Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، این روزها دوران خوبی برای فیس‌بوک نیست، زیرا خبرهای زیادی از فاش شدن اطلاعات کاربران توسط این شرکت منتشر شده‌ است. این رسوایی‌‌ها به اعتماد کاربران به فیس‌بوک خدشه وارد کرده است. در این متن، چند نمونه از انتشار و جمع‌ آوری اطلاعات خصوصی کاربران توسط فیس‌بوک را مشاهده می‌کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از مواردی که در سایت‌های خبری به آن برمی‌خوریم، مسئله فاش کردن پیام‌های خصوصی کاربران به شرکت‌ها است. بر اساس یک گزارش رسانه‌ای، فیس‌بوک اجازه دسترسی گسترده به اطلاعات خصوصی کاربرانش را به بعضی از شرکت‌ها داده است. طبق این گزارش، اطلاعاتی که شرکت‌های دیگر اجازه دستیابی به آن‌ها را دارند، بسیار بیشتر از آن چیزی است که فیس‌بوک قبل‌تر اعلام کرده بود.

قسمتی از اطلاعاتی که فیس‌بوک در اختیار دیگر شرکت‌ها گذاشته است، «پیام‌های خصوصی» کاربران است. تعداد این پیام‌ها 70 میلیون گزارش شده است. دسترسی شرکت‌های دیگر به اطلاعات خصوصی کاربران فیس‌بوک از طریق «اپ‌ها» یا برنامه‌های این شرکت‌ها است.

چند مورد از شرکت‌هایی که این اطلاعات به آن‌ها داده می‌شود شامل مایکروسافت، نتفلیکس (پخش فیلم) و اسپاتیفای (پخش موسیقی) می‌شوند. با توجه به این رسوایی جدید فیس‌بوک و گزارش‌های مشابه که پیش‌تر به آن‌ها برخورد کرده‌ایم، به اعتماد کاربران فیس‌بوک آسیب وارد شده است. اطلاعات کاربران فیس‌بوک با بیش از 150 شرکت در میان گذشته شده است. نکته قابل توجه این است که همه این شرکت‌ها در حوزه رایانه و اینترنت فعال نیستند. بعضی از آن‌ها سازمان‌های رسانه‌ای و سازندگان خودرو هستند.

فیس‌بوک در واکنش به این گزارش می‌گوید اطلاعات داده شده با اجازه کاربران بوده است! این مسئله تنها نمونه از انتشار اطلاعات خصوصی کاربران فیس‌بوک نیست. به تازگی خبر دیگری نیز منتشر شده است که باز هم به انتشار اطلاعات خصوصی کاربران مربوط می‌شود. اما این بار فیس‌بوک اطلاعات را خودش به دیگر شرکت‌ها نمی‌دهد، در واقع او این اطلاعات را از دیگر نرم‌افزارها جمع آوری می‌کند. در خبر منتشر شده از این مسئله، گفته شده است که فیس‌بوک اطلاعات کاربران را از نرم‌افزارهایی که برای ورود به آن‌ها نیاز به وارد کردن اطلاعات فیس‌بوک است، جمع آوری می‌کند.

اخیرا یک گروه بر روی بعضی از این نرم‌افزارها آزمایش‌هایی انجام داده‌اند. در این آزمایش‌ها نرم‌افزارهایی که مربوط به مواردی همچون دوست‌یابی، سلامت، مسائل دینی و چند مورد دیگر بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. در جواب این آزمایش معلوم شد که فیس‌بوک اطلاعات کاربران را از این اپلیکیشن‌ها جمع‌ آوری می‌کند. این اطلاعات می‌توانند شامل آدرس‌ IP، برنامه در حال استفاده، نوع دستگاه و شناسه‌های تبلیغاتی منحصر به فرد کاربران باشند. این اطلاعات به محض باز کردن برنامه منتقل می‌شوند.

فیس‌بوک در دفاع از خودش مسئله SDK را پیش کشید. SDK فیس‌بوک به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا به تجزیه و تحلیل فیس‌بوک دسترسی داشته باشند. فیس‌بوک در سیاست‌های خود می‌گوید که اجازه دسترسی به اطلاعات برنامه‌های شخص ثالثی که از SDK و API استفاده می‌کنند را دارد. زمانی که شما یک بار از طریق گوشی به فیس‌بوک خود وارد شده‌اید ( چه از طریق مرورگر و چه برنامه فیس بوک ) فیس‌بوک می‌تواند شناسه تبلیغاتی خود را به نمایه شما پیوند دهد.

این‌ها تنها بخشی از رسوایی‌های فیس‌بوک است. این مسائل به قدری تکرار شده‌اند که دادستان کل واشنگتن، پایتخت آمریکا، از فیس‌بوک شکایت کرده است. دلیل شکایت او این است که فیس‌بوک اطلاعات شخصی میلیون‌ها کاربر را برخلاف مقررات به شکل عمده فروشی برای تبلیغات سیاسی و انتخاباتی به شرکت کمبریج آنالتیکا واگذار کرده است. در نتیجه این شکایت، محاکم قضایی انگلیس فیس‌بوک را 500 هزار پوند جریمه کرد.

چند سوال پس از بررسی این موارد پیش می‎‏آید. چرا این شبکه اجتماعی پس از این همه رسوایی هنوز هم مورد استفاده کاربران قرار می‌گیرد؟  آیا زمان آن فرا نرسیده است که فیس‌بوک بسته شود و جای خود را به یک شبکه اجتماعی امن‌تر بدهد؟ فیس‌بوک از جمع آوری این حجم از اطلاعات کاربرانش چه فکری در سر دارد؟ و ده‌ها سوال دیگر که فقط گذر زمان می‌تواند به آنها پاسخ دهد.

گزارش از مصطفی عسگری

بیشتر بخوانید: ۲۲ نرم‎ افزار مخرب از گوگل پلی حذف شدند

انتهای پیام/

رسوایی‌های فیس‌بوک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فناوری فضای مجازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۴۵۵۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت تمامی قطارهای فوق العاده مشهد در دقایق اول تکمیل شد

با توجه به پیش فروش بلیت‌ قطارهای فوق العاده ای که شرکت راه آهن برای بازه زمانی تعطیلات پایانی هفته و به مناسبت شهادت امام جعفر صادق ع گذاشته شده بودند طبق بررسی‌ها صورت گرفته پیش فروش تمامی بلیت ها به اتمام رسیده و ظرفیت قطارها در تمامی سایت های اینترنتی فروش  بلیت تکمیل شده است.

این در حالی است که شب گذشته در دقایق پایانی ۱۰ اردیبهشت ماه شرکت راه آهن در یک توییتی اعلام کرد که سه رام قطار فوق العاده با توجه به افزایش تقاضای برای زیارت مشهد همزمان با شهادت امام جعفر صادق ع قرار داده است و پیش فروش این قطارها از ساعت ۹ صبح آغاز می شود.

اما بررسی ها حاکی از پر شدن ظرفیت قطارها و صندلی های عرضه شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • سقوط بزرگ فروش چین در انتظار اپل
  • ۶ سال زندان برای هکری که اطلاعات ۳۳ هزار بیمار را سرقت کرد
  • پیش‌بینی‌های ناامیدکننده فروش آیفون در چین
  • چند ترفند ساده برای آن‌که هوش مصنوعی، اطلاعات شما را ندزدد
  • چطور از دسترسی هوش مصنوعی به اطلاعات حساس جلوگیری کنیم؟
  • شکایت کاربران از هشدارهای آیفون
  • رسوایی بی بی سی درباره نیکا شاکرمی وارد فاز جدید شد!
  • مقام مسوول درباره مسمومیت پزشکان با مشروبات الکلی: در میهمانی شخصی رخ داده / ترجیح می‌دهیم در این مورد صحبتی نشود / معاون دادستان شیراز: تا کنون سه نفر از عوامل مرتبط با حادثه بازداشت شده‌اند
  • ظرفیت تمامی قطارهای فوق العاده مشهد در دقایق اول تکمیل شد
  • تحقیقات اتحادیه اروپا از متا بر سر کنترل اطلاعات غلط