Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-30@18:45:50 GMT

100هزار تُن پسته در انبارها دپو شده!

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۴۷۴۴۵

در حالی‌که برخی از مسئولان اتحادیه‌های بخش خصوصی می‌گویند گرانی پسته ناشی از کاهش تولید این محصول و کمبود آن است، مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی معتقد است که هیچ کمبودی در زمینه پسته وجود ندارد و حتی اگر تولید آن تا یک پنجم کاهش یافته باشد، حداقل ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تن از سال گذشته موجودی پسته در انبارهای کشور موجود است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ناطقان: در هفته‌ها و ماه‌های گذشته شاهد افزایش قیمت انواع آجیل و خشکبار در بازار بودیم به‌گونه‌ای که هر کیلوگرم پسته تا بیش از ۲۰۰ هزار تومان هم فروخته شد. برخی از مسئولان اتحادیه‌های بخش خصوصی معتقد بودند که پسته با کاهش شدید تولید مواجه شده است و به همین دلیل این محصول دچار کمبود در بازار و افزایش قیمت شده است. به عنوان مثال محمود ابطحی - رییس انجمن پسته - معتقد است که کاهش تولید این محصول به یک پنجم سال گذشته، یکی از عوامل گرانی آن است و از سوی دیگر مصطفی احمدی - رییس  اتحادیه آجیل و خشکبار فروش - می‌گوید که وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند به صورت مقطعی و برای تامین نیاز داخلی بازار، ثبت و سفارش و واردات پسته را به صورت محدود و مقطعی باز کند.

در این شرایط شکرالله حاجی‌وند - مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی - به ایسنا گفت: در دنیا ۶۴۰ هزار هکتار باغات پسته وجود دارد که ایران از حیث سطح زیر کشت، رتبه اول دنیا را در اختیار دارد و از حیث تولید، دومین کشور تولیدکننده پس از آمریکا هستیم و در رقابت تنگاتنگی با این کشور قرار داریم به‌گونه‌ای که برخی از سال‌ها ما این رتبه را به دست می‌آوریم و برخی سال‌ها آمریکا اولین تولیدکننده پسته می‌شود.

وی افزود: در سال ۱۳۹۶ حدود ۴۷۰ هزار هکتار پسته به زیر کشت رفت که ۳۵۹ هزار هکتار آن سطح بارور پسته بود و در آن سال بالغ بر ۱۳۰ هزار تن صادرات پسته داشتیم. امسال ۴۳۰ هزار هکتار سطح زیر کشت باغات پسته است و پیش‌بینی تولید ما حداقل ۱۸۰ هزار تن برآورد می‌شود.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه اظهاراتی در مورد کمبود تولید پسته و غیره با هدف رایزنی برای واردات صورت می‌گیرد، گفت: نه تنها این اظهارات درست نیست،‌ بلکه می‌توان گفت حتی اگر تولید پسته تا یک پنجم کاهش یافته باشد و به ۵۰ هزار تن رسیده باشد، باز هم کمبود تولید و عرضه داخلی نداریم چرا که از سویی نیاز بازار داخلی ما در خوشبینانه‌ترین حالت ۲۵ هزار تا ۳۵ هزار تن است و حداقل ۸۰ هزار تا ۱۰۰ هزار تن پسته از تولید سال گذشته داخل انبارهای کشور وجود دارد. بنابراین مشکلی برای تولید و عرضه پسته و دیگر محصولات خشکباری وجود ندارد و دلالی و واسطه‌گری است که جو روانی بازار را بر هم می‌زند.

وی همچنین در خصوص وضعیت تولید و موجودی سیب اینگونه توضیح داد که حدود ۷۰۰ هزار تن موجودی سیب در انبارها و سردخانه‌های کشور است که در ۹ استان آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، فارس، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، تهران، اصفهان، خراسان رضوی و اردبیل ذخیره شده است و صادرات ما تا پایان آبان ماه به ۲۰۰ هزار تن رسید و رکورد تازه‌ای را شکست. منبع: ایسنا برچسب ها: آجیل و خشکبار ، گرانی ، پسته ، کمبود

منبع: ناطقان

کلیدواژه: آجیل و خشکبار گرانی پسته کمبود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۴۷۴۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت ۱۷۰۰ میلیارد تومانی بارندگی اخیر به زیرساخت‌ها و بخش کشاورزی شهرستان راور

ایسنا/کرمان فرماندار راور گفت: بارندگی روزهای گذشته در مجموع حدود ۱۷۰۰ میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی، راه‌ها و دام شهرستان وارد کرده است.

رضا عباسی در گفت‌وگو با ایسنا درباره خسارت اولیه ناشی از بارش‌های اخیر در شهرستان راور اظهار کرد: ۱۴ رشته قنات در این بارش‌ها آسیب دیده که ارزش ریالی آن چهار میلیارد تومان برآورد شده می‌شود.

وی با اشاره به خسارت پنج میلیارد تومانی به کانال و لوله‌های آب کشاورزی افزود: بارندگی روزهای پایانی هفته گذشته ۹ میلیارد ریال به مزارع گندم، استخرهای ذخیره آب و تعدادی دام خسارت زده است.

فرماندار راور با اشاره به آسیب ۲۰ هکتار باغ زیتون و پسته با برآورد اولیه یک و نیم میلیارد تومان بیان کرد: ۲۰۰ کیلومتر راه‌های عشایری شهرستان تخریب شده است. 

وی با اشاره به تخریب بندهای انحرافی در سطح شهرستان راور در بارش‌های روزهای گذشته گفت: جمع کل خسارت اولیه در این بخش بیش از ۱۵ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان بوده است.

عباسی خسارت بارندگی و سیلاب به ابنیه راهداری از جمله پل‌ها، روکش آسفالت و شانه جاده‌ها در شهرستان راور را ۱۵۳ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: خسارت نوسانات دمایی و عدم تامین نیاز سرمایی در ۶۰۰۰ هکتار از باغات پسته شهرستان به ویژه رقم کله قوچی نیز باعث ریزش بیش از ۶۰ درصد جوانه‌های گل پسته شده که برآورد خسارت به میزان ۱۴۴۰ میلیارد تومان است.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • تک‌کشتی پسته، کشاورزی خوشاب را تهدید می‌کند
  • همراه پرخرج
  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد
  • خاموشی چاه‌های کشاورزی در رفسنجان
  • تک‌کشتی پسته، کشاورزی خوشاب خراسان رضوی را تهدید می‌کند
  • ضرب‌الاجل منطقه آزاد قشم برای ثبت انبارهای کالا
  • با کمبود منابع آبی در استان‌های کم بارش چه کنیم؟
  • خسارت ۱۷۰۰ میلیارد تومانی بارندگی اخیر به زیرساخت‌ها و بخش کشاورزی شهرستان راور
  • شرکت‌های تامین سرمایه بهبود شبکه برق تعریف شود
  • کمبود آمبولانس بزرگترین چالش اورژانس کشور است