Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-27@06:38:49 GMT

فلسفه شب چله در اذربایجان

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۴۸۶۳۵

فلسفه شب چله در اذربایجان

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ، مطابق افسانه‌های کهن، پیرزنی که در فولکلور آذربایجان "قاری ننه" (مادربزرگ پیر) خوانده می‌شود، دو پسر دارد که نام یکی "بؤیوک چیلله" یا چلله‌ی بزرگ است و پسر کوچکتر، نام "بالا چیلله" را بر خود دارد و عمرش بیست روز است. از ابتدای شب چله، چیلله‌ی بزرگ آغاز می‌شود

در روز‌های پایانی چیلله‌ی بزرگ، برادر کوچکتر که مغرور است، نزد برادر بزرگتر می‌آید و می‌گوید: «سن گئتدین نئیله دین؟» (در این مدت چه کرده ای؟)  

چیلله بزرگ می‌گوید: «من گئتدیم دونداردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اوشوتدوم. ناخوشلاتدیم گلدیم» " (من رفتم سردشون کردم و لرزاندم و مریضشون رکردم)! "

برادر کوچکتر می‌گوید: «اگر من گئدسم، قاری لری کورک دن، لو لئهین لری لولک دن، گلین لری بیلک دن، کؤرپه لری بلک دن، ائیله رم.» (تو که کاری نکرده ای! ببین من چه می‌کنم! " کاری می‌کنم که نوزادان در گهواره هایشان یخ بزنند)! "

برادر بزرگتر به طعنه به او می‌گوید: "عؤمرون آزدی، دالین یازدی! " (عمرت کوتاه است و به دنبالت بهار می‌آید)

چیلله‌ی کوچک در طول فرمانروایی خود، سرما را در تمام سرزمین‌ها حکمفرما می‌کند و در یکی از همین روزها، در یکی از کوه‌های قلمرو خود به دست برف اسیر می‌شود. خبر به قاری ننه می‌رسد و او برای آزادی فرزندش از زندان برف، به کوه رفته و با سیخی که روی آتش، داغ و به نبرد برف رفته و در نهایت، برف‌ها را آب می‌کند. چیلله‌ی کوچک بعد از آزادی متوجه می‌شود که در آن روز زمستان تمام شده و "بایرام آیی" یا همان اسفندماه آغاز شده است.

آداب و رسوم در جشن شب یلدا

اقوام ایرانی چند هزار سال است که شب یلدا آخرین شب پاییز و تاریکترین شب در طول سال را تا صبح بیدار می‌مانند و در کنار دوستان و اشنایان خود به سرگرمی و شادی می‌پردازند تا از این حیث غم نبودن خورشید و سردی و تاریکی آن شب را فراموش کنند و بعد از تاریکی هنگامی که خورشید طلوع می‌کند یه رخت و خواب بروند.

آیین شب یلدا یا همان شب چله، خوردن میوه‌هایی مانند هندوانه، انار و شیرینی و صرف آجیل مخصوصو میوه‌های گوناگون است که این‌ها جنبه نمادی از تندرستی، برکت و شادکامی می‌باشد. وجود میوه‌های هندوانه و انار در شب یلدا حکایت از نماد سرخی خورشید نیز در این شب دارد. گرفتن فال حافظ نیز از دیگر مرسومات این شب است.

میوه‌ها و خوراکی‌های مرسو در شب یلدا

تزئینات شب یلدا و خوراکی‌ها و میوه‌هایی که هنگام پذیرایی از مهمانان در جشن شب یلدا صورت می‌گیرد از دیگر ملزومات این شب است. آجیل‌های مخصوص شب یلدا که به آجیل مشکل گشا نیز معروف هستند از بادام، تخمه و پسته و گردو تشکیل شده است. میوه‌هایی که در این شب استفاده می‌شود باید دارای دانه‌های ریز باشند که نشان از برکت و باروری است و میوه‌هایی که رنگ آن‌ها سرخ است نیز به دلیل نماد سرخی خورشید است نیز استفاده می‌شود. انار، هندوانه، سیب قرمز و لبو از این قبیل میوه‌ها می‌باشند.

  انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار جذاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۴۸۶۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع روزانه پیاز به ۴۰۰ تن رسید

اکبر یاوری در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، از روند کاهشی قیمت پیاز در بازار خبر داد و گفت: قیمت کنونی هرکیلو پیاز دزفول ۱۲ تا ۱۴ هزارتومان و پیاز جیرفت ۱۸ تا ۲۲ هزارتومان است که حداکثر با ۳۰ تا ۳۵ درصد سود باید در خرده فروشی ها عرضه شود.

او با بیان اینکه روزانه ۳۵۰ تا ۴۰۰ تن پیاز در میدان مرکزی توزیع می شود، افزود: بنابر آمار روزانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ تن پیاز مورد نیاز تهران است.

یاوری ادامه داد: با افزایش عرضه پیاز پیش بینی می شود که روند کاهشی قیمت پیاز استمرار یابد و بازار به تعادل برسد.

رئیس اتحادیه بارفروشان درباره آخرین وضعیت میوه های نوبرانه در بازار افزود: قیمت کنونی هرکیلو گوجه سبز ۱۰۰ تا ۴۵۰ هزارتومان، توت فرنگی ۸۰ تا ۱۲۰ هزارتومان، طالبی ۸ تا ۱۴ هزارتومان، ملون ۱۰ تا ۱۲ هزارتومان، جانا ۱۰ تا ۱۲ هزارتومان و هندوانه ۵ تا ۱۴ هزارتومان است.

او گفت: با توجه به گرمای هوا و به انبوه رسیدن میوه های نوبرانه تا ۲۰ اردیبهشت پیش بینی می شود که بازار به تعادل برسد‌.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • کنه‌های تار عنکبوتی از آفات نخیلات
  • زندگی سخت است آیا فلسفه می‌تواند کمک کند؟
  • توزیع روزانه پیاز به ۴۰۰ تن رسید
  • میوه َشادی بخش را بشناسیم
  • برای تقویت حافظه چی بخوریم؟
  • هندوانه برای دیابتی‌ها مفید است یا مضر؟
  • گوجه سبز سر به فلک کشید؛ هر کیلو گوجه سبز چند؟
  • میان وعده هایی سالم برای کودکان
  • نوشیدنی‌های مفید برای میان وعده کودکان