Web Analytics Made Easy - Statcounter

بجنورد- ایرنا- رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: 200 میلیارد ریال اعتبار برای احیا و مرمت قنات های این استان هزینه شد.

عبدالله یوسفی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا تعداد قنات های این استان را 629 رشته دانست و افزود: در مدت دو سال با مشارکت آستان قدس رضوی و اعتبارات سفر رهبری اقدامات خوبی در زمینه احیای مرمت قنات ها انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه در سال های گذشته سالانه 10 میلیارد ریال برای این امر در نظر گرفته می شد گفت: مرمت قنات ها پایداری منابع آبی و ذخیره آب را به دنبال دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: بانک جامع اطلاعات قنات های استان با هدف افزایش استحصال آب تهیه و تدوین شده است.
یوسفی اظهار داشت: خراسان شمالی دارای 629 رشته قنات با 85 میلیون متر مکعب آبدهی در سال است.
وی افزود: قنات ها برای آبیاری 31 هزار و 300 هکتار کشتزار و باغ است که خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها در سنوات اخیر بر آبدهی آنها تاثیر منفی داشته است.
یوسفی اظهار داشت: با توجه به اهمیت حفظ، پایداری، تداوم پتانسیل آبدهی قنوات و کاهش اثرات خشکسالی این منابع آبی پایدار نیازمند لایروبی، احیا و مرمت و بازسازی مستمر در استان است که هر سال به نسبت اعتبارات ابلاغی به این سازمان، اقدامات اجرایی لازم صورت می‌گیرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی به اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه کشاورزی اشاره کرد و افزود: پارسال 180 میلیارد ریال از اعتبارات ملی تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، سفر رهبر انقلاب به استان و نیز استانی ابلاغ شد.
یوسفی اظهار داشت: تفاهم نامه ای بین این سازمان و آستان قدس رضوی بسته و 206 رشته قنات با مجموع طول 103 کیلومتر در استان احیا، مرمت و لایروبی شد که موجب افزایش استحصال آب به میزان تقریبی 3 میلیون متر مکعب شده است.
وی گفت: امسال نیز احیا، مرمت و لایروبی 147 رشته قنات به منظور اختصاص اعتبار پیشنهاد شده که تحقق آن باعث افزایش استحصال آب به میزان 2،2 میلیون متر مکعب خواهد شد.
یوسفی اظهار داشت: با توجه به سابقه تاریخی قنوات و میزان آبدهی موجود و لزوم حفظ و پایداری قنوات استان، بهره‌برداری از آنها هیچگونه تاثیر منفی بر منابع آب زیرزمینی ندارد.
به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از سال 92 تا پایان سال 95 بیش از 482 رشته قنات در این استان احیا، لایروبی و مرمت شده است.
خراسان شمالی 629 رشته قنات دارد که شیروان و اسفراین با 320 رشته، بیشترین قنات های استان را دارا هستند.
استان خراسان شمالی در منطقه نیمه خشک واقع شده و میانگین سالانه بارندگی در این استان بین 250 تا 260 میلی متر است که در سال های اخیر، به دلیل بروز خشکسالی، بارش ها به این میانگین نرسیده است.
این استان، 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح حدود 40 هزار هکتار باغ و مابقی زراعت است.
3007/ 6042

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد كشاورزي منابع آبي خراسان شمالي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۴۷۵۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۰ خاور زباله از یک منزل کشف شد

حسین یعقوبی  اظهار کرد: روزهای گذشته خبری مبنی بر جمع آوری زباله در یک منزل مسکونی و بوی بد از منزلی واقع در کوچه اوقاف بجنورد اعلام شد که با پیگیری های مستمر معاونت خدمات شهری و دستور دادستان، محل مورد نظر پاکسازی شد.

وی افزود: پس از ساعت ها تلاش در نهایت ۸۰ خودرو خاور زباله از محل به ایستگاه میانی زباله بجنورد منتقل شد. 

پس از بروز مشکلات اجتماعی برای فعالیت کارخانه کمپوست بجنورد و تعطیلی آن واحد تولیدی، مشکل زباله ها دوباره گریبانگیر بجنورد شد که این مساله ارتفاعات باباموسی در شمال شرق مرکز استان خراسان شمالی را به دفنگاه زباله ها تبدیل کرده است.

شهر بجنورد ۲۱۰ هزار نفر جمعیت دارد و روزانه ۱۳۷ تن زباله در این شهر جمع‌آوری می شود.

منبع: ایرنا

 

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان شمالی بجنورد

دیگر خبرها

  • مرمت بخش تخریب شده شهر تاریخی بلقیس؛ بزودی
  • شدت بارش‌ها همچنان ادامه دارند
  • هزینه آزادی زندانیان جرایم غیرعمد گرمسار چقدر است
  • لغو همه اردو‌های دانش آموزی خراسان شمالی، ۴ و ۵ اردیبهشت ماه
  • (تصاویر) زندگی روستایی در خراسان شمالی
  • خسارت میلیاردی سیل به بخش کشاورزی سیستان‌وبلوچستان
  • ۵۰ درصد بناهای تاریخی تایباد خراسان رضوی نیازمند مرمت است
  • ۸۰ خاور زباله از یک منزل کشف شد
  • اشتغال مددجویان کمیته امداد میامی با ۳۳۰ میلیارد ریال محقق شد
  • پهلوان پرسپولیس را ۹۰۰ میلیون تومان محکوم کرد