Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما ، خانم مهدوی امروز در گفتگوی ویژه قرآنی درباره فقه تربیتی و چشم انداز تولید علم افزود: یکی از گام های اصلی و ماموریت های دانشگاه امام صادق پردیس خواهران تاسیس رشته های جدید است که میان علوم انسانی و علوم اسلامی ارتباط برقرار می کند .

وی با اشاره به اینکه ارتباط میان علوم انسانی و علوم اسلامی نیاز به تحقیق و پژوهش دارد گفت: با این هدف از یکسال گذشته مقدمات برگزاری نخستین همایش ملی فقه و تربیت را فراهم کردیم که ۳ دی با محورهای تعامل دانش فقه و تربیت ، فقه و نظام سازی در تعلیم و تربیت، فقه و فرایند تعلیم و تربیت و فقه ­تربیتی در دانشگاه امام صادق پردیس خواهران برگزار می شود .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهدوی با تاکید بر برتری معارف تربیتی اسلامی افزود: سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری به دانشگاه امام صادق بعد از رحلت آیت الله مهدوی کنی در بخش تربیت زن و خانواده گام موثری بود تا دانش متعارف علم تربیتی با علوم اسلامی ادغام شود زیرا هدف اسلام تربیت انسان است و در حوزه ای که قرار است تربیت شکل بگیرد ما ادعا داریم فقه می تواند راه یابد .

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق با تاکید بر اینکه تعامل فقه و تربیت در کارکردها و جایگاه ها می تواند باعث توسعه علم شود خاطرنشان کرد: فقه ما از حوزه فردی باید به بخش اجتماعی راه یابد لذا ازجمله کارهایی که می توان کرد این است که حوزه فقه را گسترش دهیم و فقه را به علوم نوین ببریم .

مهدوی افزود :قرار نیست با تاسیس رشته فقه تربیتی، مجتهد تربیت کنیم بلکه قرار است صاحبنظرانی تربیت شود که تعامل بین فقه و تربیت را ایجاد کنند بعنوان مثال در پیوند اعضا باید اول پزشک نظر قطعی درباره فوت شخص را داده باشد تا نظر فقه در باره آن مطرح شود اگر نظر پزشک قطعی نباشد نظر فقهی نیز درباره آن نمی تواند داده شود یعنی فقه به مراحل تربیتی وارد می شود که دانش تربیتی به آن پرداخته شده است همانطور که دانش تربیت نیز بر فقه تاثیر دارد .

وی گفت: توقع ما از فقه حکم شناسی است در حوزه دانش تربیتی نیز موضوع از حوزه تعلیم و تربیت به حوزه فقه راه پیدا می کند ، اول باید موضوع شناخته شود بعد فقها فتوا دهند در این مسائل تخصصی باید کارشناسان نظر اصلی را ارائه دهند .

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق پردیس خواهران درباره راه اندازی رشته فقه تربیتی در دانشگاه امام صادق افزود: موافقت اصولی تاسیس این رشته را داریم و امیدواریم بعد از برگزاری همایش و جمع آوری دیدگاه های کارشناسان و مدون کردن برنامه ها و رئوس درس ها، مراحل موافقت وزارت علوم و دیگر دستگاه های مرتبط را بدست آوریم.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: فقه تربیتی آیت الله مهدوی کنی زن خانواده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۴۸۳۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدگاه اساتید دانشگاه تهران درباره تحول در علوم انسانی

دریافت 48 MB

به گزارش خبرنگار مهر، نشست ۵ ساعته خانه گفتگوی تحول در علوم انسانی با حضور بیش از ۸۰ استاد برجسته و چهره‌های علمی و فرهنگی کشور در سالن شهید سلیمانی دانشگاه تهران برگزار شد.

محمد مقیمی استاد دانشکده مدیریت و رییس دنشگاه تهران در این نشست گفت: اجتهاد علمی در حوزه تحول علوم انسانی یعنی اینکه دو بال قدرت نظریه پردازی و جسارت و جرأت و پذیرش ریسک که عمدتا ناظر بر اجرای این مقوله در محیط دانشگاه است را مدنظر داشته باشیم و این موضوع را با جدیت در دانشگاه دنبال کنیم. در راستای این دغدغه، شورای تحول علوم انسانی در شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل گرفت و یک دوره مدیریتی را پشت سر گذاشت و امروز در دوره جدید مدیریت شورای تحول علوم انسانی که آقای دکتر عاملی استاد محترم دانشگاه تهران مسئولیت آن را پذیرفتند، دوره‌ای تازه را در زمینه تحول در علوم انسانی آغاز کرده‌ایم.

در ادامه این نشست سعید رضا عاملی رییس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران گفت: دانشجویان المپیادی های فیزیک و ریاضی اکثرا در رشته های فیزیک و ریاضی تحصیل می کنند و همه تمایلات به سمت رشته های پزشکی، مهندسی های پول ساز و رشته هایی که به لحاظ کسب و کار و به شئون اجتماعی در جایگاه بالایی قرار دارند است.

مهدی الوانی رییس سابق دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی نیز در این نشست گفت: یک نوعی شبکه های دانش آفرینی بین دانشگاهیان ایجاد کنیم این شبکه ها باید ایجاد شود و اداره بازی و ستاد درست کردن فایده ندارد، استادان ما با یکدیگر ارتباط ندارند و این یعنی ما شبکه های دانش آفرینی نداریم.

کد خبر 6092279

دیگر خبرها

  • ۲۷ رشته در دانشگاه اصفهان در سال جاری حذف می‌شود
  • برنامه‌های فرهنگی، هنری و تربیتی اوقات فراغت در محلات با محوریت مساجد گسترش می‌یابد
  • افزایش تعداد رشته‌های دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه
  • آثار شهید مطهری باید به نسل جوان جامعه معرفی شود
  • علم همراه با خلاقیت مسائل جامعه را حل می‌کند
  • دیدگاه اساتید دانشگاه تهران درباره تحول در علوم انسانی
  • کُرسی آینده‌پژوهی یونسکو به قزوین آمد
  • طهرانچی: اقتصاد سلامت در دانشگاه آزاد اسلامی، اقتصاد تلاش و تدبیر است
  • دکتر طهرانچی: اقتصاد سلامت در دانشگاه آزاد اسلامی، اقتصاد تلاش و تدبیر است
  • رشته دندانپزشکی کودکان در قم راه‌اندازی می‌شود