Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-04@03:22:19 GMT

ریشه اسلام و اساس فکری مسلمین، امامت است

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۴۵۸۲۶

ریشه اسلام و اساس فکری مسلمین، امامت است

آیت الله علما، با بیان اینکه قدرت های بزرگ در مقابل منطق ما خاضع و خاشع هستند، گفت: عزت امروز جهان اسلام را مرهون اهداف بلند توحیدی و هدایت گر امامان معصوم هستیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان از کرمانشاه، «آیت الله مصطفی علما» امروز(پنج شنبه، 29 آذر) در آئین پایانی همایش علمی پروژهشی امام رضا(ع) در آینه ادبیات تعلیمی،با اشاره به اولین سخنرانی علمی ارائه شده در این همایش با محوریت قصاید پروین اعتصامی، گفت: نگاه توحیدی این شاعر معاصر ایران را در بخش های مختلف دیوان اشعار او و حتی در شعری که برای سنگ  قبر خود سروده است به خوبی می توان دید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه، با بیان اینکه موحد بودن پروین اعتصامی و شاعران هم عصر او منجر به ماندگاری و مانایی اشعار آنان شده است، افزود: چیزی که انسان را حفظ می کند تکیه به خدا است که در حیات و ممات دست انسان را می گیرد.

 

وی اظهار کرد: امام رضا(علیه السلام) راجب موقعیت امامت و ولایت در اسلام می فرمایند: « ان الامام زمام الدین» که در بیان آن باید گفت که زمام به معنای تمام اختیارات است. اگر کسی در سایه این موقعیت قرار بگیرد خیلی از اسرار برای او کشف می شود.

 

آیت الله علما، عنوان کرد: امام رضا(ع) می فرماید: مقام امامت و موقعیت امامت موقعیتی است که اختیار فکر، راه و روش و منش انسان، سعادت و صراط مستقیم او در اختیار امام است.

 

وی بیان کرد: امام رضا(ع) می فرماید زمام دین یعنی تمام اختیارات؛ امام از آن چنان موقعیت دنیوی، اخروی و علمی برخوردار است که تمام هستی را اداره می کند. زمام و اختیار کائنات در دست او است.

 

وی با بیان اینکه هرکسی درک این معنا را ندارد، اضافه کرد:  «ان الامام» با کلمه تأکید آمده است. کسی است که همه اختیارات مانند حضرت رسول اکرم(ص) در دست اوست لذا حضرت رضا(ع) می فرمایند: امام کسی است که زمام در اختیار او است.

 

وی در تفسیر این سخن از امام رضا(ع)، گفت: نظام انسان ها نظام جامعه و نظام تکوین و تشریع در اختیار او است.او می داند که چگونه حرک کند. هر جا که انسان وارد می شود می بیند که زمام و نظام در اختیار آن ها است.

 

امام جمعه کرمانشاه، افزود: این امام است که مصالح ما را در دنیا و آخرت تشخیص می دهد.

 

وی با بیان اینکه امامان معصوم ما را به ارزش ها راهنمایی و هدایت کردند، تصریح کرد: فطرت یعنی توحید محض و این ها با توحید محض و با معیار و ملاک صراط مستقیم با ما حرف زدند و خواستند دست ما را بگیرند و هدایت کنند.

 

وی با اشاره به تأثیرپذیری آثار شاعران ایرانی همچون پروین اعتصامی و مولانا از این ارزش های ناب، گفت: هر کس سر سفره توحید و ولایت ائمه معصومین بنشیند بی نهایت می شود تا آنجایی که توان و قدرت و استعداد دارد حرکت می کند. این حرکت اگر  یک هدف توحیدی را دنبال کرده و بر مدار ارزش ها باشد حتی در برزخ هم توقف ندارد.

 

وی گفت: امام نظام و قاعده است؛ هادی است و هدایت می کند و ما را به مصلحتمان سوق می دهد و عزت مسلمین است.

 

آیت الله علما، عزت امروز جهان اسلام را مرهون همین اهداف بلند توحیدی و هدایت گر دانست و تصریح کرد: قدرت های بزرگ در مقابل منطق شما خاضع و خاشع هستند اما حرف علمی و برهانی ندارد چرا که همفکر سنخ خود حرف می زنند.

 

وی با بیان اینکه چشمه الهی و توحیدی به انسان عزت می دهد، اذعان کرد: حضرت امام(ره) یک پیرمرد 90 ساله بود. 9 میلیون نفر برای استقبال و 12 میلیون برای بدرقه اش آمدند.

 

نماینده ولی فقیه در استان، با بیان اینکه این عزت، مومن را عزیز و نفوذ ناپذیر می کند، خاطرنشان کرد: زمانی که از کارتر پرسیدند دوباره رای می آوری؟ گفت: وابسته به اتاق 2 در 3 جماران است اگر گروگان ها را اجازه بدهد آزاد کند رای می آورم وگرنه رای در کار نیست.

 

وی تصریح کرد: ریشه و  اساس اسلام و اساس فکری مسلمین، امامت است. تمام این برکاتی که امروز در ایران اسلامی مشاهده می کنید از برکات امامت است که اگر این را کنار بگذاریم هیچ چیزی نداریم.

 

آیت الله علما، با اشاره به این تعبیر تعبیر علامه حسن زاده(ره) که می فرماید:« این اسلام است که حرف دارد جای دیگر خبری نیست»، ابراز کرد: تمام ادبیات دنیا را بنگرید اگر متصل به اسلام و ارزش ها باشد ارزش دارد.

 

وی مانایی شاهنامه فردوسی، گلستان سعدی، دیوان حافظ شیرازی و... را در متأثر بودن این آثار از عرفان و توحید برشمرد و گفت: امامت اساس است اگر آن را تقویت کرده و رویش کار کرده، غور و تحقیق کردیم آثار و نتایجش را می بینیم.

 

امام جمعه کرمانشاه، در پایان با تأکید بر دعوت از جوانان برای شرکت در این گونه همایش ها، گفت: جوانان ما باید بدانند که اساس امامت در اسلام چیست و چه حرفی دارد.

 

 

پایان پیام/81

منبع: شبستان

کلیدواژه: شب یلدا هرمزگان خبرگزاری شبستان مجلس آداب و رسوم وحدت حوزه و دانشگاه استان بوشهر ایران اصفهان ادبیات تعلیمی امامان معصوم همایش امام رضا ع عزت ایران توحید اسلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۴۵۸۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سالروز شهادت مظلومانه رئیس مذهب جعفری

بیست و پنجم شوال سالروز شهادت مظلومانه رئیس مذهب جعفری ششمین امام شیعیان حضرت امام جعفرصادق (ع) است.

«ابوعبدالله جعفر بن محمد» (۸۳-۱۴۸ق) معروف به امام صادق(ع)، فرزند امام باقر و امام ششم شیعیان است. ایشان در سن ۳۱ سالگی به امامت رسید، مدت امامت آن حضرت ۳۴ سال و طول عمر ایشان ۶۵ سال بود.

امامت امام صادق همزمان با سال‌های پایانی حکومت بنی امیه و سال‌های ابتدایی حکومت بنی‌عباس بود.

از آنجا که در این سال‌ها حکومت بنی‌امیه رو به ضعف و سقوط می‌رفت، بنی‌عباس استقرار پیدا نکرده بودند و علاوه بر آن در ابتدای حکومت خود برای جلب نظر بیشتر منش سرکوب نداشتند، به امام صادق علیه السلام فرصتی دست داد که نهضت علمی و مذهبی بزرگی را شروع و مبانی علمی مکتب شیعه را محکم کند.

شخصیت امام صادق (ع) به اندازه‌ای جامع و برجسته است که اعلاوه بر شیعیان، عالمان و عارفان اهل تسنن نیز توجهی ویژه به آن حضرت داشته و برتری علمی و شخصیتی ایشان را ستوده و از آن حکایت‌ها نقل کرده‌اند.

سیره علمی امام صادق (ع) باعث شد تا مبانی اصیل اسلام به شکلی عقلانی و منطقی در جامعه گسترش پیدا کند و تأکیداتی که ایشان بر حفظ سنت پیامبر گرامی اسلام (ص) داشتند، باعث رشد و گسترش مبانی اصیل اسلام ناب شد.

امام جعفر صادق (علیه السلام) با تربیت شاگردانی دانشمند، ذخیره علمی بزرگی برای امت و گنجینه‌ای از علم و معرف از خود بجای گذاشت.

مرقد مطهر ایشان در قبرستان بقیع واقع در مدینه منوره در کنار قبر پدر، پدربزرگ و عمویش امام حسن مجتبی (علیه السلام) قرار دارد.

سالروز شهادت مظلومانه ششمین خورشید پرفروغ سپهر امامت و ولایت و رئیس مذهب جعفری، حضرت امام جعفر صادق علیه السلام را به تمامی مسلمانان جهان تسلیت می‌گوییم.

باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

دیگر خبرها

  • سالروز شهادت مظلومانه رئیس مذهب جعفری
  • سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)
  • امام جمعه جدید ششتمد معرفی شد
  • برنامه‌های سالروز شهادت امام صادق(ع) در قشم اعلام شد
  • چرا کشوری مثل مصر سریال «حشاشین» را ساخت؟
  • چرا کشوری مثل مصر سریال "حشاشین" را ساخت؟
  • چرا کشوری مثل مصر سریال حشاشین را ساخت؟
  • اقامه نماز جمعه ارومیه به امامت حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی
  • خون مسلمان در اسلام حرمت دارد/ حکام کشورهای عربی نسبت به مسلمانان بی گناه بی تفاوت نباشند
  • شهید مطهری مهذب در اخلاق، مبتکر در روش و فرقان انقلاب بود