Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-03@02:56:14 GMT

رنگ باختن چاپخانه ها در دنياي ديجيتال

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۴۶۲۶۵

رنگ باختن چاپخانه ها در دنياي ديجيتال

خبرگزاري آريا - مشهد- ايرنا- رئيس اتحاديه صنف حروف چيني، تکثير و فتوکپي مشهد که معتقد به تغيير نام اين اتحاديه به عنوان `صنف چاپ ديجيتال` است مي گويد، با توسعه چاپ ديجيتال چاپخانه هاي قديمي رنگ باخته و مردم از آنها استقبال نمي کنند.

سيدمحمود ميرمحمدي از قديمي ترين روساي اتحاديه هاي مشهد است و بيش از 10 سال است که مسئوليت اتحاديه صنف حروف چيني را برعهده دارد و به قول خودش صنف او براي اولين بار چاپ ديجيتال را به بازار آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي به خبرنگار ايرنا گفت: راه اندازي چاپ ديجيتال در حوزه صنفي به سال 1374 بازمي گردد و براي نخستين بار در کشور اتحاديه صنف حروف چيني مشهد مبدع راه اندازي چاپ ديجيتال در بازار بود.
وي افزود: در آن زمان فقط چاپ ديجيتال به دستگاه هاي چاپ رنگي يا اوت دور ختم مي شد که محدود به چند رنگ بود اما دستگاه هاي مرکب کنوني براي چاپ ديجيتال هشت رنگ اصلي را ترکيب مي کنند و کل رنگ سازي را به 16 ميليون رنگ مي رسانند.
ميرمحمدي اظهار داشت: دستگاه هاي جديد که به نام `فلت بد` معروف است، مي توانند محتوا را روي سنگ، دسته عينک و روي انواع سطوح با هر اندازه و حجمي به چاپ برسانند.
وي گفت: دستگاه هاي چاپ ديجيتال قادر به چاپ کتاب نيز هستند و مولفين پس از دريافت استعلام هاي لازم از مراجع ذيصلاح مي توانند درخواست خود را براي چاپ کتاب به اين صنف بدهند.
* اقلام چاپ 100 درصد وارداتي است
رئيس اتحاديه صنف حروف چيني، تکثير و فتوکپي مشهد افزود: تمام مواد مصرفي چاپ اعم از کاغذ، جوهر، تونر و دستگاه هاي چاپ ديجيتال وارداتي است و قيمت آنها متاثر از نرخ ارز افزايش قابل توجهي داشته است.
وي اظهار داشت: اما از آنجا که دولت ارز 4200 توماني به ملزومات چاپ در ايران اختصاص داده است، افزايش نرخ خدمات چاپ در اين صنوف نسبت به ساير صنوف کمتر بوده است.
وي گفت: در بازار ملتهب دو ماه قبل کشور، نرخ مواد مصرفي حوزه چاپ نسبت به نوسان نرخ ارز، افزايش زياد نداشت، به عنوان مثال نرخ هر بسته کاغذ آ.چهار از 130 هزار ريال در فروردين ماه امسال به 200 هزار ريال در حال حاضر رسيد.
ميرمحمدي افزود: دستگاه فلت بد براي چاپ ديجيتال نيز وارداتي است و قيمت آن در سال جاري از سه ميليارد ريال به پنج ميليارد ريال رسيده است.
وي اظهار داشت: نرخ خدمات در اين صنف از سوي دولت تعيين مي شود که از سال گذشته تاکنون دو مرتبه که آخرين بار مربوط به ارديبهشت ماه امسال بود، قيمتها در اين صنف افزايش داشت.
وي گفت: با اين حال نرخ خدمات در اين صنف زياد نيست و حتي برخي از صاحبان اين واحدهاي صنفي براي مشتريان خود که اغلب از قشر فرهيخته، دانشجو و فرهنگي جامعه هستند، پايين تر از نرخ مصوب خدمات ارائه مي دهند.
ميرمحمدي افزود: هم اکنون 750 نفر عضو اين اتحاديه هستند که همه آنها از دستگاه چاپ ديجيتال برخوردار مي باشند، از اين تعداد 30 نفر دستگاه فلت بد مدرن در اختيار دارند و 200 نفر از قابليت انواع چاپ ديجيتال برخوردار مي باشند.
* ذائقه مردم تغيير کرده است
رئيس اتحاديه صنف حروف چيني، تکثير و فتوکپي مشهد اظهار داشت: دنيا نشان داده که به زودي چاپ ديجيتال چاپخانه هاي قديمي را از ميدان خارج مي کند، هم اکنون در سراسر دنيا و حتي در مشهد کتابخانه هاي ديجيتال و کتابهاي الکترونيکي شکل گرفته اند و براحتي مطالب بسيار در حجم هاي کم در اختيار مردم قرار مي دهند.
ميرمحمدي گفت: هرچند چاپخانه هاي قديمي قداست دارند و بايد آنها را پاسداشت اما بايد پذيرفت که ذائقه مردم تغيير کرده و با چاپ هاي دستي فاصله گرفته اند زيرا فضاي مجازي با هزينه کمتر و صرفه جويي در وقت، مي تواند خدمات بهتري به مردم ارائه دهد.
وي افزود: هم اکنون با يک دستگاه فلت بد هر محصولي را مي توان در انواع مختلف چاپ کرد به طوري که اين چاپ در فضاي حقيقي قابل امحا نيست.
رئيس اتحاديه چاپخانه داران خراسان رضوي پيش از اين به ايرنا گفته بود، از 450 واحد چاپ، ليتوگرافي و جعبه سازي در اين استان فقط سه يا چهار چاپخانه به کارهاي انتشاراتي روزنامه ها مي پردازند و باقي آنها فعاليت خود را معطوف به حوزه صنعت کرده اند.
علي مغاني افزود: با وجود فضاي مجازي و رسانه هاي اينترنتي، چاپ کتاب و روزنامه صرفه اقتصادي ندارد و چاپخانه داران بخش عمده اي از ظرفيت خود را به کار اقتصادي اختصاص داده و در حوزه بسته بندي محصولات فعاليت مي کنند.
7489 / 6053
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۴۶۲۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۹۷ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد توقیف شد

سیدرضا اسدنژاد جانشین رئیس پلیس راهور خراسان رضوی گفت: مرتکبان هشت هزار و ۵۶۲ فقره تخلفات راهور دیروز در مشهد جریمه شدند که ۲ هزار و ۹۷ فقره از این تعداد تخلف حادثه ساز است.

او افزود: ۴۷ فقره تصادف جرحی نیز دیروز در مشهد رخ داد که در پی وقوع آنها ۵۳ نفر مصدوم و به بیمارستان منتقل شدند.

جانشین رئیس پلیس راهور خراسان رضوی ادامه داد: همچنین ۵۲۲ فقره تصادف خسارتی دیروز در این کلانشهر رخ داد و عدم توجه به جلو و تخطی از سرعت مطمئنه از مهمترین عوامل وقوع تصادفات است.

اسدنژاد از رانندگان خواست تا با رعایت قوانین راهور از وقوع حوادث تلخ جلوگیری کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • مشهد با کمبود ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس مواجه است
  • جان‌باختن ۷۸۸ نفر بر اثر تصادفات رانندگی در آذربایجان‌غربی
  • برخورد ۳ دستگاه خودرو حادثه آفرید
  • ۵۶ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد توقیف شد
  • ۹۷ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد توقیف شد
  • ناکامی متا در مقابله با اطلاعات نادرست پیش از انتخابات
  • ۴۵ درصد ناوگان اتوبوسرانی مشهد فرسوده است
  • خیّران سلامت یک میلیارد ریال به حوزه سلامت شهرستان کاشمر کمک کردند
  • قوانین سختگیرانه اتحادیه اروپا یقه آیپد را گرفت!
  • نصب یک دستگاه رادیوگرافی دیجیتال پرتابل در بیمارستان حضرت رسول (ص) جوانرود