Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-05@23:17:36 GMT

جشنواره بومی محلی «دایک» در مهاباد برگزار شد

تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۴۵۴۰۰

جشنواره بومی محلی «دایک» در مهاباد برگزار شد

یونس رسولی روز پنجشنبه در حاشیه برگزاری این آیین سنتی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این جشنواره در قالب بازی های بومی محلی مناطق موکریان، نمایش صنایع دستی و ارایه غذاهای سنتی با حضور بیش از 400 نفر در روستای «دارلک» از توابع بخش مرکزی مهاباد برگزار شد.
وی ادامه داد: در این جشنواره بازی های بومی محلی از جمله طناب کشی، جورابین و هفت سنگ به صورت مسابقه و در فضایی شاد و دوستانه برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اضافه کرد: در این جشنواره همچنین وسایل و ادوات کار قدیمی که اغلب گذشتگان در کارهای کشاورزی و پخت و پز از آن استفاده می کردند و صنایع دستی که مادران به صورت بافتنی برای فرزندان خود آماده می کردند، به نمایش گذاشته شده بود.
وی اظهار داشت: اجرای رقص محلی و سرود و آهنگ های سنتی از جمله لایه لایه و بیت و حیران از دیگر برنامه های این جشنواره بود.
رییس هیات ورزش روستایی و بازی های بومی محلی مهاباد هدف از برگزاری این جشنواره را ایجاد شور و نشاط در میان جوانان روستایی و خانواده های آنها عنوان کرد و افزود: برگزاری بازی های بومی و محلی، صنایع دستی و غذاهای بومی نقش مهمی در احیای این ارزش ها و انتقال آن به نسل های آینده داشته و از به فراموشی سپرده شدن آنها جلوگیری می کند.
به گزارش ایرنا، بیش از 50 نوع بازی سنتی در مناطق مختلف آذربایجان غربی وجود دارد که به مرور زمان و تغییر شیوه‌های زندگی، نسل امروز با بسیاری از آنها بیگانه است.
کشتی آشیرما، خروس خروس، جورابین، کلاه پران، قییش قییش، لی لی یا چولنگ، قاچ توت، خوزین، مش داش یا بئش داش، تولاما، جولاتوتما، درمانچی بابا (توفارقان) و پیشک قاشدی از جمله مهمترین این بازی های بومی و محلی آذربایجان غربی است.
مهاباد با 237 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد.
9903/6185/2093
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: جام ملت های آسیا منع به کارگیری بازنشستگان جلیقه زردها مشق شب آذربایجان غربی خانواده شور و نشاط صنایع دستی کشاورزی جام ملت های آسیا منع به کارگیری بازنشستگان جلیقه زردها مشق شب امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۴۵۴۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جشنواره نخبگان قرآنی مدارس خوزستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، سرپرست اداره کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: در این جشنواره که در ۸ هزار مدرسه برگزار شد،   ۴۰۰ هزار دانش آموز مقاطع ابتدایی و متوسطه استان حضور داشتند.

عبدالله حبیبی افزود: از میان این دانش آموزان ۲۰۰ هزار نفر برای مسابقات منطقه‌ای قرآن و عترت که در سه شهرستان ایذه، شوش و امیدیه برگزار شد با هم به رقابت پرداختند.

وی ادامه داد: در جشنواره نخبگان قرآنی که امروز برگزار شد از مرحله‌ای   منطقه‌ای ۵۵۰ نفر از سراسر استان راه یافتند که از میان آنها ۱۷۴ نفر برای شرکت در کارگاه‌های تخصصی انتخاب می‌شوند.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش خوزستان بیان کرد: پس از برگزاری این کارگاه‌ها ۷۰ نفر انتخاب و در مسابقات کشوری قرآن و عترت آموزش و پرورش شرکت خواهند کرد.

دیگر خبرها

  • جشنواره روستایی و عشایری در استان قزوین برگزار می‌شود
  • برگزاری جشنواره منتظران در دیار علم و فرهنگ
  • جشنواره فرهنگی ورزشی عشایر آذربایجان شرقی برگزار می شود
  • برگزاری جشنواره جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در بافق
  • جشنواره غذاهای سنتی شهرستان گرمی برگزار شد
  • جشنواره ملی منتظران در خاش برگزار شد
  • اختتامیه مسابقات هفت سنگ بانوان شهرستان بافق
  • برپایی نخستین جشنواره غذای سنتی در شهر مریانج
  • جشن ریواس در روستای راونج دلیجان برگزار شد
  • برگزاری جشنواره نخبگان قرآنی مدارس خوزستان