فاصله‌ها است.

استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: رخداد عظیم در استان حضور مردم پای صندوق‌های رأی بود و این بیانگر وفاداری مردم در تمام عرصه‌های انقلاب است.

کد خبر 6087929

دیگر خبرها

  • تالاب های نقده، فرصتی برای رونق اکوتوریسم
  • اسلام‌آباد: سفر رئیس جمهور ایران فرصتی برای تعمیق همکاری‌ها بود
  • آرنه اسلوت: لیورپول فرصتی است که نمی‌خواهم از دست بدهم؛ می دانم فاینورد موافقت می‌کند
  • سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم
  • گفت‌وگو با علی فروتن درباره برنامه تازه‌اش/ دورهمی فیتیله‌ای‌ها در برنامه «فی تی لند»
  • هفته‌ فرهنگی اصفهان فرصتی برای معرفی هنرمندان و اندیشمندان است
  • گفت و گو با علی فروتن درباره برنامه تازه‌اش/ دورهمی فیتیله‌ای‌ها در برنامه «فی تی لند»
  • بزرگترین دورهمی فرهنگی تربیتی دختران مازندران برگزار شد
  • بزرگداشت شهیدان برای آینده نظام ضروری است
  • تحریم فرصتی برای رسیدن به خودکفایی