Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، ابراهیم گشتاسبی راد از برگزاری ویژه برنامه «شب چله» در پنجشنبه 29 آذر و شنبه اول دی ماه خبر داد و اظهار داشت: این جشن از ساعت 18 در مرکز شیرازشناسی واقع در بوستان بعثت برگزار خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: جشن شب یلدا با اجرای برنامه‌های فرهنگی، هنری، حکایت‌خوانی و شعرخوانی، گلستان و بوستان سعدی خوانی، حافظ خوانی، موسیقی زنده و تئاتر همراه خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز با بیان اینکه شب یلدا یا شب چلّه یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است، تصریح کرد: در این جشن، طی شدن بلندترین شب سال و به دنبال آن بلندتر شدن طول روزها در نیم‌کره شمالی، که مصادف با انقلاب زمستانی است، گرامی داشته می‌شود. گشتاسبی‌راد با اشاره به اینکه یلدا به زمان بین غروب آفتاب از ۳۰ آذر یعنی آخرین روز پاییز تا طلوع آفتاب در اول ماه دی و نخستین روز زمستان گفته می‌شود، بیان کرد: خانواده‌های ایرانی در شب یلدا، معمولاً شامی فاخر و همچنین انواع میوه‌ها و رایج‌تر از همه هندوانه و انار را مهیا و دور هم سرو می‌کنند و پس از سرو تنقلات، قصه‌گویی بزرگان خانواده برای دیگر اعضای فامیل و همچنین فال‌گیری با دیوان حافظ از مرسوم‌ترین آداب و رسوم این شب است. وی با بیان اینکه سفره مردم شیراز مثل سفره نوروز رنگین است، عنوان کرد: در جشن‌های شب یلدا مرکبات و هندوانه برای سرد مزاج‌ها و خرما و رنگینک برای گرم مزاج‌ها موجود تدارک دیده می‌شود. رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز افزود: حافظ‌خوانی جزو جدانشدنی مراسم این شب برای شیرازی‌ها است و البته خواندن حافظ در این شب نه تنها در شیراز مرسوم است، بلکه رسم کلی چله‌نشینان شده‌ است. گشتاسبی‌راد با اشاره به اینکه از دیرباز در خانه‌های ایرانیان برای جشن گرفتن میلاد مهر، سفره‌ای پهن می‌شود که به آن سفره یلدا یا چله می‌گویند و با انواع خشکبار، انار دانه شده یا هندوانه تزئین می‌شود، گفت: انار و هندوانه جزو مهم‌ترین ملزومات شب یلدا هستند و همچنین آجیل شب یلدا نیز در ایران طرفداران بسیاری دارد. وی با بیان اینکه مرسوم است که خانواده‌ها در این شب بزرگ تفألی به دیوان حافظ می‌زنند و اهل ذوق و شاعری، سروده‌های خود را برای دیگران می‌خوانند، بر لزوم زنده نگاه داشتن این آئین و انتقال آنها به نسل‌های جدید تاکید کرد و افزود: در مجموع اینها آدابی است که از فرهنگ باستانی مهر در میان مردم باقی‌مانده و هر سال با شب یلدا نو می‌شود. معاون فرهنگی، اجتماعی شهرداری شیراز به روند رو به گسترش استفاده از گوشی‌های هوشمند و انس افراد با فضای مجازی، شب یلدا را یکی از زمان‌های مناسبی دانست که برای تقویت و تحکیم بنیان خانواده‌ها و ارتباط و تعامل رو در روی بیشتر آنها و همچنین سر زدن به بزرگان فامیل باید از آن بهره‌مند شد. گشتاسبی‌راد تصریح کرد: علاوه بر بحث صله‌رحم و تحکیم بنیان خانواده و سایر مزایایی که این جشن برای مردم ایران دارد، این مقوله در زیربنای خود یک دستاورد به اصطلاح علمی برای ایرانیان به شمار می‌رود و آن عبارت از دانش عمیقی است که ایرانیان در ارتباط با بحث گردش فصول، نجوم و مسائل وابسته داشته‌اند. وی هدف از برگزاری جشن شب یلدا طی دو شب در مرکز شیرازشناسی را علاوه بر تقویت شور و نشاط اجتماعی، زنده نگاه داشتن آداب و رسوم شیراز در این زمینه و یادآوری آنها به مردم عنوان و اظهار کرد: جمعه 30 دی که همزمان با شب یلدا است این جشن در مرکز شیرازشناسی برگزار نمی‌شود تا شهروندان بتوانند یلدا را در کنار خانواده جشن بگیرند.  رئیس سازمان فرهنگی، امتماعی و ورزشی شهرداری شیراز بیان کرد: جشن شب یلدا همچنین در سطح محلات به ویژه درکی و در تعدادی از فرهنگسراهای شهرداری برگزار می‌شود.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: آداب و رسوم خشکبار شب یلدا شهرداری موسیقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۴۴۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری همایش جایزه استانی جوانی جمعیت ۲۶ اردیبهشت در قم 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری امروز در نشست خبری گفت: رویداد استانی اهدای جایزه جوانی جمعیت با شعار «سهم من از جوانی ایران» ۲۶ اردیبهشت برگزار می‌شود. 

مریم عرب نژاد افزود: رویداد کشوری جوانی جمعیت ۳۰ اردیبهشت در تهران برگزار می‌شود.

وی هدف از برگزاری این رویداد را شناسایی و تقدیر از فعالان حوزه جمعیت عنوان کرد و گفت: این رویداد در هفت بخش خانواده، رسانه، سازمان‌های مردم نهاد، دستگاه‌های اجرایی، موسسات خصوصی، مدیران و نخبگان برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • برگزاری همایش جایزه استانی جوانی جمعیت ۲۶ اردیبهشت در قم 
  • ‌رویداد تخصصی بازساختی ـ پزشکی آینده در شیراز برگزار می‌شود
  • معرفی برگزیدگان مسابقات تنیس روی میز و بدمینتون منطقه یک کشور
  • تدبیر مدیران شهری در تحول زیرساخت‌های بوستان کوهستانی دراک
  • ۸ نفر از اعضای یک خانواده با قارچ مسموم شدند
  • برگزاری مسابقات اسب دوانی شمال غرب کشور در سلماس
  • قارچ‌های خودرو هشت نفر را راهی بیمارستان کرد
  • مسمومیت اعضای یک خانواده با قارچ در روستای کوهمره سرخی
  • آغاز به کار بیستمین نمایشگاه کشاورزی در شیراز
  • رزمایش طرح سپاس با همکاری تیپ ۵۵ هوابرد برگزار شد