Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش وانانیوز، 

یک کارشناس محیط زیست با اشاره به تعهدات مختلف کشورها به موافقت‌نامه آب و هوایی پاریس گفت: بررسی کارشناسی نشان می‌دهد که کشورهای توسعه‌یافته علاوه بر اینکه هیچ اقدامی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای انجام ندادند که درحال افزایش آن هستند. اما چرا ایران با توجه به سهم اندک در انتشار این گازها و وابستگی زیاد به منابع سوخت فسیلی، در اجرای توافق پاریس پیش‌قدم شده است؟!

محمد کاظمی توضیح داد: توافق تغییر اقلیم پاریس در راستای جلوگیری از پدیده گرمایش زمین در بیست‌ویکمین کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل متحد (COP۲۱)، مورد موافقت کشورها قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تمرکز اصلی این معاهده بر کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای انسان‌ساخت به‌خصوص گاز کربن دی‌اکسید (CO۲) بوده است. این درحالی است که نه‌تنها نقش گازهای گلخانه‌ای در گرمایش زمین مورد اجماع دانشمندان جهان واقع نشده است که برخی دانشمندان نیز علل دیگری ازجمله فعالیت‌های خورشیدی را عامل این گرمایش می‌دانند.

وی تاکید کرد: با وجود این، اگر بنا را بر درستی این فرض غلط بگذاریم که گازهای گلخانه‌ای انسان‌ساخت منجر به گرمایش زمین شده‌اند، حال سؤال اینجاست که آیا همه کشورها مسئولیت یکسانی در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای دارند؟ به‌عبارت دیگر کدام کشورها باید نقش اصلی را در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای ایفا کنند؟

این کارشناس محیط زیست ادامه داد: مؤسسه منابع جهانی (WRI) در سال ۲۰۱۰ با ارائه شاخص‌های ارزیابی اقلیمی (CAIT)، سهم کشورهای جهان در انتشار گازهای گلخانه‌ای را بررسی نمود. نتایج این بررسی‌ها نشان می‌دهد که حدود ۸۰ درصد گازهای گلخانه‌ای منتشرشده در جهان ناشی از فعالیت‌های کشورهای توسعه‌یافته است که تنها ۲۵ درصد جمعیت جهان را شامل می‌شوند. همچنین تنها حدود ۲۰ درصد گازهای گلخانه‌ای توسط فعالیت کشورهای دیگر جهان منتشر می‌شود که جمعیت ۷۵ درصد جهان را تشکیل می‌دهند.

کاظمی تصریح کرد: اکثر گازهای گلخانه‌ای توسط کشورهای توسعه‌یافته منتشر می‌شود و این کشورها باید کاهش بیشتری در انتشار این گازها داشته باشند که مراجع جهانی نیز مؤید این مسئله هستند. گروه شفافیت اقلیمی، گزارشی در سال ۲۰۱۸ بر اساس ۸۰ شاخص اقتصادی و اقلیمی برای بررسی نقش کشورهای توسعه‌یافته در انتشار گازهای گلخانه‌ای منتشر کرده است. مطابق این گزارش، کشورهای توسعه‌یافته برای رسیدن به هدف توافق پاریس باید به میزان ۵۰ درصد از تولید گازهای گلخانه‌ای خود بکاهند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا چنین اتفاقی برای کشورهای توسعه‌یافته درحال اتفاق است گفت: برای پاسخ به این سؤال لازم است مروری به رفتار کشورهای توسعه‌یافته در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای داشته باشیم. آمریکا دومین کشور دنیا در انتشار گازهای گلخانه‌ای است که ۱۵ درصد کل گازهای گلخانه‌ای دنیا توسط این کشور تولید می‌شود. هرچند این کشور در ابتدا به توافق پاریس پیوست ولی دو سال قبل از این توافق خارج شده است. دلایل آمریکا برای خروج از این توافق عبارت‌اند از نپذیرفتن مبانی علمی این توافق و از بین رفتن بیش از ۵/۶ میلیون فرصت شغلی در بخش صنعت.

این کارشناس محیط زیست اضافه کرد: کشور روسیه بیش از ۷۰ درصد از انرژی خود را از سوخت‌های فسیلی همچون نفت و گاز تأمین می‌کند. بنابراین این کشور نیز تصویب این توافق‌نامه را به تعلیق درآورده است. از مهم‌ترین دلایل روسیه برای عدم تمایل به پیوستن به توافق پاریس می‌توان اشاره کرد به ایجاد محدودیت در مسیر توسعه اقتصادی این کشور در بلندمدت و تشکیک در مبانی علمی توافق پاریس.

کاظمی در پاسخ به این پرسش که کشورهای عضو G۲۰ چگونه رفتار کرده‌اند گفت: مطابق گزارش گروه شفافیت اقلیمی، کشورهای توسعه‌یافته به‌ویژه کشورهای عضو G۲۰ نه‌تنها به تعهدات خود در توافق پاریس مبنی بر کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای عمل نکرده‌اند که انتشار این گازها را افزایش داده‌اند. همچنین بر اساس این گزارش، این کشورها حتی تمایلی به کاهش گازهای گلخانه‌ای در آینده ندارند، چراکه سیاست‌های اتخاذی این کشورها ازجمله افزایش یارانه سوخت‌های فسیلی به‌منزله افزایش استفاده از این سوخت‌ها و به‌تبع، افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای است.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به عملکرد نامناسب عاملان اصلی انتشار گازهای گلخانه‌ای در قبال توافق پاریس، رفتار ایران در مواجه با این توافق چگونه باید باشد گفت: برای اینکه ایران بتواند بهترین تصمیم را در قبال توافق تغییر اقلیم پاریس اتخاذ کند، باید به دو نکته اساسی توجه داشت. با توجه به نکات ذکرشده، ایران به‌عنوان یکی از کشورهای درحال‌توسعه، سهم بسیار اندکی در انتشار گازهای گلخانه‌ای دارد. بنابراین کاهش انتشار کشورهایی مانند ایران نمی‌تواند تأثیر چشمگیری در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای داشته باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که رشد اقتصادی کشور با تولید گازهای گلخانه‌ای به‌خصوص دی‌اکسید کربن (CO۲) رابطه مستقیم دارد. همچنین وابستگی کشورهای درحال‌توسعه در تأمین انرژی به سوخت‌های فسیلی بسیار بیشتر از کشورهای توسعه‌یافته است. به عنوان نمونه فرانسه فقط ۵ درصد انرژی خود را از طریق سوخت‌های فسیلی تأمین می‌کند، درحالی‌که ۹۹ درصد انرژی ایران از سوخت‌های فسیلی تأمین می‌شود.

کاظمی در پایان گفت: اولاً با توجه به عملکرد نامناسب و نامشخص کشورهای توسعه‌یافته در قبال توافق پاریس، چرا باید ایران در اجرای این توافق پیش‌قدم شود؟ ثانیاً از سوی دیگر، ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین دارنده منابع نفت و گاز از نظر اقتصادی به‌شدت به این منابع وابسته است و اجرای توافق پاریس یعنی محدود کردن کشور در استفاده از این منابع که برخلاف منافع ملی به نظر می‌رسد. ازاین‌رو عجله کردن در پیوستن به این توافق از طرف کشورهایی مثل ایران هیچ توجیه عقلانی نخواهد داشت.

 

منبع: وانا

کلیدواژه: توافق آب و هوایی پاریس جوامع توسعه یافته گازهای گلخانه ای محمد کاظمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت vananews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «وانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۴۷۰۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توجه جدی معاونت اقتصادی استاندار یزد بر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان یزد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمامرکز یزد، این نشست در راستای اجرای توافق‌نامه همکاری مشترک بین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و استانداری یزد با حضور محمدجواد صدری مهر دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری در ساماندهی و توسعه زیرساخت‌های فناوری و نوآوری، معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری یزد و جمعی از مسئولان استان برگزار شد.

در این نشست، گزارشی از امضا و اجرای توافق نامه در طول هفت ماه گذشته ارائه شد و به انتظارات ملی و استانی از دستاورد‌ها و نتایج اجرای برنامه‌های مورد توافق پرداخته شد.

شایان به ذکر است، اجرای طرح برش استانی اقتصاد دانش بنیان در راستای توسعه اقتصاد دانش بنیان استان یزد در چارچوب ماده ۱۲ قانون جهش تولید دانش بنیان و به منظور تولید محصولاتی با ارزش‌افزوده بالاتر و ایجاد و توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز زیست‌بوم نوآوری و فناوری استان، توسعه بازار کالا و خدمات دانش‌بنیان، تکمیل زنجیره ارزش صنایع اولویت‌دار استان و ...، با امضای توافق‌نامه همکاری مشترک معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با استانداری یزد به صورت رسمی در ۳۰ مردادماه امسال کلید خورد.

همچنین حاضران نکات و پیشنهاد‌های خود پیرامون مسائل و چالش‌های اجرایی از جمله در تامین و اختصاص منابع مالی و راهکار‌های شتابدهی به اجرای مفاد توافق نامه را بیان کردند.

دیگر خبرها

  • توجه جدی به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان یزد
  • توجه جدی معاونت اقتصادی استاندار یزد بر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان یزد
  • سرمایه گذاری دو هزار میلیاردی درشهرستان گرمه
  • استقبال از احداث گلخانه‌های کوچک مقیاس و خانگی در استان گلستان
  • افزایش ا ۵ درصدی تولیدات گلخانه های خراسان جنوبی
  • بهترین گاز برای کولرهای گازی چیست؟
  • با تغییر رژیم غذایی خود زمین را نجات دهید
  • احداث گلخانه تولید انواع گل
  • سهم فرهنگ آب رفت
  • تعامل با کشورهای آفریقایی اقتصاد استان یزد را تقویت می کند